Pensionstal in omgeving Schagen/Alkmaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Pensionstal in omgeving Schagen/Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:33

Er stond midden in het bos en een doorsteek naar het bos wordt wat lastig, want dat ligt een paar km en een kanaal verderop ;). Denk dat je in de war bent met het park wat er in de buurt ligt, maar das geen bos hoor :D.

Citaat:
Op die solarium wil ik nog wel even terug komen.
Is goed en lekker voor de spieren van het paard, verder na een zware training droogt hij sneller op.
En dat is in deze koude winter maanden wel prettig.
-en zag nog iemand zeggen dat de stapmolen ook wel lekker is voor het uitstappen-

Die warmte is helemaal niet beter voor je paard na een zware training, door zo'n solarium worden de spieren wel lekker warm, maar vervolgens wordt dat paard eronderuit gehaald en dan stapt ie zo de kou in, dan krijg je juist een flinke klap op de spieren. De spieren moeten juist langzaam afkoelen en dat bereik je door goed af te trainen, dus lekker uitstappen/draven. Dat soort faciliteiten zijn voor luie ruiters. Net als die stapmolen, sorry hoor maar als jouw paard zich net een uur uit zijn naad heeft gewerkt voor jou dan vind ik dat je best even de moeite mag nemen om hem op een knappe manier af te laten koelen. Als je daar geen 'tijd' voor (over hebt), moet je óf geen paard nemen óf minder lang rijden. Je moet verdorie zelf ook wat over hebben voor dat 'sportpaard' van je.

Sorry voor de felle reactie, maar dit soort dingen wordt ik echt kotsmiselijk van, ikke, ikke, ikke en m'n paard kan stikken. Dat paard is er niet alleen maar voor jou, jij hoort er ook te zijn voor je paard!

Trouwens, ook een sportpaard kan de hele dag op het land staan hoor, alleen als ze normaal gesproken nooit buitenkomen dan moet je wel gefaseerd aan de gang ja. Voor degene die zijn paard eerder nooit zo goed in z'n vacht kreeg en niet goed op conditie of vrolijk kreeg, dan deed je toch echt iets fout. Mijn paard kan ik ook met 24/7 buiten in een topconditie en vrolijk krijgen, 's zomers of 's winters.

Natuurlijk kun je paarden eraan laten wennen dat ze in een stal staan, maar als je ze zelf de keuze geeft tussen de hele dag op stal staan en lekker op het land, dan is die keuze echt niet moeilijk hoor. Je kunt kinderen ook laten wennen aan elke dag een pak slaag en een hond aan een bench waar ie de hele dag in moet zitten, maar dat doen we niet omdat het zielig is.....:+

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:49

Wat een gezeur over Beukers :x

En ze hebben genoeg weidegang de paarden..!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:49

Ik heb laatst geinformeerd voor stalling daar en de hele winter staat alles
binnen.. Dus dat versta ik niet onder genoeg weidegang.. Alleen zomers overdag. :n

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:51

Citaat:
Net als die stapmolen, sorry hoor maar als jouw paard zich net een uur uit zijn naad heeft gewerkt voor jou dan vind ik dat je best even de moeite mag nemen om hem op een knappe manier af te laten koelen. Als je daar geen 'tijd' voor (over hebt), moet je óf geen paard nemen óf minder lang rijden. Je moet verdorie zelf ook wat over hebben voor dat 'sportpaard' van je.

Sorry voor de felle reactie, maar dit soort dingen wordt ik echt kotsmiselijk van, ikke, ikke, ikke en m'n paard kan stikken. Dat paard is er niet alleen maar voor jou, jij hoort er ook te zijn voor je paard!

Ik heb toch niet gezegd dat ik mijn paard niet uitstapte? Pas nadat mijn paard uitgestapt was en onder zijn dekens stond zette ik hem vaak nog even in de molen zodat de spieren maximaal afkoelden. Bovendien is stappen zonder een ruiter op de rug altijd nog vele malen lichter, alle spieren krijgen dus de kans zich te ontspannen. En dat ikke, ikke verhaal een paard is er voor mij en niet andersom. Tuurlijk zijn er altijd dingen die beter kunnen maar dat blijft altijd zo.
@ de mensen die zich zo verschrikkelijk kwaad maken over het welzijn van de paarden bij de eerder genoemde stallen. Neem een enkeltje derde wereld en ga daar paarden helpen, die beesten die hebben het pas echt slecht!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:12

ging iets fout. sorry

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:15

Iedereen bepaalt toch zelf wel Hoe en Waar die z'n paard houdt!! >;)

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:44

Zie het hier in de omgeving veel: mensen die katsgek met hun paard zijn. Zowel sport als recreatief: paard komt 1 uurtje in de paddock en 1 uurtje rijden. De overige 22 uur op stal.
Op een 'vrije' dag is het vaak zelfs nog minder.

Ik ben zelf voor paarden overdag buiten in geëgaliseerde paddocks met water en hooi in de winter. Helft van de dag, dus 12 u, zou prima zijn.

Minimaal aantal uur is toch echt wel 4 uur de box uit in mijn ogen + dan nog het verzorgen van de eigenaar (rijden, longeren, wandelen, bla, bla).

Meerwaarde van een stapmolen zie ik wel, als je als ruiter kiest voor faciliteiten boven/naast het welzijn van je paard. Waarmee niet gezegd is dat je 'slecht' voor je paard bent.

Ik zie nog liever dat een paard elke dag in de stapmolen wordt gezet en 's avonds gereden wordt en evt. nog in de paddock mag tussen door, dan 22 u aaneengesloten in een box: eten, stilstaan, drinken. Dat snap ik dus weer niet. Het gaat om de kwaliteit i.p.v. de kwantiteit? Dat hebben ze bij de professionele ruiters in elk geval wel begrepen. Als is het maar 3x half u per dag de box uit. Heeft voor mij meer toegevoegde waarde dan 22 u aaneengesloten je paard opsluiten in bv 3x4m.

