Mijn veulentje te mager?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:47

Jouw merrie is al uitgegroeit en krijgt voldoende voer. Maar je veulen groeit en heeft daar extra energie voor nodig. Ik geloof niet dat je slecht bent voor je veulen. Je hebt er geen zicht op wat hij krijgt aan ruwvoer, dus ga daar eerst even achter aan. Of dat wel voldoende is.

BaiNar

Ik vind hem ook veel te mager... Ik zou toch zorgen dat je er een keer bij was om voertijd... 3 keer per dag... ik zou mijn vraagtekens erbij zetten en daarbij... Krijgt hij dan wel de kans ook te eten... Misschien zijn de andere paarden eerst aan de beurt en is het daarna op! Mijn veulen krijgt samen met shet gewoon 1 keer per dag 2 kruiwagens hooi en een 3/4 kilo veulenbrok... groeit als een tierelier.... ik vind dat veulen echt te mager... die hals... oei... Ik zou me zorgen maken...

Sannessep

TS: waarom kan jou merrie er niet bij staan?

Janedieene

Re: Mijn veulentje te mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:50

Omdat ze nu samen met een ander paard staat en anders staat die weer alleen, ik wil me wel aan de afspraken houden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:52

Kunnen ze dan niet met zn 3en staan? Of is dat niet mogelijk?

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:54

Livetime:
Datzou wel mogelijk zijn kwa ruimte maar de andere eigenaren zijn bang dat hun paardje dan wordt gedekt, ik vind het een beetje vaag want hij heeft nu de hormonen nog niet.

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:55

Janedieene schreef:
Hij is van 8mnd, hij staat de hele dag op het weiland(heeft hij nu niet zoveel aan) en krijgt 2x hooi en
2x biks.
Hoeveel weet ik niet precies want ik ben er meestal niet met de voertijden.

Geef je hem zelf eten??

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:57

Nee, hij staat ergens gestald en meestal ben ik op die tijden op school.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:58

Nee precies. Wij hebben ook een tijdje een hengstveulen op stal gehad die hier ook is geboren, maar die vreten echt niks uit. Als het goed is komt het niet eens in hun hoofd op op deze leeftijd :)
We hebben op t moment ook een hengstveulen van ruim een jaar buiten lopen bij merrie en ander hengstje, maar ook dat gaat harstikke goed.
Tis alleen even opletten geblazen zodra ze richting de 2 jaar gaan. Dan zou k m niet bij de merries laten staan.

Kun je niet met de staleigenaar waar t dier nu staat overleggen om m meer hooi te voeren?
Dat zou ik even doen. Even om de tafel gaan met de staleigenaar :)

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:59

Ik schrik er nog niet helemaal van, maar je moet wel ingrijpen. Je ziet het minder worden, daarom ook je terechte vraag hier.

Ik ga met iedereen mee nu dat de veulens nu op het land onbeperkt toegang moeten hebben tot ruwvoer (net als nu in een normale opfok).

Ook in een normale opfok komt het voor dat veulens door de groep of andere paarden niet direkt toegang krijgen tot het voer en dan kunnen ze snel schraal worden.

Zorg dat je erbij bent en bespreek dat je eigenlijk verwacht dat er een of meerdere balen ruwvoer op het land komen waar onbeperkt toegang tot is anders haalde ik hem op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:01

Janedieene schreef:
ik vind het een beetje vaag want hij heeft nu de hormonen nog niet.

Zeer verstandig van die mensen. Ze zouden de eerste en zeker niet de laatste zien waarbij er 11 maanden later een verrassing was. Hengstjes moet je na de eerste winter niet meer bij merries zetten, tenzij je bewust risico wil lopen of je hem castereert. Of hij nu al wel of geen ballen heeft hangen.. ik zou het risico ook niet willen lopen.

En er is niemand die zegt dat jij slecht voor je veulen bent, het feit dat jij dit topic opent bewijst al dat je het beste ervoor wil. De vraag is alleen hoe nu verder en die beslissing moet je zelf nemen :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:04

Ik zou als eerste een mest onderzoek doen zodat je weet welke wormekuur je moet geven, kan zijn dat jou veulen de onderdanige is en dus word weg gejaagt bij het eten.
Ik zou de paarden verhuizen naar een betere stalling, daar waar de staleigenaar ook zelf ziet hoe en wat,
Ik zou niet te lang wachten, en nee niemand val jou aan want ja door een wintervacht en snel groeiende veulens komt het wel eens voor dat er ribbetjes te zien zijn maar nu is het toch wel verergerd, twijfel niet lang en onderneem stappen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:06

Hij is gelukkig niet zo geworden in 1 week dat ik hem heb.
Ik denk persoonlijk echt dat hij net te min eten krijgt of wordt weg gejaagt en waarschijnlijk met deze kou veel meer vet verbrand als in de zomer.
En sammie:
Ik heb indd gezien dat nog niemand mij erop heeft afgekraakt dat ik slecht voor hem ben.
Maar misschien wel met de gedachte hebben gezeten, en er zijn natuurlijk ook altijd nog mensen die dat dan wel gaan zeggen, topic geopend of niet.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:08

Janedieene schreef:
Livetime:
Datzou wel mogelijk zijn kwa ruimte maar de andere eigenaren zijn bang dat hun paardje dan wordt gedekt, ik vind het een beetje vaag want hij heeft nu de hormonen nog niet.

