bij steigeren een ei???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:38

Ik heb vroeger een kwpn hengst gereden voor iemand die er niet meer op durfte vanwege het steigeren,vooral bij het opsteigen.
Het was hem al meerdere malen gelukt om iedereen eraf te gooien dus hij bleef het doen.
Ik ben toen een keer opgestegen met een plastic fles,gevuld met water,bovenin de fles met een mes een inkeping gemaakt en die toen hij omhoog kwam met opsteigen tussen zijn oren kapot geslagen,toen hij het water voelde is hij zo in paniek geraakt dat hij bovenop mijn viel,gevolg een gebroken dijbeen,hij heeft daarna niet meer gesteigerd,en ik heb 3 maanden lang moeten oefenen om weer normaal te kunnen lopen,met die gecompliseerde breuk.

Maar het moraal van dit verhaal is:het heeft wel geholpen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:47

Pipo schreef:
Renske, het komt bij mij nog steeds over als een rijtechnisch probleem, of hij heeft last van een medisch kwaaltje. Hij is niet naar de hand, hij neemt geen druk in de hand die opgewekt is door je been. Dus de bedoeling is, hij geeft na, en laat los, dan kom je met wat been, en dan moet hij ipv harder te gaan, het bit aanpakken. Als je dan gaat rijden zul je merken dat hij zodra hij wat lichter word, dat hij ook langzamer gaat, en dit is niet het verschil van 25 km per uur tot 50, maar van 49 tot 50. Als je dat dus voelt, het wat lichter worden dan kom je direct weer met wat been, en dan blijft hij naar de hand toe, zo niet, direct een schop verkopen of stok erbij.

Margreet, die hand op je been is een tijdelijke oplossing, de oorzaak neem je er niet mee weg, je lost het namelijk aan de voorkant op, terwijl het probleem is dat hij achter een been komt.

klopt helemaal! dat is ook waat ik altijd mee bezig ben, van achteruit naarde hadn toe rijden, maar als hij het gewoon niet accepteert, en bij de eerste hulp die ik geef, zich meteen omdraait en zn voorbenen over de bakrand gooit, wat kan ik daar aan doen, want ik merk het meteen aan hem als hij dat van plan is, alleen wat ik ook doe, ik krijg hem niet op andere gedachten!

en het is idd zo dat zodra ik echt een goede verbinding heb met zn mond, van achteruit, dus dat hij ook echt goed aan het been is, dan rijd hij probleemloos een M2 of een Z1 proef, maar voordat ik die cionstante verbinding heb zijn we uren verder...alleen tijdens mn priveles is het binnen 10 minuten voor elkaar, ook bij de clublessen krijg ik hem lekker aan het lopen
ik oefen expres niet dagelijks de M en Z oefeningen, verzameling ed, ben eigenlijk altijd bezig met het goed aan mn been krijgen, want ik weet als ik dat voor elkaar heb, dat ik dan moeiteloos mn proeven en oefeningen kan rijden

ik moet wel eerlijk zeggen dat het staken van hem erin is geslopen ivm gebrek aan ervaring
Ik had alleen nog maar een eigen supermeewerkend paardje gehad, en een paar iets moeilijkere paarden voor anderen gereden, maar zo'n dominant maar ook erg lui paard als Quentin daar had ik totaal geen ervaring mee

de gene die hem reed voor ik hem kocht werkte bij bartels op stal, en leste bij Ymke, zei had superveel ervaring en ook bij haar steigerde hij weleens, maar ze kreeg hem er altijd doorheen
inmiddels staat ze bij mn instructeur op stal en zo zie ik haar dus regelmatig en ze geeft me ook wel bruikbare tips enz, maar omdat hij het eerste jaar met mij heeft rondgelopen ipv ik met hem, heeft hij gewoon weinig respect voor mij.

Inmiddels heb ik heel veel meer ervarig, ook ivm mn werk, en ik merk wel dat ik vergeleken met Quentin de meeste paarden aardig aan het lopen krijg, alleen dat gestaak van Quentin als ik helemaal alleen ben, dat is er nog niet uit.

maar hoe krijg ik een eerlijke verbinding en hem goed aan het been, als ik zodra ik ook maar 1 hulp geef, meteen met een stakend paard zit?
de ene keer kan ik al vrij snel wat schakelen, en is hij wel aan mn been, de andere keer is het zo dat na een half rondje stappen we al over de bakrand heenhangen(mensen verklaren me nogseeds voor gek als ze horen dat ik hem nogsteeds heb, maar ja als hij eenmaal loopt, dan loopt ie ook super)
want dat hij steigerd komt idd doordat hij niet aan het been is, en hij wil gewoon niet werken, hij zoekt echt alle mogelijke manieren om onder het werk uit te komen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:26

Ik ben het er helemaal mee eens dat het vaak een rijtechnisch probleem is, maar het is ook zo dat het ene paard sneller omhoog komt dan het ander.

