2 keer per dag water!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Re: 2 keer per dag water!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:34

dat vonden wij bij ons op stal dus ook, vandaar dat mensen op stal ook water vulde.
gelukkig doet alles het weer, maar het zal vast weer gebeuren binnenkort.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:54

Bij ons hadden ze van die emmertjes met haken eraan aan de tralies van de stal gehaakt. Die emmers werden zo'n 5 keer per dag bijgevuld, denk ik. Of vaker als ze zagen dat ze leeg waren. :)
Ik weet alleen niet hoeveel liter daar in gaat...

Maar nu doen de waterbakken het weer.:)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:23

ammie2009 schreef:
Ik had is even een vraag!

Bij ons op stal (pensionstal) is natuurlijk alles bevroren door dit weer.
Nu kwam ik vanavond op stal, krijg ik te horen dat de paarden maar 2 keer per dag van de pension houder een emmer water krijgen.

Mijn vraag is dus: Hoeveel water moet een paard per dag drinken?
2de vraag: hoorde dat als een paard met dit weer teveel water drinkt wat te koud is koliek kan krijgen klopt dit?

Heb natuurlijk mijn paard nog even een emmer water gegeven want ik vond 2 emmers over de hele dag wel erg weinig, aangezien ze biks en onbeperkt voordroog krijgen.

Graag jullie meningen en tips.

nou mijn paarden drinken 50 liter dat zijn 50 emmers!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:32

Een paard zal wel overleven op 2 emmers per dag maar ik vind het wel heel erg weinig. Ik heb ook ooit bij zo'n pensionstalletje gestaan waar 2 x per dag 1 emmer water werd gegeven en toen heb ik een speciekuip in de stal gezet.

Nu met vorst is dat natuurlijk geen optie. Op zich kan een paard wel heel goed toe met 2 drinkmomenten per dag maar dan moet hij wel naar behoefte kunnen drinken.
Persoonlijk zou ik toch liefst minimaal 3 x water geven, omdat hij het liefst drinkt na het hooi eten.

Waar ik nu sta, zijn ook geen automatische drinkbakken en krijgt mijn paard dus ook uit de emmer te drinken. Ik heb geen idee hoevaak ze die geven maar altijd als ik er kom, zit er nog wel water in de emmer. Ze krijgt dus in ieder geval ruim voldoende.

IJskoud water kan vooral tot koliek leiden als het paard daarvoor net gewerkt heeft en nog wat verhit is. Staat hij gewoon op stal, dan drinkt hij veel langzamer. Je kunt hem ook dwingen langzamer te drinken door hem over het bit te laten drinken (als je net hebt gereden) of door stro op het water te laten drijven. (daarom geeft een automatische drinkbak ook geen koliekproblemen; die is langzaam)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:37

Bij mij op het werk geven we s'ochtends en s' avonds een emmer met een slang er in, ze kunnen dan even onbeperkt drinken.
Daarnaast hebben we een grote badkuip die we elke dag vullen met water, wanneer de paarden dan buiten zijn geweest kunnen ze daar ook nog een keer onbeperkt drinken.

Bij mij op stal krijgen ze 's ochtends 's middags en 's avonds een emmer water. Vanochtend heb ik zelf in de speciekuip ook nog wat water gegooid maar normaal gesproken zit daar geen water in als het vriest.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:39

z0rr0 schreef:

Ik zou in jouw geval grotere emmers kopen :')

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:46

Wanneer een paard zit 2 á 3x per zat drinkt kom je zo dicht mogelijk bij een natuurlijk drinkgedrag.

Dit is eigenlijk veel beter voor een paard, maar wel arbeidsintensief.

Wij doen vaak het water er gewoon af 's middags.

july81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:49

Voor mijn twee ponies heb ik een vat waar 80 liter in kan. Soms hebben ze hem in een dag leeg, soms maar de helft. Nu het zo koud is gooi ik er elke dag een paar keer warm water bij.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:37

Babsie_Flash schreef:
z0rr0 schreef:

Ik zou in jouw geval grotere emmers kopen :')

haha tja dit zijn dan gewoon die kleine zwarte emmers dan
maar ik geef geen water met emmers
bij nader inzien en goed nadenken bedacht ik me dat ik een fout maakte :o
een melkpak is 1 liter sorry
nee er gaan 9 emmers in 1 specie kuip

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:41

Jullie hebben mij in ieder geval wel gerust gesteld :P. Bij ons op stal is ook alles bevroren en wordt er met de kruiwagen rond gegaan en mogen alle paarden naar behoefte drinken (al drinken ze bij wijze van 2 kruiwagens achter elkaar..dan wordt er gewoon wat vaker heen en weer gelopen). Bij ons op stal zijn 3 voerbeurten en er wordt toch echt wel 5 tot 6 keer rond gegaan met de kruiwagen (soms wel vaker), ook staat er altijd een kruiwagen met water klaar voor als het paard heeft gelopen en je je paard kan laten drinken.
Pony's hebben hier absoluut geen dorst :n

