Berekening kosten paard; klopt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:07

Nadir schreef:
Cowgirl schreef:
Wanneer heb je wel genoeg dan?
Ik heb ook geen 6000 euro hoor, mijn spaarpot rijkt iets verder dan die van TS maar dan houd het ook op. En dan heb ik nog wel 2 paarden.
De spaarpot moet je gewoon opbouwen . Ik stort er regelmatig wat geld op.

Als je paard op de operatietafel belandt ben je zo € 2000,- kwijt.
Natuurlijk moet je een spaarpot opbouwen. De TS geeft echter aan dat ze de spaarpot steeds bijft aanvullen tot € 1000.-. Ik denk dat dit niet genoeg is als je je paard niet verzekerd.

Met zulke kosten hoef je het niet in 1x te betalen, kan altijd een regeling getroffen worden. Niet ieder paard komt op een tafel te liggen, dus €1000 euro vind ik netjes hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:31

mo_van_dijk schreef:
Probeer wat te regelen? Voor niets gaat de zon op... Een beetje degelijke trailer met jaarlijks onderhoud en afschrijving is trouwens een stuk duurder dan af en toe een trailer lenen.

Hoe vaak wil je op wedstrijd?
Hoe vaak wil je lessen en wat voor les?
Wat voor aankoopkeuring laat je doen?

De eerste drie maanden wil ik niet op wedstrijd i.v.m. wennen aan elkaar. Daarna eens per maand, kijken hoe dat gaat en hoe leuk ik het vind. Sowieso niet eens per week, dat kan niet eens want ik moet sowieso 2 volle weekenden per maand werken (heb onregelmatige diensten). En ik wil natuurlijk ook wel eens een weekend vrij zijn dus het zal echt eens per maand, hoogstens 2 keer per maand zijn.

Les wil ik sowieso eens per week, gewoon een groepsles. Dan wil ik eens per maand graag privéles.

Ik laat hem alleen klinisch keuren denk ik.

Wat betreft het stamboek wat sommige mensen hier zeggen; is dit verplicht? En wat houdt dit in

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:53

friesiszwart schreef:
Ik woon ook in Gelderland maar betaal bij mijn smid 160,00 euro voor ijzers (rondom) en 25,00 euro voor alleen het bekappen.
Daarbij is de influenza / tetanusenting ook hoger dan vermeld. Ik heb vorig jaar hiervoor 60,00 euro betaald.

zoo , gouden ijzertjes?
hier is een inenting al jaren 20 euro (zonder de voorrijkosten)

enne een keer in de maand priveles is vrij weinig hoor in mijn beleving. zeker als je wedstrijden wilt rijden.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:18

kimmie88 schreef:
Met zulke kosten hoef je het niet in 1x te betalen, kan altijd een regeling getroffen worden. Niet ieder paard komt op een tafel te liggen, dus €1000 euro vind ik netjes hoor

Tsja, als je er niet op gerekend hebt en je toevallig voor iets anders aan het sparen bent dan kan het wel rauw op je dak vallen. Natuurlijk is er wel een betalingsregeling te treffen, maar je moet dan ook maar net de mogelijkheid hebben om dat geld opzij te zetten.

Iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar ik vind die verzekering wel verdomd handig! :j

Mootje

Re: Berekening kosten paard; klopt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:24

TS, dan zou ik sowieso niet voor een eigen trailer gaan kijken!
Startkaart en lidmaatschap KNHS en vereniging kosten ong. 100 euro per jaar.

Overschrijven van het stamboek is niet nodig. Dit kost geld, en als je geen gebruikt maakt van hun diensten (als keuringen e.d.) lijkt dit mij erg onnodig!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:25

Ik vind je stalgeld redelijk duur uitvallen :) ik betaal maar 185 en dan heb ik alles all-in en binnen- en buitenpiste.
1000 euro voor tuig vind ik dan wel weer veel. Het is een kwestie van goed zoeken en dan geluk hebben dat het zadel past. Zelf ik heb ik een tweedehands stübben dressuurzadel in perfecte staat kunnen kopen voor 400 en deze paste dan ook nog eens als gegoten.
Qua dierenartskosten vind ik dat je toch weinig telt, voor inentingen ben je toch al gauw 50 euro kwijt en wil je een deftige ontworming komt je toch ook al gauw aan 20-30 euro..
Over wedstrijden en daar bedragen van daar kan ik nog niets over zeggen aangezien ik geen wedstrijden rijd :)