Ik ken ook paarden die als een achtelijke omhoog komen als ze iets eng vinden, zie dat maar eens voorwaarts op te lossen als ze ergens echt niet langs willen gaan... Frusty Dan mag je imo echt wel van goede huize komen . Dat omhoog komen als ze niet voorwaarts zijn of wat dan ook mag in mijn ogen ook niet!!!!! Nooit niet Extreme duivel (ratelslang daar gelaten...) Je kan altijd in een situatie komen waar je niet de tijd hebt om het rijtechnisch optelossen, bijv. als je buiten de bak bent of op een wedstrijd terein tussen de auto's, nou ja noem maar wat op. Lips are sealed

Ik heb een keer eerder met de zoekfunctie hier op bokt iets gelezen over iemand die een methode beschreef waarin iemand op de grond het steigerend paard met een een touw onderop de buik tikte. Dan zou het paard het idee krijgen van onder aangevallen worden en het dus wel uit zijn hoofd laten. Lijkt me een relatief veilige methode (vergeleken omtrekken en flessen water of eieren...) Lips are sealed . Heeft iemand hier ervaring mee??????????

Verder weet ik uit eigen ervaring dat lang niet alle paarden onder de indruk zijn als ze achterover vallen... Verward

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:32

ja met een longeerzweep onder zn buik doorslaan, reken amar dat je dan vliegles krijgt! iig Quentin komt dan met 4 benen los van de grond, trekt een paniek sprntje, stopt en komt weer omhoog....

ze denken dan idd dat ze aangevallen worden, maar een ei uit je jaszak tussen zn oren kapot slaan lukt ook makkelijk hoor, oefening baart kunst Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:38

Wat ik had begrepen was het juist met een zacht touw, met de longeerzweep kan ik me voorstellen dat je vliegles krijgt... maar ik twijfel er ook aan of het een structurele oplossing is...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 17:41

ik probeer zelf 23 juni de oorzaak te achterhalen waarom Banjer steigerde...... dan komt iemand haar aura lezen.... Loeky Groeneveld, die in de BIT heeft gestaan (www.ozzy.nl)

Door DA en Ostheopaat zijn alle lichamelijke dingen uitgesloten... en zoveel geklier als Banjer deed (en soms nog wel eens probeert te doen) kan niet alleen maar geklier zijn... dat moet een oorzaak hebben.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:28

en weer niemand (heb niet alles gelezen) die zich verdiept in de anatomie van een paard. Tussen de oren zit wat bij mensen de slaap heet, een vergelijkbare plek. Als je een flinke klap tegen je slaap krijgt, kan het wel eens heel erg naar met je aflopen (fataal) dit geldt ook voor paarden, alleen niemand schijnt zich hierin te verdiepen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:54

Mwah Stef, denk dat je wel een aardige dreun uit moet delen wil je een paard z'n hersens in slaan, dat zal echt zo'n vaart niet lopen. Ik geloof echt niet dat je dat redt met een ei of zweep, dan zul je toch aan de hamer ofzo moeten.
Een schedel is stevig hoor! Die beschermt z'n kwetsbare inhoud (of leegte Haha! ) heel goed.
Als een paard flink gaat hangen, dan wordt er een hele flinke kracht precies achter z'n oren uitgeoefend, als een schedel dat kan hebben, dan zal het met een ei of zweep een paar cm verder naar voren ook niet zo'n vaart lopen.

Ben je niet in de war met het neusbeentje? Als je daar als mens een flinke tik op krijgt, dan kan dat idd heel vervelend gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:13

En ook die dingen als tussen de oren slaan horen niet bij de orde van de dag als het goed is.
En als je het dan al doet, dan gaat dat niet om de kracht achter de tik, maar om het schrik effect.

Dus mensen die er echt op los rammen tussen de oren, daar kun je vanuit gaan dat bij die mensen tussen de oren iets verkeerd zit Lachen

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:44

runningkawa schreef:
En ook die dingen als tussen de oren slaan horen niet bij de orde van de dag als het goed is.
En als je het dan al doet, dan gaat dat niet om de kracht achter de tik, maar om het schrik effect.

