Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:54

DubbelDun schreef:
Misschien moet je van het idee afstappen dat een paard beweging MOET hebben.
Als ze gewoon naar buiten kunnen en rondscharrelen krijgen ze genoeg beweging.
Je moet alleen niet verwachten dat je er straks weer meteen vol op kunt rijden. Dan zul je eerst weer wat konditie (en spieren) moeten kweken.

Ben ik het helemaal mee eens. Dit weer vraagt om wat versoepeling. Ik kan nu ook niks met mijn paard (vind het verschrikkelijk), en na 7 weken ben je al heel blij als je paard zoiezo buiten kan scharrelen. Dus ik zou zeggen: laten we hopen dat het binnenkort warm water gaat regenen en dat we de paarden dan eindelijk weer iedere dag kunnen rijden :D

HORSE_x33

Re: Hoe paarden beweging geven zonder facaliteiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 18:00

Haha ja precies :D

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:03

Inderdaad misschien moet je er vanaf stappen dat je dagelijks beweging moet geven door rijdem/aan de hand lopen. Gewoon je pony's vanaf de eerste sneeuw buiten zetten op het land, dan zijn ze echt wel rustig ze voelen zelf goed aan wat ze wel en niet kunnen met de sneeuw/gladheid, en ze hebben dagelijks beweging. Hier staan de paarden alle 3 dagelijks buiten, sneeuw of niet. 1 ervan staat zelfs 4 kant op ijzers die doet zelf al voorzichtiger. Rijden dan maar op een lager pitje, ik moet ook naar een binnenbak en omdat we buitenaf wonen gaat dat gewoon niet dagelijks nu omdat de wegen te slecht zijn. Onze haflinger loopt 3 x per week gewoon hier over de grasbanen/schoongemaakte betonpad een beetje stappen onder het zadel maar meer kan mijn zus er mometeel ook niet mee. Nog even volhouden de langste vorst/sneeuwperiode heb je nu wel gehad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:10

Wij hebben met de sneeuw en bevroren ondergronden enzo gewoon alles op de weides staan, en kunnen de weilanden echt niet gaan ze omstebeurt of in kleine groepjes op de paddock.

Zowel hete wedstrijdpaarden als recreatiepaarden, dat maakt echt geen verschil hoor. Rennen en bokken doen ze allemaal wel eens, maar de meeste paarden houden echt wel rekening met het weer en de omstandigheden.. :)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:13

HORSE_x33 schreef:
Ja haha , maar hier word het al snel glad, het is meer een 'koeien'bedrijf hier. En er is wel een pad! Maar hoe word dat schoon gehouden dan ? helemaal geschept !?

Ik sta ook op een koeienbedrijf maar bij ons werd dan met die sneeuw elke dag het pad met de trekker schoongeschraapt en indien echt nodig wordt er zout/zand opgestrooid. Mijn paard staat rondom op ijzers maar ze weten zelf heel goed wat ze doen. Die van mij loopt dan echt voetje voor voetje naast me. Die van mij is er eigenlijk vanaf het winterse weer elke dag nog uitgeweest ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:02

Ik heb hier alle maanden gewoon kunnen rijden. Oke, het kost een hoop werk. :O

De paarden kunnen niet de wei op. Bevroren gaten (want het was eerst blubber) vind ik onverantwoord, dus ze staan hier in een glad getrokken bak (ik hou weerbericht in de winter altijd heel goed in de gaten, voorspellen ze vorst, dan wordt eerst de bak nog in orde gemaakt). Iedere dag met sneeuw hebben we het erf geschoven, soms wel 4 x op een dag. De bak hebben we iedere dag 1 of zelfs 2x gesleept, zodat ook mijn paard op ijzers veilig buiten kon staan. We hebben zelfs 2 keer (en dat kostte zeker 4 uur per keer) de bak helemaal sneeuw vrij geschept. Een vreselijke klus, maar ik wil dat mijn paarden buiten kunnen staan. Over het algemeen kon ik de bodem goed los houden (houtsnippers), maar nu het licht dooit en daarna weer vriest is het lastiger. Wat betekent dat ik dus veel met de trailer heen en weer ga naar de binnenbak. Maar ik heb ook heel veel gewoon in de bak kunnen rijden ( nu ook weer), soms was bodem wat hard, dan pas je het werk gewoon aan.