En waar ik geen goed woord voor over kan hebben - dat is persoonlijk - zijn mensen die te beroerd zijn om 25 euro meer te betalen om hun paard binnen/buiten te laten zetten en/of in de stapmolen. Of mensen die hun paard doordeweeks dagdelen buiten laten zetten en in het weekend het zelf moeten doen, en er vervolgens maar 2 u tijd hebben. Regel dan onderling dat je paard er een paar keer per dag (kort) uitkomt, ter afwisseling.

Ken de omgeving van Schagen wel qua stallen, zou toch echt meer focus richten op het welzijn van paard, in combinatie met goede trainingsfaciliteiten voor de ruiter.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:00

Als ik de zin lees 'ze komen twee uur buiten', gaat het voor mij al over.
Bij ons kunnen ze ook niet op het land, maar ze staan wel in paddocks de hele dag. Tuurlijk heb je ze liever op een groot stuk land, net als in de zomer. Maar iemand die zijn paard zoveel binnenhoudt, ik kan het gewoon niet begrijpen. :n Heb er echt geen goed woord voor over, sorry.
Maar dat is een heel andere discussie.

Bovendien vind ik het veel te duur, in deze omgeving is er wel aardig wat aanbod voor minder geld. Maar ik hecht ook niet heel veel waarde aan luxe voor mezelf en voor het oog, als mijn paard daar lekker kan leven is het voor mij goed. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:13

@ Hyppolyte: Oh ik dacht dat dat t bos was idd.

Maar wat ik me afvraag is waar de TS in dit hele verhaal blijft? Heb haar al een aantal vragen gesteld, maar krijg weinig antwoorden terug.

soepkip1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:28

Ik ben heel blij met je reactie, hoor! Ik heb het allemaal meegenomen en mijn project is nu afgesloten...

Ik kan mij in veel antwoorden vinden en voor mij is het nu wel duidelijk welke vraag er is in de omgeving.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:08

Ik zou wel graag willen weten wat je uiteindelijk hebt gekozen.

soepkip1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:12

Het ging mij er meer om welke behoefte er in de omgeving is... Ik heb begrepen dat er veel vraag is naar winter- en zomerdag (het liefst) weidegang en anders overdag ruime paddocks met meerdere paarden en het liefst ruwvoer aanbod in de paddocks. Sommigen vinden het ook belangrijk dat hun paard 's zomers ook 24/7 op het land kunnen.Groepshuisvesting vinden de meesten ook belangrijk en dan in homogene groepen...

De één hecht er meer waarde aan dat de accommodatie luxe is voor eigenaar én paard en de ander vindt het belangrijker dat het paard goed staat en wat er voor de eigenaar bij komt is mooi meegenomen. Ruwvoer zo vaak mogelijk verdeeld over de dag is ook een must!

Meningen verschillen sterk en ik denk dat de rode draad door het hele verhaal "welzijn voor paarden" steeds belangrijker gaat worden en dat vind ik een goede zaak!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:19

Super conclusie soepkip!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:34

hmm ik vind de stal verrre van optimaal hoor als je dit ooit wilt realiseren. Mijn standaard is; Een paard zou swinters bijna de gehele dag buiten moeten kunnen staan. Dus bv vanaf 9 t/m 5 of langer. Verder of dat in een padock is of op het land maakt mij niet uit. Zomers het liefst 24/7 of je zou zelf de keuze moeten hebben om of overdag of savonds je paard op het land te hebben . Denk dan aan zomerexceem paarden en uv gevoelige paarden.En onbeperekt hooi of kuil vind ik zelf erg belangrijk, paard gaat zich minder snel vervelen houd de speekselvoering op stand en zo . Krachtvoer 2 a 3 x per dag afhankelijk van het paard denk ik dan. Of eventueel de mensen zelf hun eigen krachtvoer laten kopen. (voorstander van). Verder een fijne en goed bak die swinters ook te rijden is. Een afspuitplaats met warm en koude water . En een ronde kraal/longeerpaddock. Binnenbak vind ik niet noodzakelijk wel dat er uitrij mogelijkheden zijn. Misschien plek om je trailer en menwagen te stallen. En dan vind ik het behoorlijk aan de prijs zitten. Rond de 200 vind ik dan zonder binnenbak , stapmolen en ect een mooie prijs.

soepkip1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 14:46

dank je wel! Zoals ik al zei: de meningen verschillen enorm over dit onderwerp en als stal-eigenaar zul je niet de hele wereld kunnen behagen. Wél kun je ervoor zorgen dat alle paarden tevreden staan en dat de baasjes graag op stal komen om hun viervoeter verder te vertroetelen...

Iedereen heeft zijn mening over prijs/kwaliteitsverhouding en mijn vorige conclusie is o.a. gebaseerd op wat ik de afgelopen dagen als pb en als reactie ontvangen heb.

Zoals ik al zei: Welzijn wordt voor iedereen steeds belangrijker en dat vind ik een goede zaak!!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:00

Ik zou het persoonlijk prettiger vinden als mijn paard iedere dag in een schone stal staat. Bij mij wordt er iedere dag uitgemest en lekker strooisel ingedaan. Dat er maar 1x pw wordt uitgemest voor zo'n bedrag in de maand vind ik persoonlijk erg weinig. Ik sta op een all in stal voor het zelfde geld en die van mij wordt iedere dag elkker gemest.
3x pd ruwvoer en 2x pd brok vind ik prima voor mijn paard.