mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sayaxkikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:17

russel schreef:
sayaxkikker schreef:
mijn paard eet ook stro al heel lang maar eeft nog nooit kolieke gekregen ;)
hij eet bijnaheel zijn bot op

:D :D :D

Sommigen paarden zijn ook net hondjes he?? :+

nee ni echt

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:41

8)7 hihihi bot....

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:41

Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de TS. Ik vind het trouwens ook niet echt iets toevoegen om haar te vertellen naar een andere stal te verhuizen, dat is haar eigen keuze en vraagt ze ook niet naar.
Elk paard is anders, de een kan bergen stro eten zonder koliek, de ander moet na 2 strootjes al onderweg naar Utrecht.

Wat betreft de porties. in 1 keer al het ruwvoer voeren is geen probleem (mits het genoeg is) In de natuur heeft een paard ook genoeg gras ter beschikking en gaat dat ook prima.

lunananja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:59

hoi mijn paard vond het ook altijd lekker om alles op te eten .tegen mij zeiden ze azijn er over spuiten met een planten spuit .

mijn paard staat nu op vlas top spul .€5.25 per baal de eerste keer gebruik je 2 a 3 balen en dan oppotten wel de natte plekken en stront er uit .je hoeft dan maar 1 baal per week er in .dus dat valt mee kwa kosten .

groetjes inge

IrisenUledi

Re: mijn paard eet te veel stro overzetten naar zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:35

mijn stal is een goeie stal ik kan em altijd wel los in een bak zetten en ik kan altijd in wel 1 van de 3 binnen bakken rijden verder proberen we haar elke dag er minimaal 2 keer uit te halen (omdat ze swinters niet in de wie gaan) verder train ik met haar minimaal een uur intensief echt intensief ze heeft nog nooit 1 dag niet uit haar stal geweest. verder zijn er geen andere stallen in de buurt waar ik kan staan en een beetje redelijk is..... dus ze blijft zowiezo hier staan tot september want dan gaat ze mee naar school voor 4 jaar.
ik zat zelf ook al meer te denken om haar meer hooi te geven....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:43

Tja , over een goede stal valt te twisten :)

Ik vind een stal waar een paard er hooguit een paar uurtjes per dag uit komt , waarvan dan nog een groot deel de training is , dus weinig gedoseerde , vrije beweging , niet in de frisse lucht....geen goede stal. En al helemaal niet als ze waarschijnlijk te weinig hooi krijgen....

En als ze dan ook nog eens maar 5 plakken stro verbruiken per 3 dagen ? := Terwijl ze wel de hele dag op stal staan :=
Dan kan de stal er ook niet echt fris bij liggen , of er wordt toch wel degelijk meer gebruikt want normaal zou je van een normale baal 5 plakken per dag makkelijk gebruiken als ze de hele dag binnen staan :)

Maar als er niks beters te vinden is dan is dat blijkbaar even niet anders , hopelijk hebben de het op de school-stal beter voor elkaar :)

Als het dier gewoon wat meer vrijheid krijgt om de hele dag een beetje rond te lopen en te eten ipv. die eet & beweegexplosief die het nu heeft , dan heb je dikke kans dat dat probleem van die diarree en het stro eten gewoon ineens verdwijnt omdat het beestje veel paardvriendelijker gehouden wordt , in een beter ritme voor het lijf waardoor het stro-eten niet meer nodig is voor het beestje om zichzelf bezig te houden :)

Rommel over stro heen smeren zou mijn keuze niet zijn , dat is echt symptoombestrijding. Het beestje heeft waarschijnlijk gewoon last van honger of verveling , als je dan dat stro ook nog afneemt wordt het voor het beestje niet beter...

