Waar laat jij een paard op staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waar laat jij een paard op staan?

Verkeerde kleur
1 (0%)
Stokmaat, kleiner of groter als ideaal
10 (6%)
Afstamming (bijv. bloedlijn waar moeilijke paarden uit zouden komen)
Geen stemmen
Aftekeningen (bijv. te veel wit)
Geen stemmen
Te simpel in bewegingen
8 (5%)
Africhtingsgraad (bijv. heel groen)
Geen stemmen
Schoonheidsfoutje
Geen stemmen
Geslacht
6 (3%)
Leeftijd, te oud of jong
9 (5%)
Karakter, te pittig/gemeen/angstig/zoet etc.
47 (30%)
Stalgebrek
12 (7%)
Röntgenologische/klinische opmerking
60 (39%)

Totaal aantal stemmen: 153

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:13

Ik laat een paard echt staan op karakter.
Daarna komt gezondheid, maar daarvoor hoeft een paard voor mij niet op de foto. Die zeggen erg weinig.

Pas ver daarna komt de rest.
Ik wordt denk ik 80 zonder ooit Z te rijden, en wat je daarvoor aan gangen nodig hebt heeft zo'n beetje elk paard wel in huis. Verder valt een paard van alles te leren. Maar niet zonder het juiste karakter.
En dat betekend dat een paard mensgericht moet zijn, en het liefst redelijk cool in de kop.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:23

Ik heb stalgebrek gestemd. Het kan dan wel zijn dat het paard echt geweldig is maar dan zou ik het niet kopen.

Het liefst zou ik meerdere dingen stemmen van Röntgenologische/ klinische opmerking is ook erg belangrijk naar mijn idee. Leeftijd maakt mij normaal gesproken niks uit als het paardje verder gezond is/ en gewoon nog goed actief enz.

De kleur maakt mij niks uit als het een goed paard was want een goed paard heeft geen kleur Haha!
Wel natuurlijk als ik op kleur fokte Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:39

Stalgebrek
Die laat ik staan. Ondanks dat ik veel weidegang kan bieden, wil ik geen paard met een stalgebrek.

Lijkt me duidelijk. Problemen komen er sowieso wel, dan wil ik niet het risico lopen op meer problemen.

Leeftijd
Niet ouder dan vijf.

Hoogte
Niet kleiner dan 1,65

Beweging
Het paard moet ruim bewegen en in elk geval met gemak de basisdressuur kunnen doorlopen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:41

als er met het keuren een op of aanmerking staat (en dan bedoel ik niet een 3tje bij een zuiver lopend paard maar meer iets in de zin van "erg slap in de achterhand") dan laat ik een paard staan. En ook als het dier te simpel is in de beweging.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:41

Als ik een paard ga kijken, let ik vooral op de eerste indruk: die moet WAUW zijn, ik moet er dus wat in zien.
kan me niet voorstellen dat dat gebeurt bij een paard met geen beweging en te simpel: tja, vooral in draf kun je heel veel zelf eraan rijden.

Er zouden röntgenologisch geen aanmerkingen moeten zijn, dat is zeker een vereiste, anders ben je er helemaal weg van en een jaar later is hij onbruikbaar.

Kleur, aftekening, maat en geslacht maakt me weinig uit, maar spreekt me dan misschien niet aan, dus zou ik hem toch weer niet kopen Haha!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 16:57

Kleur: maakt mij niets uit, alhoewel ik niet snel een bont paard zou kopen.

Stokmaat: ik ben nogal lang, dus als het om een paard echt voor mijzelf zou gaan, die ik ook wil gaan uitbrengen e.d. in de dressuur, dan minimaal 1.70. Als ik een paardje voor de endurance zou kopen dan tussen de 1.50 en 1.60.

Afstamming: leuk, maar op papier kun je niet rijden.

Aftekeningen: onbelangrijk, maar toch het liefst zo min mogelijk. Maar ach, daar laat ik geen paard voor staan hoor!

Beweging: erg belangrijk! Maar uitmuntend hoeft dat ook niet te zijn hoor, wel goed of super. Met voldoende neem ik geen genoegen.

Africhtingsgraad: het liefst groen, of zadelmak. Dan kun je een paard nog lekker 'kneden', en zijn ze niet verreden.

Schoonheidsfoutje: onbelangrijk, mits het het functioneren niet in de weg staat.

Geslacht: niet zo belangrijk voor mij. Liefst hengst of ruin, maar een superleuke merrie neem ik ook mee hoor!

Leeftijd: liever niet ouder als 8 jaar. Een onbeleerd paard moet niet ouder zijn als 4.

Karakter: zolang een paard niet vals en heel gemeen is, ach, dan maakt het niet uit of het een macho of een schijtertje is. Maar echt gemene paarden heb ik nog nooit gezien.

Stalgebrek: liever niet, maar daarom zou ik echt een gaaf paard niet laten staan.

