Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:08

Lijkt me super die boxen!!! ALleen zou mijn paardje zo'n held op sokken zijn, dat hij niet door die lamellen durft te lopen!

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:09

SparklingApp schreef:
wij hebben de materialen liggen om bij 2 stallen een uitloopje te maken zoals hier op de foto's.
Als het bevalt kunnen we het eventueel bij meer stallen doen, leuk dat bijna iedereen er hier zo positief over is!
Bij ons wordt dat dan ook als extra'tje bij de stal en niet in plaats van weidegang, molen en/ of paddock.

Jammer alleen dat ik net een rib brak toen we de spullen kregen, nu gaan we er waarschijnlijk het weekend mee aan de gang. :D
Ik ben heel benieuwd wat mijn test pony en paard en straks van vinden en of ze er dan veel gebruik van gaan maken.
Wij willen geen zand in de uitloopjes, ben bang dat ze zich eerder bezeren als ze gaan rollen, het is de bedoeling dat er rubber tegels in komen, maar eerst zetten we de omheiningen neer.

Leuk.., laat je weten of je test paarden het bevalt?
Suc6 met bouwen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:10

ik teken voor zulke boxxen. super idee.
ik heb het thuis ook zo alleen dan groter voor twee shets. toppie.
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 27-11-09 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:11

felicity schreef:
Ben ik de enige die de toegevoegde waarde niet ziet (vanuit gegaan dat ze verder nog wel op de wei komen).
Ik vind het paddockje zo klein. Ze kunnen er alleen in staan en een rondje draaien. Zou hij wat groter zijn zodat ze nog een beetje kunnen lopen/rollen. Zou ik het al veel interesanter vinden.

Nee, je bent niet de enige.
Ik vind het idd erg klein eruitzien, moet er niet aan denken wat er gebeurd als ze met zijn allen op een rijtje gek proberen te doen.
Dan krijg je de grootste ongelukken.

Ik vind dit wel beter als alleen aan stal maar zou mijn paard er niet in willen hebben.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:14

itsmi schreef:
Lijkt me super die boxen!!! ALleen zou mijn paardje zo'n held op sokken zijn, dat hij niet door die lamellen durft te lopen!

Lamellen zitten op een soort schuifdeur.
Bij het wennen kan je de deur dus steeds iets verder dicht schuifen en met voer binnen en ruwvoer buiten went dat dan snel hoor ;)
Door dat schuifsysteem kan je de lamellen ook weg laten bij goed weer, lijkt me ideaal.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:21

Google maar eens op stal arcadia; dat is perfect!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:22

@ WillzHij is écht een zeikerd hoor! Denk dat dat veel moeite zou kosten! Ik weet niet of hij het zou snappen :P

Maar wel echt een superidee! Moet je wel de ruimte en het geld voor hebben!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:23

Jemig, die stal arcadia ziet er wel heel luxe uit!! 10 sterren ofzo zeker, haha!

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:32

redison schreef:
Google maar eens op stal arcadia; dat is perfect!

Wow schitterend!!!!
Hi hi, ik dacht nog wel dat ik een luxe spulletje op wou zetten, weer een illusie armer :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:38

Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niks.
- veels te klein
- de afscheiding erg onveilig.

Ik zou mijn paarden niet zo willen stallen, met of zonder weidegang. Mijn paarden zouden er niet heel erg happy onder zijn.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:40

Denk dat dit fijner voor ze is dan met warm weer in een hete stal staan. Dit maakt hun bewegingsruimte toch groter als ze vaak op stal staan, en ze kunnen lekker frisse lucht happen! Ze kunnen ook vanalles zien buiten, dus gaat verveling ook aardig tegen! Ik ben er wel een voorstander van!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:50

itsmi schreef:
Denk dat dit fijner voor ze is dan met warm weer in een hete stal staan. Dit maakt hun bewegingsruimte toch groter als ze vaak op stal staan, en ze kunnen lekker frisse lucht happen! Ze kunnen ook vanalles zien buiten, dus gaat verveling ook aardig tegen! Ik ben er wel een voorstander van!

Met dezelfde oppervlakte grond kan je er ook 1 grote ruimte van maken, is dan al gelijk een stuk paardvriendelijker.
Tussenwanden van de binnenstallen wegbreken, nog meer paardvriendelijker ;-)

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:34

Ik vind je idee voor paddockboxen en ook je overige plannen erg goed. Mijn paard staat overdag van 10.30-16.00 uur in een paddock (ca. 5X6 m, zand, gedraineerd, naast andere stalgenoten, ieder paard heeft eigen paddock), en de overige tijd in een hele frisse binnenstal met box van 3x4 m. In de zomer staan de paarden tot 18.00 uur buiten, hele dag op het land of in mijn geval eerst paddock en ca. 3 uur op land (wordt anders veel te dik).

In de zomer zou het prettig zijn dat je paard even de schaduw kan opzoeken, of ivm vliegen naar binnen kan gaan. Nu het winter zou het ook fijn zijn dat ze uit de wind kan gaan staan, of naar binnen kan gaan bij erg slecht weer.

