Eerst een paard kopen of eerst stalling regelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:31

DeSa schreef:
Ik heb momenteel mijn pony tekoop en zou er eerlijk gezegt niet op zitten wachten wanneer iemand eerst nog stalling moet gaan zoeken! Met de kans dat mijn pony nog 2 maanden hier staat.Ik heb eerst een weiland geregeld en daarna mijn ponys gekocht. Heb 1 maand weigeld betaald zonder dat er een pony stond.

:D Inderdaad, dat zou ik dus ook never nooit willen..

Eerst zorgen dat je een plekje hebt, en ook al is dat dan niet hetgene wat je
het liefste hebt, kan je in elk geval vanuit die stal/wei opzoek naar iets waar je
echt wilt staan.

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:42

Ik zou eeeerst paardje zoeken afspraak maken kijken naar paardje of alles in orden is.
Dan zoek je een stal gevonden ga je het paardje ophalen

Petite schreef:
Dit jaar ga ik een eigen paard kopen en nu vraag ik me het volgende af.
Wat is verstandiger?

- Eerst zoeken naar een paard, wanneer ik deze heb gevonden op zoek gaan naar stalling en eventueel het paard alvast aanbetalen/ reserveren/ afspraken maken met de eigenaar?
- Eerst op zoek naar een stalling, deze vasthouden met het risico dat je binnen 3 maand nog geen geschikt paard hebt gevonden?

Heeft iemand goede tips?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:50

SemdeLorijn schreef:
Stel je koopt een paard, en je hebt geen stalling, dan kun je hem weer verkopen!

En waar wil je 'm laten in de tussentijd?

DeSa

Re: Eerst een paard kopen of eerst stalling regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:54

In de achtertuin natuurlijk :j

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:58

Het lijk mij wel verstandig om eerst alles geregeld te hebben... een paard is zo gekocht....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:00

En een stalling is ook zo gevonden. Of het uiteindelijk de plek is waar je wilt blijven is een tweede.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:04

das waar cassidy..

MissMich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:54

Hangt er vanaf hoe graag je wel of niet verhuisd? Als je meteen op de juiste plek wilt staan dus eerst reserveren, als het je niet zo uit maakt kan je altijd wel ergens terecht, met name in de zomer.....

Salaborda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:58

Terwijl je nu aan het rondkijken bent voor een paard, ook op zoek gaan naar stalling. heb je een stal gevonden waar je zou willen staan, dan kun je daar vragen of ze meteen plek hebben, of op welke termijn en of je een box kunt reserveren. Wel vragen of daar kosten aan verbonden zijn, anders krijg je onverwachtse rekeningen. gewoon aangeven dat je nog op zoek bent naar een paard en dus niet precies weet wanneer je de stal dan ook daadwerkelijk gaat huren. Is meestal wel te regelen.

Succes met je zoektocht!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:17

ukoldaatje schreef:
DeSa schreef:
Ik heb momenteel mijn pony tekoop en zou er eerlijk gezegt niet op zitten wachten wanneer iemand eerst nog stalling moet gaan zoeken! Met de kans dat mijn pony nog 2 maanden hier staat.Ik heb eerst een weiland geregeld en daarna mijn ponys gekocht. Heb 1 maand weigeld betaald zonder dat er een pony stond.

:D Inderdaad, dat zou ik dus ook never nooit willen..

Mensen kunnen toch evt. ook stalgeld aan jou betalen als het echt lang zou duren?
Een pensionhouder gaat ook echt geen gratis box vrijhouden, ze zouden wel gek zijn.

Ik weet genoeg mensen die een jaar bezig zijn geweest op zoek naar 'dat ene paard'. Niet iedereen komt gelijk zijn droompaard tegen, zeker als er een eisenlijstje aanhangt kan het best even duren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:19

Ik heb mijn eerste eigen paard spontaan gekocht, was nieteens serieus op zoek. Paard was gekocht en vervolgens heb ik even bij de stal waar ik toen nog reed (manege) voorzichtig gepolst of ik daar wel terecht kon...
Zou ik achteraf anders doen, maar soms loop je ergens tegenaan.
Paard daar laten staan totdat ik stalling had was voor mij geen optie (en voor de verkopende partij waarschijnlijk ook niet, was handelaar).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:10

