Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Janedieene schreef:ik vind het een beetje vaag want hij heeft nu de hormonen nog niet.
Janedieene schreef:Livetime:
Datzou wel mogelijk zijn kwa ruimte maar de andere eigenaren zijn bang dat hun paardje dan wordt gedekt, ik vind het een beetje vaag want hij heeft nu de hormonen nog niet.
Sammie schreef:peer/ knap dat jij dat zo kan zien...Zeker van dat paard erachter waar je net een halve rug ziet. En dan gelijk de dierenarts erbij? Waarom zou ts dat moeten doen, volgens jou? Misschien kun je daar wat meer uitleg over geven? Daar heeft ze imo meer aan
Ik zie een veulen dat flink in de groei is met een flinke dikke wintervacht. Een veulen dat wel magerder is dan in november. Intering op de spieren zie ík zeker niet. Ik heb ze vaker zo gezien, ook op (goede) opfokstallen en die zijn er ook goed uitgekomen. Deze zou wel iets dikker mogen.
Ribbetjes zien bij een jaarling kan geen kwaad, je kunt die jonkies beter iets aan de dunne kant hebben dan aan de dikke kant. Ik maak me wel zorgen om de plukkerige vacht, maar dit kan ook met de wind/nattigheid te maken te hebben..
Ze krijgen 3x biks en hoe vaak hooi dan? Is dat wel 2x en hoeveel is dat? Die jonge beestjes kunnen je beter op zoveel mogelijk hooi zetten en biks voor erbij.
Moet je ontwormen zelf doen, waarom doen ze dat daar niet? Met hoeveel andere paarden staat hij daar?
Staan ze 24/7 buiten? Op wat voor grond? Kun je zijn leefomgeving beschrijven?
Barvrouwke schreef:peer2005 schreef:Dit paard is veel en veels te mager, begint zelfs al in te teren op de spierenpaard erachter zie er ook slecht uit. Ik zou snel ingrijpen. Dierenarts erbij, andere opfok? Succes...
Helemaal meeens. Je ziet de ribben door de wintervacht heen. Persoonlijk zal ik hem naar huis halen en ook een kuurtje sandclear geven.
EricPrast schreef:Ons aan huis opgroeiende, nu 9½ maanden oude veulen heeft net een serieus flinke groeispurt achter de rug en is bovengemiddeld groot voor haar ras en leeftijd (met 8 maanden was ze al 1,18 m). Maar op geen énkel moment daarvan heeft ze er in de verste verte ook maar uitgezien zoals jouw veulen nu.
Als de hoeveelheid voer die een veulen ter beschikking krijgt in balans is met de behoefte van het moment, is het absoluut niet noodzakelijk (laat staan "gewoon") dat ze zó ver terugvallen, ook niet tijdens/tgv. een groeispurt. Zo snel mogelijk wegwezen daar en het zelf ter hand nemen, desnoods zonder weidemaatje/speelkameraad.
Idd. beginnen met een mestmonster nemen en laten onderzoeken zodat je, indien zou blijken dat dat nodig is, gericht kunt bestrijden. Verder in samenspraak met je da. een voederregime opstellen waar je veulen niet alleen voldoende uit kan halen voor de directe behoefte, maar waarmee het ook de in de afgelopen maanden opgelopen achterstand op een verantwoorde manier zo snel mogelijk in kan halen.
Het er nu bij laten zitten opent een scala aan mogelijke problemen die je er in de toekomst mee zou kunnen gaan krijgen, zoals o.a. OCD en arthrose.
JoyCiej007 schreef:Ben benieuwd naar foto's TS; veulens en jaarlingen zijn hard in de groei en helemaal tijdens de wintermaanden kunnen ze vaak wel even wat extra's gebruiken; zie ze liever ietsje te dik dan te ielig eigenlijk... Je ziet het vrij veel op deze leeftijd maar mijns inziens is dat een kwestie van dus niet genoeg bijvoeren, ze hebben nu eenmaal veel nodig om hard te kunnen groeien.
ben ook wel benieuwd naar foto's, dan kun je ook wel meer zeggen dan zonder foto's.