Zelfgemaakte winter waterbak.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:44

DubbelFun

Re: Zelfgemaakte winter waterbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:47

Heb ik ook, maar die zijn niet 100% waterdicht. Dus niet té lang met je vingers in het water zitten :D

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:01

De mijne wel, die zijn in latex. Alleen je handen niet te diep steken natuurlijk ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:03

Die van mij ook, maar daar zie je nog wel stiknaden over de vingers lopen en daar lekken ze ook door. Ze kunnen wel iets water hebben, maar niet lang.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:32

DubbelDun schreef:
aerdenhout1 schreef:
Om water naar de paddocks en het land te brengen zetten we een speciebak in de kruiwagen.!
En dáár zijn nu de H2gO-bags héél geschikt voor. Geen last meer van overklotsend water en uitgieten is ook een makkie :D

en daar had ik nou nog ene vraagje over, want die opening in die zak, waar de slang in moet, hoe groot is die? want waar ik het water vandaan moet halen als de stal bevroren is hebben ze zo'n grote dikke gele slang met een ijzer koppelstuk aan het eind, dus geen normale tuinslang, en ik ben bang dat de opening niet groot genoeg is voor die slang, dan ben ik nog vreselijk aan het kl*ten....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:33

Ik zal eens voor je meten, maar meer als 4 a 5 cm zal het niet zijn vrees ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:16

Wat een superhandig ding die H2gO bag... ga ik meteen kopen!Dat spaart tig loopjes met de gieters!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:44

Op mijn vorige stal moesten we ook met water slepen. Dat deden we in jerrycans. Jerrycans in de kruiwagen zetten, slang er in, dopje erop schroeven en zonder 1 druppel verlies naar de paddock kruien :) .
Met 2 jerrycans á 25 ltr krijg je goed zo´n speciekuip gevuld.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:59

ik gebruik de H2gO ook al even , en echt ik vind het super makkelijk

nu alleen dus nog de oplossing dat het water niet bevriest.
kan natuurlijk me man de hele nacht er naast zetten , kan hij mooi in het water roeren ...... en ik heb het bed alleen haha

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:52

Werkt die H2go bag nu eigenlijk ook? Gaat hij niet kapot met het vriezen? Of moet je gewoon zorgen dat hij leeg is en dan komt het goed?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:09

LetsgoKelly schreef:
Werkt die H2go bag nu eigenlijk ook? Gaat hij niet kapot met het vriezen? Of moet je gewoon zorgen dat hij leeg is en dan komt het goed?

bij mij werkt hij echt , scheelt heel wat op en neer met emmers .
ik zet hem omstekop in de warmste schuur , en gaat nog steeds goed .

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:20

Perfect!
Ik heb hem ook besteld nu. Wordt gek van die emmers sjouwen de afgelopen dagen..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:27

Ik kende heel zo´n H2g0 bag niet en heb net even een plaatje ervan opgezocht; idd een super handig ding lijkt me zo :j !
Hoeveel liter gaat er in en vooral: wat kost zo´n ding ong.?
Bij ons op stal moeten we alleen voor de verste 2 openstal-boxen water slepen. Met een beetje geluk past er genoeg in om maar 1 x te hoeven lopen ;) .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:30

Hij kost tussen de 14 en 16 euro. Ik weet niet hoeveel liter er in gaat.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:35

Nou, dat vind ik geen geld :) !
Een jerrycan kost ook iets van 10-12 €. Daarvan staan er dan 4 op de kruiwagen (=100 ltr), maar daar zit dan natuurlijk nog "loze" ruimte tussen.
Zo op het plaatje ziet het eruit of ze de zak in een grote kruiwagen hebben, dus het zou goed kunnen dat er iets van 120 ltr. in gaat.
*gaatzondingalskerstcadeautjevoorvriendinnetjebetellen*

Ik heb trouwens jaren geleden een paar van die dikke rubber handschoenen bij een of andere firma voor chemische troep gekocht (je kan er zelfs nog een paar van die dunne "wollen" handschoen onder aantrekken); die zijn 100% waterdicht en kostten iets van 3 €. Die zijn echt super om er de dikke ijbrokken mee uit de kuipen te vissen +:)+ .

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:43

Caira schreef:
Wat gebeurt er als jullie helemaal niets doen en de paarden hun gang laten gaan? Hier maken ze namelijk zelf het ijs gewoon stuk met neus of hoef. Gaat al jaren goed!

Bij ons hetzelfde, ze regelen het prima zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:45

HippoLogic schreef:
Hij kost tussen de 14 en 16 euro. Ik weet niet hoeveel liter er in gaat.

