Wonen op de Veluwe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:27

WOW *is sprakeloos*

bij ons mag je op zondag en officiële geen grasmaaiers, kettingzagen ed gebruiken, maar dat gaat em dan puur om de geluidshinder, en is bepaald vanuit de wet (heeft dus niets met de kerk te maken)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:28

Sjimmy schreef:

Meen je dit *knippert met ogen* Ik kom ook uit een behoorlijk refo dorp, maar dat is hier écht niet zo (geen zwarte kousen). Ik ga ook rustig pinnen, bellen of gewoon fietsen op zondag.

Schijnheilen zijn er wel zat.....

Ja, dat is het ergste.. Ik snap best dat er sommige dingen dicht zijn op zondag, maar dat er iemand HEEN moet om een onbemande pinautomaat af te sluiten vind ik inderdaad te ver gaan. Overigens is de snackbar wel gewoon open op zondag.

Hehe, over schijnheilen gesproken.. Alle meiden lopen bij ons dus in lange rokken, en als ze moeten fietsen worden deze regelmatig tot hun heupen opgetild waardoor ze dus eigenlijk in hun onderbroek rondfietsen. Hoezo kuis? Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:30

Desiree"]
[quote="Fitzroy schreef:
Sherif, zolang je nog onder de 5 ton euro blijft voor een vrijstaande woning met duizenden meters grond vind ik het nog wel meevallen. Daar kun je in het Westen gerust 4 ton bij optellen.

.

o en dat lukt op de veluwe om zioets te vinden beneden de 5 ton, met land erbij? hm, lijkt me stug...... Iedereen wil op de veluwe wonen. het is daar een vragersmarkt.

[/quote]

5 ton euro's, he Desiree? Dat je je niet vergist ... dat is altijd nog wel 1,1 miljoen gld. maar vergeleken bij de 1,8 miljoen die je er in deze streek minstens vooruit zou moeten trekken valt dat best mee Schijnheilig Knipoog

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:31

lánge rokken ? Bij ons zijn dat dus zulke korte rokken dat een broek netter staat Haha!. Ach ja het weet wat...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:31

Ilindra schreef:
Nu lees ik hiet al een paar keer dat Putten wel meevalt, helaas weet ik uit ervaring dat dat NIET zo is.
Voorbeeld: Aard v/d Kamp (de pony 4-spanrijder) kan na een wedstrijd pas op maandag weer naar huis omdat hij anders een hoop klanten misloopt die niet willen dat hij op zondags rijdt.
Kenissen van ons worden regelrecht geterroriseerd omdat ze zich niet aan de zondagrust houden (o.a hengsten losgelaten, dode dieren in de brievenbus, heg in de fik gestoken, hekken afsluiten met kettingsloten).

Ook in mijn werk op de Noord-west Veluwe heb ik vaak te maken met botsingen tussen nieuwkomers en de "oude garde", niet alleen wat betreft de zondagsrust maar ook wat betreft "overlast" door agrarische werkzaamheden.

Zelf woon ik al mijn hele leven op de Veulwe en kan er prima mee omgaan maar je moet overal rekening houden met je buren vind ik, ook in het westen.

Die kennissen die geterroriseerd worden, dat heb ik echt nog nooit gehoord. En ik woon er al mijn hele leven. Maar goed, sommige praten alles goed uit oogpunt van de bijbel.
Met die overlast bedoel je een nieuwkomer die op zondag het gras aan het maaien is? Uit godsdienstoogpunt vind ik het belachelijk, respect voor je naaste is het toch? Soms kan ik wel begrijpen dat de oude garde soms geirriteerd wordt als er nieuwkomers komen wonen met veel bombarie en precies doen waar ze zelf zin in hebben. Maar dat is meer een vorm van opvoeding/cultuur volgens mij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:34

Essie79, ik zou het toch wel fijn vinden als ik op zondag wedstrijden zou kunnen rijden en niet met een scheef gezicht aangekeken word.

Daarom verbaast het me eigenlijk nog steeds dat bij Gert v.d. Hoorn in Kootwijk wel altijd wedstrijden georganiseerd worden op zondag en zelfs 1e Pinksterdag a.s. weekend.
Misschien is Kootwijk daar niet zo erg in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:48

essie79 schreef:
[
Met die overlast bedoel je een nieuwkomer die op zondag het gras aan het maaien is?
[/quote]

Nee, ik bedoel de nieuwekomers die klagen als er s´avonds nog hooi word binnengehaald of als er met mooi weer (als ze buiten zitten) mest wordt uitgereden.
Ik vind dat er aan 2 kanten rekening met elkaar moet worden gehouden.
Ik vind het heel krom dat mensen als ze hier komen wonen zelf wel alles op zondag willen kunnen doen zonder rekening te houden met de buren, maar zelf wel verwachten dat de buren rekening met hun houden wat betreft overlast door agrarisch werk.

