Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Dag en nacht buiten zonder schuilplek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:33

Als er in de zomer maar schaduw is waar ze even bij kunnen komen op de allerheetste dagen , dan is het prima om 24/7 buiten te lopen.

Kunnen ze nergens even uit de hitte weg dan is het niet bepaald diervriendelijk :n

Maar als je 2 slechte opties hebt (in een hete stal , of heet buiten) tja dan bestaat er ook geen ècht goede optie , die moet je dan nog even zoeken ;)

Zorg dat het beestje ergens even uit de zon kan. Zelf zou je ook niet graag de hele dag in de volle zon staan en de meeste paarden die bvb. een strook bomen langs de rand van hun wei hebben waar schaduw onder is , zie je toch heel wat uurtjes in die schaduw grazen hoor !

Die van mij heeft ook altijd in weilanden gestaan met minimaal 1 grote boom voor schaduw en alle paarden zochten die scahduw toch graag regelmatig op in de volle zomer :j

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:34

bedankt voor je reactie!
hij heeft wel schaduw van de bomen en huizen langs het weiland, maar er staat geen boom of iets IN het weiland.
wel vlak naast het weiland dus daar heeft hij dan wel wat schaduw van :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:37

ze zijn nu niet voor niets bezig met dat welzijnsgebeuren...een schuilstal willen ze verplicht gaan stellen,en ik ben het daarmee eens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:37

Als hij daarvan genoeg schaduw heeft om er echt in te kunnen gaan staan in de middag als het op zijn heetst is , dan is het prima :j

Maar merk je in de zomer op die hete dagen dat er nergens een koeler plekje te vinden is , dan zou ik zeker desnoods met die hooibalen gaan knutselen o.i.d. want het is echt vervelend als je het bloedheet hebt en nergens kunt vluchten , dat gevoel herken je vast wel :D

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:41

@ knollentuin: ik vind het prima als ze het verplicht gaan stellen,
maar dan moeten ze ook zorgen dat je in het land mag bouwen.
op het land waar mijn pony staat, mag je namelijks niks bouwen.
dus dan kan ik ook geen schuilstal daar neerzetten.
anders had ik dat al lang al gedaan ;)
@ pmarena: Ik denk zelf dat hij daar opzich wel genoeg schaduw aan heeft, de takken van de bomen hangen ook over het weiland heen zegmaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:59

annedrop schreef:
@ pmarena: Ik denk zelf dat hij daar opzich wel genoeg schaduw aan heeft, de takken van de bomen hangen ook over het weiland heen zegmaar.

ja ben ik met jou eens hoor,staat toevallig een artikel in het bit over,je moet je paard schuilgelegenheid gaan bieden maar de gemeente geeft niet overal toestemming voor... :list: lang leve de regelgeving in holland!
Als ze daar nu meteen ook even een wetje voor stemmen zijn we er,simpel toch.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:01

kan wle hoor :j
heb het topic niet door gelezen ofzow hoor sorry daarvoor :o
maar mijn vz pony staat ook dag/nacht buiten. zonder schuilstal maar wel met bomen langs de kant ;)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 21:16

bedankt voor de reacties! :)
ja ben het met je eens knollentuin,
oke bedankt loyce_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:36

Ik vind het wel logisch dat de gemeente niet overal van die bij elkaar geraapte krotten in het land wil zien die dan als goedkope schuilstal moeten dienen :o

Maar laat ze dan een paar ontwerpjes maken die wel mooi eruitzien in het land , en dan die vrijgesteld zijn om te mogen bouwen als schuilstal :)

Gemeente blij doordat er iets leuks aan het landschap toegevoegd wordt , paarden en eigenaars blij dat er toch mogelijkheden zijn voor een schuilstal , prima toch :)

manja3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:37

Paardem staan hier ook de hele zomer in het land met maar af en toe een beetje schaduw, Nog nooit heeft er 1 ergens last van gehad.
De winter staan ze op stal omdat de pensionstalling ze niet in het land wil hebben.
Paarden doen soms dingen die wij raar vinden, In de regen blijven staan terwijl ze wel een grote inloopstal hebben

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:42

Ze liggen niet dood in het land nee , maar dat wil niet zeggen dat ze er geen last van hebben ;)

Als die paarden op het heetst van de dag met het schuim tussen de billen staan ziet waarschijnlijk ook niemand het , omdat de ruiters dan lekker koel de schaduw opgezocht hebben en wel bvb. 's avonds gaan als het minder warm is :P

In de winter hele dagen op stal is ook onacceptabel , zet ze dan in een bak of ruime paddock :)

En ach , de ene rent bij de eerste spatjes regen meteen onder de bomen of de stal in , de ander blijft lekker staan. Het gaat er maar om dat ze de keuze hebben om fijn te kunnen schuilen. Als ze er dan geen gebruik van maken , tja , het KAN in ieder geval , daar gaat het maar om :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:16

knollentuin schreef:
annedrop schreef:

ja ben ik met jou eens hoor,staat toevallig een artikel in het bit over,je moet je paard schuilgelegenheid gaan bieden maar de gemeente geeft niet overal toestemming voor... :list: lang leve de regelgeving in holland!
Als ze daar nu meteen ook even een wetje voor stemmen zijn we er,simpel toch.

Ja, want dat ze goed zijn in wetten opstellen hebben ze al lang laten zien :')
Waarom ipv al die onzinnige, nutteloze dingen dan niet hier een wetje voor? Doe dan ook maar meteen straffen zetten op eigenaren die hun pony's alleen laten staan :j

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:44

Het kan wel, zeker als hij in de zomer wat schaduw heeft.
Wij hebben 1,5 jaar dezelfde situatie gehad, het is niet ideaal, maar zeker wel mogelijk.
Vorig jaar, toen het op een gegeven moment -16 graden was, hebben we gezegd dat we dit niet meer wilden, nu staat ze gewoon 's nachts op stal (vorig jaar hadden we die mogelijkheid niet)

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 07:15

@ pmarena: ik vind idd ook niet dat je dan krotten in het weiland moet zetten,
maar bij ons mag je helemaal niks bouwen, dus dan heb ik ook niet de gelegenheid om een mooie inloopstal in het land te zetten
als ik mijn pony binnen zetten met regen dan wil hij gelijk weer naar buiten :+
dus ik denk dat hij in de regen staan ook niet zo erg vind,
maar als het nou echt heel slecht weer is oid dan kan ik hem altijd nog binnen zetten.
hij heeft ook als voordeel dat hij een deken op heeft waar het koel onder blijft.
als de andere paarden soms staan te zweten omdat het zo warm is, is het onder zijn deken nog redelijk koel.
@ de rest, bedankt!

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:42

euhm,
kan kan opzich wel. mijn oude trekpaarden stonden ook altijd dag en nacht buiten!
als ze een klein afdakje hebben kan het wel! :)