ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:38

Iris_Z schreef:
Volgens mij (maar dat moet je even navragen bij de 'slager')
kan je je paard/pony ook op stal laten 'schieten'. Daar betaal je wel voor natuurlijk..

Hoi iris, je kan je paard inderdaad laten schieten op stal. Paard moet dan wel van het bloed ontdaan zijn meen ik voor de rendac hem kan komen ophalen, dus dan wordt de keel boven de mestput open gesneden en ligt ze daarna aan de weg te wachten tot de rendac hem/haar komt halen, paard mag dan dus niet meer geslacht worden want de noodslachting is sinds kort verboden. Rendac komt van maandag tot vrijdag en als je ze belt komen ze de volgende dag tenzij dus het weekend ertussen zit.

TS ik wens je nog steeds heel veel sterkte, zelf kan ik wel naar het filmpje kijken maar ook ik heb het er moeilijk mee. Als ik mijn paard ooit zou moeten laten gaan zou mijn vriend mee naar binnen gaan zodat we zeker weten dat ie doodt is.

Marion71

Re: ik weet niet meer wat ik nou moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:21

Waarom moeten ze leegbloeden, Daffie? Is dat omdat ze door de pen in hun hersens alleen hersendood zijn? Wat als je ze niet boven een mestput kunt laten leegbloeden? Ik vind het allemaal niet fijn klinken, maar wil nog niet te snel oordelen.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:27

Mijn paard (4) heb ik 3 maanden geleden op het land inlaten slapen. Ik was behoorlijk zenuwachtig na zo veel enge verhalen te hebben gelezen op bokt over inslapen maar wou absoluut niet de slacht.
Ik vond het oneerbiedig naar mijn paard toe. Maar alles is heel goed verlopen en als het zo ver is laat ik me volgende paard ook inslapen. (hoop dat hij het wat langer bij me volhoud...)
Ze krijgen eerst een spuitje waardoor ze al erg van de wereld zijn en daarna pas het middel dat ze gaan liggen. Ja het is even schrikken als je paard omvalt.
Ik kon er geen voorstelling van maken had een plaatje voor me dat hij zomaar vanuit niks omvalt maar het gaat wel geleidelijk.
Eerst zakte hij door zijn knieen en daarna viel hij om. (net zoals bij rollen die van mij bonkte ook altijd een klein beetje)

Heb hem door rendac opgehaald met een speciale trailer ik wou absoluut niet dat hij met een hijskraam omhoog werdt getild.

Sterkte Y;(

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:30

Ik heb die van mij zelf naar de slacht gebracht en hebben haar van de trailer gehaald, meteen naar binnen, schieten en dood.
Voor ons heel pijnlijk maar voor haar kon het niet sneller.
Als ik weer voor de keus kom te staan doe ik het weer zo.

Ik heb die van mij in Didam laten slachten en de paardenslager in Arnhem heeft alles geregld.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:13

Rossavl, als ik zo uit je verhaal begrijp, viel hij na het 2de middel boem op de grond, of ging ie rustig liggen en ging het zonder stress? en jij ook nog sterkte!

Prinstesje, Had jij een afspraak gemaakt met de slachter, en was je er zelf bij?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:47

Marion71 schreef:
Waarom moeten ze leegbloeden, Daffie? Is dat omdat ze door de pen in hun hersens alleen hersendood zijn? Wat als je ze niet boven een mestput kunt laten leegbloeden? Ik vind het allemaal niet fijn klinken, maar wil nog niet te snel oordelen.

