bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:40

ik heb mijn eigen paard en heb sinds kort een verzorgster . niet omdat ik geen tijd heb maar ik vind het fijn dat er in noodgevallen ook altijd iemand is . en ik heb tegen haar ook gezegt van doe alsof het je eigen paard is. je kan het geld betalen op twee manieren zien.
1- de eigenaar betaald de verzorg(st)er - hij of zij is tenminste diegene die voor jou je paard doet
2- verzorg(st)er betaald de eigenaar - hij of zij heeft eigenlijk een soort eigen paard maar betaald geen stalgeld voer etc.

dus ik vind gewoon het is gratis het is leuk voor beide en ik geef mijn verzorgster nog wel eens iets omdat ik blij ben dat ze zo goed voor hem zorgt

Marloez

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:49

Ik vind het geen onzin, je mag wel zomaar prive rijden om andermans paard! Je hebt alleen maar de voordelen ervan. Als er tuig stuk is, het paard ziek is etc draait de eigenaar ervoor op. Een verzorger heeft alleen de voordelen.

Ik vind het meer dan normaal om een bijdrage te betalen per maand. :j

mandyrakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:54

laulapaula schreef:
ik heb 1 dag per week een verzorgster omdat ik zelf geen tijd heb. ik vind het een beetje vreemd om geld te vragen als ik zelf geen tijd heb voor mij paard.. Ik vraag haar om mij te helpen en dan ga ik er niet nog es geld voor vragen. In mijn ogen de omgekeerde wereld. Ik help haar doordat ze 1x in de week lekker kan rijden. Ze lest 1x in de 2 weken (dan rijdt ze hem dus 2 dagen) en de les moet ze dan zelf betalen. het is ook in mijin voordeel dat ze lest (dezelfde instructeur) Maar persoonlijk vind ik het niet terecht dat je geld vraagt om je paard te verzorgen omdat je zelf geen tijd hebt. Sommgie mensen worden zelfs betaald om andermans paarden te verzorgen...

Helemaal mee eens!:D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:01

ik zie dat soort dingen ook vaak!
echt ik snap het niet hoor, sommige vragen 75 euro p/m voor 3x komen, dan moet je zelf de stallen doen, oke, je mag er op rijden enzo maar dat is eigenlijk omdat de ander geen tijd heeft...
een kleine bijdrage van 10 p/m of minder snap ik, je mag immerst wel gratis rijden ect.
ik hoef gelukkig niet te betalen voor mijn bijrijdpaardjes, moet ver fietsen, uitmesten, opstrooien, waterpompen, maar ik mag wel rijden als het weer het toe laat!
ook gaan we binnenkort starten :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:11

ik vind het niet helemaal eerlijk om er geld voor te vragen. De meeste mensen nemen alleen een bijrijder omdat ze zelf te weinig tijd hebben voor hun paarden. Het komt in deze van 2 kanten lijkt mij... De bijrijder heeft er plezier van, en neemt in ruil daarvoor werk uit handen van de eigenaar. Daar komt heel wat bij kijken, stallen mesten, tuig poetsen, etc. Ik heb al heel veel bijgereden, en als iets nieuw aangeschaft moest worden en ik wilde een specifiek iets, kocht ik dat zelf. Ook vervang ik altijd alles wat ik kapot heb gemaakt, of wat kapot is gegaan tijdens losgooien oid. Dat vind ik dan geen probleem.
heb ooit eens kortdurend een paard bijgereden wat al na 3 weken nadat ik erbij was gekomen een ernstige peesblessure kreeg. Heb 2 maanden gestapt met dat paard, 3x in de week, 2x per dag. Toen wilde de eigenaresse dat ik bleef betalen. Dat vind ik dan echt te debiel voor woorden! Dat was dus ook het einde van de samenwerking...:D

