Veulen van 1,5 op pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:06

Brendariss. Ik vind het goed dat je een post zet hoor.. Het is niet jouw veulen, maar willen we allemaal niet het beste voor een paard/pony/shet/andere dieren?
Goede of slechte ervaring met opfok, heeft iedereen wel. Ik denk wel dat het duidelijk is dat de huidige situatie nu, niet ideaal is.
Een jong paard 23 uur op stal laten, vind ik echt niet goed. Maar dan vind ik persoonlijk ook voor alle paarden..

Ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar heb het geluk nu thuis dat ik 2 veulentjes samen heb. Ze hebben vanaf dat ze geboren werden in de wei gelopen ('s nachts wel binnen). Nu staan ze in een paddockje omdat de wei echt te drassig is voor woorden. Naar de opfok brengen had voor ons geen zin. Want bij ons in de buurt in opfokstal komen ze in de winter ook niet buiten.. Nou dan kan je ze beter thuis houden toch? :) Ze staan nu +- elke dag meer dan 5 uur buiten. Ligt aan het weer o.a. Het voordeel is dat je ze nu wel meer "onder controle" heb. Ze lopen netjes aan het halster en dat soort zaken. Van de zomer weet ik nog niet wat we gaan doen. Misschien dat we ze ergens in Friesland in de wei gooien om dag en nacht buiten te staan.. En dan komen ze in de winter weer terug. Ook ik heb niet goede ervaring gehad bij de opfok.. Maar het is wel een goede les voor hun om even zonder moeder te zijn.. Ze zijn dominant genoeg (beetje te dominant), en een beetje opvoedles van andere paarden zou geen kwaad kunnen.

Is het al gelukt om iets anders te vinden? Gelukkig ben je zelf wel weg bij deze stal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:14

Brendariss schreef:
Toevoeging:

Op deze pensionstal waar ie nu staat is geen winter weidegang mogelijk.
Mijns inziens kan ze hem toch beter naar óf een soort van opfok, of naar een adres met iig winte weidegang brengen?

wat is eigenlijk het probleem? Vinden wij mensen het in eens minder zielig wanneer een volwassen paard wel zo veel op stal staat? Niet om je aan te vallen ofzo...maar zo denk ik er wel over.

Elk pension is het beste wanneer ze altijd dagelijks weidegang aanbieden, heb al 3 pensions gehad (vertrokken om de slechte rijbak/afstand), maar altijd met weidegang. Geen weidegang (ook al is het in de winter) is voor mij geen optie. Jaarling of bejaard!

Denk dat hier zat mensen reageren die eigenlijk eens moeten nadenken hoe ze ZELF hun volwassen paard eigenlijk houden. Dit bedoel ik niet gemeen, maar meer als eyeopener. ;)

Tuurlijk jonge paardjes naar buiten. Maar oudere paardjes net zo goed!

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:18

Knert schreef:

+:)+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:33

Knert schreef:
wat is eigenlijk het probleem? Vinden wij mensen het in eens minder zielig wanneer een volwassen paard wel zo veel op stal staat? Niet om je aan te vallen ofzo...maar zo denk ik er wel over.

Elk pension is het beste wanneer ze altijd dagelijks weidegang aanbieden, heb al 3 pensions gehad (vertrokken om de slechte rijbak/afstand), maar altijd met weidegang. Geen weidegang (ook al is het in de winter) is voor mij geen optie. Jaarling of bejaard!

Denk dat hier zat mensen reageren die eigenlijk eens moeten nadenken hoe ze ZELF hun volwassen paard eigenlijk houden. Dit bedoel ik niet gemeen, maar meer als eyeopener. ;)

ik geef je deels gelijk hoor, maar deels ook niet

als je in noord-holland woont heb je gewoon echt dikke vette pech en kan je dus in de winter geen paarden op het land zetten
wij doen het dus met paddocks.....

of zeg je dan.....noord-hollanders mogen dan maar geen paarden houden?
gewoon een vraag om jou gedachtegang in deze even door te krijgen ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:45

Voor opgroeiende paarden is beweging en gezelschap wel extra belangrijk. Allereerst omdat je een gezond groot paard wilt (in ieder geval zonder ocd) dat sociaal ook nog een beetje spoort. Maar in de tweede plaats omdat zo'n jong dier verder nog niets te doen heeft....wat zal zo'n beest zich vervelen!

