Kosten veulenopfok

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:03

Mooie site en zo te zien zit alles goed in elkaar, maar hier ben ik het niet helemaal mee eens:
Citaat:
Wellicht aardig om te onthouden:
· Gras is een totaalvoeder voor dieren, die uitsluitend moeten voldoen aan onderhoudsbehoefte. Bijzondere omstandigheden daargelaten zijn brokken en haver vooral bedoeld voor dieren, die een extra prestatie moeten leveren.

Dat is dus niet waar. Gras is geen totaalvoer voor opgroeiende dieren, omdat een verzameling grassen niet alles bevat wat nodig is. Een natuurgebied kan wat rijker zijn aan voedingsstoffen (bloemen, planten en struiken) dan een aangelegd weiland, maar de kans bestaat dat er ook meer schadelijke stoffen aanwezig zijn (st. Janskruit bijv.)

Dit gaat voor een groot gedeelte op voor sportpaarden die niet de kans mogen krijgen een grasbuik te krijgen gezien de grote hoeveelheden die ze zouden moeten eten om aan hun prestatieniveau te kunnen voldoen.
Maar omdat het meeste gras niet voor de 100% bevat wat een groeiend dier nodig heeft zal dat toch aangevuld moeten worden door een op die groep afgestelde opfokbrok.

Overigens is haver en de andere graansoorten een in de natuur voorkomend voer, wat door wilde paarden ook graag gegeten wordt als het voorhanden is.
De mens heeft slechts de te geven hoeveelheid aan zijn behoefte aangevuld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:37

In de winning van kuilgras gaan een heleboel waardevolle vitamines en mineralen verloren. Er blijven er wel een boel achter, maar met name D6 en E gaan verloren.

Het is waar dat een jong dier (onder de 3) kan groeien op gras van een volle weide. Het zal dan idd niets te kort komen, de vitamine D6 haalt het in dat geval vooral uit zonlicht.

Maar in de winter heeft je jongeopgroeiende dier echt voer nodig waar het mee kan groeien. Tuurlijk, overmaat schaadt, maar een tekort is ook niet best. Je wilt ook bij jonge dieren geen gevulde gasbuik (nee geen typo GASbuik) (alleen ruwvoer geeft bolle buiken zonder energie), maar ook jonge dieren moeten vlees OP DE RUG hebben...en dat zie je echt heel weinig bij opfokbedrijven waar alleen kuil wordt gevoerd. Ga maar eens controleren....

En zal ik nog eens een uitspraak doen; een jong dier in de groei van ongeveer 1,5/2 jaar oud heeft meer voer nodig dan een volwassen paard dat elke dag een uur op L niveau loopt.

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:24

Ik ben nog wat op internet gaan surfen en ben deze site tegen gekomen: http://www.devrijhoeve.nl/

Het ziet er leuk uit en heb dus maar een mailtje gestuurd. Het is nog steeds wel duurder dan de prijzen die jullie noemen maar het is voor mij toch nog lekker dichtbij en scheelt toch weer een heel stuk met waar hij nu staat (180 euro en dan 125 euro tot zijn derde jaar!). Eerst maar even kijken of er plek is en dan wil ik er gaan kijken. Hoop dat het wat is!! Als iemand het al kent, licht me in!!!! Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:35

Klopt helemaal
In de winter zit er heel weinig voedingswaarde in gras.
Je zult dan bij moeten voeren.
bij ons leven ze in de winter op: bietenpulp, muesli, granenmix, onderhoudsbrok, wortels en hooi) In de zomer voornamelijk op gras.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 08:39

Ik heb inmiddels via een advertentie op marktplaats al een aantal reacties gehad. Ik ga deze mensen morgen maar eens bellen, en dan hoop ik binnenkort te kunnen gaan kijken.
Oa in Chaam en in Goirle, verder weet ik er nog niet zoveel van. Ik hou jullie iig op de hoogte.