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:16

Ja dat kan ik me wel voorstellen ja. Een bijrijder doet de eigenaar een plezier, en lost het probleem van 'te weinig tijd' op. Inderdaad niet helemaal eerlijk.
Maar als de bijrijder wilt lessen, vind ik het wel weer logisch dat de bijrijder de lessen zelf betaalt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:18

amber2202 schreef:
ben t met je eens maar ook ik vraag toch een kleine vergoeding..
dit gaat maar om 3 euro per dag.. het gaat hier dus puur om het stroverbruik van die dag..
en ik vraag min. 1 lesje op eigen kosten zodat ze wel net als ik vooruit gaan met mijn paard en dat hij dezelfde dingen aanleert als dat hij bij mij ook leert..
ik heb het nooit gevraagd tot nu omdat het vaak fout ging en ze niet kwamen opdagen etc..
maar eigenlijk ben ik er zelf ook op tegen..

Een bijdrage voor het stro.. Zoiets heb ik nog nooit gehoord. Paard poept ook wel als er geen bijrijder is hoor.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:22

moretje schreef:
Maar als de bijrijder wilt lessen, vind ik het wel weer logisch dat de bijrijder de lessen zelf betaalt.

dat ben ik helemaal met je eens!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:24

Als je alleen komt voor het rijden dus poetsen, opzadelen, rijden en naverzorgen en je bent weer pleite mag daar best een bijdrage voor gevraagd worden. Op de manege betaal je ook voor het rijden van een paard.
Maar als je ook op bepaalde dagen de verzorging overneemt vind ik dat je niet hoeft te betalen.

Jij doet de eigenaar dan een plezier maar denk niet dat jij met tegen zin zou gaan rijden? Dus het is ook voor je eigen plezier? Dus een gelijke situatie toch?
Als mensen op een volpensionstalling staan vind ik het zeker niet onlogisch omdat je dan dus geen stal hoeft uit te mesten end.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:27

Somebitch schreef:
Dat kan je zo niet bepalen marrie1996 dan moeten we toch eerst weten wat je er mee kan / mag doen. En dan nog is het per persoon verschillend.

Oke Kehdra jij noemt iemand huurder al degene niet hoeft te mesten e.d. in dat geval noem ik je gewoon een bijrijder. :j

Dan ben je inderdaad een bijrijder.
Maar vergeet niet; Als ik jou paard zou bijrijden 2x in de week, en doe op die dagen ook de verzorging (mesten, e.d.).
Hiervoor betaal ik, laten we zeggen, 80,- per maand, en ik neem elke week een priveles a 20,- per week.
Dan zit ik in totaal op 160,- euro per maand.

Dan verwacht ik voor die 160,- wél dat ik alles met het paard mag doen.

Ik bedoel er mee te zeggen, dat waneer je iemand laat betalen, dat het dan niet meer een situatie is van 'jij helpt mij, en in ruil daarvoor mag je wat op mijn paard rijden.', maar dan word het 'ik verhuur mijn paard voor bepaalde dagen per week, jij betaald mij voor een dienst die ik jou lever.'.

(ik denk dat ik gewoon geen leuke bijrijdster ben als ik betaal, dan verwacht ik ook waar voor mijn geld :+)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:28

Monica_1987 schreef:
Als je alleen komt voor het rijden dus poetsen, opzadelen, rijden en naverzorgen en je bent weer pleite mag daar best een bijdrage voor gevraagd worden. Op de manege betaal je ook voor het rijden van een paard.
Maar als je ook op bepaalde dagen de verzorging overneemt vind ik dat je niet hoeft te betalen.