Dus mensen die er echt op los rammen tussen de oren, daar kun je vanuit gaan dat bij die mensen tussen de oren iets verkeerd zit Lachen

Kan niets anders doen dan me hier helemaal bij aansluiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 08:16

Renske, als ik zo lees dat jij dus in je les het binnen no time voor elkaar hebt, dan moet je eens met je instructeur overleggen om een systeem te leren die je thuis makkelijk kunt narijden. Want inderdaad als je het voorelkaar hebt, dan rijd je zo een m of z proef weg.

Ik merk bij veel instructeurs dat het in de les heel goed gaat, maar dat het niet makkelijk na te rijden is, gelukkig heb ik inmiddels iemand gevonden die zo lesgeeft dat je het thuis zonder enige moeite narijd, en dus inderdaad steeds handiger word.

Verder Stef................knap als jij een schedel van een paard kan inslaan!! Het gaat inderdaad om het schrikeffect, maar ik ben wel erg tegen dit soort praktijken, meer omdat het de oorzaak niet wegneemt. Vaak zit de oorzaak bij de ruiter, dus die zou je eigenlijk tussen z'n oren moeten slaan. Tenzij ze het hebben aangeleerd bij een ander, en het een gewoonte geworden is. Kan ook natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:09

heeft niks te maken met een schedel in slaan. Het is een punt waar veel zenuwen samen komen, een soort knooppunt zeg maar Haha!
Ik heb het ook niet over achter de oren, ik heb het over tussen de oren.

Maarja, waarom zou ik gelijk hebben? Ik ben een simpel recreatie ruitertje dat zelf altijd veel vragen heeft...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:17

stef schreef:
Maarja, waarom zou ik gelijk hebben? Ik ben een simpel recreatie ruitertje dat zelf altijd veel vragen heeft...

Nou ja stef, je moet jezelf niet zo naar beneden halen. Wij zitten ook niet altijd op dezelfde golflengte maar jouw mening vind ik net zo leerzaam/interessant als die van Sjef Janssen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:25

Stef ik ben er ook absoluut niet voor hoor!!

Gaat hier denk ik niet om wie er gelijk heeft, meer om diverse ervaringen van mensen.

En om eerlijk te zijn, ik rij toch vrij lang en vrij veel. Maar de beschreven praktijken die ze hierboven vertellen over flessen water enzo, die heb ik nog nooit meegemaakt en nooit gedaan.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:15

Daarnaast lijkt het me ook nog eens vreselijk onpraktisch en zelfs behoorlijk link.
Ik ga op een steigerend paard echt niet in m'n jaszak graaien om een ei of wat dan ook te pakken, heb wel wat beters te doen dan, plus dat ik betwijfel of ik er goed bij zou kunnen, volgens mij is z'n hals daar veel te lang voor in verhouding met mijn armen.
Met de zweep zou het misschien nog gaan, maar dan nog weet ik nog zo net niet of ik die wel gedoseerd maar duidelijk tussen z'n oren krijg.
Ik waag me maar niet aan dat soort stunts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:19

Ik krijg spontaan een beeld voor mijn ogen, paard steigert flink hoog, ruiter zoekt in jaszakken naar ei, moet zich op hetzelfde moment ook zittnede houden, en knijpt ei kapot...................ik kan me niet voorstellen dat je dat ding heel kan houden namelijk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:46

Ach, misschien is een omelet of roerei ook effectief? *LOL*

Nog iets praktisch: een paard is er vast niet happig op dat je aan zijn hoofd zit nadat er net iets op z'n kop geklapt is, hoe ga je die bende dan schoonmaken?! Opgedroogd ei vraagt flink schrobben! Zou die bende ook niet op m'n hoofdstel willen trouwens.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:53

Pipo schreef:
Ik krijg spontaan een beeld voor mijn ogen, paard steigert flink hoog, ruiter zoekt in jaszakken naar ei, moet zich op hetzelfde moment ook zittnede houden, en knijpt ei kapot...................ik kan me niet voorstellen dat je dat ding heel kan houden namelijk.

gaat goed hoor Haha!

Q die komt altijd meteen heel erg hoog, maar als je gewoon naar voren gaat zitten, met 1 hand zn manen vastpakt en met je andere hand het ei pakken en tussen zn oren kapot te slaan!
maar ja t had geen effect, ja een stukje als een gek rondrennen, en toen weer omhoog komen!
of terwijl ie omhoog komt al meteen het ei pakken, dat kan ook

t is ook niet mijn favoriete manier, maar als je iedere dag met een steigerend paard in de hoek van de bak stilstaat, of over de bakrand hangt, dan ga je alles proberen, omdat je zo graag wilt dat dat steigeren afgelopen is!

iemand met een longeerzweep erachter zetten heeft nog het beste effect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:02

Margreet, er is een mevr in deze buurt die werkelijk alles insmeert met ei, wonden op paardenbenen, haar hoofdstel, haar zadel. Of het werkt weet ik niet vind het knap ranzig namelijk!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:03

Pipo schreef:
Renske, als ik zo lees dat jij dus in je les het binnen no time voor elkaar hebt, dan moet je eens met je instructeur overleggen om een systeem te leren die je thuis makkelijk kunt narijden. Want inderdaad als je het voorelkaar hebt, dan rijd je zo een m of z proef weg.

