Onbeperkt hooi, echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:10

barbar schreef:
als die eigenaar het niet leuk gaar vinden dat je dan in de wei er naast staat mag je waarschijnlijk ook geen pony er van hem bij zetten denk ik zo.
en miss is het wel beter en goedkoper om een 2e huurder er bij te zoeken.

Ja, maar als je het niet vraagt dan weet je het ook niet.........
Daarbij dénk ik dat, maar weet ik dat dus niet zeker.

Hij is gewoon een beetje 'gestresst', dat is hij wel vaker. Dan laat ik hem gewoon een tijd met rust en dan is het vaak al weer een stuk minder.

JoyCiej007

Re: Onbeperkt hooi, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 22:11

Verder iedereen nogmaals dank voor alle reacties; ik krijg nu ook een beetje een idee; lang niet iedereen voert echt onbeperkt zo te horen.

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 03:55

1 plakje hooi per shet vind ik ook wel erg weinig, zeker met deze kou zou ik ze onbeperkt hooi voeren om het kacheltje aan te houden zeg maar! Jammer dat de eigenaar daar anders over denkt! Zeker als de shetten met dit weer 24/7 buiten staan hebben ze het wel nodig! Sterkte ermee in ieder geval!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:31

Onbeperkt is een breed begrip vind ik.

Zelf voeren wij zoveel kuil/hooi dat er 's avonds en 's morgens altijd nog wat van over is.
En dan hebben ze er dus de hele tijd van kunnen eten.

Met dit weer hebben ze wel veel ruwvoer nodig om warm te blijven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 14:09

Heb net de eigenaar gebeld, moest nog even verrekenen met DA kosten voor enting. Hij had 1 v/d pony's al enkele dagen op stal staan en wilde die van mij er bij in zetten maar die kreeg hij niet te pakken. Die moeten nu met zn 2en op stal blijven staan totdat het weer gaat vriezen, omdat ze anders de wei kapot lopen.... fijn, staan ze even 1,5 week 24/7 binnen....

Hij zei zelfs dat hij al een adresje had gevonden van iemand die mijn pony wilde kopen :( Ik heb toch écht duidelijk al wel 10x gezegd dat ik mijn pony niet wíl verkopen :( Dat ik dan toch echt maar een ander plaatsje voor hem moest zoeken. Dus heb hem gezegd dat ik de wei er naast wil gaan huren en met die eigenaar wil gaan praten. Vond hij maar niks 'en het onderhoud van de wei dan, wie doet dat dan?' Ja, ik dus. Dat hij nou iedere keer met kunstmest en graszaad in de weer is, met de hand alles afmaaien etc. wil niet zeggen dat ik dat ook op die manier moet/ga doen.

Het slaat toch alles dat hij al een koper voor MIJN pony heeft gevonden? Ik snap er echt helemaal niets meer van.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:48

Nou ja zeg wat een eikel, ik zou wel echt op zoek gaan naar een andere stal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:09

Verbaast me niks , je hele topic plaats je al dingen waar mijn tenen van gaan krommen , over hoe hij reageert op jouw paardje.
Het beestje is gewoon minderwaardig en jij mag geen pony van jezelf hebben , het lijkt wel een kwaaie stief....eh vader :P

Ik zou even heel duidelijk zeggen waar het op staat , zodat hij kan kiezen of delen , en anders zorgt hij zelf maar voor zijn ponies.
Maargoed , ik kan me voorstellen dat je de ponies niet kwijt wilt als je daar al jaren mee omgaat.

Ik zou er i.i.g. niet goed van worden als iemand alles voor mij gaat bepalen en zonder echt goede reden per-sé niet wil dat jij
een eigen pony hebt , dat bepaald HIJ toch niet. Als het nu zo is dat hij echt last heeft van het beestje omdat het een vuil kreng is...
dan is het een andere zaak. Misschien is het trouwens niet zo'n strakke actie om te vertellen dat je die wei ernaast wilt huren.

