Hoeveel inzet wordt er van jullie verwacht op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:32

suusje26 schreef:
In principe doet de staleigenaar alles.

Maar wij helpen eigenlijk altijd wel, met voeren, binnen buiten zetten, afmesten en vegen..
Het is een kleine moeite.

Ik heb ook eens op een pensionstal gestaan waar wij niets mochten doen, zij deden altijd alles zelfm, en owee als je zelf de stal deed, of zelf hooi ging voeren. Dat mocht absoluut niet! De reden daarachter was dat er teveel stro/vlas en hooi verbruikt werd...

ik hoop dat je met die laatste niet bij ons bedoelt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:59

M_D_H schreef:
suusje26 schreef:
In principe doet de staleigenaar alles.

Maar wij helpen eigenlijk altijd wel, met voeren, binnen buiten zetten, afmesten en vegen..
Het is een kleine moeite.

Ik heb ook eens op een pensionstal gestaan waar wij niets mochten doen, zij deden altijd alles zelfm, en owee als je zelf de stal deed, of zelf hooi ging voeren. Dat mocht absoluut niet! De reden daarachter was dat er teveel stro/vlas en hooi verbruikt werd...

ik hoop dat je met die laatste niet bij ons bedoelt...

Het zegt in ieder geval iets over de penionklanten die er gestaan hebben (en nog staan?) èn over de stalbaas, die zich daar wellicht té druk over maakt.
Ik heb ook eens op zo'n stal gestaan, waar het feitelijk zowel de stalbaas (iets te zuinig) als de pensionklanten (sommigen keken echt nergens naar) maakten dat hij over dat soort zaken liep te zeuren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:03

nou...
de stalbaas maakt zich daar niet druk om...
maar ik wel...
omdat ik het gwn banketstaaf vind als er zulke dingen gezegd worden...
terwijl die mensen harstikke veel voor ons doen...
en je wel dingen zelf mag doen!!
majah je hebt natuurlijk altijd lastige mensen die overal om kunnen nuilen

Mizoan

Re: Hoeveel inzet wordt er van jullie verwacht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:08

De paarden worden gevoerd, in het land gezet, uit het land gehaald, goed nagezien en als er iets is helpen ze je (mocht paard bijvoorbeeld ziek zijn of wat mankeren) ze helpen me ook wel eens door de paarden even los te zetten.

Ik moet zelf mesten, zorgen dat er biks op voorraad is en genieten van mijn knullen :P

Als je op stal bent en de paarden worden binnen gehaald wordt het wel gewaardeerd als je helpt.
Als de schapen moeten lammen, word er ook wel een beetje inzet van je verwacht.
Met hooien of kuilen indien mogelijk zoveel mogelijk helpen!!!

Verder zijn het goud mensen met een gouden paardenhart!
Op zaterdag en zondag is het steenvast koffie s' morgens en thee s' middags drinken met de mensen die op stal zijn ;)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:14

Bij ons op de pensionstal, krijgen de paarden hooi gevoerd 3x per dag en biks
Verder het mesten zelf doen en savonds zelf biks geven.
Door de week worden de paarden sochtend buiten gezet , zelf weer binnen halen en in het weekend
zelf buiten zetten en binnen halen.
Als je hebt gereden, aanvegenen en mest uit de bak halen nadat je hebt gereden.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:16

hoef eigelijk niks te doen, moet alleen me rommel achter de kont opruimen en poetsplaats schoon houden en als me paard heeft gemest in de bak dat even opruimen meer niet buiten en binnenzetten worden gedaanals je er bent wordt er natuurlijk wel verwacht dat je even help maar dat vind ik ook wel logisch :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:40

ik sta op doe het zelf basis.
de staleigenaar sleept de bak, zorgt voor kuil en stro, en verzorgt het land.
de rest moeten we zelf doen, dus uitmesten buiten/binnen zetten, voer klaar zetten en om de beurt voeren, erf en stal netjes houden enz.
ik zou het eerlijk gezegt niet anders willen, ik vind naast het rijden de verzorging er om heen ook leuk.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:11

