Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:25

Ik haal de drollen en harde plekken eruit en de rest gooi ik goed door elkaar dat er weer min of meer een recht bed ligt. Ik vind die potstallen die mensen nu ook hanteren met vlas enzo, wel zo ontzettend smerig! (sorry, mijn mening)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:49

Ik merk trouwens ondanks dat mijn paard nu verhoudingsgewijs iets minder buiten komt dan op de vorige stal, het verbruik niet omhoog gegaan is.

Moet wel zeggen dat ik elke week de natte plekken eruit haal, dat is een kruiwagen of 2 die er dan uitgaat, dan is het zaagsel nog niet rood, dus nog niet helemaal verzadigd in feite. Dan het mindere zaagsel naar achter en wat op de bodem, en een nieuw pak er half (!!) overheen, zodat ik elke dag wat erdoorheen kan mengen. Op donderdag doe ik dan al het goede zaagsel erbij, omdat ik op vrijdag niet op stal ben. En op zaterdag herhaalt het ritueel van de natte plekken zich weer.

Ze doet het er goed op, is droog, haar hoeven hebben niets te lijden (daar werdt ik voor gewaarschuwd, maar kan geen verschil merken aan stro hoeven of zaagsel hoeven)

Edit: ik heb vorig jaar een pallet Plospan gekocht van 40 balen a 8.15 euro per baal.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:56

Ik ben van zaagsel en vlas overgestapt naar stro.
Was met zaagsel en vlas ook minimaal 1 baal per week kwijt (vaak 1,5). Nu staan ze op stro en verbruik ik ong 1,5 balen stro per week per paard. Dan ben ik 3,75 euro voor kwijt. Met zaagsel en vlas toch minimaal het dubbele. Ik mest elke dag uit (keutels en om de dag de natte plekken). En elke dag strooi ik 2 à 3 plakjes bij. Ze staan er altijd netjes bij en het scheelt me een hoop geld.

BLK

Re: Overstap op zaagsel -> hoeveel pakken per week/maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:58

Mijn pony staat ook op zaagsel en we mogen bij ons (pensionstal) 2 pakken zaagsel per week pakken.