Een stal van 3m bij 3m of een stal van 2m bij 4,5m?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:48

Arabesk schreef:
beantsje schreef:
Ik vind de reacties hier over het algemeen nogal over the top.
vergeet niet dat de meeste pensionpaarden in een 3 x 3 staan. Mits het paard verder voldoende beweging (incl. minimaal 3 uur wei of paddock per dag) krijgt, zie ik er niet zo'n probleem in, vooral niet omdat ze straks helemaal het land weer op gaat.

Met 21 uur per dag leven in 3 x 3 krijgt een paard niet genoeg beweging. Drie uurtjes op een paddock of weide is écht niet genoeg, en dat ene uurtje rijden erbij ook niet.

En leven in een box van 6 bij 6?? Maakt eigenlijk niets uit, want ook in een box van 6 bij 6 kan een paard zich niet uitleven en een drafje maken, laat staan galopperen.
Met andere woorden..de maat van de box maakt niet zo veel uit, mits het paard er languit in kan liggen, maar wat mag hij verder de hele dag!

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:50

Jildau: Nou het is maar wat je klein noemt.
En ik heb het paard al een hele tijd en kan haar ook gewoon weiland bieden. Mijn paard staat nu in een 3bij3 en dat gaat echt prima. En ik doe me best om het haar zo goed mogelijk te maken;) Maar daar ga ik hier niet met details op in. Het is me vraagstelling niet dus vandaar.

aerdenhout1

Re: Een stal van 3m bij 3m of een stal van 2m bij 4,5m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:54

Meid 3 bij 3 is prima. Daar zou ik voor gaan niet de 2 bij 4.
In een 3 bij 3 kan je paard languit liggen. De 2 meter brede box word krap.
Aangezien hij overdag lekker buiten staat, is het bed al een stuk minder belangrijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:04

Dat ze 's nachts op stal staan vind ik ook niet erg hoor. Bij de manege waar ik werk gaan ze even over 7 naar buiten en om 4 uur weer naar binnen en dat vind ik wel oke maar om gewoon 24/7 voor een langere tijd op stal te staan vind ik wel zielig voor het paard. En hoe bedoel je; niet ieder paard vind het leuk om los te staan. Zijn er serieus paarden die in op groot stuk land staan en denken; goh stond ik maar lekker in een stal waar ik net mijn kont kan keren?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:10

Jildau schreef:
Dat ze 's nachts op stal staan vind ik ook niet erg hoor. Bij de manege waar ik werk gaan ze even over 7 naar buiten en om 4 uur weer naar binnen en dat vind ik wel oke maar om gewoon 24/7 voor een langere tijd op stal te staan vind ik wel zielig voor het paard. En hoe bedoel je; niet ieder paard vind het leuk om los te staan. Zijn er serieus paarden die in op groot stuk land staan en denken; goh stond ik maar lekker in een stal waar ik net mijn kont kan keren?

Ik weet wel zeker dat deze bestaan.
Een aantal paarden bij ons op stal (waaronder die van mij) staan na een klein uurtje al te draaien bij het hek of springen zelfs uit de paddock/bak om vervolgens voor hun stal te wachten tot wij die open doen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-02-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit post verwijderd aangezien dit niet van toepassing is in dit topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:17

Jildau schreef:
En waarom doen ze dat? Waarschijnlijk omdat ze op stal hun eten krijgen of eerder altijd gekregen hebben en dus het naar stal gaan associëren met eten.

En? Maakt dat uit dan? De meeste paarden op de wei doen ook precies dat: eten (of in elk geval frutselen en knabbelen en kijken of er iets te eten is.)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:19

De standaard maat voor een paardenbox is 3x3
Al zou ik in jou geval persoonlijk toch voor een wat grotere stal gaan, is 3 bij 4,5 geen optie? Staat je paard overdag wel buiten?
Hoe doe je dat volgende winter omdat je praat over een nood oplossing?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 24-02-10 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit post verwijderd aangezien dit niet van toepassing is in dit topic.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:21

Denk je nou echt dat een paard in de wei alleen maar stil staat te vreten?

Pashon schreef:
jeetje wat moeten die paarden van de personen achter de personages op bokt het toch geweldig hebben. super de luxe ruime stallen uiteraard dagelijks weidegang en ga zo maar door.

vind de meeste reactie's echt te ver gaan.