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:42

Bij ons is de boel ook weer bevroren. Ik ga morgen gelijk naar de Praxis en haar zo'n plastic bak war 60 liter ofzo in kan en zet die in de stal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 09:05

.
Laatst bijgewerkt door KimD op 18-12-25 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:16

wij sluiten de leidingen af overdag en savonds en zetten ze alleen aan om zelf te gebruiken, dus bevriest er niks. als we ze aan laten staan dan bevriezne ze wel en dan is het echt een drama om met emmers te zeulen, vandaar dat we nu de leidingen dicht houden. daardoor doen de waterbakken het niet meer, maar elk paard heeft zoiezo snachts twee emmers van 10 liter water staan, deze zijn smorgens nooit helemaal leeg, en overdag staan ze op het land met speciekuipen van 60 liter, en hier drinken ze bijna niks uit.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:18

Die van mij krijgt ook 2 emmers water.
Ik doe der een beetje zout in.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:27

van zout krijgen ze alleen maar meer dorst....

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:27

Heb niet alles doorgelezen...

Maar bij ons op stal hebben wij totaal geen problemen met bevroren waterleidingen. De weide's zijnw el afgesloten, net zoals de spuitplaats buiten.

Maar in de stallen zijn er geen problemen, en het is heel simpel opgelost. Door soort schuim rubber om de leidingen heen te leggen. De paarden hier blijven eraf, en door hun warmte blijven de leidingen warm.

De stal heeft ventialtie raampjes en een grote schuifdeur. Die staan overdag open. Snachts gaat de schuifduer dicht.

Maar om je vraag te beantwoorden. 2x per dag drink mogelijkheid is opzich niet heel erg voor ene tijdje, als ze maar kunnen drinken zoveel zij zelf willen...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:55

ik denk dat jij isolatie schuim bedoeld, dit hebben wij vorrig jaar ook allemaal nieuw om de leidingen gedaan, maar dit helpt dus helemaal niks bij ons. vandaar dat we nu alles maar afsluiten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:02

z0rr0 schreef:
ammie2009 schreef:
Ik had is even een vraag!

Bij ons op stal (pensionstal) is natuurlijk alles bevroren door dit weer.
Nu kwam ik vanavond op stal, krijg ik te horen dat de paarden maar 2 keer per dag van de pension houder een emmer water krijgen.

Mijn vraag is dus: Hoeveel water moet een paard per dag drinken?
2de vraag: hoorde dat als een paard met dit weer teveel water drinkt wat te koud is koliek kan krijgen klopt dit?

Heb natuurlijk mijn paard nog even een emmer water gegeven want ik vond 2 emmers over de hele dag wel erg weinig, aangezien ze biks en onbeperkt voordroog krijgen.

Graag jullie meningen en tips.

Dan heb jij wel verdomd kleine emmers! := normaal is 50 liter, 5 emmers ;)

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:04

bij ons gaat de stalhouder ook 6 keer per dag langst.
de eerste drink beurt is om 7 uur s,morgens en de laatste is tegen 23.00 uur s,avonds vind twee keer ook maar erg weinig.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:11

Ik begrijp niet helemaal waarom mensen niet gewoon een waterton in de stal zetten. Ben je niet afhankelijk van rondbrengende mensen. Het bevriezen valt wel mee als je er een berg stro omheen bouwt en eventueel ook een strolaagje op legt. Ik heb 's ochtends een flinterdun laagje ijs op de waterton. (buitenstal) Dus dat kan een paard met de neus makkelijk stuk duwen.

De waterbakken die echt buiten staan bevriezen wel, maar ook die kan je kapot slaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:21

Wij hebben emmers van 20 liter in de stal bij de paarden staan, en die worden 2x per dag bij gevult.
Voor de shetlanders en de geit hebben we emmers van 10 liter, en die zijn meestal niet helemaal leeg.
Alles wordt 2 keer per dag bijgevult en voor de paarden is het ook genoeg, als we bezig zijn en ze hebben de emmers half leeg, vullen we gewoon weer bij. ;)

Paarden staan aan huis.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:47

nou mijn paarden drinken 50 liter dat zijn 50 emmers![/quote]

Dan heb jij wel verdomd kleine emmers! := normaal is 50 liter, 5 emmers ;)[/quote]

had het al verbeterd paar reactie's hier boven!
naja ik heb toch echt voor een volle specie kuip 9 tot 10 emmers nodig hoor!
5 red ik niet

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:54

blue_kim schreef:
van zout krijgen ze alleen maar meer dorst....

Ja, ik snap dit ook niet zo goed...

Ik heb nu een specie kuip in de stal staan waar 45 liter in kan.

beye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:41

wij hebben ook het water bevroren maar we hebben van die grote cement bakken neer gezet en die wordne 2 keer wer dag gevuld
en we doen er ook een paar emmer lauw water bij zo dat het niet te koud is
maar een paard heeft wel meer water nodig dan 2 emmer per dag en daarbij hij moet kunnen drinken zo vaak en zo veel hij wil
dus ik zou die pensionhouder daar eens op aanspreken