Ik ga mee met Sammie. Mijn nu 4 jarige is met 10 maanden in een gemengde groep gekomen, de volgende dag had hij al een merrie te pakken gehad. Dat is voor alle partijen slecht, want nog steeds weet meneer zich te herinneren hoe dat ging.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 16:25

Okee, maargoed hier gaat dit topic niet over.
Maar ik ben druk opzoek naar een weidemaatje.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:38

Sammie schreef:
peer/ knap dat jij dat zo kan zien...Zeker van dat paard erachter waar je net een halve rug ziet. En dan gelijk de dierenarts erbij? Waarom zou ts dat moeten doen, volgens jou? Misschien kun je daar wat meer uitleg over geven? Daar heeft ze imo meer aan :)

Ik zie een veulen dat flink in de groei is met een flinke dikke wintervacht. Een veulen dat wel magerder is dan in november. Intering op de spieren zie ík zeker niet. Ik heb ze vaker zo gezien, ook op (goede) opfokstallen en die zijn er ook goed uitgekomen. Deze zou wel iets dikker mogen.

Ribbetjes zien bij een jaarling kan geen kwaad, je kunt die jonkies beter iets aan de dunne kant hebben dan aan de dikke kant. Ik maak me wel zorgen om de plukkerige vacht, maar dit kan ook met de wind/nattigheid te maken te hebben..

Ze krijgen 3x biks en hoe vaak hooi dan? Is dat wel 2x en hoeveel is dat? Die jonge beestjes kunnen je beter op zoveel mogelijk hooi zetten en biks voor erbij.
Moet je ontwormen zelf doen, waarom doen ze dat daar niet? Met hoeveel andere paarden staat hij daar?
Staan ze 24/7 buiten? Op wat voor grond? Kun je zijn leefomgeving beschrijven?

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Zorg dat er voldoende, lees onbeperkt, ruwvoer beschikbaar is.
Wanneer het ontwormen van de paarden op het perceel niet tegelijk gebeurt heeft het geen zin en wek je alleen maar resistentie in de hand.
Wanneer ze constant buiten staan in de kou kost dat zeer veel energie, wanneer het paard dan onvoldoende energierijk ruwvoer krijgt dan gaat het dat vrij maken uit eigen lichaamsweefsels, met als gevolg vermagering.
Een goede huisvesting en kwalitatief goed ruwvoer zijn een must voor een opgroeiend jong paard.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:47

Janedieene, Ik vind je veulen ook te mager en in de groei hebben ze toch best wat nodig. Je hebt dan ook gelijk dat je dit wil stoppen er kan echt niet meer af voor het goede. Ook mijn paard was een paar weken terug op deze weg. Als jij vraagt dat je veulen te mager is geeft dat al veel aan, en heb je dus, vaak terecht , het wel goed in de gaten. Alleen je zelfvertrouwen is misschien niet zo groot.
Ik heb voor mijn paard een groot pak weidehooi gekocht (400kg) van erg goede kwaliteit , nu een maand later is ze al enorm goed vooruit gegaan, haar vacht staat dan ook niet meer zo als het was. Zoals nu wel bij je veulen. Ze had wel hooi, maar aan haar uiterlijk kon je zien dat er niet veel aan waardes in zat.
Even wat extra goed hooi ( fijn van structuur, dus voedzamer) is net zo duur of misschien goedkoper dan de dierenarts laten komen.
Laatst bijgewerkt door jolin op 14-02-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:18

Als je bij je veulen komt, ligt er dan nog ergens hooi waar ze van kunnen eten? Want in principe zou er met 3x daags voldoende voeren altijd wat hooi beschikbaar moeten zijn. Als dat er nooit ligt als je komt, dan wordt er veel te weinig gevoerd.
Ik vind het veulen er ook niet top uitzien, maar een da erbij is nergens voor nodig, je weet wat er aan de hand is en wat je er aan moet doen: meer eten beschikbaar krijgen voor hem. Hij is nu wat schraler dan je eigenlijk wil zien, zeker gezien de weersomstandigheden.
Als meer voer een probleem is zou je ook kunnen kijken of je hem een deken kunt opleggen, dat kan soms net even dat verschil maken in hoeveel hij moet verstoken om warm te blijven. Het is verre van ideaal in een opfokgroep, maar als hij met maar een paard samen staat lijkt het me toch wel een optie.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:31

de vraag is natuurlijk ook hoe lang je paard er al zo uit ziet en of hij bijvoorbeeld wat lusteloos is ed. Als dit al wat langer aan de gang is dan is een dierenarts er bij halen in mijn ogen geen slecht idee. Gewoon voor de zekerheid...

