Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:08

dat wilde ik net zeggen pasha :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:09

Maar waarom moet een paard met als doel sport, anders gehouden worden dan een paard met als doel recreatie?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:09

Brainless schreef:
Mijn paard zit ook dik in zijn vacht en daar worden wedstrijden mee gereden. Ik zie het probleem niet.

Zo zie je maar weer dat paarden zo verschillend zijn onderling..
het ene paard kan hier wel tegen..
Maar het andere paard zal ontzettend zweten met een dikke vacht tijdens een wedstrijd, daarna ontzettend hard afkoelen doordat die haren zolang nat blijven en vervolgens ziek worden... tjah dan scheer ik het paard toch liever..
En als het niet nodig is.. worden ze ook gewoon Niet geschoren..

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:10

Pasha schreef:
Brainless schreef:
Mijn paard zit ook dik in zijn vacht en daar worden wedstrijden mee gereden. Ik zie het probleem niet.

Zo zie je maar weer dat paarden zo verschillend zijn onderling..
het ene paard kan hier wel tegen..
Maar het andere paard zal ontzettend zweten met een dikke vacht tijdens een wedstrijd, daarna ontzettend hard afkoelen doordat die haren zolang nat blijven en vervolgens ziek worden... tjah dan scheer ik het paard toch liever..
En als het niet nodig is.. worden ze ook gewoon Niet geschoren..

Zweetdeken? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:11

Maar daar zit een meningsverschil
1 ik stap mijn paardje koud en dan gaat hij nat de wei in.
(dan is hij droog op de huid en dan worden ze echt niet ziek).
2 ik rij altijd buiten (thuis).
3 inrijden doe ik het liefste ook buiten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:11

Ik pas mijn doel aan aan de wensen van mijn paarden, dat betekent idd minder hard trainen in de winter, 2 uur per dag bezig met voeren, mest opruimen en water brengen. Maar dat is wel een opgave. Een keuze die ik gemaakt heb maar die mijn paarden een optimaal welzijn garandeert. En die schuilstal? die staat alleen maar mooi te wezen want gebruiken doen ze hem niet.

Even een puntje bij het nat worden van de haren, dat een paard dan eerder ziek wordt is net zo'n fabeltje als dat wij ziek worden met natte haren!

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:12

ja zou kunnen..
Maar dan ben je een paar uur verder voordat je paard weer optimaal droog is..
Ik heb er zelf ervaring mee dus ik weet ook dat een paard dat dik in de vacht zit en goed zweet nog niet zomaar droog is met een zweetdeken als het zo'n weer is als nu...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:13

Pasha schreef:
ja zou kunnen..
Ik heb er zelf ervaring mee dus ik weet ook dat een paard dat dik in de vacht zit en goed zweet nog niet zomaar droog is met een zweetdeken als het zo'n weer is als nu...

Ja nou en? Daar hoef je echt niet op te wachten hoor.

kimmie261

uurtje of 2 staan ze hier buiten...

en wat doen ze in die 2 uur...naar binnen staren de stallen in,of zoals mijn fries als een debiel heen en weer rennen omdat ze naar binnen wil... :+

er zijn zelfs paarden die maling hebben aan het draad en erdoorheen lopen en gewoon op stal gaan staan... (denk ik leuk ze langer buiten te houden,ga ik kijken staan ze op stal :+ ,koste wel 2 palen en mijn afzet draadje,maar vooruit..)

boxen zijn open hier,en ruim genoeg om erin te lopen,steigeren en bewegen..alsof ieder paard in een stal klem staat ofzo??

het land gaan ze hier niet op,we zitten op veen grond,wat 1 grote diepe modderpoel wordt of spekglad..daar ben ik toch iets te zuinig voor op de dieren...

Brainless

@pasha,
Een paard is dan wel droog op de huid.
Ik doe alleen soms een zweetdeken op in de trailer.
Een paard hoeft niet droog te zijn om buitengezet te worden.
Alleen maar koud en op adem.

flora

ik word anders wel verkouden als ik met natte haren naar buiten ga? :7

dat is dan een keuze die jijmaakt caira, maar wil dat dan zeggen dat ik dat ook moet doen?

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:14

Ben ik het niet mee eens.. Als jij fanatiek gesport hebt ( maakt niet uit wat voor sport)
en je hebt een nat thsirt... en je bent klaar.. dan doe je er meteen een dikke trui/jas weet ik het wat overeen..
Maar toch hou je het koud door dat natte tshirt wat erover heen gaat...
Bij een paard is dat ook zo... die haren zijn echt heel nat onder die deken.. en dat duurt ook wel even voor dat ze droog zijn..

Ik ga paarden niet mega met mensen vergelijken.. maar een paard met een dikke vacht die helemaal nat gereden wordt.. is ook niet natuurlijk toch?

Caira

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:15

Als een paard zijn vacht opzet heeft hij het koud en moet hij een deken om
Het opzetten van de vacht is geen teken dat een paard het koud heeft, maar een teken dat hij prima in staat is om zijn vacht te gebruiken waar hij voor nodig is; het paard precies op de goede temperatuur houden. Opgezet als het kouder wordt, weer wat platter als het warmer wordt.