Het trieste is dat de paarden van de meeste andere personen het slecht hebben omdat ze zoveel binnen moeten staan.
En dat 3 x 3 standaard is, is al triest genoeg, op zich. ;)

Revanches

Re: Een stal van 3m bij 3m of een stal van 2m bij 4,5m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:47

Moderatoropmerking:
Na een flinke huishouding door dit topic, diverse berichten die ik heb verwijderd, mag die bij deze weer open. Maar onder de voorwaarde dat men met respect op elkaar reageert en niet meteen begint te roepen "diermishandeling"etc. Dat is nergens voor nodig! Je kunt de TS een advies geven over de mogelijkheid van de afmetingen in een stal, zonder elkaar aan te vallen. Dus wanneer je een concreet nette post kunt plaatsen die echt van toegevoegde waarde is mag je het in dit topic neerzetten. Zo niet, reageer dan ook niet! Dus houdt het netjes en vriendelijk!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:21

Arabesk schreef:
Met 21 uur per dag leven in 3 x 3 krijgt een paard niet genoeg beweging. Drie uurtjes op een paddock of weide is écht niet genoeg, en dat ene uurtje rijden erbij ook niet.

Ik heb die 3 uur niet uit de lucht gegrepen maar me gebaseerd op een uitspraak van Machteld van den Dierendonck. Toch niet de eerste de beste.
Als jij dat anders ziet Arabesk, prima, maar onderbouw het dan wel.

(n.b. die 3 uur is uiteraard een ondergrens, niet de ideale situatie)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:31

Wij hebben thuis 3 stallen van 2.85 bij 3.25 en daar staan 2 paarden van 1.68 en 1 van 1.61 in en die hebben ruimte genoeg, kunnen alledrie makkelijk languit liggen en zijn ook niet vervelend. Ze staan wel van 07.30 tot 18.00 uur buiten dagelijks, maar ik vind 3x3 niet te klein (tenzij ze overdag ook op stal staan).
Mijn paard van 1.73 staat in een stal van 3,70 x 3,70, ook als ze een veulen aan de voet heeft, en daar kunnen ze beide in liggen, veulen en merrie.
Het voordeel van een grotere stal vind ik vooral dat als ze netjes aan 1 kant hun behoefte doen, ze er zelf niet doorheen lopen en de stal veel schoner blijft. Bij 3x3 lopen ze er vaak wel door als ze omdraaien, maar ik merk aan de paarden niet dat ze de stal te klein vinden. Die met de grootste box is de vervelendste op stal (maar dat ligt niet aan de box maar aan het karakter van het paard ;) )

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:59

Mijn pony van 1.47 staat in een 5 x 4
Ze staat ongeveer 12 uurtjes op stal.
en ja ik weet dat die stal groot is alleen in die stal heeft altijd een groot springpaard gestaan
wat niet naar buiten mocht. Waarom weet ik niet,alleen die is er niet meer en nu staat mijn pony er gewoon in ;)
Laatst bijgewerkt door xMaud op 24-02-10 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:01

TS ik zou lekker een 3x3 box doen. dan heeft een paard voldoende ruimt en ligt hij minder snel tegen de wand waardoor hij vast zou kunnen liggen. het kan natuurlijk altijd nog gebeuren, er komen ook wel eens paarden vast te liggen in de rijbaan, het is maar net waar ze gaan liggen rollen.

en even voor de discussie: sommige paarden zijn niet beter gewend dan dat ze binnen staan en vinden zichzelf dan ook echt niet zielig. neem je nou een paad uit het wild die je de hele dag binnen zet denk ik.. ja dat is zielig want hij is vrijheid gewent.

van nature hoor je ook niet op paarden te zitten, ze een halster om te doen, ijzers eronder te slaan en ze zelfs niet te bekappen ook niet op een natuurlijke manier. dus alles wat wij met paarden doen kun je dan wel mishandeling noemen. maar ze zijn gewend dat we ze binnen zetten, eten geven, poetsen etc.

En buiten dat verschilt het per paard wat hij of zij prettig vindt
die van mij hoef ik niet in de kou of regen te zetten hoor, dan zorgt ze zelf wel dat ze binnen komt, kan ik meteen de veearts bellen omdat ze een koudje heeft gelopen.

abdcefblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:22

Ik zou ook voor 3x3 gaan. Vooral omdat je paard dan gewoon alle kanten op kan draaien. Bij 2x4 zou dat veel onhandiger gaan.