Als je een pen in je hersens hebt, ben je dood.
Echter, sterven is een proces.
Biologisch dood, wil zeggen dat echt alle processen zijn gestopt. Geen stofwisseling, geen reflexen, geen bloeddruk, echt nul komma niks.
Hoe je het ook bekijkt, dat gaat niet van het ene op het andere moment. Niet bij slachten en niet bij inslapen. Wie weleens gezien heeft dat een kip onthoofd is, weet, dat het dier zonder kop nog enkele seconden doorrent of fladdert als gevolg van de reflexen. (n.b. reflexen worden niet aangestuurd door de hersenen maar gaan rechtstreeks)
Maar je weet, dat hij dood is. er is geen enkele hersenactiviteit meer en nog minder bewustzijn. En je weet dat alle reflexen onherroepelijk zullen stoppen.
De fase dat het sterfproces onomkeerbaar is ingezet en waarbij er helemaal geen hersenactiviteit meer is (en dus ook niet zal komen), noemen we hersendood. Bij mensen kan deze periode soms nog verlengd worden door iemand aan een hartlongmachine te leggen of zelfs alleen aan beademing. Dit is natuurlijk een heel onnatuurlijke situatie. In de natuur is dit een heel kortdurend gebeuren omdat de ademhaling en de hartslag heel snel stoppen.
Hoe dan ook, hersendood is heel wat anders dan 'alleen maar verdoofd'.

Even ter vergelijking; klinisch dood is een situatie waarbij iemand in theorie nog te redden is. In feite is het hetzelfde als hersendood, alleen is klinisch dood soms nog omkeerbaar. Dus als ademhaling en hartslag nog dusdanig kort zijn gestopt, dat er nog geen schade is aan weefsels en organen. Ook dan is er geen enkele hersenactiviteit (dus ook geen pijnwaarneming enz) en is iemand feitelijk al dood, indien hij niet gereanimeerd wordt.
Alleen noemen we het pas biologisch dood als er zoveel schade is, dat alle levensprocessen en stofwisseling gestopt zijn.

Met andere woorden; iemand die een hartstilstand krijgt, is even dood als iemand die een pen in zijn hersenen krijgt. Alleen kan iemand met een hartstilstand mogelijk nog gereanimeerd worden en iemand met een pen in zijn hoofd niet.

Waarom verbloeden? Simpelweg voor de slacht. Voor het vlees moet al het bloed uit de weefsels en dat moet zo snel mogelijk, vóórdat het gaat stollen. Bovendien versnel je het sterfproces.

In mijn profiel kan je lezen dat ik mijn paard ook heb laten slachten. Het is een absoluut heel heftige ervaring die je niet voor je lol ondergaat. Maar ik denk dat ik mijn paard een zeer waardig einde heb gegeven. Ze heeft nooit enig idee gehad en is gegaan met een snoepje in haar mond en aan een los touwtje.
Je moet onderscheid maken in hoe het voor het paard is en hoe het voor jezelf is. Als je je paards belang maar oprecht laat prefaleren, maakt het niet zoveel uit waar je uiteindelijk voor kiest. Het hangt ook van de omstandigheden af. Een paard met een gebroken been zet je niet op de trailer.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 03-12-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:48

GinaloveRoos schreef:
geen idee of het hier goed staat.

Mijn paardje heeft zware artrose, en ze zal binnekort te veel pijn hebben dat ik haar laat gaan.
Mijn keuze was de slacht. maar nu zegt iemand, dat als je naar de slacht breng niet gelijk gedood word, maar eerst moet blijven wachten en bij andere dieren gezet word. ik wil gewoon dat mijn paardje een 'fijne' pijnloze dood heeft.

Ik weet het nu gewoon echt niet meer.

heeft iemand tips/adviezen?

slacht is niks erg............. hebben paarden niet meer stress van dan van op vreemd terrein uitgeladen worden voor een buitenrit

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:53

Ik vind het wel belangrijk dat je er zelf bij bent, of tenminste een vertrouwd persoon.
Dan weet je ook voor jezelf achteraf zeker dat je paard netjes is behandeld en dat hij geen stress heeft gehad. En da's belangrijk voor je verwerking.
Ik ben er in ieder geval heel blij om dat ik mijn Aileen zelf vastgehouden heb tijdens het schieten.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:03

Hij ging zonder stress liggen (terwijl hij een behoorlijke stresser was) maar als het goed is krijgen ze zoveel kalmeringsmiddel dat
dat bijna altijd goed gaat. Ik weet niet of je paard wel is isverdoofd (bij mij was dat net voor het inslapen gebeurd tijden foto's maken om te constateren wat hij had. )
Hij ging dwars door de verdovind heen en liep dwars door mij heen de stal door.
Terwijl hij dat anders nooit zal doen ik was doodsbang dat hij dat nu ook ging doen maar nee. Het vallen ken je denk ik het beste zien als dat je paard ook zelf gaat liggen het laaste stukje laat die van mij zich ook altijd vallen.
En dat gebeurde nu ook. Hij probeerde een keer te staan maar zakte gelijk door zijn achterhand heen maar
had niet het idee dat hij er last van had hij was zo ontspannen.