Citaat:

Nou sorry maar ik vind het eigenlijk wel logisch als je naar sommige mensen kijkt hoe abnormaal veel hooi ze geven of stro, paard kan amper zich omdraaien van de hoeveelheid stro en het hooi ook, sommige geven zo veel, de volgende ochtend is de stal nog vol hooi omdat ze het gewoon niet opeten. Tja nogal logisch als je daar elke keer mee te maken krijgt als pensionhouder dat hij op een gegeven moment zulke regels neemt. En ook sommige denken dat het stro en hooi gratis te verkrijgen is :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 12:24

Ik hoef niks te doen, maar als ik er ben en er is nog niet uitgemest dan doe ik dat wel even, ook zet ik ze vaak binnen als ik er als laatste ben.
Mn pony staat bij een kennis, dus dat maakt ook al een verschil, zo doe ik soms alle stallen als ze zelf weg moeten.

Tancreda4Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:10

We hebben 4 paarden; 2 van mij, 2 van de staleigenaar. Het veulen van hem en mijn shet delen een stal.
Ik mest elke dag alle stallen uit. Bij weinig tijd doe ik alleen mijn eigen stal, maar eigenlijk is het een kleien moeite iig de grote van de staleigenaar in 1 kruiwagen mee uit te mesten. En soms kom ik op stal, en is alles al gebeurd.
In de winter staan ze niet buiten, dus daar zorg ik voor. Ik zet vaak eerst mijn eigen meiden buiten, en kan de grote van de staleigenaar mee. Als ik weinig tijd heb komt niet alles van hem buiten dus. Deze winter kan ik gewoon iedere dag zelf, en in de middag, en zet ik eigenlijk alles buiten (ze kunnen niet alle 4 bij elkaar, dus dat moet in 2 keren - maar 1 bak). Verder voer ik momenteel elke dag alle paarden, maar dat hoeft niet. Tja, ik heb toch de tijd en vind het heerlijk, ik doe het graag. Als ik een dag niet kan, neemt hij het weer over. Elkaar helpen :)

De weide van mijn eigen dames hou ik bij qua mest weghalen. Opzich hoeft dat niet, ze worden omgeweid en de boel wordt gesleept.

Stalgangen vegen, en buiten op de poetsplekken uiteraard een beetje schoonhouden.

Mesten doe ik dus zelf, als ik niet voer wordt dat gewoon gedaan door de staleigenaar (als ik muesli klaar zet voor haar), en in de zomer wordt alles buiten/binnen gezet door de staleigenaar, maar vaak neem ik het binnen halen van hem over omdat ik dan toch op stal ben.

Ik koop zelf vlas. Stro zit er opzich wel bij in, maar die van mij ging hoesten en heb ik zelf vlas gaan aanschaffen. Bix/muesli krijgen ze hier alleen als ze dragend of veulen zijn, en ik koop gewoon mijn muesli (voor de lekker) zelf. Af en toe een grote zak wortelen voor alle paarden.

Ik neem veel uit handen, maar vind het ook heerlijk om te doen! Soms kom ik op stal, en is alles al gemest, en dan mis ik gelijk wat in mijn routine hahaha :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 20:15

Wij hoeven zelf niets te doen, er waordt van je verwacht dat je komt om lekker met je paard bezig te zijn, te rijden en plezier te maken. :D

Tuurlijk de normale dingen: komen we uit de bak dan krab je even de hoeven uit en veegt het zand de bak weer in. Heb je je paard ergens staan poetsen dan veeg je als het nodig is even aan.