De kennisen wonen trouwens op het Veenhuizerveld (buitengebied Putten) en niet in de kern van Putten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:48

Ik raad je dan Beekbergen, Loenen, Hoenderloo of Ugchelen (de laatste is iets meer stads) aan. Ook gezellige dorpen, maar niet zo gereformeerd als kootwijkerbroek lunteren ed.
Kootwijk valt ook nog wel mee, ivm kootwijkerbroek.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:19

batje"]
[quote="Tessebes schreef:
In sommige dorpen worden op zaterdagavond de hanen bij de hennen weg gehaald en bijvoorbeeld 's zomers de beregeningsinstallaties op het land uitgezet. Ik vind dat een beetje te ver gaan.

Bij ons (niet op de Veluwe, wel zwarte kousen) komt er op zaterdagavond iemand om de pinautomaat uit te zetten. Veel mensen stappen om 12 uur 's nachts van de fiets als ze uit te kroeg komen om verder te lopen.
[/quote]

O ja, in de regio Zeeland worden op zondag geen wedstrijden gereden. Bij ons in het dorp ging op zateravond de benzine automaat op slot, daar sta je dan met je brommertje. Frusty

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:27

Nou er is heel veel import daar maar je moet wel uitkijken dat je op zondag je buren met rust laat Schijnheilig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:50

[quote="Ilindra"][
Ik vind het heel krom dat mensen als ze hier komen wonen zelf wel alles op zondag willen kunnen doen zonder rekening te houden met de buren, maar zelf wel verwachten dat de buren rekening met hun houden wat betreft overlast door agrarisch werk.
quote]
ja maar agrarisch werk is veel meer afhankelijk van het weer dan van de zondag. En het weer houdt geen rekening met zondag of niet. hooien moet je op het juiste moment doen en dat is afhankelijk van weersomstandigheden. Dit kan vaak niet wachten.

en heggen in brand steken en hengsten loslaten e.d. vind ik niet erg religieus, dat neigt sterk naar terrorisme.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 14:03

Tja, wij wonen in een zeer christelijke gemeente vlak bij Epe, en ondanks dat we ons best wel aan hun regels houden (niet grasmaaien, geen was buiten op zondag) Horen we er niet echt bij (niet dat ik daar behoefte aan heb ofzo) We zijn nl ook niet getrouwd, ik ben een werkende moeder (50%) ik lap niet elke week mijn ramen en ben dus een waardeloze huisvrouw.

Ach we gaan gewoon ons gangetje, er is gelukkig ook 1 niet christelijk stel in onze wijk. We hebben ook wel contact met de buren in de zin van goeiedag zeggen en af en toe klein praatje, maar verder niet.

Nou moet ik wel zeggen dat het hier we nogal hardcore is hoor, op de lagere school wordt geen sinterklaas gevierd, een vrouw mag geen broek aan, veel mensen hebben geen tv, op een bruiloft mag er geen band zijn ed.

Ach ik woon wel prettig, maar zou het ook niet erg vinden om in een andere buurt te wonen!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:00

he samsam je bent bijna buren van me hihihihi Haha! Haha! .......(kom uit Epe woon nu in Vaassen)
mijn moeder komt (oorspronkelijk) uit Oene dus weet waar je over praat... *LOL*
denk maar zo diegene die zondags voorin de kerk zitten horen er nog geen eens achterin thuis .......schijnheilen Schijnheilig zijn de meeste....
en je woont in iedergeval lekker landelijk en trek je maar niks aan van die bekrompen gasten uit Oene...het zegt meer over die "goedgelovigen" Extreme duivel dan over jullie toch??? Haha! Haha! Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:03

Haha, ik kom ook uit Epe, mijn vriendje heeft me overgehaald hiernaartoe te komen!

Ik was het ook wat anders gewend. Maar ik trek het me ook niet aan hoor, doe gewoon mijn dingen, en we hebben inderdaad een mooi huis op een mooi plekje!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 15:31

ik heb ff je profiel gelezen....leuke dierenkinderen hebben jullie hoor!!!!
jammer genoeg kan ik zelf geen foto`s inscannen...internet nl stiekum op het werk hihihi anders had je mijn knulletje kunnen zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:01

Desiree"]
[quote="Ilindra schreef:
Citaat:
ja maar agrarisch werk is veel meer afhankelijk van het weer dan van de zondag. En het weer houdt geen rekening met zondag of niet. hooien moet je op het juiste moment doen en dat is afhankelijk van weersomstandigheden. Dit kan vaak niet wachten.

en heggen in brand steken en hengsten loslaten e.d. vind ik niet erg religieus, dat neigt sterk naar terrorisme.