O overigens , weten jullie wel dat Belgen een "baal" hooi , vaak een "bot" hooi noemen ? :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:14

Die van mij vreet iedere nacht zijn stal leeg (echt leeg, leeg). Moet ie op de kale vloer slapen. Geeft toch niet? Grond van weiland is ook hard waar hij zomers slaapt.[/quote]

Hier hetzelfde, mijn hafs krijgen 's morgens en 's avonds stro en in een uurtje hebben ze alles opgegeten. De rest van de dag en de nacht staan ze dus op de blote grond. Mocht ik er een volledige baal stro ondergooien, ze zouden het ook allemaal opeten. Wij zien stro dus eerder als "tijdverdrijf" (zo hebben ze tussendoor wat te doen op stal) dan als strooisel.
Onze ene haf hoest van stro en zaagsel vreet hij ook op, dus die staat sowieso op de blote grond. Als de andere 2 stro krijgen, krijgt hij een plak hooi meer. Ik denk dat strooisel eerder dient om de aan mens een goed gevoel te geven dan aan het paard zelf. Onlangs stonden mijn hafs buiten in de regen en aan hun vacht te zien hadden ze 's nachts gewoon in de modder gelegen. Het voordeel van op de blote grond te staan is dat ze met hun voeten niet in de mest staan. Gewoon 2x per dag de boel aan de kant vegen, zo blijft de stal proper en het is ook veel makkelijker om uit te mesten.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:50

pmarena schreef:

Ik vind een stal waar een paard er hooguit een paar uurtjes per dag uit komt , waarvan dan nog een groot deel de training is , dus weinig gedoseerde , vrije beweging , niet in de frisse lucht....geen goede stal. En al helemaal niet als ze waarschijnlijk te weinig hooi krijgen....

En als ze dan ook nog eens maar 5 plakken stro verbruiken per 3 dagen ? := Terwijl ze wel de hele dag op stal staan :=
Dan kan de stal er ook niet echt fris bij liggen , of er wordt toch wel degelijk meer gebruikt want normaal zou je van een normale baal 5 plakken per dag makkelijk gebruiken als ze de hele dag binnen staan :)

Maar als er niks beters te vinden is dan is dat blijkbaar even niet anders , hopelijk hebben de het op de school-stal beter voor elkaar :)

Als het dier gewoon wat meer vrijheid krijgt om de hele dag een beetje rond te lopen en te eten ipv. die eet & beweegexplosief die het nu heeft , dan heb je dikke kans dat dat probleem van die diarree en het stro eten gewoon ineens verdwijnt omdat het beestje veel paardvriendelijker gehouden wordt , in een beter ritme voor het lijf waardoor het stro-eten niet meer nodig is voor het beestje om zichzelf bezig te houden :)

Rommel over stro heen smeren zou mijn keuze niet zijn , dat is echt symptoombestrijding. Het beestje heeft waarschijnlijk gewoon last van honger of verveling , als je dan dat stro ook nog afneemt wordt het voor het beestje niet beter...

O overigens , weten jullie wel dat Belgen een "baal" hooi , vaak een "bot" hooi noemen ? :)

Als ik het goed heb begrepen gaat ze naar deurne, daar gaan de paarden ook niet naar buiten (en die school noemt zich dan een voorbeeld :P ) Dus het is wat dat betreft niet anders.
@TS: Je zei dat je paard een grasbuik had, maar hoe is haar conditie verder? want een grasbuik kan ook duiden op weinig buikspieren, ik weet niet hoe je nu met haar traint? En hoeft dus niet perse een erge overvoeding te zijn. Dan nog een vraagje, hoeveel krachtvoer, en wat voor krijgt ze?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:53

Arm beest dan , als dat zo moet. Is het op Deurne ook zo slecht geregeld...? Jammer weer.

Megahaf : Ik zal wel een zeikerd zijn :P maar een stal zonder strooisel / zachte ligplaats vind ik niet kunnen :n

Dat ze buiten overal en nergens neerploffen is heel wat anders. Als ze bvb. de keuze hebben om op een droge , zachte plek te gaan liggen maar er zelf voor kiezen om in de bagger te gaan liggen , dan is het hun eigen probleem. En buiten is het geen vormeloos keihard beton , dan kunnen ze nog een kuiltje opzoeken voor die dikke pens ;)

De mijne heeft een zandpaddock en ligt daar ook heerlijk in te maffen , zonnetje erbij en beestje ligt tevreden te sluimeren :)
Sinds het zand in het winter-stuk wei ligt ligt ze ook echt niet meer in de modder.