Ik merk bij veel instructeurs dat het in de les heel goed gaat, maar dat het niet makkelijk na te rijden is, gelukkig heb ik inmiddels iemand gevonden die zo lesgeeft dat je het thuis zonder enige moeite narijd, en dus inderdaad steeds handiger word.

ik heb hem in mn priveles echt in no time voor elkaar, in de clublessen(2x per week)gaat het ook steeds beter, loopt ie echt al lekker, terwijl hij daar tot vorig jaar eigenlijk nix deed dan steigeren en terug naar huis rennen...dus er zit vooruitgang in Haha!

mn instructeur is ook weleens hier thuis les komen geven, zodat Q dus weet dat ie ook thuis moet luisteren&meewerken, hij is ook weleens vanaf onze stal blijven kijken hoe ik in mn eentje in onze bak reed, omdat Q zoveel respect voor hem heeft dat hij gewoon maar half zo vervelend is als wanneer ik alleen met hem ben!dus Q wist niet dat de instructeur in de buurt was en begon flink te staken en steigeren, daarna kwam ton op me af en gaf wat tips wat ik t beste kon doen, toen kreeg ik hem wel weer aan het lopen, ton ging weer de bak uit terug naar de stal en het begon weer opnieuw en ik hing gelijk weer over de bakrand heen....

maar het probleem dat ik hem dus niet naar voren krijg, dat hij echt staakt, daar kan mn instructeur niet heel veel mee helpen, simpelweg omdat Q dat niet doet als hij hem ziet, t is gewoon een gebrek aan respect voor mij, dat zal toch langzaam 'vanzelf' oplossen hoop ik nu ik 3x per week les heb, 1 dag buitenrijd en 2 of 3x longeer, zo is hij toch alle dagen aan het werk zonder dat ik helemaal alleen in onze bak hoef te rijden met hem en t longeren is goed voor hem, ivm zn rug die hij heel snel vasthoudt.

is er iemand bij ons thuis, dan zet ik diegene met de longeerzweep in de bak, en dan kan ik Q redelijk goed rijden, hij loopt dan wel, maar net niet zoals op de club, en al helemaal niet zo goed als tijdens mn priveles, maar ja ik hoop dat t ooit nog eens overgaat, ach hij wordt vanzelf steeds ouder, en dus braver hoop ik Haha!

dus alle mogelijke tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mn paard respect voor me heeft als ik helemaal alleen met hem in onze bak ben, zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:06

Ik ga verder via pb renske, nu komen de niet vriendelijke ideen namelijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:45

Pipo schreef:
Ik ga verder via pb renske, nu komen de niet vriendelijke ideen namelijk.

ja is goed, dan houden we t topic voor de rest ook nog leuk Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:49

Misschien kan ik ccjtes krijgen, want ik ben ook wel benieuwd hoe je dat nou ign op moet lossen. "gewoon naar voren rijden" is bij dit soort bokken (niet beledigend bedoeld hoor renske) gewoon niet goed genoeg

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:53

met "gewoon naar voren rijden" kom ik ook niet ver! tot aan de volgende hoek ongeveer....dus ben ook heel benieuwd! t stomme is, zet er een man op, en hij probeert het geeneens! en als mn insructeur erbij staat ook niet, ben ik helemaal alleen, tsja dan leeft ie zich uit, of met iemand erbij die zelf wat schrik heeft dan gaat ie ook gewoon zn eigen gang, heel frustrerend omdat ie anders wel altijd fijn loopt!want als ie eenmaal loopt dan loopt ie ook super!anders was ik er allang mee gestopt hoor!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:39

het enige wat je bij die van mij merkt is iets aan zijn oren, die gaan echt in een flits naar voren.
hij is supergoed aan het been maar heeeeel snel dus staat ook heel snel stil, en op het moment dat ik dan been zou geven of een tik schop ik alle energie alleen maa de lucht in.
ik heb er al iemand van een dressuurstal bij gehad, maar ook die vond dat hij supersnel was.
zij voelde het ook niet aankomen, zat lekker ontspannen te rijden, hij was lekker aan het been, klap stil en omhoog, en dan rest de vraag WAAROM, maar daar kom je bijna niet achter.