Nu hij dat weet zou het me geeneens verbazen als hij daar een stokje voor ging steken , hij wil je nogal graag in zijn macht hebben.

kuifje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:41

het is opzich niet nodig wij doen het ook niet met de paarden die buiten staan alleen sochtends en savonds krijgen ze hooi.

ook onder het sneeuw gaan ze soms wel eten maar ze krijgen sochtends en savonds wel genoeg om te overleven

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:35

Het is wel zo natuurlijk, want in de natuur eten paarden ook bijna de hele dag door.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:49

nou, onze doorgefokte "huis"paardje kan je natuurlijk niet meer vergelijken met de paarden in de natuur hè.
ik denk niet dat je te dikke paarden tegenkomt in de natuur bijv.
de paarden in de natuur hebben geleerd naar behoefte te eten, en onze "huis"paardjes eten meestal wat ze krijgen, en dus als er te veel word gegeven word er dus ook te veel gegeten.
uitzonderingen daargelaten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:03

Wat hier qua voeding en energie op 1 ha oppervlak staat, staat in de natuur op 6 ha of meer. Dan beweeg je flink meer en je eet langzamer. Niet voor niets dat het onbeperkt voeren samen gaat met manieren van aanbieden die alleen langzaam eten mogelijk maken en voedsel wat zo energiearm mogelijk is. Het is ook zo dat gezien de evolutionaire aanleg een paard de neiging heeft om alles op te vreten als er niet altijd wat te eten is, omdat je dan nooit weet wanneer er weer voedsel is.
Een combinatie van genoeg arbeid, het juiste ruwvoer en manier van aanbieden maakt onbeperkt voeren mogelijk. Paarden zullen dan ook gaan stoppen met zich volproppen, omdat er altijd meer is (mits de vitamine/mineralen verhoudingen kloppen). Alleen die balans vinden is niet zo simpel.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:18

Ik vind het wel heel belangrijk dat paarden zoveel mogelijk de hele dag iets kunnen eten. Onbeperkt hooi kan echter niet altijd ideaal zijn. Wij voeren nu nog onbeperkt op stal, maar kunnen de pony's hiermee de laatste tijd echt niet op gewicht houden dus moeten nu wat gaan minderen. Maar dat ze een hele nacht zonder eten staan vind ik niet kunnen.

Ik schrik overigens wel een beetje van je verhaal. Ik had al wel gemerkt dat er weleens wat meningsverschillen waren, maar vind dit toch wel vrij heftig. En snap eerlijk gezegd de aankoop van je wagen nu niet, maar dat is een ander onderwerp. Ik denk wel dat je eens goed moet nadenken wat je wil. Wil je afhankelijk blijven van deze man die toch wel een heel ander inzicht in paarden heeft als jij of niet? Zolang jij niks betaald voor de stalling van switch kan hij hem er ook zomaar afzetten. Hij heeft nu gewoon de macht over jou en ik krijg de indruk dat hij je een beetje gebruikt.
Zou je de andere wei willen huren dat zou ik dat regelen zonder dat hij daar wat mee te maken heeft zodat je echt je eigen ding kan doen anders bijft de situatie zo moeilijk. Zoek dan een medehuurder waar je wel mee door een deur kan of koop er zelf een pony voor gezeldschap bij
Ik snap dat het moeilijk is omdat je al jaren alles met zijn pony's doet, maar dat zal alleen maar moeilijker worden. En als hij zo vervelend blijft doen zal de situatie als je blijft er ook steeds vervelender op worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:58

De aankoop van mijn wagen (die zeer binnenkort zal komen) is vóor dit alles gebeurd. Ik heb hem al meerdere malen het afgelopen jaar verteld dat ik al jaren droom van zo'n wagen en er heel graag binnenkort 1 zal willen kopen. Hij wil er niet meer geld aan spenderen (en dat is ook wel terecht) dus heb ik de keuze voor mezelf gemaakt,uiteraard na lang twijfelen, om het wél te doen. Ik heb er dan ook de hele zomer full-time voor gewerkt, anders had ik dit nooit kunnen betalen. Hij vond het prima, hij zei letterlijk; 'dat moet je zelf weten, dat is je eigen verantwoordelijkheid'.

En nu hoor je dan ineens achteraf dat hij zich 'verplicht voelt' de pony's aan te houden omdat ik een nieuwe wagen heb gekocht. Dat slaat natuurlijk nergens op, hij is mij niets verplicht.

Afgelopen woensdag een hele discussie gehad die nogal hoog opliep, gebeurde de laatste tijd wel vaker, dan is hij gestresst en krijg ik al het geze*k over me heen.
Hij bedoeld het dan wel niet zo, maar de dingen die hij zegt komen dan erg kwetsend over.

Het komt er eigenlijk op neer dat hij mijn pony weg wil hebben omdat hij geen verplichtingen (meer) wil. Dat kan ik best begrijpen, al vraag ik helemaal niets van hem; of hij nu 3 pony's een emmer voer voorschoteld, of 4 pony's, dat maakt niets uit imo want hij moet toch naar de wei om te voeren e.d. Vandaar dat hij geen geld wil aannemen.