Als je je paard opsluit in zijn stal dan heeft die weinig keuze qua ligplaats. Het is al niet diervriendelijk om een paard op te sluiten in een kleine ruimte , laat staan in een stal waar ze niet eens zacht kunnen liggen...lekker hoor met die spieren en gewrichten op een keiharde (en vaak erg koude) betonnen vloer...daar wordt je paard echt niet beter van :n

Veel paarden zullen dan al niet eens gaan liggen , en oudere paarden kunnen zo verstijfd raken dat ze amper meer op kunnen staan....

Leg dan een rubberen ligmatras in je stal waar het dier op kan gaan liggen , als 'ie wil :)

Dan is het stro niet meer nodig voor een fijne ligplaats.

Wel zit het dier dan nog met het probleem dat hij blijkbaar wat te knabbelen mist , maar daar heb je extra hooi voor ;)

En voor het plassen kun je bvb. houtkrullen o.i.d. achter in de stal leggen , want een zachte plek om te piesen waarderen paarden toch wel erg zodat het niet zo opspettert tegen de benen ;) Alleen daarom is het al ranzig om ze op een kale vloer op te sluiten... maargoed , dat vind ik hoor , ieder z'n pleziertje :P

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:22

Mijn haf deed het eerst ook, alles opeten. Met als gevolg dat ze gewoon in de mest stond, daardoor hoefproblemen en op den duur zelfs mok kreeg. Ik ben overgestapt naar vlas en dat werkt prima. Als je maar zorgt dat ze genoeg ruwvoer erbij krijgen. Was eerst wel bang dat ze zich zou gaan vervelen, maar dat is niet het geval.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:33

Het paard van mijn dochter at ook altijd haar stal leeg toen ze op stro stond. Ik ben vorig jaar over gegaan op strokorrels. Dit bevalt goed. Volledig verslag op mijn website via onderstaande links.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:56

pmarena schreef:
Wel zit het dier dan nog met het probleem dat hij blijkbaar wat te knabbelen mist , maar daar heb je extra hooi voor ;)

Bedankt voor de tip, maar m'n haffies krijgen zo al voldoende hooi. Het is namelijk het enige dat ze krijgen, er komt niks geen krachtvoer aan te pas. ;)
Dus 3-4 x per dag komt het hooi eraan, en dan nog 2x een plak stro dat bedoeld is als strooisel, is lekker gezond voor de darmflora :D
En behalve tijdens de winterdagen leven ze 7/7 buiten, zoals het een Haflinger past.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:15

Blijven we wel ontopic, het ging hier om het probleem van de TS, niet over lege boxen, want het lijkt me duidelijk dat dat (gelukkig) niet het idee is van de TS

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:02

Jasmijn1989 schreef:
pmarena schreef:

Als ik het goed heb begrepen gaat ze naar deurne, daar gaan de paarden ook niet naar buiten (en die school noemt zich dan een voorbeeld :P ) Dus het is wat dat betreft niet anders.
@TS: Je zei dat je paard een grasbuik had, maar hoe is haar conditie verder? want een grasbuik kan ook duiden op weinig buikspieren, ik weet niet hoe je nu met haar traint? En hoeft dus niet perse een erge overvoeding te zijn. Dan nog een vraagje, hoeveel krachtvoer, en wat voor krijgt ze?

verder gaan ze bij deze stal waar ik nu ben vanaf maart/april weer dagelijks op de wei alleen het winterseizoen niet

in deurne mijn school dus krijgen ze vanaf september weide gang dus dan kon ze wel op de wei

de conditie van mijn paard is goed en rij bijna wekelijks wedstrijden mee

en als iemand denk dat ik slecht voor mijn paard zorg dan heb je het echt heel goed misss....