Als je paard ziek is, zit de pensionhouder ´s nachts bij je paard te waken, of je er nou zelf bent of niet, zo gaat dat bij ons. (en natuurlijk zou ik zelf 24/7 bij mijn paard zitten mocht ze ziek zijn, niet dat je dat voor het makkelijke aan de staleigenaar overlaat natuurlijk!)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:55

in princiepe hoeven wij niets te doen maar vaak halen we even snel een bezem door de gang/stal...als we hebben gereden zetten we meteen daarna alle paarden buiten en leggen we het hooi/brok alvast klaar in de stal

(er staan 4 paarden ) en alles gaat in overleg met de staleigenaar natuurlijk

de staleigenaar mest dan uit en haalt ze tegen 18:30 weer binnen...

op de hooibaal hebben we een kladblok gelegt met rijen

wie
tijd
datum
wat gegeven/gedaan

zo weten we van elkaar wanneer iemand is geweest :D en dat gaat erg goed

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:25

Mijn paard staat particulier bij vrienden. Verder staan er alleen paarden van hun. De 'staleigenaar' voert de paarden sochtens en brengt ze naar de wei (er staan 2 van de 6 in de winter snachts op stal, o.a. die van mij). Ik haal ze vaak smiddags/savonds binnen, en geef ze dan eten. Als ik een keer niet kan dan doen hun dat. En als hun een keer sochtens niet kunnen, dan breng ik ze voor school naar de wei.
Degene die ze binnenhaalt, mest ook de stallen uit. En savonds laat geven hun ze nog een keer hooi.

Gaat prima zo, betaal 80 euro pm ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:33

Mijn paard staat pension, waarbij gevoer wordt, en binnen en buiten zetten doen ze ook.
Weekenden moet je zelf buiten zetten en binnen halen.

Ze verwachten dan wel dat je de drollen weghaald uit de paddock, of longeerring.
In de zomer heeft elk paard (met vriendjes) zijn eigen stuk wei, en deze moet je ook 1x in de week 'uitmesten'.

Verder veeg ik, en zet de paarden binnen of buiten. Ik weet niet of dit van me verwacht word, ik doe het gewoon :) Vind het leuk :j

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:41

wij hebben een lijst, daar kan je jou naam op zetten als je ze op bepaalde dagen binnen en buiten wilt zetten. Dus als je ze niet binnen en buiten zet word je paard door iemand anders binnen en buiten gezet. Of je hebt aangegeven dat je het zelf doet. Uitmesten doen we 1 keer per week. Voeren doet de stal eigenaar ;)

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:19

R0oszs schreef:
Citaat:

Nou sorry maar ik vind het eigenlijk wel logisch als je naar sommige mensen kijkt hoe abnormaal veel hooi ze geven of stro, paard kan amper zich omdraaien van de hoeveelheid stro en het hooi ook, sommige geven zo veel, de volgende ochtend is de stal nog vol hooi omdat ze het gewoon niet opeten. Tja nogal logisch als je daar elke keer mee te maken krijgt als pensionhouder dat hij op een gegeven moment zulke regels neemt. En ook sommige denken dat het stro en hooi gratis te verkrijgen is :j

Nou bij ons doet de de eigenaar van stal juist zelf HEEL veel sto in de stallen vind het er altijd heerlijk uit zien als ik weer op stal kom en ze staat lekker tot bijna boven in haar benen in de sto kunnen ze ook lekker liggen.
hoef niet bang te zijn dat er niks met haar wordt gedaan als ik keer een dag niet kom ze zetten binnen en buiten.
alleen het rijden poetsen deken op of af moet ik zelf doen.
maar betaal er natuurlijk ook na dat alles wordt gedaan :Y)

femmelke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:39

Ik ben geen eigenaar maar de stallen worden uitgemest, ze krijgen eten ,.... dus eig moeten ze echt niet veel doen!

