Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:46

De reden dat paarden anti-sociaal zijn, is omdat ze veel te lange tijd in dit soort isoleercellen hebben doorgebracht :)* .

Al kreeg ik één miljoen dan ging mijn paard niet in zo'n stal, brrr, ik word er claustrofobisch van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:52

Wat een mooie grote schuur heb jij, gaaf hoor.

De bak, goede drainnage en onderbodem, dat is zo belangrijk, als die er maar in zit...

tessyke

Re: Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:56

ik vind het erg mooie stallen :j
ben benieuwd naar het eindplaatje

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:12

Ik denk dat Urielle heel goed weet waar ze mee bezig is. En dat je inderdaad moet kijken naar het paard. Sommige paarden zijn door hun verleden nou eenmaal niet zo sociaal naar andere paarden en die doe je zeker geen plezier met een inloopstal of tralies tussen de stallen. Ik vind de stallen wel erg mooi en ruim en licht. En als de paarden ook regelmatig in de wei komen, zullen vast geen slecht leventje hebben.
Bij ons op stal hebben we zo'n 40 paarden staan en het is soms best een gepuzzel van welk paard zet je naast welk paard, want die heeft een hekel aan die en dat paard heeft voernijd en zo kunnen we nog even doorgaan. En er zijn ook paarden die je absoluut geen plezier doet met 24 uur weidegang. Zo doet ieder zijn eigen ding (lees : stal) en volgens mij moeten mensen gewoon in hun waarde gelaten worden.

PS: ik had vandaag al een rotdag en dan lees ik nog dit gezeur. nee dank je, geef mijn portie maar aan fikkie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 23:18

Dank je wel Sheela en Tessyke en Russel.

@Russel: het wordt idd gedraineerd. Op 60 cm zit leem in de grond en ergens op anderhalve meter ook nog klei dus het is nodig. Er komt gewassen scheldezand in en grof rijnzand geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:51

Nouja, ik kan niet iedereen ter wereld veroordelen davy :D - en daar voel ik nou ook niet echt de behoefte toe. Niet dat ik hier ook maar iemand veroordeelde, ik zeg alleen dat ik de tegenreactie echt onder de maat vindt, ongeacht hoe vervelend de andere reacties waren en ondanks dat ik de frustratie goed begrijp. Ik heb het idee dat je mijn post iets te selectief gelezen hebt, want de TS alleen maar haar reactie verwijten en verder niets anders zeggen is naar mijn idee niet de strekking van de post. Wat ik voornamelijk wil zeggen is.. zo gaat het op bokt.. en iedereen die al wat langer dan vandaag bekend is met bokt, weet ook dat je helaas niet de allerleukste en subtielste reacties krijgt. Dat is rot en hard soms, maar schud het van je af en ga verder. Het is bokt, het is internet, mensen zeggen dingen een heel stuk sneller en minder subtiel dan ze IRL zouden doen. Maar door je zo te laten kennen laat je jezelf van geen betere kant zien. (En als er iemand is die zich normaal op bokt goed laat (liet) kennen en snel op de achterbenen staat ben ik het zelf wel :+ Daar heb ik gelukkig een briljante oplossing voor gevonden: de foei-knop. Er zijn op bokt gewoon een aantal mensen waarvan praktisch iedere post me mateloos irriteert, nu hoef ik de posts van die mensen niet meer te zien tenzij ik op een linkje klik om de posts te bekijken.. prachtige oplossing ;) )

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:09

Super mooie stallen, dat gedoe met die kunstof planken hadden wij ook haha :P ik ben benieuwd naar het eind resultaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:10

Wow echt supermooi geworden! Heel smaakvol gedaan met die strepen bruin. Mooie ruime boxen. Leuk die uitleg erbij van hoe jullie het hebben gedaan.