Dat bedoel ik juist Desiree, het is toch raar dat "nieuwkomers" van de boeren verwachten dat ze rekening met hen houden omdat zij er voor hun rust zijn komen wonen maar zelf geen rekening met de buurt willen houden wat betreft de zondags rust.
Ik vind dat het altijd geven en nemen is, gewoon rekening met elkaar houden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 16:06

o maar dat komt veel voor Illindra. Dat mensen uit het westen (de randstad) zich terugtrekken op het platteland en dan de boeren gaan vertellen wat ze wel en niet mogen. Niet mogen uitbreiden met hun stal, niet met de tractor mogen rijden en zo. Dat werkt niet he. Mensen moeten elkaar niet te veel beperken. Zeker niet als het hun werk betreft, want dat is hun inkomen. Daar moet je van af blijven.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 19:00

je hebt er dus veel rare mensen bij he....mijn vriend komt ook uit een kerkelijke gemeente. Van een boerderij. Daar kwam de loonwerker ook niet op zondag helpen met hooien omdat ie anders niet meer mocht werken voor andere boeren enzo. En dat ze dode beesten door de brievenbus gooien brrrrr wat afschuwelijk!!!!!!! Je zou ze Dat is toch werkelijk waar niet godsgezind! Je zou toch denken dat als je de bijbel nastreeft je je naasten lief hebt! Blijkbaar snappen sommigen de bijbel niet helemaal, moeten ze ze toch nog eens goed doorlezen Schijnheilig
Nou, hopelijk vinden we toch een leuk plekje om te gaan wonen. We hebben ook in Lunteren rondgereden, das ook een erg leuke plaats alleen daar is niet echt iets te koop wat wij kunnen betalen. We hebben best geduld hoor...we zoeken rustig verder maar als iemand een tip heeft is die errug welkom!!!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:06

Huisvrouw: om even terug te komen op de woningzoektocht.
Als het ook je bedoeling is om buiten te gaan rijden (bos/hei) is het ook belangrijk dat je echt in de buurt van je aanstaande huis gaat kijken of je daar inderdaad naar buiten kunt.
Er zijn nl plekken waar je wel in/vlakbij bos zit, maar daar mag/kun je niet komen met paard. En ook is belangrijk hoe(lang/druk/breed) is de weg ernaar toe.
Ik ben verwend met 4 zijden bos/hei binnen 'handbereik', maar op sommige plekken is het een stuk minder makkelijk te bereiken.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 19:13

ja, daar ben ik me wel van bewust, daarom gaan we altijd eerst kijken in de buurt en naar het huis voordat we een afspraak maken met de makelaar. Beetje banketstaaf voor z'n makelaar om helemaal naar dat huis toe te komen terwijl we van tevoren hadden kunnen voorspellen dat het toch niks zou gaan worden. Als we dan ECHT enthousiast zijn maken we een afspraak. Maar in ieder geval bedankt voor je tip sugarmiss.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 19:15

heeeeeeeeeee banketstaaflig!!!!!! Maar dat had ik niet ingevuld!!!!! Wat grappig zeg, ik wist niet dat dit forum die woorden anders maakt als ze een beetje grof zijn. Ik lach me kapot!!!!!!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:27

Jaa leuk he, als je lang genoeg bokt dan ga je die woorden ook toevoegen aan je eigen vocabulaire, met de nodige hilariteit ten gevolg.........

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:10

"Gijsenkim loopt toch eens niet zo te ouweprutsmutsen!" *LOL* Tong uitsteken

Huisvrouw, Lunterencity is the place to live! Haha! Jammer dat je er nog niets betaalbaars tegen bent gekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:20

Jurga schreef:
"Gijsenkim loopt toch eens niet zo te ouweprutsmutsen!" *LOL* Tong uitsteken

Haha! Haha! Haha! Haha! Gaaf he,

Maargoed ik wil ook op de veluwe wonen. Ik denk dat bokt mijn taalgebruik zo gekuisigd heeft dat men mij nu wel accepteren zal. Schijnheilig

Nee alle gekheid op n stokkie, ik zou wel weg willen uit de randstad, het enige wat ik nog nodig heb is GELD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 20:25

Fitzroy schreef:
Daarom verbaast het me eigenlijk nog steeds dat bij Gert v.d. Hoorn in Kootwijk wel altijd wedstrijden georganiseerd worden op zondag en zelfs 1e Pinksterdag a.s. weekend.
Misschien is Kootwijk daar niet zo erg in?

Net in dat hoekje zijn alle huizen al opgekocht door uitzonderlijk kapitaalkrachtige Randstedelingen die zich een huisje aan de hei kunnen permitteren. Klaarblijkelijk zijn die kerkgangers ook niet meer zo trouw aan hun principes wanneer ze hun huis voor grof geld aan 'import' kunnen verkopen. En dat geeft de sfeer in die regio wel goed aan. Voor de buurt doet iedereen bijzonder vroom want iedereen houdt elkaar graag in de gaten.