s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:09

Dan heb je nog paddocks&paddocks, ik bedoel grote of kleine paddocks. Mijn ervaring is dat de meeste paarden in kleine paddocks alleen maar stil staan dus dat heeft in mijn ogen niet veel zin!
Het probleem van veel stallen is toch wel de ruimte en zijn dus meestal aan kleine paddocks gebonden. Ik zie dat dus meer als afleiding, even buiten staan en om hen heen kunnen kijken.
Een paard heeft ruimte nodig en wat maten voor het sociale aspect (om mee te spelen= bewegen)
Gelukkig is de tendens dat steeds meer mensen gaan inzien dat dit belangrijk is voor het welzijn van het dier en meerdere stallen zorgen dat die mogelijkheid er is danwel gaat komen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:21

Eerlijk gezegd vind ook ik een uur 8 in de zomer wel minimaal hoor.(overdag)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:22

Wij hebben een 20-40 paddock waar ze regelmatig lekker ff kunnen rennen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:24

bij ons staan ze in de winter ook in de bak van 20x40
zomer 24/7 in de wei

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:37

Het verbaasd me dat hier zoveel mensen zijn die niet van mening zijn dat een paard 24/7 buiten moet staan. Of iig de 4 á 5 uur die volgens de dierenbescherming moet.
Ik heb in het begin van de winter een soortgelijk topic gemaakt over mijn paarden, waarin iedereen tegen mij zei; paard meer naar buiten, of paard weg doen.
Blijkbaar denkt men in dit topic daar heel anders over.
Verbaast me :)

Ik stond op een manege waar ze naast half uurtje rijden per dag in de winter niet hun stal uitkwamen. Ben vorige winter naar een doe-alles-zelf stal gegaan, met buitenbak en paddock.
Sta gewoon net zo vroeg op zodat ik ze voor school al buiten kan zetten en na school zet ik ze dan ook nog buiten. Staan ze iig 2x per dag uurtje los en daarnaast meestal nog rijden/longeren enz.
Volgend jaar verhuis ik, voornamelijk voor m'n paarden, naar de andere kant van het land, waar ze wel lekker in de winter de wei op kunnen.

Maar wat ik in dit topic lees, is dat mensen met een fulltime baan, kinderen, gezin, huishouden, het normaal vinden dat ze hun paard niet optimaal kunnnen houden, omdat ze het zo druk hebben. Als je het te druk hebt om je paard de beweging te geven die ze zo hard nodig hebben (dus het buiten spelen, niet in de molen!), moet je je dan niet afvragen of het voor beiden partijen niet beter is het paard weg te doen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:44

Wij zijn vorig jaar verhuisd.

In het begin heb ik noodstallen gehad.
Beetje bij beetje wordt het beter hier zowel voor ons als voor de paarden.
Dit jaar staat erop op de plannig om een deur te maken zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze willen.

Helaas kun je niet alles in een keer doen.

Hierom zou ik dus nooit mijn paarden verkopen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:45

Onze paarden staan bij particulieren achter. In de zomer staan ze 24/7 in het weiland. Maar omdat het een erg slecht weiland is (wat komend jaar hopelijk eens goed gezaaid enzo wordt), kunnen ze er in de winter niet op. Dan hebben we namelijk in de zomer niks meer over. Maar 's winters staan ze overdag altijd in de paddocks.
Wij hebben het geluk dat we geweldige staleigenaars hebben. Iedere ochtend voeren zij namelijk de paarden en zetten ze buiten. 's Avonds zetten ze de paarden weer binnen en voeren ze. Maar natuurlijk wel in ruil dat als zij eens op vakantie zijn, dat wij het overnemen! ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:48

_Suus17_ schreef:
Het verbaasd me dat hier zoveel mensen zijn die niet van mening zijn dat een paard 24/7 buiten moet staan. Of iig de 4 á 5 uur die volgens de dierenbescherming moet.
Ik heb in het begin van de winter een soortgelijk topic gemaakt over mijn paarden, waarin iedereen tegen mij zei; paard meer naar buiten, of paard weg doen.
Blijkbaar denkt men in dit topic daar heel anders over.
Verbaast me :)