Heel veel plezier ermee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:14

Ik reageerde als gebruiker, niet als (Wiki!!) moderator :)
Het staat je volledig vrij om te veronderstellen wat mijn mening is en mijn gedachtegoed, maar gebaseerd op enkel zoiets zou je het nog wel eens fout kunnen hebben :D :D Verder voel ik niet de enorme drang me te blijven verantwoorden waarom ik reageer zoals ik dat deed (maar vooruit)- nl. op een onderbouwde manier en met oog op beide kanten, wat iets anders is dan gewoon op elkaar inhakken. (let op: op elkaar, dus meerdere mensen, dus niet alleen de TS, voor het geval het nog niet duidelijk was).

Ik hoop niet dat Urielle alleen de negatieve dingen eruit haalt en zich alleen maar aangevallen voelt, want zo was het niet bedoeld. Er staat niet voor niets in dat ik het mooie, ruime stallen vind en het verhaal in de openingspost ook leuk vond om te lezen :) Verder vind ik het allemachtig prachtig geweest, mocht je nog door willen discussieren staat m'n PBbox open ipv het topic ;) Deze post laat ik in ieder geval hier in de hoop dat het dan in ieder geval duidelijk is voor Urielle dat mijn post niet bedoeld was als pure aanval op haar of als strijdkreet vanuit oogpunt de 'zeiknaturals' :D , mocht het zo zijn overgekomen Y;(

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:35

Urielle wat mooie stallen :j alleen waarom voor beton gekozen ik vind houten stallen altijd iets vriendelijker ogen ik ben altijd zo bang als een paard gaat slaan tegen dat beton dat ie zijn benen breekt ofzo :o

wat betreft die zeikerds..jullie moeten eens leren te geven en nemen Urielle zal er zeker voor zorgen dat haar paarden (mis met uitzondering van de hengst) meer dan 1 uur per dag uit de stallen komen en nog gaan jullie zeuren.
Het is bij jullie nooit goed, jullie kennen geen tussenweg.
Enkel jullie manier van paard houden is voldoende en overal een grote mond over stalondeugden want jullie weten hoe dat onstaan is terwijl er zoveel factoren zijn.
Maar daar kijken julllie niet naar.

Overigens ik zie zoveel paarden buiten lekker buiten maar fatsoenlijk aandacht :n en zorg :n natural is voor mij een gemakzucht van paard houden maar goed dit is een andere discussie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:02

Ik ga er gewoon niet meer op reageren verder, maar de grens was (en is) gewoon even echt bereikt. Zoals ik al zei: ik vind het prima als mensen mijn stallen niks vinden en het anders zouden doen, maar er zit wel een verschil in de verwoording ervan. De reactie 'dat mijn paard zo is omdat hij altijd in een isoleercel gehouden wordt' (ook nog van iemand die mij niet kent, mijn paard niet kent en niet weet hoe ze er vroeger bij stonden, bijstaan sinds ze van mij zijn etc.) en 'dat ze het nog voor geen miljoen zou gebruiken omdat ze er zelf al claustrofobisch van wordt' vind ik minstens net zo laag als mijn 'boshobbelknol' (en ik had al op mezelf geTEMd dat ik de OW gaarne in ontvangst neem omdat hij gewoon verdiend is.)
Dus wat mij betreft post iedereen hier verder dat hij het niks vindt, of zijn paard nu ergens op de hei loopt of dat deze stallen te simpel zijn en er minstens vloerverwarming aanwezig moet zijn, maar het zou zeer op prijs gesteld worden als dat gewoon netjes verwoord zou worden. PUNT.

Ten tweede nog iets dat ik kwijt wil: ik heb in mijn tijd als mid al vaker aan de bel getrokken achter de schermen dat ik het er niet mee eens ben dat mensen bepaalde topics niet moeten openen 'omdat Bokt reageert zoals het reageert'. Die reacties moeten aangepakt worden. Ik ga tenslotte ook niet posten in alle topics bij bepaalde grondwerkmethodes van NH-goeroes dat je geen paard moet kopen als je hem niet kunt opvoeden ofzoiets dergelijks. Ik blijf in de forumdelen en topics van mensen die paarden houden en rijden zoals ikzelf, omdat het niet aan mij is om uit te maken hoe andere mensen hun paarden doen, al is het dan wellicht niet mijn manier. Gek genoeg zie je dan wel weer mensen opduiken in topics over Anky of zoals hier iets wat bedoeld was als 'VVDD over een frustrerend en gekmakend dagje stallenbouw'. Imo heb je daar gewoon niks te zoeken als je niks met het onderwerp hebt en ben je dan gewoon uit op rellen en mag dat ook aangepakt worden.