Lucht isoleert, en door de haren op te zetten zorgt het paard ervoor dat hij meer isolerende lucht "opsluit", waardoor hij het warmer krijgt, het paard doet als het ware een jas aan. Als hij het warm heeft trekt hij een jas of een trui uit door de vacht een beetje of geheel plat te leggen. Als je een paard met een wintervacht hebt, is het je vast al wel eens opgevallen dat hij zijn vacht plat legt als je een stuk fanatiek hebt gereden.

Een deken berooft het paard van zijn prachtige temperatuurregulatie. Hij kan zijn vacht niet meer naar behoefte opzetten of platter leggen, het paard zit dan vast aan een ding dat totaal niet reageert op de temperatuur buiten of op zijn lichaamstemperatuur, het is gewoon een dood ding, zeer inferieur aan haar prachtige regulerende vacht.

Wij mensen hebben niet zo'n prachtige vacht zoals paarden hebben, maar moeten ons behelpen met kledingstukken en verblijf in kunstmatig verwarmde of gekoelde ruimtes. Eigenlijk voelen wij mensen ons nooit optimaal prettig (indien wel, dan vaak ten koste van iemand anders die in dezelfde ruimte verblijft en onze ingestelde temperatuur waarschijnlijk te koud of te warm vindt). Als wij wel zo'n automatische temperatuurgeregelde natuurlijk jas zouden hebben, dan zouden we ons schamen om de vacht van een dier te saboteren door er een deken overheen te leggen.

bron: www.paardnatuurlijk.nl

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:15

@Flora
1 Van kou krijg je geen verkoudheid (dit is nl een besmettelijk virus)
2 jij bent geen paard, een paard is droog op de huid.

Als jij een trui met daarover een regenjas aan hebt (die aan de buitenkant nat is) wordt jij ook niet koud.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:16

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

! Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou kunnen!

Dit gebrek aan natuurkundig inzicht en het daaruit volgende antropomorfisme doet mensen besluiten om dan maar een deken op het paard te leggen en daarmee de fantastische temperatuurregulatie van het paard te saboteren...

http://www.paardnatuurlijk.nl

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:17

ik doelde op het fabeltje waar caira het over had ;)

wel toevallig dat elke keer als ik met natte haren naar buiten ga, ik een paar dagen erna verkouden ben

maargoed, dit is offtopic

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:18

Mijn paard staat 24/7 buiten en ik vind 3,5 uur dan ook echt te weinig.
Kan niet anders dan me aansluiten bij Arabesk & Caira, waar een wil is, is een weg hoor

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:19

bij mij is die wil dus niet aanwezig

ik ben van mening dat mijn paarden het goed hebben.
nogmaals er zijngewoon meerdere manieren van paarden houden....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:20

flora schreef:
ik word anders wel verkouden als ik met natte haren naar buiten ga? :7

Ben je een paard dan? Dat is het probleem, we vermenselijken de paarden.

Ik heb heel kort geleden de keuze gemaakt om al mn luxe op te geven zodat mijn paard van 08.00-22.00 naar buiten kan in de winter. Het is met deze kou wat afzien voor mezelf, maar ik ben wel van het schuldgevoel af wat ik elke winter had omdat mn paard maar max 3 uurtjes buiten stond.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:21

Mm... ja dit hele verhaal hierboven klopt ook wel..

Maar weetje wat het is... je hebt te maken met 2 dingen..
Je wilt het paard zo natuurlijk mogelijk houden en past alle natuurlijke dingen toe..
Maar ook rij je erop en gaat het hierdoor zweten enz..

Ik vind gewoon dat je 2 dingen niet door elkaar moet halen..
Of je houdt een paard natuurlijk
Of je houdt een paard niet natuurlijk en gaat met dekens enz. aan de gang.. als je dit doet.. kun je niet opeens weer op het natuurlijke overgaan zoals.. na het zweten zonder deken naar buiten doen.. dat gaat gewoon niet..

Magoed... dit topic ging over het aantal uren weide gang :o

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:21

nogmaals: ik doelde op het fabeltje waar caira het over had

Caira

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:23

dat is wetenschappelijk bewezen hoor flora!

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 16:24

Caira schreef:
Pasha schreef:
ja zou kunnen..

Ja nou en? Daar hoef je echt niet op te wachten hoor.

Hier ben ik het mee eens .... Een natte vacht maakt niks uit ... het vocht zit OP de vacht en niet IN de vacht... dus de huid is ten alle tijden droog ( waardoor het dus geen kou vat of iets )
Al regent het nog zo hard de huid is nog steeds droog .. dit is ook zo met zweten .. het vocht trekt naar buiten dus komt niet op de huid .. dus nat of niet nat maakt niet veel verschil

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:25

TS ik denk dat je per paard moet kijken en wat ermee gedaan wordt en de leeftijd etc...
Uiteraard een aantal uren buiten lopen per dag is zekers goed en daarnaast nog gereden worden...Maar het is ook weer geen ramp als ze niet 24/7 buiten komen....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:26