Jij doet de eigenaar dan een plezier maar denk niet dat jij met tegen zin zou gaan rijden? Dus het is ook voor je eigen plezier? Dus een gelijke situatie toch?
Als mensen op een volpensionstalling staan vind ik het zeker niet onlogisch omdat je dan dus geen stal hoeft uit te mesten end.

tja... ik vind toch dat het er dan vanaf hangt waarom je een bijrijder neemt. Denk dat er weinig eigenaren zijn die dit doen alleen om een bijrijder het rijden te gunnen toch? Gaat toch meestal om tijdgebrek. Is wel een dubieuze situatie die je schetst met volpension... Heb eigenlijk alleen maar op prive stallen gereden, waar alles gedaan moest worden behalve het voeren... Denk inderdaad dat ik het met je eens ben dat je dan misschien een klein bedrag kunt betalen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:29

Ik vind het niet meer dan normaal dat een bijrijder ook helpt met uitmesten enzo. Ben zelf bijrijder en ik vind dat uitmesten gewoon part of the job is. Ik betaal verder alleen mijn lessen ;) En ik haal snoep voor de beestjes. Heb tijdelijk ook het rijden van het vaste rijpaard van de eigenaresse erbij overgenomen (ik reed een andere) omdat ze zwanger is. Druk genoeg :D

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:32

Dat vind ik persoonlijk dan ook voldoende qua betalen. Je doet de eigenaresse een plezier door haar te helpen (en haar paarden te rijden), andersom beleef jij er ook plezier aan, dus sta je 'quite'. Ik vind dan niet dat je dan bij moet betalen. Wel logisch dat je zelf de lessen betaalt en de dingen die je zelf aanschaft/molt etc :)
Laatst bijgewerkt door Villanelle op 01-02-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:32

Het ligt er maar net aan wie, wie helpt. Ik rijd wel eens paarden voor andere mensen en dan krijg ik er voor betaald. Mijn paarden zijn wel eens gereden door mijn trainer die er op zijn beurt weer voor betaald krijgt. In principe laat ik liever niemand op mijn paarden en als er al iemand op gaat dan moet het een toevoeging zijn. En daar moet je meestal voor betalen..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:34

Maar ik neem aan dat jullie het wel met mij eens zijn dat wanneer een bijrijder eigenlijk alle gemakken heeft, paard staat op een volpension stal, dus hoeft niet gemest, gevoerd, of water gegeven worden. En eigenlijk hoeft de bijrijder/verzorger dus alleen het paard te zadelen, lijkt mij logisch dat in dat geval wel bij betaald word.. of vinden jullie dit ook niet?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:36

moretje schreef:
Dat vind ik persoonlijk dan ook voldoende qua betalen. Je doet de eigenaresse een plezier door haar te helpen (en haar paarden te rijden), andersom beleef jij er ook plezier aan, dus sta je 'quite'. Ik vind dan niet dat je dan bij moet betalen. Wel logisch dat je zelf de lessen betaalt en de dingen die je zelf aanschaft/molt etc :)

Hahah, wat dat betreft staan we ook wel weer quite. Ze heeft wel eens een zweetdeken van mij geleend die in 100 stukken terug kwam omdat het paard m af kon krijgen. Zo heb ik ook wel eens wat van hun gemold. We doen genoeg voor elkaar. Ik gebruik hun trailer, maar help ook met van alles en nog wat. Pas af en toe ook op hun kleine meid. Vind ik erg leuk om te doen.

@Koenlover
Ligt aan de reden waarom er een bijrijder is. Dat "ik ben ziek of ik heb geen tijd-argument" vind ik echt flauwekul. Als mensen daarom geld van hun bijrijder willen hebben, vind ik dat een beetje zielig eigenlijk. De eigenaar wil het paard dan ten koste van alles aanhouden, omdat ie er zelf geen afstand van kan doen, maar ook niet teveel meer voor het paard wil betalen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:38

Monica_1987 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. :j

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:41

koenlover schreef:
Maar ik neem aan dat jullie het wel met mij eens zijn dat wanneer een bijrijder eigenlijk alle gemakken heeft, paard staat op een volpension stal, dus hoeft niet gemest, gevoerd, of water gegeven worden. En eigenlijk hoeft de bijrijder/verzorger dus alleen het paard te zadelen, lijkt mij logisch dat in dat geval wel bij betaald word.. of vinden jullie dit ook niet?