Paard hier laten staan tegen betaling doe ik ook niet. Wat als hij ziek of kreupel wordt?
Ik begin er niet aan, betalen en gelijk inladen :)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:14

ik zou zelf, eerst voor een stalling gaan rond kijken, inderdaad waar wil je hem/haar neerzetten...Is op je gemak misschien een afspraak maken... Dat je in elk geval een plek hebt als je wel een paardje ziet waarvan je denkt dat is hem/haar dat je daar geen zorgen meer om hoeft te maken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:24

Ik had nu wel de luxe van thuis stallen te hebben, maar anders zou ik (in tegenstelling tot velen) eerst voor het paard gaan, dan pas voor de stal. Een stal vind je altijd wel, ook al is dat niet de ideale stalling.... als noodoplossing lukt dat nog wel. Zoektoch naar een paard kan héél wat tijd in beslag nemen. Ik ben voor mijn laatste paard meer dan een half jaar op zoek geweest :).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:20

Eerst een stalling.
Je zou maar geen geschikte stalling kunnen vinden en wel al je paard gekocht hebben...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:22

Je zal toch maar jarenlang reserveringskosten voor een stalling betalen terwijl je nog geen paard hebt gevonden die naar je zin is...:x

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:25

Ja, maar als je dan een paard gevonden heb, ben je wel tenminste meteen zeker van je stalling.
Bij ons kun je niet overal makkelijk bij een stalling meer terecht en zelfs al kun je ergens terecht, moet het ook nog aan je eisen voldoen.
Maargoed, zo zou ik het dus aanpakken he :).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:27

Cassidy schreef:
Je zal toch maar jarenlang reserveringskosten voor een stalling betalen terwijl je nog geen paard hebt gevonden die naar je zin is...:x

Paard in de achtertuin gaat ook niet :+

Pols eerst eens bij stallen in de buurt hoe makkelijk er stallen te krijgen zijn als je een beest op het oog hebt :) Bij ons in de regio staat alles wat voor stal door gaat bomvol inclusief wachtlijsten, dan is 'even' een plekje vinden niet zo makkelijk. In de zomer is het weer een ander verhaal: weiland kan je hier dan relatief makkelijk vinden.

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:34

Ik denk dat je het beste kunt gaan kijken bij stallen en vragen of er plaats is en tegelijkertijd naar een paard kijken. Als je dan het paard van je dromen tegen het lijf loopt, dan heb je in ieder geval een idee waar je hem of haar wilt gaan plaatsen. En voor nood is er altijd wel iets te verzinnen. Bij een manege in de buurt of zo.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:04

wij hadden eerst naar stalling gekeken wel af en toe wat op marktplaats rond gekeken.
toen we zeker wisten dat het paardje ergens kon staan intensiever naar paarden kijken.
nu hebben we 1 gevonden nu hoeven we aleen even het land afte sluiten aan 1 stukje en klaar. komt u maar lief paardje

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:05

Eerst stal natuurlijk..
Anders sta je met je pony op straat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:31

Bedankt voor de reacties :) De meningen verschillen dus wel. Zelf heb ik het volgende besloten naar aanleiding van jullie reacties:
Wanneer ik het geld bij elkaar heb en echt op zoek ga naar een paard inclusief kijken, keuren, etc. ondertussen orienteren en kijken naar stallen. Hoeveel plek er vrij is en niks reserveren, wel vragen hoe het gaat met het verloop over het algemeen. Wanneer ik een paard door de keuring heb en besluit te kopen mijn favoriete stal nr. 1 bellen, mocht die vol zijn nummer 2.
Hier in Twente is stalling vinden over het algemeen niet zo'n heel groot probleem, daar heb ik geluk mee :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:22

succes met het zoeken van een leuk paard
wij waren ongeveer een half jaar aan het zoeken en toch besloten bij een fokker te kopen wegens bijna miskoop.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 04:28

Ik zou ook eerst stalling regelen, maar als je nog geen paard op het oog hebt en alle tijd ervoor wilt nemen, kan je ook met de staleigenaar afspreken, dat deze jou belt als er een stal vrij is. Op dat moment heb je dan zelf de keuze om te beslissen ik neem het wel of niet. Ben je dan al aardig aan het kijken en heb je bijwijze van een klik, zou ik de eventuele reserveringskosten voor lief nemen

ellen_popey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:18

Ik heb eerst gezorgd dat ik een goede plek had voor mijn pony. En daarna ben ik gaan kijken naar een pony. Dan kon ik hem ook meteen meenemen naar huis. Meestal willen ze meteen van hun paard af. Omdat ze het meestal moeilijk vinden om hun dier weg te doen, of omdat ze er gewoon vanaf willen. Succes met het zoeken naar een leuk paardje!!