Rontgenologische / klinische opmerking: ligt eraan wat. Een paard met een 3 of 4 op een foto laat ik staan. Gelukkig heb ik hier zelf ook behoorlijk wat kijk op, dus daar vertrouw ik ook mezelf wel op. Te weinig bespiering oid. vind ik niet zo erg, dat komt wel.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 17:03

Dat ligt er aan, er is genoeg keus uit paarden dus als ik ergens ga kijken en hij heeft bijvoorbeeld een bles waar ik niet van hou dan laat ik hem staan, ik ga op zoek naar het paardje dat in mijn ogen perfect is, ook al vinden anderen het een mormel. Als ik hem mooi vind en het klikt en hij beweegt goed etc etc dan neem ik hem wel.
Maar ik heb wel een paar eisen waar ze zeker aan moeten voldoen:
-niet ouder dan 6 jaar
-perse geen schimmel ( .. ik vind de kleur niet zo geweldig)
-het moet een merrie zijn, ik wil er namelijk af en toe een veulen van en dat gaat met een ruin of hengst nou eenmaal niet..)
-geen stalgebreken
-hij moet minstens 1,62 zijn en niet groter dan 1,65 (beetje streng, ik weet het, een paar centimeter verschil geeft niet maar meer als 5 gaat niet meer door)
-en het MOET meteen klikken, niet dat het paard helemaal perfect is maar niet met mij op kan schieten, dan laat ik hem ook staan.

Ik ben niet zo kieskeurig hoor.....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 18:48

Op de gezondheid, een paard moet gezond zijn en goed in zijn vel zitten!! DAt is toch wel het belangrijkste, ik heb er al genoeg weg moeten brengen, en die waren "gelukkig"niet allemaal van mij, maar zoiets is echt niet leuk..

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 19:16

Spijtig dat je maar 1 ding kan kiezen. Ik kijk eignlijk zo een beetje naar alles wat je opgenoemt hebt.
Ik heb nu pas een vierjarige gekocht, ik wou bewust een jong paard, want ze hebben me ook een goede 12 jarige aangboden maar die vond ik te oud. Het uiterlijk van het paard vond ik ook zeer belangerijk, en de afstamming, en beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:14

- Stokmaat; niet kleiner dan 1.68m.
- Geslacht; absoluut geen merrie meer!
- Karakter; hij moet braaf zijn, dan maar iets minder spectaculair in zijn bewegingen, ik wil geen heethoofd Ook geen "dooie". Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:17

Picasso schreef:

Ik snap je helemaal! Ik zou het liefst ook geen merrie willen, maar we willen af en toe ook een veulen en dat gaat zo moeilijk met een hengst of ruin Haha!

Maar de rede snap ik best, Appie is een super erg kreng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 00:29

xxappiexx"]
[quote="Picasso schreef:

Ik snap je helemaal! Ik zou het liefst ook geen merrie willen, maar we willen af en toe ook een veulen en dat gaat zo moeilijk met een hengst of ruin Haha!

Maar de rede snap ik best, Appie is een super erg kreng!
[/quote]

*LOL*
Ik heb mijn paard ook niet gekocht met het oogpunt er mee te gaan fokken Haha! Ja, als je dat wilt zal je toch echt een merrie moeten aanschaffen Haha! . Ik wil gewoon lekker relaxed mijn rondje kunnen sturen en af en toe een wedstrijdje rijden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:15

Ik denk op Karakter, Stalgebrek en beweging.
Beweging is belangrijk voor mij, een paard moet los door zijn/haar lijf kunnen bewegen. Karakter is ook een hot item, omdat het voor mij toch een gezelschapsdier is, waar ik iedere dag tegenaan moet kijken en stalgebreken heb ik toch liever niet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:33

Een paard moet bij mij toch echt goed zijn qua gezondheid.
Maat is ook heel belangrijk, voor mij geen kastelen, liever D of E pony.
En dan het character, liever geen paard dat je de stal uitmept.
Liefst geen stalgebrek.
Vlakke gangen (voor de western weer wel zeer gewild)
En het liefst een merrie.
Kleur maakt dan verder niet uit.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 08:35

uhm heel veel!

geen schimmel
leeftijd
bewegingen
karakter
stokmaat (die niet bij me past)
stalgebrek
en dat keuren hangt er van af (en van de prijs van het paard, of hij verzekerd kan)
en hij moet ook nog eerlijk gereden zijn!

wow ik heb best wat eisen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:17

op zijn benen Extreme duivel

karakter (paard moet me aanspreken en het moet klikken), stalgebrek en gezondheid. De rest kan gecompenseerd worden door andere dingen.

Oh, en op de prijs Haha!