OOk een reden dat ik voor een spuitje heb gekozen is dat hij een behoorlijke stress kip was en verschrikkelijk eenkenning.
Lees; andere mensen aanvallen die hij niet kent.
En een trailer opkomen was ook altijd flink stress, dus een ritje naar de slager en dan een vreemde man/vrouw in een vreemd gebouwd dat gaat hem niet worden.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:05

Citaat:
slacht is niks erg............. hebben paarden niet meer stress van dan van op vreemd terrein uitgeladen worden voor een buitenrit

Maar wel als het baasje gestressd is en je paard schiet thuis ook al van veranderingen in de stress

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:12

ooit een paard zien vechten rosavL?

op zijn eigen eigenste verrtouwde omgeving ..........

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:16

RosavL schreef:
Citaat:

Maar wel als het baasje gestressd is en je paard schiet thuis ook al van veranderingen in de stress

Je moet dus wel in staat zijn je eigen emoties in de hand te houden, althans tot en met het moment van schieten. Maar dat is ook een kwestie van het belang van je paard boven je eigen emoties stellen.

@Kiwiko, ik ben net als jij een voorstander van de slacht maar er zijn ook situaties denkbaar dat ik toch anders zou kiezen.
Ik zou een paard wat absoluut niet trailermak is, niet naar de slacht sturen.
Ook bijv. een hoefbevangen paard, die heel veel pijn door een transport zou krijgen, zou ik thuis laten inslapen. (al zou ik het liefst laten schieten, als dat mogelijk is)

Alleen vind ik het jammer dat 'slachten' keihard 'slachten' wordt genoemd terwijl voor 'vergiftigen' een bedrieglijk zalvend eufemisme als 'inslapen' wordt gebruikt.

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:33

Ik zou mijn paard écht nooit bij de slager kunnen brengen! Het idee alleen al... brrr!
Maar ja, ieder eigen keus.
Ik heb mijn paardje in laten slapen, en vond het toch wel een prettig iets.
Hij gaat lekker eerst slapen, en slaapt dan langzaam in, en zakt dan steeds verder weg.
Hij ging absoluut niet tegenvechten (waar ik wel bang voor was)

Het enige nadeel hiervan vind ik weer is dat hij langs de weg lag om met een grijper ongetakeld te worden!! :( :(

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:42

KiWiKo schreef:
ooit een paard zien vechten rosavL?

op zijn eigen eigenste verrtouwde omgeving ..........

niet tegen een spuitje wel tegen verdoving toen er foto's van hem gemaakt moesten worden (mijn paard)

En pas bij een castratie (liggend)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:51

Graag zou ik van tegenhangers van inslapen willen weten hoe een paard kan vechten.
Mijn inziens is dit onmogelijk, wanneer het op een vakkundige manier gaat.
Mijn paard kreeg eerst versuffingsmiddel, toen narcose, en toen fatale spuit.
Hoe had zij hier tegen kunnen vechten dan? Hoe ziet dat eruit? Lijkt me onmogelijk.
Zou graag willen weten hoe dat wel mogelijk is, misschien begrijp ik het verkeerd.

enne, voor- en tegenstanders heb je overal van, de topicstarter moet haar eigen gevoel volgen.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:00

ik heb geen paard en zou de keuze ook nooit willen maken tussen slacht en inslapen
maar wou toch reageren om je heel veel sterkte wensen :(:)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:10

Wat een moeilijke beslissing! :(:) Van de ene kant denk ik dat je naar jezelf moet luisteren: ga voor de keuze die je al gemaakt had.

