Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:16

Ja prikkeldraad maakt vieze wonden als ze erin blijven hangen, maar het hangt ook een beetje van het karakter van je paard af is het een schrikker en uitbreker of een koele rustige, er staan zoveel paarden met prikkeldraad omheining er kan altijd iets gebeuren dat klopt. Als het geen paard was maar een koe hoe zou je er dan overdenken, zou je het dan wel doen.

blossom1

Re: Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:12

Mijn paardjes hebben ook in een koeienwei gestaan met prikkeldraad maar daar had zelf op afstand stroomdraden voor gespannen.
Het prikkeldraad mocht niet weg van de eigenaar dus dit was de beste oplossing alhoewel ik het toch wel een beetje eng vond.
Gelukkig blijven mijn paardjes braaf tussen de draden en hebben ze niet de neiging er doorheen te willen, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
24 Uur per dag op stal is echter voor mij helemaal geen optie!

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:38

Ik zou een schrikdraad apparaat op batterijen kopen, met plastic paaltjes en een koord (hangt minder door bij sneeuwval), die op ongeveer een meter afstand spannen van het prikkeldraad, geeft geen problemen. eventueel kan je op de hoeken een houten paal van minstens 1,80m in de grond zetten met een hand grondboor. Je hebt er zelf wat kosten aan, maar je paard heeft een heel stuk beter leven dan 24/7 op stal. Samen met een vriendje op de wei zou helemaal ideaal zijn, het blijven kuddedieren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:06

ik zou er voor kiezen om mijn paarden in de wei met prikkeldraad te zetten. ik vind 24/7 not done, ookal haal ik ze er een paar uur per dag uit, dan zouden ze dood ongelukkig worden en waarschijnlijk zo'n stennis op stal maken dat ze zichzelf ook verwonden, dus dan neem ik liever het risico met prikkeldraad. bij stroomdraad blijven ze nu ook uit de buurt dus dat zal met prikkeldraad niet heel anders zijn.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:33

Als je echt niets mag veranderen in de weide met prikkeldraad zou ik het paard op stal zetten.
Ik kies hiervoor omdat een kennis van mij haar paard in een wei met prikkeldraad had staan en toen hij ergens van schrok heeft hij zich hier ernstig aan verwond. Het paard heeft hierdoor bijna een half jaar stil moeten staan voordat er weer op gereden kon worden.

Eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik beide opties niets vind. Het is geestelijk voor een paard toch helemaal niet goed om de hele dag opgesloten te staan in een hokje...?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:44

24/7 buiten, absoluut!!
Het eerste jaar vond ik prikkeldraad ook niet zo'n probleem, maar toen het jaar daarna hebben we draad en prikpaaltjes ongeveer een meter van het prikkeldraad gezet, en dat is ideaal! :)
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:50

Ik heb een hekel aan prikkeldraad, dus dat zou ik simpelweg vervangen door stroomdraadjes en dan alsnog lekker naar buiten.. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:52

Tja, 24/7 op stal is gewoon geen optie voor mijn paard (en eerlijk gezegd, ook niet voor mij ;) ). Dus dan zou ik gewoon de omheining vervangen door iets wat wel ok is. ;)
Tres simpel dus. :)

En er zijn altijd nog wel meer plekken te vinden, hoor. ;)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:59

Als ik moet kiezen dan word het idd prikkeldraad, met daarvoor een afrastering met stroomlint. 24/7 op stal zetten? dan kan je beter je paard snel gaan verkopen. Diep triest vind ik dat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:28

Zeeuwtje68 schreef:
Als ik moet kiezen dan word het idd prikkeldraad, met daarvoor een afrastering met stroomlint. 24/7 op stal zetten? dan kan je beter je paard snel gaan verkopen. Diep triest vind ik dat.

Superoplossing!!! :D
En ben je laatste zin helemaal met je eens!!! :j

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:01

Zeeuwtje68 schreef:

Zo heb ik het idd en dat gaat prima. Is wei van een koeienboer, prikkeldraad mag niet weg..
Verder ben ik het met je opmerking daarna ook helemaal eens!

gentlerush

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:33

veel paarden zijn ervcan bewust dat het prikkeldraad is. en ik ben ecvht heel erg tegen met 24/7 in de stal. want dan voelt het paard zich niet meer echt een paardlijkt mij. en ik snap de uitprssk van dat de eigenaar zegt dat je niks mag veranderen eraan. maar ik betwijfel het dat er veel eigenaren zijn die het niet goed vinden als je zelf schrikdraad of zoiets zelf aansluit