Verder ga ik me concentreren op de reacties waar ik wel iets mee kan en negeer ik de rest. Dus andere mensen: bedankt wederom :)

Nog even een vraagje beantwoorden: ik heb gekozen voor beton omdat de hengstenhouder van Devdan me waarschuwde dat hij tijdens de voerbeurten als hij niet als eerste aan de beurt is soms zo hard tegen de wanden aanslaat dat ze opnieuw gemonteerd moesten worden. Bij mij heeft hij dat nog nooit gedaan maar hij heeft ook altijd betonnen tussenwanden gehad. Ik had niet echt zin om drie keer per week wanden te gaan repareren dus vandaar gekozen voor betonmetselstenen.
Als ik er een heb die met het voeren daar tegenaan slaat kan ik altijd nog rubber matten hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:13

Urielle, ik vind niet dat je een OW hebt verdient, je hebt je uitgesproken naar alle mensen hier die zich niet fatsoenlijk konden gedragen, niet naar één persoon. Het is dus toch niet persoonlijk geworden?

Je hebt gelijk, ik ga ook niet in een topic bij bijv. beestenboel in the picture posten dat ik hun hond zo afschuwelijk lelijk vind dat ik er nog niet dood mee gezien zou willen worden ook al kun je dat nog wel denken. Dan post je maar niks.

Ik vind de stallen in ieder geval erg mooi zo met dat bruin :D

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:17

riv wat ziet het er prachtig uit, jullie kunner er trots op zijn, vindt de kleuren van de stallen ook super uitgepakt ;)

en wat is het heerlijk licht , de paardjes kunnen er met een gerust hart in , het is een werk geweest maar het resultaat mag er zijn zeg 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:29

Urielle schreef:
Dank je wel Sheela en Tessyke en Russel.

@Russel: het wordt idd gedraineerd. Op 60 cm zit leem in de grond en ergens op anderhalve meter ook nog klei dus het is nodig. Er komt gewassen scheldezand in en grof rijnzand geloof ik.

Ik was vorige week bij Ton Agterberg, ik vertelde hem dat ik M3c zand had laten komen vorige zomer, maar dat ik het zo zwaar vond...zijn zand is een stuk lichter van kleur, gewoon wit. Ik dacht, verhip, hij gebruikt toch M3c zand? Verteld hij mij dat ze daar van af gestapt zijn, omdat de kwaliteit steeds verschilt, omdat het heel erg afhankelijk is van waar het vandaan komt. Mijn zand komt, als ik het moet geloven, uit de Lek, dus rivierzand. Maar de korrelgrootte kan zo verschillen van heel klein naar groot, omdat de marge in de korrels bij M3c zand nogal groot is.

Hij gebruikt dus gewassen kwartszand. Probeer daar aan te komen, want mijn buurvrouw heeft dat in de bak, jeetje super spul en als je dat in je hand neemt, vormt het niet en dat wil je ook, het moet blijven liggen en niet vormen...daar natuurlijk de Agterberg snippers doorheen, die koop je per baal en betaal je per kg..ik geloof 1.10 incl. btw per kg. Je kunt het ook compleet kopen, dus het zand met de snippers er door heen, maar zelf doen is volgens mij veel goedkoper. Niet te veel zand er in en een verend doek, daar gebruiken ze dat worteldoek voor. In een keer goed aanleggen, renoveren is janken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:35

tita schreef:
Urielle wat mooie stallen :j alleen waarom voor beton gekozen ik vind houten stallen altijd iets vriendelijker ogen ik ben altijd zo bang als een paard gaat slaan tegen dat beton dat ie zijn benen breekt ofzo :o
.

Je hebt dikke verende matten die je de stal mee kan bekleden. Beton is wel steviger, hout kan gaan rotten en dan slaan ze de achterwand er uit.