Bij mij kost ie 16 euro inkl. en er gaat 75 liter water in. Maar dan is je kruiwagen goed zwaar hoor :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:49

ikke schreef:
SemdeLorijn schreef:
Wij hebben een lamp met een lange snoer die heet word (dat is de bedoeling ook) en die konden we er ook bij doen, zal ik die in de bak bevestigen of tussen de 2 kuipen in?

Als je de boel in de fik wil laten vliegen, zou ik dat snoer gebruiken. Wanneer je nog wat langer van je paardjes wil genieten zou ik toch voor een thermolintje gaan.

Dat snoer bij die lamp is niet bedoeld om warmte over te dragen, maar om het zo snel mogelijk kwijt te raken!

Niet alleen in de fik vliegen, wat denk je van elektrocutie???
Vooral als het snoer beschadigd raakt of er per ongeluk een paard in bijt.

Water en elektriciteit is levensgevaarlijk!!

overigens is het NOOIT de bedoeling dat een snoer heet word.
Dan is het snoer eigenlijk niet geschikt voor de lamp. (Zijn de draden te dun)
Zolang het binnen bepaalde waarden blijft kan het niet zoveel kwaad, zolang er geen brandbaar materiaal in de buurt is natuurlijk.
Maar zo'n snoer moet je NOOIT gebruiken om dingen te verwarmen!!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:20

Heej da's handig die bag! Afbeelding ik doe er ff een plaatje bij. Ik liep me hier ook m'n rug op te breken!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:33

Kijk.. er zijn nu al meerdere zaken die ze verkopen, maar daar komen nog wel verzendkosten bij ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:52

Even vwb die handschoenen: ik doe gewoon van die plastic huishoudhandschoenen over mijn gewone handschoenen (een maatje groter kopen). Gaat prima!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:59

Sabbientje schreef:
Niet alleen in de fik vliegen, wat denk je van elektrocutie???
Vooral als het snoer beschadigd raakt of er per ongeluk een paard in bijt.

Water en elektriciteit is levensgevaarlijk!!

overigens is het NOOIT de bedoeling dat een snoer heet word.
Dan is het snoer eigenlijk niet geschikt voor de lamp. (Zijn de draden te dun)
Zolang het binnen bepaalde waarden blijft kan het niet zoveel kwaad, zolang er geen brandbaar materiaal in de buurt is natuurlijk.
Maar zo'n snoer moet je NOOIT gebruiken om dingen te verwarmen!!!

Jawel, er bestaat wel degelijk snoer dat bedoelt en ontworpen is om warm te worden en een looplamp op die manier aan te sturen. dat snoer veroorzaakt op zich geen probleem, zolang het z'n warmte maar goed en snel kwijt kan en juist daar zit het probleem wanneer je er een drinkbak mee gaat verwarmen. Het laatste stukje klopt dus wel, alleen het eerste deel is iets te kort door de bocht.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:11

Wie gebruikt er al thermolint om een waterbak te verwarmen (dus niet de leidingen) en wil van de constructie een foto plaatsen? Ik overweeg zo'n heel groot vat aan te schaffen (1000 Liter???), dat buiten de wei te zetten en het water vervolgens met zo'n lint (draad?) vorstvrij te houden. De bak komt dan in de openlucht te staan en niet onder een afdak. De paarden kunnen er met geen mogelijkheid bij maar wel een ree, konijn, vos etc. Hoe maak je dat lint vast, moet dat strak om de kuip en rondom? Mag dat op plastic? Is 1x rondom voldoende? Ik heb stroom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:06

wuswa schreef:
Wie gebruikt er al thermolint om een waterbak te verwarmen (dus niet de leidingen) en wil van de constructie een foto plaatsen? Ik overweeg zo'n heel groot vat aan te schaffen (1000 Liter???), dat buiten de wei te zetten en het water vervolgens met zo'n lint (draad?) vorstvrij te houden. De bak komt dan in de openlucht te staan en niet onder een afdak. De paarden kunnen er met geen mogelijkheid bij maar wel een ree, konijn, vos etc. Hoe maak je dat lint vast, moet dat strak om de kuip en rondom? Mag dat op plastic? Is 1x rondom voldoende? Ik heb stroom.

Thermolint om een hele bak vorstvrij te houden kost een paar centen. Je zult het lint er misschien wel 10 - 15 keer omheen moeten wikkelen om het vat voldoende vorstvrij te houden. Goed afschermen en isoleren is zeker noodzakelijk, anders kun je het schudden, dan werkt het gewoon niet.
Wanneer je even geduld hebt zal ik wat dokumentatie bij elkaar zoeken.
Laatst bijgewerkt door ikke op 18-12-09 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:09

Dan wordt het denk ik een beetje duur experiment want ik heb geen idee of het ook werkt. En wat denk je van een vijverpomp erin? Dompelpomp kan geloof ik bevriezen (las ik ergens) dus dat werkt niet.