Wat geven jullie nou aan uit aan je stal THUIS!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:50

Ik betaal voor een ton voer 10,- :+
Kuilgras haalt mijn vader zo van het land af, en hooi hoef ik niet, mag mn paard niet hebben.
Stro betaal ik 10,- voor geen idee voor hoeveel. :+

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:52

Best heel verhelderend hoor. En wij hebben geen eigen bak en wei. Als je ook een bak moet aanleggen of even de omheining van de wei moet vervangen dan loopt dat heel erg hard in de papieren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:52

@cdetje : niet doen :D Is alleen maar frustrerend ;)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:11

ik volg dit topic ff..

Heb mijn 2 paarden sinds december aan huis staan. Juist stuk wei aangekocht achter huis..
Onze stal is een garage, bouwpakket want dat was goedkoper dan echte paardenstallen zetten.. beton laten gieten en hup garage erop. Ik kreeg voor de garage ook direct een vergunning, voor stallen was moeilijker geweest. in de garage heb ik 2 stallen gemaakt met tussenschotten die gebruikt wdn voor stallen te bouwen en dan opbergplaats voor spullen en eten enz.. In totaal heeft me dit 3000€ gekost voor beton en garage.
Voorlopig nog grote cementbakken als drinkbak. Grote opslagton voor water, dus kmoet niet ver lopen voor water.
Rond de stallen liggen klinkers.( klinkers gratis gekregen en zelf gelegd)
Ruime paddock laten aanleggen, en laten ophogen.Volledig in hout .Hier staan ze in de winter op. Het is tevens ook mijn longeerplek en rijbak. Mijn wei heb ik nog niet gebruikt. Dit is met schrikdraad.
wei en paddock door loonwerker laten omploegen, ophogen 1200€
wei hebben we zelf ingezaaid.
tevens heb ik een aparte opslagplaats voor hooi en stro.
Een mesthoop aangelegd, waar ik bij de plaatselijke buren vanaf geraak.
Per maand ben ik ong 70€ kwijt aan hooi, stro en eten voor 2 paarden
ik betaal 20€ per grote baal voordroog, 1.20€ per pak stro. Eten van cavalor.

Ik betaalde ervoor per paard 200€ zonder eten. En ik moest ze zelf eten geven, schuilstal netjes houden enz...
dus nu ben ik per maand minder kwijt.. Het werk blijft hetzelfde voor me, want ik deed ervoor ook alles zelf, kben nu minder tijd kwijt want kmoet niet reizen naar de wei toe.

buiten dat, krijgen ze beiden om 6 maanden inentingen: 100€
1 paard staat op ijzers, andere niet; om maand 50€ hoefsmid
om 3 maand wormkuur, prijzen verschillen, max 20€

DubbelFun

Re: Wat geven jullie nou aan uit aan je stal THUIS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:14

@sylviel : heb je bij de buren kontractueel vast laten leggen dat je recht van overpad hebt om de mestbak te legen??
Zo slordig zijn als ze dat ineens niet meer toestaan of als zij gaan verhuizen en de nieuwe buren dit niet zien zitten.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:15

ja bedenk me net dat ik al 375 euro aan zand heb uitgegeven :o Bak een beetje aanvullen.

Maar even een schatting, ik heb 3 paarden;

Brokken 10 10 100 per maand
Hooi 40 2,5 100 per maand
Stro 1 25 25 per maand
Totaal 225 per maand
Diversen 83 per maand
Totaal per maand 308 aan stallingskosten.
Diversen
Onderhoud bak 500 per jaar
Onderhoud wei 100 per jaar
Onderhoud stal 100 per jaar
(kunstmest/spuiten onkruid) 300 per jaar
1000 per jaar/ 83 per maand

Dit is dus zonder aanschaf, alleen de lopende kosten zonder energie en water.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:15

ze komen het zelf halen, voor hun moestuinen.. dus dan is er geen ruzie over...

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:24

sylviel schreef:
ze komen het zelf halen, voor hun moestuinen.. dus dan is er geen ruzie over...