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:46

ik heb op verschillende stallen gestaan maar bij allemaal werd alles gedaan maar veegde je wel even je troep op, of als je paard gemest had in de bak of voor je stal (als je staat te poetsen) dan was het wel zo normaal om dat even op te ruimen.

op 1 van de stallen waren ze erg zuinig met hooi, met stro(paarden stonden eind van de avond op beton) en op de voerkist zat een slot.
als ze zuinig zijn met hooi neem ik zelf wel wat mee, maar een normale strobedekking moet kunnen, ik betaal er niet voor dat mijn paard aan het einde van de dag op beton staat.
het slot op de voerkist, tja, het
was blijkbaar nodig, maar het gaf een onaangenaam gevoel, als je niet te vertrouwen was.
op deze stal is en blijft het trouwens een ''stoelendans''.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:12

Niet zo heel veel maar wel dat je na het borstelen je haren eventuele mest opruimt, na het rijden mest opruimen en als ze naar buiten mogen je eigen paardje binnen halen. Voor de rest wordt alles voor je gedaan!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:15

Ik heb geen eigen paard maar een verzorgpaard op een kleine fokkerij. Daar help ik met mesten (2 bakken en 2 paddocks en de stallen), water voeren, paarden poetsen, paarden binnenzetten/buitenzetten, lucerne geven, biks geven, en dan mag ik naf rijden/longeren wanneer ik wilt. (Al een lange tijd niet gereden/gelongeerd dmv. tijdgebrek)
Dit doe ik niet op 1 dag alleen hoor, meestal doen we alles samen. Helaas door school kan ik alleen op zaterdag ochtend nog helpen

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:18

Zelf de stal uitmesten, mest uit de bak ruimen van je paard als je hebt gereden uiteraar ook opruimen in de paddock erf, en t land.
Ook na het poetsen even aanvegen.
Er word gevoerd, en doorde weeks buitengezet, binnen halen moet je zelf doen!

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:31

Stallen worden elke werkdag uitgemest, in het weekend doen we dat zelf. Elke dag worden de paarden twee keer gevoerd en als ze vroeg naar binnen komen in de winter (rond 4 uur) krijgen ze rond 9 uur 's avonds nog kuil of hooi. Ze worden dagelijks binnen en buiten gezet, ook in de winter. Eens per maand ongeveer helpen we zondagmiddag/avond met binnenhalen. Verder hoeven we niks te doen, maar het komt erop neer dat ikzelf mijn wei schoon hou en onkruidvrij (heerlijk prullen in de buitenlucht) en water uit het wekelijks door ph gevulde 1000 liter vat in mijn weidebakken gooi. Helemaal geen hekel aan.

Het valt mij juist op hoe vaak er veél meer van mensen verwacht wordt, dan ik "bereid" zou zijn te doen. Ik vind het leuk om te prullen op stal, maar dan wel op vrijwillige basis!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:37

Hier mest ik zelf uit, en zet ik normaal zelf buiten smorgens maar omdat mijn paard nogal gek word als haar vriendjes voor haar eten krijgen en buitengaan, geeft de staleigenaar haar nu eten dat ik klaarzet 's avonds en zet hij ze mee buiten.
De staleigenaar is hier wel erg stipt met opkuisen, ik laat altijd mijn plaats proper achter, veeg altijd even met de borstel.
Hoorde ik laatst mijn vriendin zeggen dat de staleigenaar had gezegd dat ik het altijd smerig achterliet (terwijl er mss 1 stro'tje lag) Snap niet echt wat ik verkeerd doe..

FigoPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:38

100% :o
Ze staan ook bij ons thuis.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:51

BIGmama schreef:
Nou bij ons doet de de eigenaar van stal juist zelf HEEL veel sto in de stallen vind het er altijd heerlijk uit zien als ik weer op stal kom en ze staat lekker tot bijna boven in haar benen in de sto kunnen ze ook lekker liggen.
hoef niet bang te zijn dat er niks met haar wordt gedaan als ik keer een dag niet kom ze zetten binnen en buiten.
alleen het rijden poetsen deken op of af moet ik zelf doen.
maar betaal er natuurlijk ook na dat alles wordt gedaan :Y)

de ene pensionhouder is de andere niet he ;)

mijn vader zou het echt onzin vinden als de paarden bijna tot hun nek aan toe in het stro staan, ten eerste slepen ze dat allemaal de box uit en ten tweede dat paard kan zich amper omdraaien! Nouja dat is mijn ervaring dan :+