Staat hij er gewoon opgewekt bij, met veel energie, kauwt hij goed etc dan is het niet nodig, maar kan het voor je eigen gemoedsrust misschien geen kwaad.

een deken ben ik zelf niet zo'n voorstander van, maar is wel een optie als bijvoeren niet snel genoeg resultaat heeft natuurlijk

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:10

Ik geef Pavo podo grow, daar zit alles in wat een veulen nodig heeft en natuurlijk ruwvoer.
Ik kan je zorgen goed begrijpen, wij hebben wel eens een merrie gehad die in de winter veel te schraal werd en die hebben we maismeel gegeven.
Later hoorde ik van iemand dat paarden maisvlokken beter eten dan meel.

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:16

Barvrouwke schreef:
peer2005 schreef:
Dit paard is veel en veels te mager, begint zelfs al in te teren op de spieren :( paard erachter zie er ook slecht uit. Ik zou snel ingrijpen. Dierenarts erbij, andere opfok? Succes...

Helemaal meeens. Je ziet de ribben door de wintervacht heen. Persoonlijk zal ik hem naar huis halen en ook een kuurtje sandclear geven.

idd!

anders even de da bellen voor een onderzoekje :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:27

EricPrast schreef:
Ons aan huis opgroeiende, nu 9½ maanden oude veulen heeft net een serieus flinke groeispurt achter de rug en is bovengemiddeld groot voor haar ras en leeftijd (met 8 maanden was ze al 1,18 m). Maar op geen énkel moment daarvan heeft ze er in de verste verte ook maar uitgezien zoals jouw veulen nu.

Als de hoeveelheid voer die een veulen ter beschikking krijgt in balans is met de behoefte van het moment, is het absoluut niet noodzakelijk (laat staan "gewoon") dat ze zó ver terugvallen, ook niet tijdens/tgv. een groeispurt. Zo snel mogelijk wegwezen daar en het zelf ter hand nemen, desnoods zonder weidemaatje/speelkameraad.

Idd. beginnen met een mestmonster nemen en laten onderzoeken zodat je, indien zou blijken dat dat nodig is, gericht kunt bestrijden. Verder in samenspraak met je da. een voederregime opstellen waar je veulen niet alleen voldoende uit kan halen voor de directe behoefte, maar waarmee het ook de in de afgelopen maanden opgelopen achterstand op een verantwoorde manier zo snel mogelijk in kan halen.

Het er nu bij laten zitten opent een scala aan mogelijke problemen die je er in de toekomst mee zou kunnen gaan krijgen, zoals o.a. OCD en arthrose.

Als aanvulling en tevens vergelijkingsmateriaal: fotootje, links Sýn 7,5 mnd, rechts Létt, 9,5 mnd:
Afbeelding

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:47

JoyCiej007 schreef:
Ben benieuwd naar foto's TS; veulens en jaarlingen zijn hard in de groei en helemaal tijdens de wintermaanden kunnen ze vaak wel even wat extra's gebruiken; zie ze liever ietsje te dik dan te ielig eigenlijk... Je ziet het vrij veel op deze leeftijd maar mijns inziens is dat een kwestie van dus niet genoeg bijvoeren, ze hebben nu eenmaal veel nodig om hard te kunnen groeien.

ben ook wel benieuwd naar foto's, dan kun je ook wel meer zeggen dan zonder foto's.

Ik zelf zie ze liever juist iets te mager en dat ze langzaam groeien want het is net als met grote honden als je die te veel voert waardoor ze dus te hard groeien en iets dikker worden krijgen die ook last van hun gewrichten denk maar aan HD waarom zou dit met OCD anders zijn?

Verder heb ik persoonlijk weinig aan de foto's omdat het veulen met een dicht haarkleed staat, voelen zou je dus eigenlijk veel te weten komen. Maar hij is in vergelijking met de andere foto flink ingeteerd en paard er achter ziet er idd ook niet al te dik uit. Waarom krijgt ie 3x brok? en hoeveel? Vreemd dat jij niet weet trouwens hoeveel je paard te eten krijgt, staat ie in de opfok of gewoon op een pensionstal?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:07

Ben, met het oog op de groei, trouwens ook nog wel benieuwd naar het type brok dat je paardje krijgt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:28

Ook ik vind haar te mager. Nu lees ik veel berichten over hoeveel en wat voor brokken ze krijgt.
Maar juist nu met deze kou is het veel belangrijker hoeveel ruwvoer ze krijgt en de kwaliteit daarvan.
Voordroog is zelden geschikt voor paarden. Ook de droge niet. Dat is vaak toch te zurig voor de paardendarmen en al helemaal voor een jong paard. Goed kwaliteit hooi is wat ze in de winter nodig hebben. Daar kunnen ze hun lichaam op warm houden.