Van de andere kant: een paard wat veel pijn lijdt (wat dalijk bij jouw paard ook een beetje, of helemaal, is) zal zich niet erg gaan verzetten tegen een spuitje. Een spuit lijkt mij af te raden wanneer ze nog jong en fit zijn, maar bijvoorbeeld hun leven moeten laten omdat ze niet meer goed kunnen bewegen, door bijvoorbeeld een breuk in de hoef/het been... dan komt het wel eens voor dat er tegen de dood gevochten wordt en dat ze dus erg veel pijn lijden deze laatste seconden/minuten....

Maar dit komt zoieso niet zo heel veel voor volgens mij, een goede DA werkt met voldoende narcose-middel vantevoren.
Maar het risico bestaat natuurlijk wel altijd. Een DA laten komen die je al (goed) kent en die je vertrouwt is dan misschien een optie.

Ik ben ook van mening dat een slachter je paard snel uit zijn lijden verlost, maar de weg erheen is voor een lijdend paard niet fijn, en wanneer ie naar binnen wordt gebracht voelt hij echt wel aan zijn omgeving (aan jou of de omgeving waar hij nu in staat, dus de slachterij) dat er iets ergs gaat gebeuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:38

sullebulle schreef:
Graag zou ik van tegenhangers van inslapen willen weten hoe een paard kan vechten.
Mijn inziens is dit onmogelijk, wanneer het op een vakkundige manier gaat.
Mijn paard kreeg eerst versuffingsmiddel, toen narcose, en toen fatale spuit.
Hoe had zij hier tegen kunnen vechten dan? Hoe ziet dat eruit? Lijkt me onmogelijk.
Zou graag willen weten hoe dat wel mogelijk is, misschien begrijp ik het verkeerd.

Leest mijn post op de eerste pagina, daar staan alle antwoorden op je vragen, inkl de oorzaken ervan.
sullebulle schreef:
enne, voor- en tegenstanders heb je overal van, de topicstarter moet haar eigen gevoel volgen.

Amen......

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:35

Het lijkt mij niet in het belang van de ts en haar paard een discussie te starten over voor- of tegenstander van slacht of spuitje. Iedereen mag daarin z'n eigen gevoel volgen. Voor beide methodes zijn voors en tegens en van beide bestaan ook veel onzinverhalen. Waarvoor je ook kiest, er zijn soms situaties waarin je van je eerste keuze af moet wijken, zoals ze hier ook genoemd zijn (bijv. een dier met een gebroken been mag en kan niet meer vervoerd worden). De wijze waarop ze naar de paardenhemel gaan, staat of valt met degene die de handeling voor je uitvoert. Er zullen ook slechte slachters zijn, net zoals er onbenullige da's zijn. Informeer bij de da en slachter van je keuze en maak aan de hand daarvan je beslissing. Waarvoor je ook kiest, wees er zelf bij. Moeilijk op dat moment, maar voor je paard en je eigen verwerking veel beter.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:33

Het blijft een keuze waar je liever helemaal niet over na wilt denken.. Mijn 1e merrie is door de toenmalige stapeigenaar naar de slacht gebracht.. Haar nakomeling heb ik zelf naar de slacht gebracht.. toen ik daar was had ik spijt.. het leek wel of hij het door had :( We hadden wel iemand geregeld die een soort van 'uitvaart' regelt voor je paard.. hij kwam hem ook halen op stal en is mee naar binnen gegaan.. dat durfde ik echt niet.. Mijn paard die ik nu al 17 jaar heb, wil ik laten cremeren. Hij zal dus een spuitje moeten krijgen..

Als ik er over nadenk.. gaan de rillingen over mijn rug.. blijft het ellendigste deel van een dier hebben!!

Sterkte!!!

