wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: wie zijn paard NU nog op de weide? + vraagje ivm rust weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:34

Ik heb de wei in 3 delen gedeeld. Eerste deel daar lopen ze 's zomers 24/7 op en dat stuk krijgt nu rust. Rijdt hier nu wel de mest over. Deel 2 mogen ze kapot lopen. De wei zelf is nog redelijk ondanks de vele regen en kleigrond. Het pad naar de wei is echter wel een ramp. Een en al blubber.

Ik zet ze nu trouwens snachts in de 'paddockstal' ivm atypische myopathie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:36

Mijn paard komt ook nog de hele dag in de wei. Voor is het tamelijk modderig, maar achteraan ligt het hoger is het nog erg droog. Meestal krijgt 1 weide in de winter rust om te voorkomen dat alles stukgelopen wordt.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:38

Onze wei is één grote blubberboel. Vooral aan het begin, aan het eind is het nog redelijk te doen. Dus elke dag 5x hooi naar het achterste gedeelte slepen, door de modder :') Ik vind het het belangrijkst dat de paarden buiten komen, of het nou in de modder is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:42

Die van mij staat heel de winter, dag en nacht nog buiten :j

Ik heb het geluk gehad, haar bij een boer te kunnen stallen, die flink wat hectare land om zijn bedrijf heeft liggen.
Mocht dit land te nat worden, dan kan ik haar zelf gewoon in een ander landje zetten. (Wat echter niet nodig is, want het land blijft perféct!).

Ik ben super blij met mijn plekje :+:

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:44

Hier is het écht mega nat. Mijn paarden hebben er nog nooit zo slecht bij gestaan...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:24

Mijn bijrijdpaard staat ook nog dagelijks in de wei hoor. Nu staat ze ook op een stal met genoeg land, maar het is prima te doen. Voor in het land is het wel een blubberbende, maar achterop is het nagenoeg droog en groen. En nog heel veel land over.

's avonds gaat ze overigens wel op stal :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:27

Jaloers :+ :D
Bij mij staan ze nu alweer een paar maanden overdag in de bak.
Het is veeeels te nat, bovendien heb ik maar weinig wei, dus dat bewaar ik voor de voorjaars/zomermaanden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:32

Nou mijn paard stond de hele dag in de wei en deze is behoorlijk stuk getrapt op sommige plekken
De weide is aardig groot, maar er waren enkele plekken waar hij vaak zat de dollen en gekken.
Op die plaatsen is het dus allemaal bagger geworden, en ik heb zo het vermoeden dat hij zijn peesblessure ook op die plaats opgelopen heeft..
Voortaan iig in de winter naar n pensionstal zodat hij dan in de paddock kan, heb hier niet nog een keer zin in

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:39

Mijn rijpaard staat overdag van 08.00-17.00 op de weide, is prima begaanbaar.

Mijn nieuwe paard die in de rust staat straks gaat 24/7 het land op.
Die van mijn zusje staat ook 24/7 op het land hele jaar door.

Ze staan allemaal op dezelfde pensionstal met veel meer paarden/pony's.
De meesten gaan snachts binnen, maar er lopen ook groepjes van 24/7 buiten.
Hij heeft veel land en zijn maar een paar stukken echt nat, daar staat ook niks in, is geen modderboel iig.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:41

Mijn (ex)vzpony staat niet meer op de wei.
Die gaat even de bak in. Ivm het kapot trappen van de weide.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:47

Hier is het weiland een drama :+ Vraag me af of ik volgend jaar hier nog gras terug ga zien :7
Maar ze gaan bij mij nog wel elke dag buitenspelen en ze vinden het nog leuk ook!

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:52

Mijn pony's staan ook nog steeds lekker buiten dag en nacht. Hebben het nog prima naar hun zin lekkere dikke wintervacht en de haartje rechtop. Onze weilanden zijn op enkele remsporen helemaal niet vertrapt en er is nog genoeg gras. Ik heb wel de luxe dat we 6 weilanden hebben dus we wisselen om de 4 weken van weide. Ze blijven buiten tot januari dan komen ze naar binnen of ja binnen een inloopstal. Kunnen dan kiezen binnen of buiten. En standaard staan de 2 welshjes buiten en de schetlander binnen.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:39

Onze paardjes zijn er afgelopen donderdag afgegaan. Er staat niets meer op dus gooien we het dicht zodat we straks (duurt nog even) weer kunnen gaan hooien. Na 2x hooien gaan ze er dan weer op.
Ze lopen wel gewoon 24/7 buiten in grote paddocks met schuilstallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:25

heb je dan voor het voorjaar niet een stukje waar ze dan al op kunnen lopen zodat ze niet die 2x hooien af moeten wachten tot ze weer op het gras mogen? Lijkt me dat je weideperiode zo wel erg kort wordt...

1e keer maaien voor voordroog voer is vaak in mei, 2e keer maaien van hetzelfde perceel ben je al snel 6 tot 8 weken verder als het al goed groeit en je het juiste weer treft... Heb je zo weinig land dat je het hele stuk nodig hebt voor 2 snedes ruwvoerwinning?