Ik vind het echt onverantwoord. Onze veulens lopen de hele dag buiten bij de andere paarden en staan 's nachts gezellie samen in een grote loopstal. Enters en twenters in een groep nog dag en nacht buiten met een flinke vracht ruwvoer op een beschutte hooggelegen wei...volgens mij is dat nog steeds het leukste en het beste. Dat zulke plekken niet te vinden zijn is gewoon niet waar. Dat je ze niet altijd naast de deur vindt klopt ook. Maar door goed te informeren en rond te vragen kom je er echt wel achter waar de adresjes zitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:55

[/quote]

als je in noord-holland woont heb je gewoon echt dikke vette pech en kan je dus in de winter geen paarden op het land zetten

gewoon een vraag om jou gedachtegang in deze even door te krijgen ;)[/quote]

tuurlijk mag hoor. :D
100% natuurlijk houden, tja dan moeten we ze maar vrij laten he? :o
Ik vind wel dat je je voor aanschaf minstens moet verdiepen wat jij je paard qua huisvesting kan bieden. Ook verder denkt dan alleen weidegang in zomer. Dat menig paard het met minder moet doen, tja dat is de verantwoordelijkheid en de keuze van de baas. Mijn paard staat ook maar (pak hem beet) tussen de 9 a 12 uur per dag op weide (is nog lang niet natuurlijk). Maar wel gezonder dan gehele onthouding.

Verklaar je iemand niet voor gek wanneer deze bv 6 honden in een miniscuul flatje houdt en intussen fulltime werkt? Of een kanarietje in een te klein kooitje stopt die niet eens meer kan vliegen? Of een vis in een 4 literbak stopt, die vol is met tierenlantijntjes? Ik wilde vroeger echt dolgraag een hond, maar schafte er geen aan omdat het niet paste bij mijn leefstijl.

Ik zou geen paard aanschaffen wanneer ik hem dag en nacht op stal zou moeten laten staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Sterker nog, ik ben bezig naar een koopwoning met weide. Zo kan ik zelf het paard (+ nieuw gezelschap) nog meer tegemoet komen in zijn natuurlijke behoeftes.

Ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is.. maar zet in ieder geval (bij pension zoektocht) op nr 1 van de lijstje "is er dagelijks weidegang, (ook in winter of iets gelijkwaardigs?)"..meer denken vanuit het paard ipv vanuit de ruiter.

Cemlys

Re: Veulen van 1,5 op pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:13

mijn jaarling komt ook op een pensionstal te staan, gelukkig kan ze er wel buitenlopen. Tja het ideale is natuurlijk om een stal met weidegang te vinden. maar ik kan me voorstellen dat die niet altijd even makkelijk te vinden zijn, zeker in de winter. Veel opfokstallen hebben hun jonge paarden nu ook binnen, weliswaar in groepstallen maar toch....

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:20

mijn paardje van 2 staat nu ook vanaf een uur of 5 op stal t/m half 9 s ochtends ongeveer. Maar hij gaat wel lekker naar buiten overdag weer of geen weer, dus ook als me andere binnen blijven als het te slecht weer is(deze blijven ook liever op stal dan). Je kan hem moeilijk de hele dag op hun hok opsluiten. En verder kan je de volwassen paarden nog rijden zodat ze er zeker 2 uur uit zijn.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:24

ikdoemaarwat schreef:

gewoon een vraag om jou gedachtegang in deze even door te krijgen ;)

Ik woon ook in noordholland en we hebben een pensionstal waar de paarden gewoon naar buiten op het land gaan en zo ken ik nog wel een paar stallen waar ze gewoon op het land komen in noord holland ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:27

Knert schreef:
tuurlijk mag hoor. :D
100% natuurlijk houden, tja dan moeten we ze maar vrij laten he? :o
Ik vind wel dat je je voor aanschaf minstens moet verdiepen wat jij je paard qua huisvesting kan bieden. Ook verder denkt dan alleen weidegang in zomer. Dat menig paard het met minder moet doen, tja dat is de verantwoordelijkheid en de keuze van de baas. Mijn paard staat ook maar (pak hem beet) tussen de 9 a 12 uur per dag op weide (is nog lang niet natuurlijk). Maar wel gezonder dan gehele onthouding.

Verklaar je iemand niet voor gek wanneer deze bv 6 honden in een miniscuul flatje houdt en intussen fulltime werkt? Of een kanarietje in een te klein kooitje stopt die niet eens meer kan vliegen? Of een vis in een 4 literbak stopt, die vol is met tierenlantijntjes? Ik wilde vroeger echt dolgraag een hond, maar schafte er geen aan omdat het niet paste bij mijn leefstijl.

