1 maand opzegtermijn stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:29

Balen...
Helaas heb ik er niet echt verstand van.
Maar ik denk ook dat als er geen contract is getekent ze zich nergens aan hoeft te houden.

Nell_

Re: 1 maand opzegtermijn stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:21

Opzegtermijn is heel normaal. Ik had ook een maand opzegtermijn bij mijn oude stal.
Allleen stond dit wel in contract, waar ik dus voor getekend heb toendertijd!
Weet dus niet hoe het bij jou werkt eigenlijk!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:13

Idd, of een scootertje of fiets met motortje aanschaffen als je al liever daar niet weggaat. Dubbele lasten ga je volgende maand sowieso krijgen...

Opzegtermijn ben ik niet mee bekent, heb altijd mijn paarden aan huis gehad. Behalve 2 jaar niet, toen stond ik (door verre verhuizing) op volpension, toen we na 2 jaar terug verhuisden, kon ik dat gewoon opzeggen, zonder opzegtermijn of betalen..

Die man was te goed voor de wereld geloof ik ... want ik stond er eigenlijk helemaal niet bij stil.. Heb die ene maand wel uitbetaald natuurlijk.

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:56

Als de oude staleigenaar jou nooit iets heeft verteld over een maand opzegtermijn en als je nooit iets ondergetekend hebt, dan mag je gewoon weg zonder nog een maand extra te moeten betalen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:05

Thorrrrrr schreef:
Als de oude staleigenaar jou nooit iets heeft verteld over een maand opzegtermijn en als je nooit iets ondergetekend hebt, dan mag je gewoon weg zonder nog een maand extra te moeten betalen.

Dit is pertinent niet waar. Ook zonder contract heb je een wettelijke opzegtermijn van minstens 1 maand.

In de wet (art. 7:228 lid 2 BW) staat letterlijk het volgende:

Een huur voor onbepaalde tijd aangegaan of voor onbepaalde tijd verlengd eindigt door opzegging. Heeft de huur betrekking op een onroerende zaak die noch woonruimte, noch bedrijfsruimte is, dan dient de opzegging te geschieden tegen een voor huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand.

En zoals al eerder aangehaal in dit topic, iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Je pensionhouder hoeft je hier dus niet nog extra op te wijzen.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:55

Bij de meeste stallen heb je een maand opzegtermijn, is heel normaal. Wij hebben ook een contract getekend met maand opzegtermijn.

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:58

Bij mij staat het ook vastgelegd in mijn contract. Which reminds me... dat ik binnen 2 dagen mijn opzegging moet doen i.v.m. verhuizing!

Maareh, je paard verhuizen kan op welk moment jij maar wilt! De enige vervelende consequentie hiervan kan zijn dat je nog een maand stalgeld moet betalen voor noppes...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:03

Ik vind een opzegtermijn van 1 maand ook niet meer dan logisch. De eigenaar van de stal moet de mogelijkheid krijgen een nieuwe huurder te vinden.

Andersom, zou je het niet erg vreemd vinden als de staleigenaar op een goede dag tegen jou zou zeggen dat jij en je paard binnen 24 uur moeten vertrekken? Immers, hij heeft dan ook geen opzegtermijn, want het werkt natuurlijk 2 kanten op. Wedden dat jij dat ook niet terecht zou vinden, ook al is er schriftelijk niets over afgesproken?

Een opzegtermijn werkt beide kanten op. Ook al is het niet schriftelijk vastgelegd, het is ook een kwestie van goed fatsoen. Inderdaad zou je nog kunnen voorstellen om "kale" huur te betalen. De staleigenaar heeft namelijk geen kosten aan hooi, stro en biks als je met je paard al weg bent.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:07

loedewiek schreef:
Balen...
Helaas heb ik er niet echt verstand van.
Maar ik denk ook dat als er geen contract is getekent ze zich nergens aan hoeft te houden.

Dan zou je het neem ik aan ook geheel terecht vinden als de situatie andersom was en de staleigenaar de huur per direct opzegde en TS met haar paard op straat kwam te staan? Immers, er is geen contract, dus hij kan haar zo laten weten dat ze morgen weg moet zijn.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:00

heel normaal, 1 maand opzeg termijn..met alle respect, maar als je het vanuit een pensionstalhouder zijn oogpunt bekijkt..hij verdiend wel zn centen ermee, en als iedereen zomaar op stel en sprong kan komen en gaan... ben het eens, er had een contract moeten zijn, absoluut!, maar in het algemeen verlangd iedereen van alles van een stalhouder, en word er verwacht in het belang van de klant te denken, en als zo iemand een maand opzegtermijn verlangd, wat logisch is, dan heeft ie een maand de tijd een nieuwe klant te zoekn, dan is het opeens allemaal lastig..ondanks dat er geen contract is, zou ik toch graag mn goed fatsoen in acht nemen, vooral als je altijd goed met iemand door een deur kan! vervelend dat je een maand dan extra moet betalen,maar that's life..succes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:09

Het is niet 'heel normaal'. Dergelijke overeenkomsten vallen gewoon onder contractrecht, dus als x en y overeenkomen dat het vijf dagen is of zes maanden mag dat ook. Niks overkomen is niks aan opzegtermijn.

Verder kun je je afvragen hoe hard hij dit kan maken. Jij hebt niks ondertekend, het hangt wel ergens. Is het explicitiet tegen je gezegd toen je daar ging staan of is het gezegd toen die regel erkwam? Het meest netjes is, zoals het betaamd, ofwel te betalen ofwel een maand te blijven staan.
Daar tegenover staat dat je gewoon op dag 30 of 31 je paard in laadt en de bietenbrug kiest. De kans is vrij klein dat hij naar de rechtbank gaat om dat geld te eisen, immers heeft hij geen bewijzen dat je akkoord bent gegaan. Geen schriftelijk ondertekend contract en een mondelinge overeenkomst is dan wel rechtsgeldig maar verdomd moeilijk te bewijzen.