Ik stond op een manege waar ze naast half uurtje rijden per dag in de winter niet hun stal uitkwamen. Ben vorige winter naar een doe-alles-zelf stal gegaan, met buitenbak en paddock.
Sta gewoon net zo vroeg op zodat ik ze voor school al buiten kan zetten en na school zet ik ze dan ook nog buiten. Staan ze iig 2x per dag uurtje los en daarnaast meestal nog rijden/longeren enz.
Volgend jaar verhuis ik, voornamelijk voor m'n paarden, naar de andere kant van het land, waar ze wel lekker in de winter de wei op kunnen.

Maar wat ik in dit topic lees, is dat mensen met een fulltime baan, kinderen, gezin, huishouden, het normaal vinden dat ze hun paard niet optimaal kunnnen houden, omdat ze het zo druk hebben. Als je het te druk hebt om je paard de beweging te geven die ze zo hard nodig hebben (dus het buiten spelen, niet in de molen!), moet je je dan niet afvragen of het voor beiden partijen niet beter is het paard weg te doen?

Dan kan half Nederland zijn paard wel wegdoen!

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 08:59

Hier in de Randstad staat de helft van de paarden veel op stal, helaas ja.
Maar ik zal de mensen wel even vragen waarom ze hun paarden niet weg doen...

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:21

In de zomer staan ze 24/7 op het weiland en in de winter staan ze van +- 09:00 tot +- 16:00 in een grote paddock :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:21

Wie heeft het er over weg doen, ik niet. Ik zou een paard in beginsel al niet aanschaffen :D als ik het niet kon bieden wat het nodig heeft. Hetzelfde dat ik geen hond neem als ik 40 uur per week moet werken en die de hele dag alleen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:36

een paard hoort gewoon niet op stal te staan 24 uur per dag...

je stopt je kat bijvoorbeeld toch ook niet in een kattenmand voor 23 uur lang en dan 1 uurtje eruit voor beweging? om even te 'longeren' etc...

zorg dan tenminsten dat je op en stal staat dat je paard in ieder geval overdag lkkr buiten staat!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:47

Chernique schreef:
In de zomer staan ze 24/7 op het weiland en in de winter staan ze van +- 09:00 tot +- 16:00 in een grote paddock :)

bij mij ook
dat vind ik echt dat ze nodig hebben

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:49

TS vraagt niet om een discussie, maar om oplossingen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:51

Kunnen de paarden niet in kleine ploegjes van een stuk of 3 even een paar uurtjes op de weides?
Dan berokkenen ze ook niet zoveel schade en hebben ze toch ff een frisse neus kunnen halen en de benen kunnen strekken.
Zo is het afgelopen winter gegaan op de pensionstal van mijn verzorgpaard, dit alles in overleg met de staleigenaar natuurlijk.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:01

Ik stond eerst ook op een stal waar ze in de winter ook niet buitenkwamen. Soms kon ik door mijn werk wel eens 2 dagen niet komen. Dan stond ze gewoon de hele tijd in haar stal. En ze heeft artrose. Echt een ellende. Vorige maand ben ik verhuisd naar een stal waar de paarden lekker de hele dag buiten staan en 's nachts op stal. Ik moet wel wat verder rijden maar ja. Als ik nu een dag niet kan is er niks aan de hand. En dat geeft wel een fijn gevoel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:08

juist als je veel werkt zou ik zeggen dat je moet zorgen dat je paard op een stal staat waar het veel naar buiten komt, dan is het idd ook niet zo erg als je een keer niet komt.
verder is er al een paar keer de oplossing gegeven dit met stalgenoten op te lossen, lijkt me een goeie oplossing, dan zorgt een stalgenoot dat jou paarden buiten komen en jij zorgt dat het paard van je stalgenoot buiten komt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 14:40

De stal is een dressuur/africhtingsstal. De paarden gaan zomers overdag op de wei en s'nachts op stal. S'winters gaan ze in de molen. Ik kan ook niet met andere mensen afspreken kwa buiten zetten met de paddocks. Omdat hun paarden alleen in de molen worden gezet en sávonds worden gereden. Ik ben de enige pensionklant die niet hoog in de sport mee draait. En mijn paarden toch wel effe buiten wil hebben.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:53