Ik zou geen paard aanschaffen wanneer ik hem dag en nacht op stal zou moeten laten staan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Sterker nog, ik ben bezig naar een koopwoning met weide. Zo kan ik zelf het paard (+ nieuw gezelschap) nog meer tegemoet komen in zijn natuurlijke behoeftes.

Ik snap dat dit niet voor iedereen mogelijk is.. maar zet in ieder geval (bij pension zoektocht) op nr 1 van de lijstje "is er dagelijks weidegang, (ook in winter of iets gelijkwaardigs?)"..meer denken vanuit het paard ipv vanuit de ruiter.

o maar dat verder kijken moet ook idd

maar een paddock met hooi gezellig met meerdere vind ik helemaal zo slecht nog niet

hier gaan de paarden de bak uit als ze willen rijden,maar anders staat de bak helemaal vol met al het grut op stal ;)

tja geen weidegang weliswaar.....maar omdat gelijk nou zo minder in te schalen is ook zo wat

ROosz: in het grootste gedeelte van noord-holland kan je er wel naar fluiten,dan zit jij waarschijnlijk in het goede deel...
als je hier bij ons komt vind je geen droog stukkie land

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:22

bij ons ook klei achtige grond. (Duitsland) ook blubber. gelukkig 1,5 ha dus ook een deel niet vertrapt. Wel glijen om in de weide te komen. Maar die paarden worden er steeds beter in!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:37

Om beengebreken te voorkomen dien je opgroeiende dieren minstens 8 a 10 uur per dag weidegang/beweging te geven. In de zomer bijvoorkeur dag en nacht buiten. Door de beweging wordt de botstructuur dichter en sterker, pezen en banden vertonen meer elasticiteit en stevigheid. De spieren ontwikkelen zich beter, kortom het komt het gehele dier ten goede. Jonge dieren de eerste 3 jaar alleen maar 24/7 buiten lopen met een schuilstalletje ben ik zeker geen voorstander van. In de wintermaanden neemt de koud/nattigheid (temperatuur op peil houden etc) zoveel energie weg dat ze een groei stilstand kunnen krijgen (meesten voeren geen krachtbrokken bij). Ter voorkoming van latere gebreken is een gelijkmatige opfok (lees voeding en groei) van groot belang. Dus geen pieken en dalen in de voedsel voorziening en/of groei.

Een veulen/jaarling/tweejarige slechts 1 uurtje beweging per dag te geven is het aller slechtste wat je kunt doen. Trouwens voor ieder paard. Is er geen weide ga dan met je jonge dier enkele uren wandelen aan de hand. Heb je daar geen tijd voor of niet voldoende weidegang vraag je dan eens ernstig af waar je mee bezig bent. Waarschijnlijk alleen maar met jezelf...en zeker niet met het welzijn van je jonge paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:23

ikdoemaarwat, in dat geval weet ik ook niks waar het helemaal goed is.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:02

ik wil hier graag even op reageren
ik zelf heb ook zo een situatie met mijn shet veulen
hij staat ook op stal hij kon niet naar buiten ivm dat hij onder het hek door kon en nu omdat hij het land vertrapt
nu kan hij naar buiten en zet ik hem zo veel ik kan op t land maar toch is dit niet t beste voor het ventje
ik kan hem nu plaatsen op een andere plaats waar hij met geitjes en twee andere shets kan staan en eventueel twee ezels in de buurt
ik moet zeggen dat het niet mee valt om een goeie plek te vinden voor je shet ik zou hem graag samen met een maatje neer zetten maar twee veulens is echt te veel voor me
en probeer hier maar eens een plek te vinden in de buurt dat je toch lekker naar m toe kan met je kinderen
ik vind het erg moeilijk wat ik nu t beste kan doen
op de nieuwe plek kunnen we een buitestal maken voor hem dat hij in en uit kan waneer hij wil
maar hij staat nu wel al 2 maanden in een binnenstal
daarvoor heeft hij altijd buiten gestaan

ik ken dit probleem dus ook al
en voor ik m kocht duidelijk over gehad met de staleigenaar er over en nu mag hij niet meer naar buiten eerst wel dus ja lastig pakket

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:25

Mijn (toen) jaarling stond ook op een pensionstal. Enige verschil is dat ze zomers dag en nacht buiten stond in gemengde groep en 's winters overdag en 's nachts op stal. Niets mis mee met jaarlingen op een pensionstal. Opfok is niet heilig en ik ben er geen voorstander van. Ik heb er alleen maar profijt van gehad dat ze in een gemengde kudde stond en vaak in de hand kwam. Heb nu een geweldig paardje aan der. Maar ze moeten uiteraard voldoende beweging krijgen en met soortgenootjes kunnen staan, maar dat geld voor elk paard zoals eerder gezegd. Zowel jong als oud heeft recht op beweging en vriendjes!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:50