Veel succes met je zoektocht en je eigen paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:27

Dank je wel movandijk. 100 euro per jaar is niet veel!
Ooh is het stamboek voor shows met die bijbehorende keuringen enzo? Nee, daar ben ik totaal niet in geinteresseerd. :)

Yontheke, stalgeld ligt inderdaad goedkoper, zo rond de 200. Maar in mijn berekeningen heb ik 250 meegenomen, ik sta liever niet voor financiele verrassingen/ tegenvallers. Vandaar dat ik het te hoog heb gerekend om te kijken of ik dat zou kunnen betalen met mijn salaris. Dit kan gelukkig wel :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-10 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:28

Ik kan het over het hoofd hebben gelezen, maar heb je al gedacht aan de bodembedekking? :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:29

Nadir schreef:
Cowgirl schreef:
Wanneer heb je wel genoeg dan?
Ik heb ook geen 6000 euro hoor, mijn spaarpot rijkt iets verder dan die van TS maar dan houd het ook op. En dan heb ik nog wel 2 paarden.
De spaarpot moet je gewoon opbouwen . Ik stort er regelmatig wat geld op.

Als je paard op de operatietafel belandt ben je zo € 2000,- kwijt.
Natuurlijk moet je een spaarpot opbouwen. De TS geeft echter aan dat ze de spaarpot steeds bijft aanvullen tot € 1000.-. Ik denk dat dit niet genoeg is als je je paard niet verzekerd.

Mijn paard is ook niet verzekerd. Ik heb wel iets meer in mijn spaarpotje zitten dan de TS maar ik hoop het toch ook nooit te moeten gebruiken. Ik zou niet graag willen dat al mijn spaargeld naar een operatie voor mijn paard gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:29

MarloesRixt schreef:
Ik kan het over het hoofd hebben gelezen, maar heb je al gedacht aan de bodembedekking? :)

Bodembedekking zit bij het stalgeld in, net als uitmesten, weidegang en voer. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:32

Horseware schreef:
Vierkant beslaan kost zo'n 85 euro per keer, dus dat red je niet met 60 euro..

de 60 euro die ts rekent is per maand, en de hoefsmit komt om de 2 maanden, dus dan rekent ze 120 euro. daar red je het makkelijk mee. kan ze wat ze overhoud op de spaarrekening zetten voor de DA :D

vind dat je aardig realistisch bent in je kosten plaatje. er zullen altijd wel wat dingen bij komen waar je niet op gerekend heb, maar dat hoort erbij.
verder zou ik inderdaad eens gaan kijken of er niet iemand is met wie je samen een trailer kan huren, scheelt je ook weer wat in kosten.
en die spaarrekening voor DA kosten, 1000 euro moet je het mee redden, maar ik zou inderdaad als je eens wat geld over hebt er toch wat bij storten. mocht ie wel eens in de kliniek belanden dan heb je inderdaad aan 1000 euro niet genoeg, ookal kan je een betalingsregeling treffen het is wel fijn om te weten dat je het geld hebt. en als je het nou niet nodig hebt, en na een paar jaar staat er een paar 1000 op, dan kan je daar ook weer eens een nieuwe deken van kopen, ach en je trekt wat extra rente als je er meer op hebt staan, is ook altijd leuk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:32

Petite schreef:
Ooh is het stamboek voor shows met die bijbehorende keuringen enzo? Nee, daar ben ik totaal niet in geinteresseerd. :)

Bovenop die 100 euro komen nog wel de startkosten voor de wedstrijden en de startcoupons. En ik heb hier gerekend met een startkaart-vereniging (zonder gebruik terrein en verenigingslessen).

Inderdaad, het stamboek organiseert keuringen. Als je dit niet wil, zou ik mij ook niet laten overschrijven bij het stamboek.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:33

Hou je er rekening mee dat als je wil crossen je (op termijn) ook echt wel een springzadel nodig gaat hebben? Of ga je dressuren met een veelzijdigheids?