Mijn land heeft dus nu even rust, maar ze mogen er bij vorst en droog weer als het weer een beetje stevig is, wel weer een paar uurtjes per dag op, in het voorjaar komen ze op een ander stuk, wat nu rust heeft en dan kan het stuk wat van de winter kaal gegeten is herstellen en eventueel bemest worden en daarna een keer gemaaid. Heb ik te weinig ruwvoer, dan koop ik wat bij. GEnoeg aanbod gedurende de zomer en herfstmaanden. Liever dat ik wat ruwvoer bij moet kopen en mijn paarden zoveel mogelijk het hele jaar in elk geval overdag gras kunnen eten in de wei, dan dat ze de eerste voorjaars- en zomermaanden op de paddock staan in het zand totdat ik genoeg ruwvoer heb geoogst...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-12-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:29

mijn paarden staan àltijd buiten (met inloopstal!) door weidebeheer en om de paar dagen paaltjes van plaats te veranderen heeft ze ruimte genoeg om te lopen én kan ze het hele jaar door regelmatig wat gras eten...
ze staan met 3 (1 paard, 2 shetjes) op een hectare...
het enige probleem is en blijft de 2 meter voor de stal, daar is het momenteel een blubberboel...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:32

Mijn bijrijdpony's staan ook 24/7 buiten. Ze staan zonder winterdeken (wel met schuilstal) en ze hebben het prima.
Vind het ook niet echt verwaarlozing want in de vrije natuur moeten ze het ook maar doen zo ;)
Ze leven eigenlijk alleen maar van het gras omdat ze ook niet zo zwaar gereden worden,
enkel in de winter of wanneer het gras schaars is worden ze wel bijgevoerd :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:36

Mijne staat gewoon de hele winter de hele dag op de wei. Ze staan nu in de grote wei, 's zomers staan ze in kleinere stukken en lopen er koeien op de grote wei. Maar de grote wei ziet er bij ons, afgezien het modderbad bij het hek, altijd prima uit 's winters!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:53

Bij ons staan ze ook nog buiten.
Ons veulen staat nog de hele dag en nacht buiten gaat als het weer slechter wordt snachts naar binnen.
En mijn rijpaard gaat s'morgens om ongeveer 9.30 naar buiten tot 16.00.
Weilanden zijn nog prima liggen wat hoger dat scheelt wel.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:58

Bij ons staan het ze het helejaar door buiten.
Wij hebben 2 weilanden, 1 voor in de zomer en 1 voor in de winter.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:14

Die van mij mogen een paar uur , afhankelijk hoe hoog het fructaan gehalte is op de wei.
Er staat niet veel, lekker rondscharrelen voor iedere spriet. Zo lopen op het hoge, droge gedeelte. De lage wei, waar het water opstaat is afgesloten. Verder lopen ze 24/7 in een hippotex paddock van ieder (ze kunnen niet bij elkaar) 15x30, nu wel vochtig maar geen modder. Vrije inloop in de stal en onbeperkt hooi.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:15

Urko schreef:
:o wat is er nou eigenlijk belangrijker? Dat je paard buiten komt en paard kan zijn of dat je wei groen blijft?

Mijn paard komt het hele jaar door buiten en zijn *wei* is nu aan het veranderen in een modderpoel, maar daar maak ik me niet druk over. Liever buiten op een blubberbak dan binnen op stal de hele winter.
In het voorjaar zet ik een stuk af en dan groeit het gras vanzelf weer aan, beetje bijzaaien en klaar.

SLuit me dus helemaal aan bij Nina :)

voor mij geld hetzelfde :)
overal slipsporen van het rennen door de wei!
maar ach wat geeft het!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:21

Die van mij staat 24 uur per dag in het land. Het land is vooraan een beetje nat maar verder droog!
Ze kan onbeperkt eten van een grote hooibaal.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:53

Mijn paard stond nog dag en nacht in de paddock met uitloop naar het land. Helaas nu neit meer, hoefbevangen geworden!Wel was het land nat maar geen modder.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:07

Bij ons op stal staan nog 3 paarden op de wei, de rest op de paddock. Onze drachtige merrie staat op de wei. Ik zou ook niet willen dat mijn andere merrie nu op de wei gaat, het is veel te glad en heb al genoeg blessures gehad de laatste tijd. :(

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:12

Onze paarden staan het hele jaar dag en nacht buiten. Onze wei heeft geen gras. Dus ze lopen ook niks stuk :P Ze hebben een stal, die ik iedere dag uitmest omdat ze er met regen in gaan staan. Wel is onze wei op sommige plaatsen een modderpoel, maar ze hebben veel droge stukken.
Ik maak me geen zorgen om ze. Ze hebben een goede vacht, slokken met z''n 2e een hele baal hooi per dag op dus brandhout genoeg. Ze zijn niet van suiker :P