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:43

Ik zou mijn paard in het land zetten, mits het ruim genoeg is en het dus gewoon kan wijken van het prikkeldraad. (En ja, ik weet dat een paard in paniek overal door gaat)

Kijk, alles heeft zijn nadelen. Als je een paard dan 24/7 op stal laat staan, kunnen ze zich ook ernstig verwonden terwijl er níks scherps in stal is te vinden. (zoek op: "Grote wond geneest dankzij MESITRAN")
Dus ja, wat dat betreft zou ik denk ik kiezen voor het weiland met prikkeldraad. :j

(Een paard kan ook als het in paniek is door gewoon schikdraad rennen en zijn pezen doorsnijden; helaas...)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:46

Citaat:
(Een paard kan ook als het in paniek is door gewoon schikdraad rennen en zijn pezen doorsnijden; helaas...)

Niet als je schriklint neemt van minimaal 5 cm dikte dat knapt bij een bepaald gewicht.
Dat dunne ijzeren draad is idd net zo goed levensgevaarlijk.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:54

Helaas knappen bij lint juist vaak eerst de isolatoren en paaltjes af, zodat het lint het gewicht waarbij het doorbreekt niet krijgt en dus niet knapt...

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:58

Hele dag op stal, nooooooooooit. Zal er niet eens over nadenken. Dan maar een draadje voor het prikdraad.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:01

Grobegni schreef:
Helaas knappen bij lint juist vaak eerst de isolatoren en paaltjes af, zodat het lint het gewicht waarbij het doorbreekt niet krijgt en dus niet knapt...

Klopt, maar zijn ze daarna nog niet los en trekken ze door dan breekt het draad. Ik heb het al zo vaak gehad (ik heb een "draadmaaier") en zelfs nog nooit wondjes gehad. Je ziet idd vaak eerst wat paaltjes knappen maar vervolgens knapt het draad dus en dan is hij los.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:08

ik zou in dit geval kiezen voor 24/7 op stal.
als ik zie wat voor litteken mijn paard op zn kont heeft van de vorige eigenaar dat ie in het prikkendraad is blijven haken ..
ik ben er toch vaak/lang genoeg om mijn paard uit zn stal te halen .

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:13

24/7 buiten als je dan echt moet kiezen. Maar ik ken dan ook eigenlijk alleen maar weiden met prikkeldraad en heb nog nooit iets ernstigs meegemaakt daarmee. Gekleurd door eigen ervaring schat ik het misschien wat te positief in maar als de wei groot genoeg is en je paard een beetje koel in het hoofd dan zou ik me er niet druk om maken.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:14

ik heb helemaal geen problemen met prikkeldraad omheinde weides. paarden kunnen dan wel snel in paniek raken, maar ik neem liever die ene, kleine kans dat hij er in terecht komt en een been breekt en ingeslapen moet worden (na een vrolijk leven op een wei met andere paarden) dan dat ik mijn paard constant op stal laat staan, af en toe in de bak loslaat of rijd en voor de rest dus gewoon op stal staat. door het lange op stal staan stalondeugden ontwikkelen, weven, artrose/beschadigde gewrichten krijgen en dat niet door hebben en dan een paard hebben die een lang pijnlijk, eenzaam leven lijd.

klinkt heel cru en beknopt en uiterste gevallen, maar dat is hoe ik het zie.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:30

niet alle paarden hebben stalgebreken of mankeren iets.
die van mij heb ik in de winter ook liever overdag buiten staan , maar het gaat op dit moment echt niet anders . en erg vind hij het ook niet . hij staat altijd als eerste bij de deur omdat ie het ´koud´ heeft . en dan ook echt koud .
in de zomer staat ie 247 op het land met soortgenootjes en hij is hartstkke vrolijk zowel winter als zomer .
niet dat ik me aangesproken oid voel maar ik dacht reageer toch even .

ciska_sando schreef:
ik heb helemaal geen problemen met prikkeldraad omheinde weides. paarden kunnen dan wel snel in paniek raken, maar ik neem liever die ene, kleine kans dat hij er in terecht komt en een been breekt en ingeslapen moet worden (na een vrolijk leven op een wei met andere paarden) dan dat ik mijn paard constant op stal laat staan, af en toe in de bak loslaat of rijd en voor de rest dus gewoon op stal staat. door het lange op stal staan stalondeugden ontwikkelen, weven, artrose/beschadigde gewrichten krijgen en dat niet door hebben en dan een paard hebben die een lang pijnlijk, eenzaam leven lijd.