Ja dat is idd altijd lastig, als je ze niet aan huis hebt staan.
Als de wei droog is hier mogen ze erin, anders ook niet hoor.
Maar daarnaast heb ik wel een grote paddock.
Dus buiten komen ze toch wel.
Maar als ik het zo lees zou ik toch voor je paard kiezen en verhuizen naar een betere stal, kwa buitenmogelijkheden.
Ieder paard heeft recht op voldoende beweging en buitenlucht overdag.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:58

Lastig!

Bij ons staan ze in de zomer heel de dag en avond buiten. 24/7 mag ook. In de winter staan ze een uur of 3 in de paddocks. Daarnaast rijd ik haar dan nog.
Als het vriest gaan ze 4 tot 5 uur het land op!

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:04

TS, als jij de enige bent die haar paard er overdag nog graag een keer vaker uit wil hebben, kunnen ze dan niet een soort van paddock voor je maken? Of dat je een klein deel van de wei af kunt zetten? Dat je overdag je paard daar in kunt laten staan? Als jij toch de enige bent lijkt me dat niet zo moeilijk?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 15:06

Verhuizen naar een andere stal is geen optie. Dit is de enige stal waar ze verstand van paarden hebben. En waar ze het meeste naar buiten kunnen. Anders krijg je stallen waar ze s'winters 1 uurtje naar buiten gaan in een mini paddock en alleen. En zomers een paar uurtjes buiten op de wei alleen. Dat vind ik ook geen optie.

Ze willen van de zomer wel 2 paddocks maken voor van de winter. Dus er is dan wel plek waar ik ze neer kan zetten :D

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:07

Zijn er wel paddocks op je stal?

Paar ideetjes...
- Je zou kunnen vragen of je paard in plaats van in de molen in de paddock mag, dan kan hij bv bij het in de molen zetten van het 1e paard de paddock in en bij het eruit halen van het laatste paard de paddock weer uit. Zo kom je toch aan een behoorlijke tijd buiten.
- Je zou met de stalbeheerders kunnen overleggen of zij - evt tegen betaling - je paard 's middags (extra) een uurtje los kunnen zetten.

Ik heb ook geen weidegang in de winter en bij mij op stal kun je een abonnement afsluiten. Dan wordt je paard 's morgens in de molen of in de paddock gezet (en er weer uitgehaald).
Laatst bijgewerkt door Nexus op 14-03-10 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:08

felicity schreef:
De stal is een dressuur/africhtingsstal. De paarden gaan zomers overdag op de wei en s'nachts op stal. S'winters gaan ze in de molen. Ik kan ook niet met andere mensen afspreken kwa buiten zetten met de paddocks. Omdat hun paarden alleen in de molen worden gezet en sávonds worden gereden. Ik ben de enige pensionklant die niet hoog in de sport mee draait. En mijn paarden toch wel effe buiten wil hebben.

Maar is het dan volgend jaar niet meer toegestaan om hem buiten te hebben? Of gaat het puur om het buiten en binnen zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:09

Lynske78 schreef:
Ik stond eerst ook op een stal waar ze in de winter ook niet buitenkwamen. Soms kon ik door mijn werk wel eens 2 dagen niet komen. Dan stond ze gewoon de hele tijd in haar stal. En ze heeft artrose. Echt een ellende. Vorige maand ben ik verhuisd naar een stal waar de paarden lekker de hele dag buiten staan en 's nachts op stal. Ik moet wel wat verder rijden maar ja. Als ik nu een dag niet kan is er niks aan de hand. En dat geeft wel een fijn gevoel.

Dat is inderdaad zeer prettig, zo gaat het hier ook. Paarden gaan alle dagen naar buiten, ik heb er ook eentje die artrose heeft. Als ik een dagje niet kan, merkt zij daar weinig van, want ze komt gewoon naar buiten.

Misschien toch maar het extra geld voor binnen en buitenzetten betalen.