Dan nog vind ik eigenlijk dat de eigenaar nog steeds een plezier wordt gedaan, doordat zijn paard gereden wordt omdat hij/zij te weinig tijd oid heeft :) Dus dan vind ik het nog niet fair als de bijrijder daarvoor moet betalen. Je neemt dan in zo'n geval een bijrijder 'er voor aan'.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:44

Het enige wat ik vraag van mijn (toekomstige) verzorgster is regelmatig les nemen bij mijn instructrice, op eigen kosten..

Mijn paard is nog jong, en ik wil graag dat hij goed gereden word..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:46

FitzChivalry schreef:
Het enige wat ik vraag van mijn (toekomstige) verzorgster is regelmatig les nemen bij mijn instructrice, op eigen kosten..

Mijn paard is nog jong, en ik wil graag dat hij goed gereden word..

Dat vind ik wel goed op zich. Als je dat gelijk vanaf het begin met je bijrijder bespreekt. Zij leert er dan ook van. Dus dan kun je het wel verwachten. Dat hoef je niet te betalen.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:48

Dat vind ik ook wel goed ja. Jij wil dat ze les neemt bij jouw instructrice op eigen kosten, en dan is aan je bijrijder de keus om dat te doen of niet (zo niet, ander bijrijpaard lijkt me)

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:51

Ik vind als je alleen voor het rijden komt en zo dat je best een bedragen mag vragen.
Want rij je op een manege of zo kost het je ook geld.
Vind niet dat je een heel hoog bedrag mag vragen wat sommige paarden eigenaren wel doen.
Tot de €50,- vind ik netjes als je alleen hoeft te rijden.
Als er klusje bij komen vind ik dat je als paarden eigenaar niet zo veel mag vragen omdat ze je toch helpen.

Ik zelf heb bij mijn 2 vorige paardje nooit een bijdagen gevraagd.
De eerst was voor mij te klein en ik vond het leuk om iemand te hebben die er op reed.
En de ander was er eentje waar niet iedereen op kon.
En ik was dan altijd al lang blij als ik iemand had die wil rijden.
Nu met mijn huidige paardje.
Waar ik zo iedereen op kan zetten zal ik misschien wel een klein bijdragen vragen.
Maar dan alleen als ze veel buiten gaan rijden.
Omdat ze op ijzers staat.
Dan zal ik een bijdragen van +/- €15,- vragen of zo.
En misschien af een toe een keetje de stal mesten als ik echt niet kan of een keertje het tuig poetsen.
Heb wel zo iets van lessen of als je wedstreiden wil rijden dat zijn dan je eigen kosten.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:52

Als je alleen maar hoeft te rijden enkele dagen per week en verder niet voeren of uitmesten ofzo, dan vind ik dat de eigenaar er best iets voor mag vragen. Maar als je ook andere dingen moet doen zoals uitmesten niet vind ik.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:54

Doordat ik zelf afscheid heb moeten nemen van mijn paard verzorg ik nu ook een paardje.
Ik betaal 60 euro per maand voor 2x in de week, vind ik een net bedrag.
Alleen als ik dan naar de afgelopen 1 1/2 maand kijk baal ik er ook wel van om 60 euro te betalen voor een stal uit te mesten, aangezien wij alleen een buitenbak hebben en die al een tijdje onberijdbaar is.

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:57

Als je alleen rijdt misschien wel, maar ik zou er zelf niet voor betalen. Helemaal niet als je ook veel aan de verzorging doet. Soms zie je mensen die iemand zoeken, die betaald en niet rijdt, nou dat vindt ik echt iemand! Een verzorger helpt je met de verzorging van je paard, en jij bied haar of hem de mogelijkheid jouw paard te 'gebruiken'. Je bewijst elkaar een dienst.