Verder kun je ook nog naar meneer gaan en je situatie uitleggen en hopen dat hij zegt laat maar doen.

Die keuzes heb je. Het is aan jou om te kiezen welke weg je neemt :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:13

Voor iedereen die zich beroept op het feit dat er geen getekend contract is en van mening is dat er geen opzegtermijn van toepassing is: ik neem dan aan dat jullie ook vinden dat er vanuit de staleigenaar ook geen opzegtermijn is als hij van TS af zou willen? Met andere woorden: hij mag TS ook ieder moment per direct op straat zetten? Immers, er is toch niet afgesproken dat hij hiervoor een opzegtermijn in acht moet nemen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:19

In feite mag hij dat ja en hij mag ook per direct zoveel procent stalgeld omhoog gooien. Maar ook dat is niet netjes. Maar ook dat gebeurd :+

(en ook dat is aan de persoon om te bedenken of dat netjes is)

Het mes snijdt aan twee kanten, maar in de paardenwereld zijn ze nog zo ouderwets. Ze moeten meer met contracten gaan werken simpel. Ik heb slechts 1 maal contract ondertekend waarbij beiden partijen 1 maand opzegtermijn hadden. Zij zei zelf al dat ze daar niet zo strikt aan was. Als je weg wil ga je maar, maar bij voorkeur weten we het wel graag van te voren. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:28

Ik heb altijd een contract ondertekend (tot nu toe). Ik heb overigens geen idee wat er in het contract staat, maar heb in de loop der jaren wel geleerd dat gewoon communicatie heel erg belangrijk is! Zo wilde ik weg bij mijn vorige stal en mijn pony verhuizen en ik mocht gewoon in dezelfde maand nog vertrekken (zonder een maand opzegtermijn in acht te hoeven nemen) en ik denk zomaar dat dit bij mijn huidige stal ook zo zal zijn. Met gewoon contact tussen eigenaar paard en pensioneigenaar is er veel mogelijk hoor, maar dan moet je wel met elkaar overleggen (anders weet je nog niks :P) en gewoon gaan praten met elkaar in plaats van gelijk gaan wijzen naar wetten/regels/contracten :)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:30

Sammie schreef:
Niks overkomen is niks aan opzegtermijn.

Dit is echt niet waar, hoe komen mensen hier toch steeds bij? Zie mijn eerdere post. Ook een stal huren valt onder het wettelijk regime van boek 7 BW.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:36

Ik heb al eens op een stal gestaan waarbij die vent in één maand tijd met 10% stalgeld omhoog wou. Dat is toen onderzocht of gelijk was aan 'huur' zoals bijv. een woning. Dat viel het (natuurlijk) niet. Vandaar ook de opzegtermijnhantering (wrs). :+
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-03-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:39

Klopt het is niet gelijk aan huur van een woning. maar het is wel huur. Voor de huur van woningen gelden weer hele andere regels, bovenop de 'standaard' artikelen van de huurwet. De opzegtermijn geldt echter wel. Heb het ooit eens helemaal uitgezocht i.v.m. besturen van een vereniging met pensionstalling.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:45

@TS, heb je mss weer een update? Gesprek gehad met je huidige stalbaas, toch goedkoop autootje gekocht. We zijn wel benieuwd.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 04:31

Bij ons op stal rkijgt een nieuwe pensionklant idd een contract waarin staat dat er 1 maand opzeg termijn is.
Als het niet in een contract staat, weet ik niet in hoeverre hij dit kan doen. Mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig..
Beetje lastige situatie.
Wel is 1 maand opzegtemijn niet raar

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:02

wij geven ook altijd aan dat de huurder een maand opzeg termijn heeft. moet zeggen er zijn weleens mensen bij ons weg gegaan. en in oveleg hoeven ze bij ons meestal niet die maand te betalen. mijn vader zegt altijd als mensen weg willen gaan ze toch en dan kunnen ze beter maar gelijk gaan. stel ze kunnen dubbele huur niet betalen en blijven daarom die maand nog staan, dan staan ze niet prettig en dat kan alleen maar problemen geven. daarom hoeven ze uiteindelijk die maand niet te betalen en kunnen ze vertrekken wanneer ze willen. is dat midden in een maand betalen ze nog voor de weken dat ze gestaan hebben bv de helft maar dus niet die extra maand. maar opzich is een maand opzeg termijn heel normaal

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:05

Als het niet in het eventuele contract staat, ben je het dus inprincipe niet verplicht. Wel is het vaak zo netjes. Van beide kanten.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:17

kimmie88 schreef:
Als het niet in het eventuele contract staat, ben je het dus inprincipe niet verplicht. Wel is het vaak zo netjes. Van beide kanten.

Nogmaals, dit is dus niet waar. Zie mijn eerdere berichten.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:21

Okee weer wat geleerd.
ij ons staat het idd gewoon in een contract, maar wist niet, dat als het er niet in stond dat het alsnog verplicht was. Dank je

Simi12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:24

Ik zou dat wel doen, als je er niet elke dag heen kan ik dat toch jammer als het ook beter kan?
Ik zou gewoon lekker dicht aan huis een pensionstalling zoeken.
Ik heb trouwens dat probleem ook gehad dat je dat een maand van te voren moet opgeven dat je weg gaat van de oude pensionstalling.
Ik snap ook niet waarom, je hoort er ook niets over maar op het laatsste moment gaan ze je dat vertellen, echt vaag maarja ik zou snel verhuizen met je paardje

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:27

Hierboven staat het uitgelegt. Staat in de wet, dus verplicht. (heb ik ook net geleerd :o)