Lovely schreef:
ikdoemaarwat, in dat geval weet ik ook niks waar het helemaal goed is.

kijk, en dat probleem had ik dus ook :j
ik ga wel gewoon lekker 5 uur per dag op stal zitten,vermaak me prima! :D

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:57

Ik heb mijn paard gekocht toe hij 5 maanden was.
In de winter stond hij gewoon op stal, maar wel met een binnenbak waar hij enkele uurtjes per dag los in kon staan met een ander leeftijdjs genootje.

In de zomer gooide ik hem op het land met allemaal leeftijdsgenootjes en dan bleef hij van april mei t/m oktober gewoon op de wei.

Een mix dus... moet zeggen dat ik nu wel een super band heb met hem.
Echt ben ik het er absoluut mee eens dat niet alleen jong paarden maar ook oudere paarden meerdere keren/uren hun stal uitkomen, en als het gedrag eht toelaat het liefst met een ander paard.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:44

Ik heb nu een 2 jarige op een pensionstalling staan en mijn vereiste was toch wel dat ze naar buiten kon en dan in een gemende groep kwa leeftijd.

Het scheelde een hoop dat ik mijn wedstrijdpaard er ook had staan dus wist wat ik aan de pensionstalling heb.

Mijn 2 jarige is de hele zomer overdag lekker in de wei geweest en s'avonds op stal. Tot op de dag van vandaag komen ze nog minimaal 2 uur buiten in het land als het weer het toelaat. Is er een dag dat ze niet het land in kunnen dan zet ik of mijn beste vriendin haar naar buiten met een andere merrie en eventueel met meer.

Vanaf volgende maand komt ze aan huis te staan met mijn andere merrie en ruin.

Een jong paard op pensionstalling is niet slecht als je er maar zeker van weet dat ze naar buiten komt. De mijne is er lekker van opgeknapt en is echt een dame geworden. Braaf met bijna alles :)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:47

Brendariss schreef:
Op mijn oude pensionstal ( waar ik tot voor kort jaren heb gestaan)
staat sinds een maandje of 2 een veulen van april 2008, dus zo'n 1.5 jaar oud.
Tot afgelopen zomer heeft hij samen met zn leeftijdsgenootjes in het land gelopen.

Hierna heeft de nieuwe eigenaresse hem gekocht, en vervolgens op de pensionstal gestald.

Hij staat 23 u per dag in zn stalletje, en komt ongeveer een uurtje per dag in de paddock.

Mijns inziens kan ze hem toch beter nog een jaartje ( tm volgende zomer) naar een opfok brengen waar ie met leeftijdgenoten buiten loopt?

Vind het niet echt ideaal voor zo'n jong diertje om als "volwassen" paard op stal te staan?

Pff! Hier in de buurt ken ik een veulen van een maand of zeven, acht die 23,5 uur per dag in z'n boxje staat. Hij kan net aan over het randje naar de buurman kijken...

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:37

nou ik heb een beslissing genomen mijn ventje gaat over een week verhuizen
hij krijgt een inloop stal op een grote hele grote paddock en komt samen met een grote geit te staan en mag dan samen met twee andere shets elke dag op het land ,, tenzei het erg hard regend ,
ik denk zelf dat hij het hier veel beter gaat krijgen lekker spelen rennen en dollen ;)
ik ben happy ,, ik hoop dat hij het beetje lekker vind daar en zich aan kan passen na twee maanden binnen gestaan te hebben ,, en het weer goed gaat doen buiten :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:24

verana schreef:
Tot op de dag van vandaag komen ze nog minimaal 2 uur buiten in het land als het weer het toelaat......Een jong paard op pensionstalling is niet slecht als je er maar zeker van weet dat ze naar buiten komt. De mijne is er lekker van opgeknapt en is echt een dame geworden. Braaf met bijna alles :)

Klopt - het gaat denk ik ook niet om het WOORD pensionstalling, maar om de wijze van houden. Ik vind 2 uur echt heel erg weinig trouwens. Niet die 2 uur er uit, maar die 22 uur op stal! Veuls te veul....
Dat het nu een braaf paard is, is leuk - maar blijkbaar is dat belangrijker geweest dan het welzijn van je paard?