Een hoop is prima 2e hands te krijgen, als je dat zelf niet erg vind. Hier op bokt stikt het ook van de peesjes/dekjes/dekens en alles wat je zo mogelijk maar nodig zou kunnen hebben. Scheelt een hoop centjes.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:33

Yontheke schreef:
Mijn paard is ook niet verzekerd. Ik heb wel iets meer in mijn spaarpotje zitten dan de TS maar ik hoop het toch ook nooit te moeten gebruiken. Ik zou niet graag willen dat al mijn spaargeld naar een operatie voor mijn paard gaat :)

Dat hoopt natuurlijk niemand als 'ie een paard koopt. :D
Maar je moet er wel rekening mee houden, het is mij ook onverwachts gebeurd. Het zou banketstaaf zijn als je je paard niet kunt laten behandelen omdat je het geld niet hebt...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:36

Nadir schreef:
Yontheke schreef:

Dat hoopt natuurlijk niemand als 'ie een paard koopt. :D
Maar je moet er wel rekening mee houden, het is mij ook onverwachts gebeurd. Het zou banketstaaf zijn als je je paard niet kunt laten behandelen omdat je het geld niet hebt...

Ik heb daarom eigenlijk 2 rekeningen.
1 voor de paarden, hier staat dus ff ruim 1000 euro op en dan heb ik voormezelf ook nog een spaarrekening.
van de paardenrekening kan ik ds de allereerste kosten dragen en ik denk dat als je aan die kosten zit ook wel een beetje de toekomst van je paard kan inschatten. Mocht er dan nog extra nodig zijn is er nog de spaarrekening van mij zelf.

Verder denk ik dat TS het allemaal wel goed op een rijtje heeft.
Je hoeft echt niet alles in 1x aan te schaffen en de toekomst kan altijd anders zijn dan dat je hem nu gepland hebt.
De basis is in orde, koop een leuk paard ga lekker rijden en bekijk rustig wat je verder wilt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:40

mo_van_dijk schreef:
Petite schreef:

Let er wel op: dit is niet hetzelfde als het paspoort, dit moet je wel op je naam laten zetten. En dat kost dus euries afhankelijk bij welke instantie het paspoort is uitgegeven.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:01

voor een verzekering incl. 80% ziektekostendekking betaal ik 110 euro per 3 maanden.
+ dat er iedere maand 75 op een spaarrekening gaat voor dierenartskosten.
en hou je er ook rekening mee, dat spullen vaak niet eenmaal moet aanschaffen,
zeker als je sloper hebt ;) :P
halsters+ touwtjes en hoofstellen kunnen ook goed gesloopt worden :Y)
een je hebt paarden met hele veranderlijke ruggen, dat je toch wel 2/3 keer per jaar een zadelmaker moet laten komen.
en rondom beslaan betaal ik hier 95 euro voor, alleen voorbenen 65 euro.

en zet je hem/haar zomer en winter op stal?
want je kan bijv. ook zomers alleen op land staan, en dan betaal je vaak een stuk minder stalgeld ;)
Laatst bijgewerkt door charily op 03-03-10 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:03

foxy80 schreef:
Let er wel op: dit is niet hetzelfde als het paspoort, dit moet je wel op je naam laten zetten. En dat kost dus euries afhankelijk bij welke instantie het paspoort is uitgegeven.

is niet verplicht gelukkig ;)
anders moet ik 500 euro ofzo per jaar gaan betalen, omdat mijne ingeschreven is bij het NDR..
dierenarts rekeningen etc, zijn meer eigendomsbewijs dan het paspoort :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:29

Nadir schreef:
kimmie88 schreef:

Tsja, als je er niet op gerekend hebt en je toevallig voor iets anders aan het sparen bent dan kan het wel rauw op je dak vallen. Natuurlijk is er wel een betalingsregeling te treffen, maar je moet dan ook maar net de mogelijkheid hebben om dat geld opzij te zetten.

Iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar ik vind die verzekering wel verdomd handig! :j

Dat ben ik volkomen met je eens. En zal ik ook zeker niet afraden, maar als de TS er bewust voor kiest om het niet te doen.... Moet je dan een spaarpot van €10.000 hebben? Wanneer is het wel voldoende.. Snap je?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:46

kimmie88 schreef:
Dat ben ik volkomen met je eens. En zal ik ook zeker niet afraden, maar als de TS er bewust voor kiest om het niet te doen.... Moet je dan een spaarpot van €10.000 hebben? Wanneer is het wel voldoende.. Snap je?