Over die discussie, kwam gewoon recht uit je hart :D :D , maar de echte bokkers die weten toch onderhand wel hoe Urielle met haar paarden omgaat????

Sommige paarden gaan kapot als ze in een kudde rond moeten zwerven, dat mag ook wel eens doordringen bij iedereen. Paarden beoordeel je individueel en over 1 kam scheren, wat in alle pensions gebeurd, heeft mij HEEEEEEL veel DA kosten gekost bij mijn knol, want mijn knol bv is niet zoals al jullie paarden, die baat er niet bij.........en dat is paardenliefde en paardenkennis. De moeite nemen om je paard in de ogen te kijken en te boordelen dat die boekjesliefde net niet opgaat bij jouw paard.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:37

Urielle mooie stallen :)). Je hebt er echt goed naar gekeken wat bij ieder paard/pony past. Ik zou haast jaloers worden :P.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:39

het zijn mooie stallen en ik lees dat je goed hebt nagedacht waarom je ze zo wilt hebben
het enige wat ik dan jammer vind, is dat ze wat klein zijn
juist omdat ze geheel gesloten zijn aan alle kanten vind ik ze voor een paard echt te klein

kun je aangeven waarom de stallen die aparte maten hebben of is dat puur gekomen omdat de schuur nu eenmaal die maten had en er een bepaald aantal stallen in moesten?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:56

ben je trots op je werk met al je goede bedoelingen wordt je weer ouderwets afgezeken hier...
jullie hebben hard gewerkt en mooi stallen geplaatst, persoonlijk zou ik kiezen voor contact onderling en koppies die naar buiten kunnen kijken, voor mij is het te afgesloten. Zou je iets van kijk/contactramen kunnen maken, jij weet bij welke paarden dat prima kan. Staan ze er inmiddels ook al in ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:57

Urielle schreef:
deze stallen te simpel zijn en er minstens vloerverwarming aanwezig moet zijn

Devdan vindt dat een prima idee voor zijn middagdutje. :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:06

Urielle, het is prachtig geworden! Jullie hebben hard gewerkt en het resultaat is er naar. Je hebt genoeg troubles op stallingen gehad, waardoor je nu weet waar je paarden zich het prettigst voelen.
Heel veel plezier op je nieuwe stek! Ik ben erg benieuwd hoe het straks 'bewoond' er uit ziet.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:11

Die 2 kleuren bruin maken het echt supergaaf!
Waarom hebben ze bijna allemaal verschillende maten? Was dat niet vreselijk onhandig met het bouwen?
Toch niet alle stallen zijn helemaal dicht aan de voorkant (dacht dat ik een open deur zag, of heb ik scheef gekeken?)
Dat geneuzel over hoe en wat, laat ze, mijn paard staat op dit moment helemaal alleen, geen contact met andere paarden. Hij kan ze wel horen maar niet zien. Dus ik ben een mega dierenbeul, maar mijn paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:23

Dikke discussie weer dankzij onze poldernaturals :D Ik vind het mooi Rivka, Ik spiek alvast even mee voor de isoleercellen die ik hier moet gaan bouwen :+ :D Waar zit jouw stallenbouwer? Monteren die ook zelf en is dat heel veel duurder?
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 31-03-10 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:23

Het zijn prachtige stallen geworden hier mag je trots op zijn. Wat ik misschien nog wel kan aanraden. Maak toch snuffel gaat in de muur en plaats er anders een schot voor die je kunt wegschuiven. Zo kan je zelf altijd beslissen of je paard wel of niet kan snuffelen.

Val me niet meteen aan, het is maar een idee en vooral op het oog met de nieuwe wetgeving die eraan zit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:25

Wauw, wat een mooie stallen!
En ze zien er best ruim uit. En die 2 kleuren bruin maken het super mooi. En laat die andere mensen maar zeiken. Jij weet zelf als het wel of niet goed is voor je paarden :D En het is lekker licht. Dus ze komen ook niet in donkere stallen te staan.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:26

Zo, dat zijn mooie stallen. Ziet er chique uit!