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 09:56

Leuk topic trouwens Knipoog

Kleur maakt me niet zoveel uit, net zoals aftekeningen.
Stokmaat: tussen de 1.55 en de 1.70 (ik ben zelf niet zo groot, dus een joekel van een paard wordt een beetje moeilijk voor mij om te besturen als-ie een beetje lomp is)
Afstamming: vind ik wel belangrijk, als het een bloedlijn is die ik helemaal niet mag zal ik er in de meeste gevallen niet eens naar kijken.
Beweging: maakt me niet zo heel veel uit, moet een goede galop hebben.
africhtingsgraad: groene paarden zijn goedkoper Knipoog dus maakt me niet zoveel uit
Schoonheidsfoutjes maken me niet zoveel uit, zolang het foutje maar niet belemmerend is (of potentieel belemmerend is) voor springen.
Leeftijd: t/m 8 a 9 jaar, niet ouder.
Karakter: graag een beetje pit en eerlijk natuurlijk. Een sloom beest laat ik staan.
Stalgebrek: geen stalgebreken, laat ik ze ook op staan.
Klinisch-rontgenologisch- ligt eraan hoe en wat precies.
Verder ligt het aan het totale plaatje natuurlijk.
ow, en graag een merrie Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:02

Laatste keus Lachen

En als een paard te klein is Lachen Ik ben zelf vrij groot, moet dus ook een stevig paard hebben

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:06

Ik heb zitten twijfelen tussen karakter en röntgenologische/klinische opmerking. Uiteindelijk toch maar op het eerste gestemd. Het karakter is voor mij van groot belang. Als een paard mij niet ligt qua karakter heb ik dat heel snel door dus dat is mijn eerste criterium. Ligt het karakter me wel en het paard wordt daarna röntgenologisch/klinisch afgekeurd dan is het weer afhankelijk waarop afgekeurd en wacht ik een second opinion af.
Verder heb ik niet zoveel eisen Haha! Dat heb ik wel afgeleerd. Ik riep vroeger altijd dat ik geen merrie wilde, geen bonte, geen schimmel/witte en nooit een veulen zou kopen. En waar kom ik uiteindelijk mee thuis? Met een bonte met veel witte merrie die toen ik haar kocht 5 maanden oud was Tja, je wordt verliefd he? Lovers

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:07

Stokmaat, kleiner of groter als ideaal
Aftekeningen (bijv. te veel wit)
Schoonheidsfoutje
Leeftijd, te oud of jong
Karakter, te pittig/gemeen/angstig/zoet etc.
Stalgebrek

Vind ik allemaal belangrijk. Ik zoek liever door, dan dat ik snel een paardje heb, maar het niet het ideale paardje voor mij is.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 10:13

Ik zou een paard/pony laten staan voor de eerste reden : ROTKARAKTER, tweede reden minder belangrijk is hévige stalondeugd, en als derde reden slechte gezondheid (ik wil wel eentje opknappen, heb het al gedaan, maar eentje die echt kwakkeld de hele tijd zie ik niet zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:46

als ik nu een paard zou kopen wordt dat wel een ijslander.

stokmaat: 138m +
Kleur: voorkeur voor bont
Uiterlijk: stevig met veel behang
karakter: voorwaarts, verkeersmak , braaf in de omgang dus geen etterbak die kinderen grijpt of zich niet laat pakken in de wei, sociaal dier tegen over anderen.
leeftijd:ik moet er van leren tussen de 8 en 12 jaar.
Gangaanleg: 4 ganger met makkelijke maar goede tolt, verder 4 gangen makkelijk te rijden, ik moet immers nog "leren".
Afstamming:onbelangrijk
geslacht:ruin

verder moet het paard klinisch gezond zijn, rontgenlogisch keuren zou ik niet zo snel doen, en het paard moet geen stalgebreken hebben.
Een ijslander met licht eczeem is te overwegen mits het echt mijn spetter is.

Vind mezelf nu vrij kieskeurig. Maar heb 1 paard zo gekregen zonder ook maar iets te vertellen te hebben, alleen dat het een fjord of een haflinger zou worden.
Mijn 2e paard heb ik als 4 maanden oud veultje gekocht dus dat is altijd afwachten. Overigens wel mooi dier geworden hoor met goed karakter.
Dus bij mijn volgende paard zou ik gewoon kieskeurig zijn. En dat mag ook wel aangezien de prijzen van ijslanders er niet om liegen. Haha!

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:22

Steef schreef:
Het ligt helemaal aan het doel van het paard waar ik hem op zou laten staan. Ik vind het denk ik het allerbelangrijkste dat het een echt goede beweger is met geen hele grote mankementen in het exterieur, fijn aan de maat is ook handig aangezien ik niet moeders kleinste ben.

toch nog wel steeds moeders mooiste, of niet steef Tong uitsteken

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:52

Heel moeilijk, maar de koop gaat zeker NIET door wanneer het paard qua gezondheid niet oke is en wanneer ze mij naar het leven staan, ik heb een paard voor mijn hobby en plezier en zit niet te wachten op een of ander vals kreng op stal.

Als ik al op zoek ga heb ik iets specifieks in mijn hoofd, ik ga dus al niet kijken bij paarden die onder de 1.60 komen, aangezien dat niet voegt met mijn lengte, ik ga ook niet voor een merrie.
De kleur sluit bij mij niets uit, maar hij moet wel lekker rijden, ik heb een hernia en dat scheelt nogal eens, daarom voor mij ook geen supergroenpaard meer.
Leeftijd vind ik ook niet echt superbelangrijk, maar onder of boven een bepaalde leeftijd houdt het wel op.
En een schoonheidsfoutje mag er best zijn, zolang het maar binnen dat plaatje past wat ik in mijn hoofd heb.