Zo'n volle spaarpot is natuurlijk atlijd leuk! :D
Maar ik zou toch wel zo'n € 2000,- a € 3000,- achter de hand houden. :j

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:23

Die keuring is ook nodig voor je verzekering. Meestal is tot een aankoopbedrag van zo'n 4000 euro (gokje) in ieder geval klinisch verplicht. Daarboven vaak ook rontgen. Kijk daar even naar. Ben je al lid van een vereniging ? Bij ons hebben ze bijvoorbeeld een collectieve onderlinge verzekering. Dat is geloof ik wel iets goedkoper. Klinisch keuren moet je ALTIJD doen. Laat ze ook even wat bloed afnemen. Niet alle dierenartsen doen dat standaard. Maar je zult de eerste niet zijn die een licht gesedeerd paard mee naar huis neemt en er vervolgens 2 dagen later op je kop afduvelt.

1000 euro moet meer dan genoeg zijn voor een 2e hands kieffer, stubben of ander A-merk. Bel eens wat zadelmakers/ruitersportzaken op om te vragen wat ze zo op voorraad hebben en laat ze komen passen (bv Klumper Almelo)

Tandartskosten zijn al genoemd.

Kosten voor lessend lid van een vereniging zullen tussen de 150 en 200 euro per jaar liggen denk ik. Dat is incl. contributie KNHS.

Dekens moet je meerekenen. Je kunt beter meteen goede (duur dus) dekens aanschaffen. Er zijn maar weinig paard die goedkopere dekens heel laten en ook nog eens goed passen.
Een winterdeken kost al gauw 200 euro. Als je paard naar buiten gaat in de zomer is een vliegendeken ook een must. Helaas gaan die dingen nogal eens kapot. Een wollen deken is ook al gauw 100 euro.

Je paard moet vierkant op ijzers dus ik neem aan ook vierkant in de beenbescherming. Een simpel setje van BR kost al gauw 40 euro denk ik ?

En reken een bedrag voor vervanging van kapotte spullen. Zo nu en dan breekt er een teugel, knapt er een musketon haak, verliest ie zijn halster in de wei etc etc

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:31

Horseware schreef:
Paspoort overschrijven hoeft niet (doe ik zelf nooit), maar idd is een keuring een hele goeie. Die kosten lopen aardig op en ik zou echt geen paard kopen zonder keuring.
Een volledige klinische én röntgenologische keuring is echt aan te raden. Kost je wel zo'n 750 euro, maar kan je heel veel toekomstige kosten besparen.

inderdaad, als je je paard niet laat keuren, kan je zoveel ellende krijgen. Dat is laatst uitgebreid bij dasjegoedrecht op tv geweest en hier op bokt kan je er ook genoeg drama-verhalen over vinden!!
suuk6 met je aankoop!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:35

Het paspoort hoef je niet over te laten schrijven. Het is immers GEEN eigendomsbewijs. Wat ik wel zou doen, is een koopcontract (laten) opstellen. Je kan op internet een standaard contract vinden (in word format).

Ook hoef je niet perse klinisch te laten keuren om het paard te laten verzekeren (tot een bedrag van 4500 euro). Je kan ook vragen of de inspecteur van de verzekering langs wil komen. Of je er slim aan doet is een tweede.

Ik betaal bijna 1000 euro per jaar aan een volledige verzekering (alles uitgebreid) voor mijn paard.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:27

Je kan lessen nemen in lonneker.
Je betaald erg weinig per jaar.
Lidmaatschap. hier mag je vrij rond rijden in de bak )binnen en je krijgt elke week 1 x les. spring, dressuur of basis.

Groetjes

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:13

Es even kijken:

stalling: 175 (incl voeren en stal uitmesten, binnen en buiten zetten)
Hoefsmid: 80
Wormenspuit: 15
Extra voer als wortels of suplementen: 10
Lessen: 40

Is dus ongeveer 275 euro per maand, zonder inbouw van reserves. Ik had alleen t ongeluk dat mijn paardje na 1,5 jaar geblesseerd raakte, en we zo'n 9000 euro verder waren aan dierenartskosten... Dan had ik 1,5 jaar lang een reserve in kunnen bouwen, maar daar nog weinig aan gehad:D