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:10

Gaan ze vanaf september echt naar buiten? want dat zou dan wel iets nieuws zijn, maar wel goed nieuws voor de paarden daar!
Hoe zit het nu precies met haar voer? KG krachtvoer enzo?

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:15

Jasmijn1989 schreef:
Gaan ze vanaf september echt naar buiten? want dat zou dan wel iets nieuws zijn, maar wel goed nieuws voor de paarden daar!
Hoe zit het nu precies met haar voer? KG krachtvoer enzo?

ze hebben afgelopen week een heel stuk land overgekocht van een boer precies naast de school de gemeente heeft megeholpen om dat voor de school te kopen anders moest de oude boer alles verbouwen want het was niet meer veilig daar dus ze hebben dat gekocht voor de school
krachtvoer krijgt ze nu sochtens brok 1 schep smiddags afwisselend ene x gerst andere x brok en dan nog savonds nog 1 schep brok verder als ik ben geweest krijgt ze nog een klein schepje muesli met lijnzaadolie voor haar vacht echt een heel klein beetje

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:34

Oke, ik neem aan dat ze sportbrok krijgt gezien je wedstrijden en straks school.
Heeft je paard ooit al wel eens problemen gegeven (koliek oid) met het darmstelsel?

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:23

nee niet dat ik weet eigenlijk heb er nou pas bijna een jaar maar ik denk van niet

krijgt idd sportbrok

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:53

IrisenUledi schreef:
nee niet dat ik weet eigenlijk heb er nou pas bijna een jaar maar ik denk van niet

krijgt idd sportbrok

Sorry, maar dit is toch geen NL??? Ze krijgt dus sportbrok.....

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:18

Meng de stro goed door de mest heen. Zodat het niet lekker is om te eten, maar ze ook niet nat ligt.

Je kunt ook overgaan op vlas. Staat mijn vz-pony ook op. Afentoe neemt hij er ook een hap van, maar dat is maar zelden. En vlas neemt ook goed de vochtigheid op, en als je goed de mest weghaalt, kan je er lang mee doen! Ik doe 2 grote zakken in 1week. en dan word niet altijd alle mest eruit gehaald omdat hij er zn zooi van maakt. :)
Laatst bijgewerkt door delerium op 23-02-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: italics aangepast

demi888

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:21

Als je paard echt de halve stal leeg eet en gewoon niet stopt met eten totdat ze op steen staan.
Ja! op vlas, het is inderdaad duurder maar het gaat anders wel ten koste van je paard %)
zoals ik al zei, elk paard eet stro maar als ze echt de hele stal leeg eet is dat niet zo goed :n

good luck!

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:44

Een bal met brokjes ophangen. :+

Trouwens, een paard heeft 24uur iets nodig om op te kauwen, anders gaat ie zich vervelen dus zo'n bal zou ideaal zijn..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:16

IrisenUledi schreef:
eet een stal leeg in 3 dagen en in een stal krijgen ze 5 plakken stro verder krijgt ze veel hooi

Dit vind ik echt niet veel stro eten hoor. Bij ons krijgen de paarden 5/6 plakken stro per dag in de stal (3x3 mtr)
Ondervloer van de stal is voor minimaal de helft rubber.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:17

Shoufshouf schreef:
IrisenUledi schreef:

krijgt idd sportbrok

Sorry, maar dit is toch geen NL??? Ze krijgt dus sportbrok.....

hoezo geen nl ik geef antwoord op haar vraag of ze ooit koliek heeft gehad.....

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:07

Snoompje schreef:
Haha die van mij vreet in één nacht haar stal zo goed als leeg :P
Probeer vlas, kun je lang mee doen als je het goed doet.
En wat annebe al zegt: geef je paard iets anders te eten, misschien zo'n bal waar brokjes in zitten (werk bij mij erg goed)

Veel succes ermee!

Vlas werkt idd erg goed en dan kan je zelf er 1plakje stro boven op uit strooien zodat ie nog wel iets te knabbelen heeft