Hij is al 76 jaar en 't wordt voor hem ook steeds moeilijker om de pony's aan te houden; hij heeft 'het plezier' er in verloren, en heeft ook gezegd dat hij misschien straks alles wel gaat verkopen. Ook dat kan ik prima snappen, maar de manier waarop, hij bracht het letterlijk alsof alles míjn schuld is. Ik kan er niets aan doen dat hij jarenlang zoveel veulens heeft gefokt, of dat hij er geen plezier meer aan beleefd. En ik kan snappen dat op een gegeven moment een tijdstip zal komen dat hij alles wil verkopen. Maar toen ik zei dat ik dat wel kon begrijpen, dat ik dat wel heel erg jammer zou vinden enzo maar dat ik dan wel aannam dat ik dan wel de mogelijkheid zou krijgen om Ot en evt. meer pony's e.d. van hem te kopen, zei hij dat dat niet kon omdat hij alles in 1 koop wil verkopen, 'anders is hij bang dat hij met de resten blijft zitten'. Lijkt mij toch wel heel erg onredelijk als ik niet de optie zou krijgen om de pony waar ik inmiddels toch al zo'n 8 jaar intensief mee rijdt, train en verzorg, te kunnen kopen.

Goed, we gaan er binnenkort nog eens rustig over praten.
In principe is het gewoon een heel aardige man, heb altijd goed met hem overweg gekund, maar soms lopen de gemoederen gewoon te hoog op en als hij dan alles maar meteen op mij afvuurt ja dat vind ik gewoon niet eerlijk, al bedoeld hij het niet zo. Dat heeft overigens niets met 'macht' te maken.
Andere wei huren zonder dat hij er iets vanaf weet is helemaal niet slim om te doen, denk dat hij zich dan nog meer gepasseerd zal voelen, bovendien trekken beide weide's stroom van 1 stroomapparaat en die is dus ook van hem. Hij maakt zich er meer zorgen over hoe ik dat zou gaan doen met het weide-onderhoud e.d.

Heb hem ook duidelijk verteld dat die nieuwe wagen mijn verantwoordelijkheid inderdaad is, en hij is mij helemaal niets verplicht qua aanhouden van de pony's. Stel dat hij het hele spul verkoopt, ja dan blijf ik met een wagen zitten waar ik op dat moment niets mee kan. Ik weet echter wel van mezelf dat ik door zal blijven gaan met het mennen, of dat nu met zijn pony's is of met een pony die ik er eventueel zelf bij zal kopen. Zo'n wagen blijft zijn waarde wel degelijk behouden, en die kun je nog altijd weer verkopen mocht je hem echt kwijt moeten.

Maar ik zal álles in het werk stellen om Ot te blijven behouden, die wil ik gewoon niet kwijt, dus mocht hij alles verkopen dan wil ik gewoon heel graag dat beestje van hem overkopen. De rest kan me dan om het even cru te zeggen niets interesseren, als ik die pony maar krijg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:05

Joh , kom die man anders een beetje tegemoet , als hij het hele spul op wil ruimen en er een beetje "moe" van is ? :)

Kun je niet voorstellen dat jij de zorg voor alle ponies op je zal nemen , mits de jouwe er bij mag blijven staan.

Dat hij gewoon zegt wat hij voor de ponies wil hebben , en dan ga jij op zoek naar een fijn nieuw baasje voor de beestjes , en neem jij de huur van zijn weiland van hem over.

Vraag dan bvb. tot het eind van het jaar de tijd om het hele spul van hem over te nemen zodat hij er geen omkijken meer naar heeft en er geen kosten meer aan heeft.

Je kunt hem dan eventueel zelfs nog aanbieden dat hij wel altijd bij de ponies mag komen , als hij dat graag wil ?
Misschien vind hij het bvb. wel leuk om 's ochtends te blijven voeren , o.i.d. ? :)

Dat kan hij dan blijven doen op zijn oude dag , zonder de verdere zorgen eromheen , en zijn vrouw hoeft niet te mekkeren over de kosten want die zijn inmiddels voor jou.

Wellicht kun je de ponies die je zelf niet wilt / kunt houden wel verkopen en meteen "stalling" aanbieden aan de koper ?
Dan blijft het groepje intact , je houdt er zicht op en je kunt de kosten delen :)

Of wellicht kun je het voor elkaar krijgen om het hele spul zelf over te nemen en dan een aantal ponies te verleasen , terwijl ze wel daar blijven staan.

Of je verkoopt ze echt zodat ze weggaan.

Als hij wil stoppen en jij door wilt gaan en zelfs toch al zelf een weiland wil gaan huren , dan moeten jullie elkaar toch op een hele leuke manier kunnen helpen denk ik zo ! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 14:17

Als dat mogelijk was geweest had ik die zorg van voeren e.d. allang op me genomen, maar dat is dus niet mogelijk helaas.

