Ik heb hier alle maanden gewoon kunnen rijden. Oke, het kost een hoop werk.
De paarden kunnen niet de wei op. Bevroren gaten (want het was eerst blubber) vind ik onverantwoord, dus ze staan hier in een glad getrokken bak (ik hou weerbericht in de winter altijd heel goed in de gaten, voorspellen ze vorst, dan wordt eerst de bak nog in orde gemaakt). Iedere dag met sneeuw hebben we het erf geschoven, soms wel 4 x op een dag. De bak hebben we iedere dag 1 of zelfs 2x gesleept, zodat ook mijn paard op ijzers veilig buiten kon staan. We hebben zelfs 2 keer (en dat kostte zeker 4 uur per keer) de bak helemaal sneeuw vrij geschept. Een vreselijke klus, maar ik wil dat mijn paarden buiten kunnen staan. Over het algemeen kon ik de bodem goed los houden (houtsnippers), maar nu het licht dooit en daarna weer vriest is het lastiger. Wat betekent dat ik dus veel met de trailer heen en weer ga naar de binnenbak. Maar ik heb ook heel veel gewoon in de bak kunnen rijden ( nu ook weer), soms was bodem wat hard, dan pas je het werk gewoon aan.
Ik ken ook mensen, waarbij de paarden al weken op stal staan, ze zouden er niet uit kunnen, want er ligt ijs voor. Dan haal je zout, een brander of je bikt het weg. Hoe dan ook, je laat ze niet 24/7 op stal staan.
En werken is minder belangrijk dan buiten kunnen staan, maar het is natuurlijk wel fijn als je training ook gewoon door kan gaan.
Paarden weten inderdaad ook heel goed wat wel en niet kan. Omdat ze hier dagelijks buiten staan (10-12 uur in de winter) gaat dat ook goed. Ik denk wel dat het anders is, als ze een tijd op stal hebben gestaan en dan ineens naar buiten mogen. Dan zouden ze nog wel eens gek kunnen gaan doen.