Dat hebben wij ook :) Echt fijn!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:46

Mijn paard heeft 3 maanden aan huis gestaan in deze 3 maanden was ik kwijt aan kosten:
-stro, 2,5 kleine baal per week, 45-50 euro, hebben we zelf bij de eigenaar van een stroland gehaald.
-hooi, kwam van eigen land en is voor de kalveren.
-brok, havens draversbrok 9,89 per 25 kilo(zak), dit haal je gewoon bij de voerleverancier.

Luxe had ik niet want hij stond in de oude varkenstal die later grotere boxen gekregen heeft voor de pony's. In de toekomst komt hij hier weer te staan en dan gaan we de betreffende stolp aan de binnenkant helemaal strippen zodat er 1 ruimte overblijft. Dan komen er 5 of 6 boxen allen 3,5x4 m(m.u.v. 1 box die wordt 3,5x6 m), een spuitplaats, een poetsplaats met solarium er boven, een zadel-/voerkamer ineen. De vloer wordt eruit gesloopt om een gierput onder de boxen te maken zodat de boxen droger blijven. Materiaal van de boxen is nog onbekend of er komen gewoon gefabriceerde boxen of we maken ze zelf met betonstenen en betongaas met een houten deur. Boven de stallen wordt wel nog steeds een hooizolder gehouden. Om de kosten van je water laag te houden is het verstandig om gebruik te maken van grondwater(ik weet niet of dat mogelijk is waar jullie zitten dus laat wel even een proefmonster nemen van het water). Het weiland waar de paarden gebruik van maken wordt bemest met koeien mest en als de paarden eraf zijn gaat de sleep erover heen om de mest te verspreiden. De mest uit d eboxen gaat gewoon op de mesthoop en wordt vermengd met de vaste mest van de koeien deze vaste mest wordt alleen uitgereden over hooiland, dit hooiland wordt alleen beweid door de kalveren dus ook nooit last van wormen bij de paarden

Het blijft lastig voor ons om te zeggen waar je dingen moet halen en wat het kost aangezien je toch in een ander land zit.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:10

wij hebben een stallencomplex met stallen van 4m breed en 6m diep. zijn gemaakt van betonblokken en een hardhouten deur.

eens in de 2 week gaan er 3 pakken allspan in daaroverheen gaan 2 pakken stro (kleine pakjes) elke dag worden ze gemest en door de week heen gaan er nog eens 2 pakjes stro in (elke dag een paar plakken).
Dit kost per paard, per maand
allspan 4x9,75 = 39,-
stro 12x2,- = 24

is een totaal van €63,- bodembedekking per maand

per paard gebruik ik 1 grote baal kuil per maand en 2 grote balen hooi
kuil kost €45,-
hooi kost €35,- per baal (dus €70,-

aan krachtvoer gaat er per paard per maand door:

5 zakken derby compact van havens
3 zakken reform meusli van havens
3 zakken slobber van havens
2 zakken maismeel (maalt de voerboer zelf)

derby compact €9,75 per zak (x5 = 48,75)
reform kruiden meusli €12,50 per zak (x3 = 37,50)
slobber €11,50 per zak (x3 = 34,50)
maismeel €10,- (x2 = 20,-)

is en totaal van € 140,75 per paard per maand

Dan heb je natuurlijk nog eens per 7 week de hoefsmid, rondom ijzers kost mij per paard €85,-
wormkuren eens per kwartaal ongeveer €20,- (afhankelijk welke je neemt, wij wisselen steeds af zodat ze niet immuun worden)

Het kost ons per maand per paard op stal €308,75 (hoefsmid en wormkuren niet meegerekend)

onderhoud aan stallen hebben wij bijna niet, eens per jaar verfen we alles dat het weer netjes is dus een pot latex reken ik niet mee.

Het land kost ons niks, we gooien ons eigen mest op het land en hebben kunstof omheining, dit laatste word netjes elk jaar gereinigd door het bedrijf waar we het gekocht hebben en geplaatst heeft.
Mestbult hoeven we ook niet op te laten halen, doordat we dat zelf op het land gooien.

Het is erg lastig om jou te adviseren waar je wat moet kopen doordat je in een ander land woont en daar de prijzen wel anders zullen liggen als hier.

per paard kost het ons gemiddeld zo'n €600,- dan reken ik het drink water bij, water van de wasplaats en als er eens wat stuk gaat b.v. een nieuw hoofdstel ofdergelijke bij in.