Ik ken ook mensen, waarbij de paarden al weken op stal staan, ze zouden er niet uit kunnen, want er ligt ijs voor. Dan haal je zout, een brander of je bikt het weg. Hoe dan ook, je laat ze niet 24/7 op stal staan.

En werken is minder belangrijk dan buiten kunnen staan, maar het is natuurlijk wel fijn als je training ook gewoon door kan gaan.

Paarden weten inderdaad ook heel goed wat wel en niet kan. Omdat ze hier dagelijks buiten staan (10-12 uur in de winter) gaat dat ook goed. Ik denk wel dat het anders is, als ze een tijd op stal hebben gestaan en dan ineens naar buiten mogen. Dan zouden ze nog wel eens gek kunnen gaan doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:12

tine10 schreef:
Ik heb hier alle maanden gewoon kunnen rijden. Oke, het kost een hoop werk. :O

De paarden kunnen niet de wei op. Bevroren gaten (want het was eerst blubber) vind ik onverantwoord, dus ze staan hier in een glad getrokken bak (ik hou weerbericht in de winter altijd heel goed in de gaten, voorspellen ze vorst, dan wordt eerst de bak nog in orde gemaakt). Iedere dag met sneeuw hebben we het erf geschoven, soms wel 4 x op een dag. De bak hebben we iedere dag 1 of zelfs 2x gesleept, zodat ook mijn paard op ijzers veilig buiten kon staan. We hebben zelfs 2 keer (en dat kostte zeker 4 uur per keer) de bak helemaal sneeuw vrij geschept. Een vreselijke klus, maar ik wil dat mijn paarden buiten kunnen staan. Over het algemeen kon ik de bodem goed los houden (houtsnippers), maar nu het licht dooit en daarna weer vriest is het lastiger. Wat betekent dat ik dus veel met de trailer heen en weer ga naar de binnenbak. Maar ik heb ook heel veel gewoon in de bak kunnen rijden ( nu ook weer), soms was bodem wat hard, dan pas je het werk gewoon aan.

Ik ken ook mensen, waarbij de paarden al weken op stal staan, ze zouden er niet uit kunnen, want er ligt ijs voor. Dan haal je zout, een brander of je bikt het weg. Hoe dan ook, je laat ze niet 24/7 op stal staan.

En werken is minder belangrijk dan buiten kunnen staan, maar het is natuurlijk wel fijn als je training ook gewoon door kan gaan.

Paarden weten inderdaad ook heel goed wat wel en niet kan. Omdat ze hier dagelijks buiten staan (10-12 uur in de winter) gaat dat ook goed. Ik denk wel dat het anders is, als ze een tijd op stal hebben gestaan en dan ineens naar buiten mogen. Dan zouden ze nog wel eens gek kunnen gaan doen.

Het is hier niet anders,ik zit zo nu en dan langer en vaker op het trekkertje dan dat ik op mijn paarden zit,maar het loont de baan is los en vlak en er is heel goed te rijden.
de paarden staan elke dag 6 uur buiten en kunnen heerlijk ravotten op een vlakke vloer,hier dus geen winterstop of paarden op stal maar vrolijke beesten die hun energie kwijt kunnen[en het vrouwtje ook] :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:11

Mijn paarden staan nu 8 weken stil, op een mazzedag na dat er even geen sneeuw lag en het niet vroor.... Verder sleep ik de buitenbak met het paard zoveel mgelijk. Ze staan nu dus 24/7 in de buitenbak. Dan maar even niet....Gisteren weer voor het eerst gereden op ze !!!!hoi

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:29

bij ons gaan alle paarden gewoon elke dag naar buiten, als ze rond de middag nog op stal staan dan beginnen ze te schoppen enzo. dus ze willen ook graag naar buiten. ik heb ook haast niet kunnen rijden, net de afgelopen week heb ik op onze oprit kunnen rijden maar de bak is nog wel een tijdje hard.

maar ik zou zeggen doe ze gewoon in het land des noods bescherming om..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:46

je moet vooral nu gaan opletten nu de vorst nog wel dieper in de grond zit maar de bovenlaag al ontdooit is dan wordt het wat geglibber. Dus zorgen dat ze niet gaan rennen. en gewoon lekker op de wei gooien ze overleven het wel.