klinkt heel cru en beknopt en uiterste gevallen, maar dat is hoe ik het zie.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:40

wel daz weer kiezen uit niet zo leuk aanbod he...
achter prikkeldraad is in principe zeer slecht voor paarden,
al moet ik zeggen dat ik 'goede" maneges weet waar ze wel achter prikkeldraad staan, hier in de buurt zelfs zéker twee maneges zo...
kmoet erbij zeggen dat ik ook zelf op zn minst 2 paarden weet die al in de draad gehangen hebben!niet goed!
maar een paard altijd constant op stal is ook niet goed,
ik zou als ik u was zo een wit rood lint kopen en binden aan binnekant wei voor de prikkeldraad, je paard ziet de draad dan wél en zal dr ni vanzelf in gaan lopen dan,
want prikkeldraad zien wij amper, en n paard al helemaal niet!
en ik zou dan wel snachts zeker mn paard binnenhalen,
denk dat dit de beste oplossing moet zijn, daar je zegt dat je anders niet veel kan doen.....
maar ik zou blijven uitkijken naar iets dat beter is,
hopende u hiermee geholpen te hebben,
mvg,
heaven en haar lieve Doña

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:50

Ik denk dat ik het risico met prikkeldraar zou nemen om er een blijer paard aan over te houden. Ik zou me ontzettend schuldig voelen als ik weinig tijd heb en het paard maar kort beweging kan geven als hij 24/7 op stal zou staan. Wel zou ik zoals hierboven bescherven staat paaltjes, schriklint en een stroomapparaat aanschaffen om een meter van het prikkeldraad te zettenvoor de veiligheid.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:30

2heavenly schreef:
achter prikkeldraad is in principe zeer slecht voor paarden

hoe bedoel je is zeer slecht voor paarden? dat klinkt meer alsof het al dodelijk is als ze er alleen al naar kijken. zoalng het paard er uit de buurt blijft is het prima te doen.

Citaat:

je ziet het niet? dan moet je denk een brilletje aanschaffen. en paarden zien het net zo best als dat ze schrikdraad zien hoor. koeien zien het toch ook gewoon en een koe die op hol slaat rent ook niet zomaar door het prikkeldraad heen. als het bekend landje is dan weten ze dondersgoed waar de omheining loopt en waar ze dus moeten uitwijken.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:37

ah wat ben jij toch vriendelijk!
bij ons zijn de weiden met schrikdraad (draad!) daz niet zo dik dus en je ziet dat niet zo heel goed van ver,
dus zo een piepfijn draadje dat prikkeldraad heet zie je nog MINDER,
nouja jullie denken dan maar fijn dat dat goed is en kan en mag
geen overbodige risicos nemen lijkt mij!
mijne staat ook in de winter op stal daar er geen winterweide is bij ons
maar ik sta dan wel keivroeg op zodat ze tijdens dat ik uitmest kan spelen met drie vriendjes in de binnepiste gedurende n klein uur
dan kammen en een goe uur rijden, en als et kan nog es toerke blok en wa gras eten...
in de lente zomer herfst staat ze in groep buiten van ong 9-18uur en dan roept ze vanzelf voor binnen te mogen,
zolang je paard dagelijks zn beweging heeft is het geen ramp van in n box te staan,
veiligheid is volgens mij meer waard hoor, bovendien wil et niet zeggen dat ze buiten zijn dat ze veel meer bewegen...
zet de mijne in de winter buiten en ze staat daar heel zielig te doen en te roepen
der is nix niet he, geen gras nimeer, wat moet ze dr doen dan?koukleumen...fijn hoor!
op de duur wou ze zelfs da stukje gang naar buiten niet meer meegaan deze winter,
bewijst hoe leuk ze et buiten wel vind...tijdens de winter.....
en kmoet zeggen, kweet dat in principe beter kan,
bij iedereen kan dr wel ieks beter,
maar ze is wel één van de gelukkigsten bij ons....(staan 40paarden)
blue_kim schreef:
2heavenly schreef:
achter prikkeldraad is in principe zeer slecht voor paarden

hoe bedoel je is zeer slecht voor paarden? dat klinkt meer alsof het al dodelijk is als ze er alleen al naar kijken. zoalng het paard er uit de buurt blijft is het prima te doen.

Citaat:

je ziet het niet? dan moet je denk een brilletje aanschaffen. en paarden zien het net zo best als dat ze schrikdraad zien hoor. koeien zien het toch ook gewoon en een koe die op hol slaat rent ook niet zomaar door het prikkeldraad heen. als het bekend landje is dan weten ze dondersgoed waar de omheining loopt en waar ze dus moeten uitwijken.