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:21

@ GinaloveRoos:

Ja ik heb contact opgenomen met de slager en hij heeft het geregeld dat ze als eerste op die dag geslacht werd.
dan was alles nog schoon en geur van al eerder geslachte dieren. Deze man is ook alleen paardenslager en snapt heel goed dat je als particulier voor deze manier van doden kiest het voelt alsof je je eigen kind weg brengt.
Ik zelf ben er niet bijgeweest. mijn man heeft haar weg gebracht.
Er staat dan iemand klaar die hem overpakt en haar weg brengt.
je mag ook mee maar dat is niet zo'n prettig gezicht.
als je het geluid van de knal hoort ligt het paard al dood op de grond, ze hebben niet het besef wat er met hun gaat gebeuren.
En de slager heeft me later op de middag nog gebeld om te vragen hoe het met me ging, hieruit merk je dat hij heel goed snapt wat zo'n stap voor je betekent.
het gaat om slager ernst in Arnhem.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:47

Ik heb al heel erg veel dieren (katten, honden en een Hollandsche Landgeit) in laten slapen en ben erg te spreken over de vee artsen.
Alleen inderdaad dat ophalen van de Rendac voor de geit, avond van te voren geit buiten in de kruiwagen gezet ging het regenen! Beestje heeft haar hele leven (11 jaar) een ontiegelijke hekel aan de regen gehad dus mijn manlief mocht van mij de kruiwagen weer in de garage gaan zetten en 's morgens vroeg eruit om hem weer buiten te zetten....
Ik hopen dat ik niet thuis was als de Rendac zou komen maar helaas dus. En dit was nog maar een geit.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid in je beslissing en voor daarna....

Groetjes,

Karin

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:29

TS, je moet doen waar je je het beste bij voelt.
Naar de slecht gaat erg snel, en bij de paarden die ik gezien heb (ook in nijkerk) was geen angst of stress te bespeuren.
De ''slachter'' houd zelf ook paarden, en is dus ook echt een paardenman, hij snapt dan ook heel goed de gevoelens van de eigenaren en gaat heel respectvol met de dieren om.

Iris_Z schreef:
Volgens mij (maar dat moet je even navragen bij de 'slager')
kan je je paard/pony ook op stal laten 'schieten'. Daar betaal je wel voor natuurlijk..

Een noodslachting kan nog wel thuis worden uitgevoerd (dit is vooral al dieren niet meer lopend het slachthuis in kunnen).
Hiervoor moet je het slachthuis (welke ook noodslachting uitvoert) bellen en zorgen dat ongeveer op hetzelfde moment de veearts op de stoep staat.
Het dier wordt dan thuis geschoten en verbloed, dit kan gewoon in de stal gebeuren.
Daarna wordt het dier met een lier de trailer ingetrokken en apart naar het slachthuis vervoerd.
Of ze dit ook met gezonde dieren, die nog wel kunnen lopen, doen dat durf ik niet te zeggen. Bij koeien werkt het iig zo.

Mocht je niet willen dat je paard in de consumptieketen terecht komt kun je dat ook aangeven. Dier wordt dan wel geschoten en geslacht, maar gaat vervolgens alsnog naar de rendac.

Voor mij moet ik nog eens heel goed nadenken wat ik zou gaan doen. Natuurlijk hoop ik dat ze op een dag zomaar dood liggen en mooi oud zijn geworden zonder pijn. Nijkerk is voor ons zeker 2,5 uur rijden, wil ik mijn paard dat aandoen.......

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:52

GinaloveRoos schreef:
Mijn keuze was de slacht. maar nu zegt iemand, dat als je naar de slacht breng niet gelijk gedood word, maar eerst moet blijven wachten en bij andere dieren gezet word. ik wil gewoon dat mijn paardje een 'fijne' pijnloze dood heeft.

Zullen we even teruggaan naar de oorspronkelijke vraag.
Die was, dat TS oorspronkelijk voor slacht koos, maar door bovenstaand verhaal gaat twijfelen.

Het antwoord daarop; je moet gewoon een afspraak met het slachthuis maken en vragen of je als eerste van de dag kunt. Dat is heel gebruikelijk.

Dus TS, dat verhaal kan je naast je naast je neerleggen.

Doe gewoon wat het beste voelt voor je en ik wens je heel veel sterkte.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:35

beantsje, beankt

Vandaag heb ik m'n keuze doorgehakt, het word toch de slacht.
het is voor m'n paard het beste, voor mij zal het wel moeilijk zijn maar daar gaat het niet om, als mn paardje maar een pijnloze dood heeft.

Maar weet iemand hoe het zit met een gezondheidsverklaring?
De da komt langs, maar wat gaat hij dan doen?