Ik ben student en studeer in Groningen, woon daar ook op kamers doordeweeks en kom dus ieder weekend weer naar hier vanwege de pony's maar ook vanwege familie en vrienden e.d.

Zelf voeren e.d. is voor mij dus geen optie. Daarbij heb ik het geld niet om alles in 1 keer over te nemen en bovendien ook nog te onderhouden; ik studeer en mijn studie kost me handen vol geld, ik heb inmiddels ook geen werk meer en ben dus weer druk op zoek naar werk wat te combineren valt met mijn studie, wat overigens erg moeilijk te vinden is.

Het weiland waar de pony's staan is ook echt van hem; is eigen grond en zelf gekocht. Denk dat hij ook dat weer als een verplichting zal gaan zien.... weet ook niet wat hij bedoelde met 'alles in 1 koop'; misschien verkoopt hij dan het land er ineens ook wel bij, wat zou hij er anders mee moeten?

Zelf alle zorg op mij nemen is dus helaas geen optie; als ik een andere stalling of weide voor mijn pony zoek, moet het voeren e.d. er ook bij in zitten omdat ik dat nu eenmaal niet zelf kan doen als ik in Groningen zit voor studie.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:22

hier krijgen ze ook wat meer om zich beter warm te kunnen houden, echter ligt het er ook aan wat voor wei je hebt...

als er niks op staat geef ik eerder onbeperkt dan dat ze gewoon voldoende kunnen graazen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:25

Mocht je met je pony in nood komen dan laat je het maar weten, ik heb in Blijham ( Omg. Groningen) wel een noodplekje voor je over.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:42

JoyCiej007 schreef:
Zelf alle zorg op mij nemen is dus helaas geen optie; als ik een andere stalling of weide voor mijn pony zoek, moet het voeren e.d. er ook bij in zitten omdat ik dat nu eenmaal niet zelf kan doen als ik in Groningen zit voor studie.

Maar hoe zou je dan het voeren regelen mocht je de aangrenzende weide gaan huren? Was je van plan om hem te vragen jouw pony dan alsnog te voeren? Jij bent er immers niet doordeweeks...
In dat geval kan ik me wel voorstellen dat die man daar niet op zit te wachten, gezien hij waarschijnlijk zijn eigen pony's wil verkopen omdat hij de zorg niet meer aankan of wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 07:53

Okee , als je daar alleen in het weekend bent kan ik ook wel wat beter begrijpen dat hij de extra pony als een soort last ervaart , als hij er grotendeels verantwoordelijk voor is :)

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:57

Wij voeren 3 of 4 keer per dag kuil. Wel is waar niet onbeperkt, maar het komt het dichtsbij de natuur wat haalbaar is voor ons.

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:39

[quote="fjordnina"]Denk dat de wei zelf huren inderdaad een goed idee is. Vaak ben je dan nog goedkoper uit, hoewel je het onderhoud waarschijnlijk wel zelf moet doen, maar ook dat is vaak wel te overzien.

indd!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:45

goedkper als wat ze nu betaald kan niet, ze betaald nu namelijk niks!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:54

Mijn halfinger en veulen eten samen zo'n baal per dag (hooi waar echt amper voedingswaarden inzitten) samen met ieder een kilo voer (veulen krijgt natuurlijk ander voer dan de haf) Verdeeld over 2x per dag: halve baal + halve kilo in de ochtend en dan weer hetzelfde in de avond. Morgen komt er nieuw, kwaliteitsvoller hooi waar ze iets minder van gaan krijgen (3/4 baal per dag dan) omdat ze anders echt veels te veel krijgen en das dan ook weer niet goed. Mocht je meer willen geven om hun vooral warm te houden (ze eten nu zoveel door de kou => een paard houdt zich warm door ruwvoer te kauwen, in de zomer hebben ze minder nodig, zelfs al is er in verhouding niet meer gras) dan moet dat zeker niet al te voedzaam hooi zijn! Das ook weer niet gezond... Moeilijk toch altijd, maar het hangt ook allemaal van paard tot paard af he :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:58

Op = op, dus als ze nog wat hebben liggen bij de volgende voerbeurt, hebben ze in principe genoeg.

Maar wat op de grond ligt, eten ze meer als het wat nattig en kledderig en modderig is.

Is alles op als je weer komt voeren, hebben ze te weinig en moet je meer geven.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:16

Ik vind het wel echt nodig, paarden moeten altijd hooi kunnen eten..