Voor het overige is een goede buitenbak, paar uur weidegang in de zomer, en fijne uitrijmogelijkheden voor mij belangrijk. Naast natuurlijk een betrouwbare, zorgvuldige en rustige staleigenaar.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:38

scoxxx schreef:
itsmi schreef:

Met dezelfde oppervlakte grond kan je er ook 1 grote ruimte van maken, is dan al gelijk een stuk paardvriendelijker.
Tussenwanden van de binnenstallen wegbreken, nog meer paardvriendelijker ;-)

Tsja, niet alle pensionmensen willen dat. Dan is dit een stuk makkelijker. Ook kan ik me voorstellen dat dat lastig is bij manegelessen. Zie je kindjes al hun pony vangen in zo'n grote ruimte met een kudde en rangorde?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:55

Alle paarden bij elkaar kan natuurlijk er leuk zijn maar niet elk paard is daar geschikt voor.Ik heb er een die enkel met zijn vaste maat kan lopen...elk ander paard rost hij op een gegeven moment in elkaar omdat hij vind dat hij de baas is.Zelfs als een paard zich aan hem onderwerpt gaat hij rustig door met bully-en :+
Moet er niet aan denken wat een knokpartij dat wordt als je er een met dezelfde ideeën bijzet...

Er zijn mensen die vinden dat de ruimte te klein is...een enkele box is nog kleiner,hier is tenminste frisse lucht en als je de mogelijkheid hebt om zelf te bouwen kun je dat altijd naar eigen smaak doen ;)
Het hekwerk is niets anders dan een afrastering van draad of hout,zelfde afstand alleen onderhoudsvrij.Ook dit kun je natuurlijk anders maken bij eigen bouw.

TS...ik heb geen flauw idee was Jos verder heeft gebouwd,kom erg weinig daar :P

SparklingApp ...als je niet meer stuk bent,laat je dan wel het resultaat zien als het klaar is :P :D

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:18

ja okee, maar dan heb je het dus al over paarden die al niet meer sociaal zijn...

er stond in de laatste horsimo volgens mij ook weer een heel artikel over actiefstallen
hoe weinig er nog maar in nederland zijn en hoeveel al in andere landen!

als paarden van jongs af aan in een grote ruimte met elkaar lopen, gaat dat prima, alleen met onze 'oudjes' kan je dat idd niet altijd meer doen, dan zijn deze stallen een mooie oplossing, maar wel met een 'paddock' eraan zoals op de vorige pagina die foto! die kunnen ook nog rennen!

toen ik klein was kwam ik al op een ponykamp waar ze ook gewoon in groepsverband werden gehouden, ging prima, ook om ze eruit te halen :j

jacqentrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:34

wij hebben ook uitlopen(ca 3,5x8,5) aan onze stallen
het is heerlijk voorde paarden;
- ze hebben de mogelijkheid om te kiezen en dat doet ze heel erg goed
- horen ze buiten iets kunnen ze even gaan kijken
- ze kunnen lekker buiten in het rond kijken ipv in box tegen de wand
- ongemerkt maken ze toch veel meters
- in de winter als ze vroeg naar binnen moeten dan kunnen ze nog heerlijk de hele avond buiten zijn

En nee het is geen vervanging van de paddock of weiland maar met het weer zoals afgelopen week, heel veel wind en regen dan is dit echt een uitkomst!

Paarden die iedere dag buiten komen gaan niet zomaar gek doen!

Het is een ideale oplossing voor paarden die individueel gehouden worden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:46

Ik twijfel.
Vind het niet echt een geweldige uitvinding. Maar het is nog altijd beter dan 24/7 op stal. Ze kunnen toch even een frisse neus halen. En tja daar heb je het helaas wel mee gezegd.
Het zou beter zijn als de paddock groter zou zijn. Maar goed dan heb je waarschijnlijk weer te veel plaats nodig voor veel stallen. Maar hoe het op de foto's staat vind ik het te klein.
En zou ik mijn paard niet in zetten mede door het hekwerk ze is nogal "lomp" en weet zich overal wel in vast te werken. Maar ook dat lijkt me simpel op te lossen met creatieviteit.

Het is een begin maar het kan toch nog wel beter en ruimer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:15

Ik kan mijn paarden in een groepje houden, wat meer ruimte oplevert dan individueel, maar voor individueel gehouden paarden, die anders ook apart losgelaten moeten worden in de paddock, vind ik dit al een hele verbetering.

Op deze manier is het een mooie aanvulling op weidegang in de zomer waarbij de paarden voor de nacht (of bij dazen voor de dag) op stal gaan, en ook een mooie aanvulling op de wintermaanden als de paarden anders maar een paar uur per dag in een grotere paddock of de wei komen.

Ik persoonlijk vind het zonde om mijn dieren op te sluiten voor de nacht, terwijl het ook 's nachts lekker weer kan zijn. Nu in de laatste weken is het vaak 's nachts redelijk droog (aangezien mijn bak en paddock 's ochtends weer aardig zijn opgedroogd elke keer), en dan gaat het einde van de ochtend weer regenen en is daarna alles weer erg nat. als ze zowel buiten als binnen kunnen staan, kunnen ze zelf kiezen overdag bij slecht weer naar binnen te gaan (dus niet verplicht in hoosbuien omdat er een bepaalde tijd aangehouden wordt) en op droge momenten lekker buiten staan, lopen en frisse lucht happen.

Ik heb ook plannen voor een nieuwe stal en die wordt multifinctioneel. In principe een grote open ruimte als inloopstal, en nog een dubbele box die op te splitsen is, met aan 2 buitenmuren deuren zodat ik, als ik de stal opsplits, in 5 van de dan maximaal 6 mogelijke individuele boxen een uitloopmogelijkheid kan creëren naar buiten. Als ik deels duo boxen maak hebben ze allemaal een uitloopmogelijkheid.

drainerende Rubber matten/tegels lijken me praktischer in het schoonhouden en droog houden van de uitloop dan een deel zand. Als zand nat wordt lopen ze veel de stal in (die nat en vies wordt daardoor) of de bestrating op en het is ook moeilijker uit te mesten, van strooisel en resten ruwvoer te ontdoen en hygiënisch te houden.
Voor commerciële stallen waarbij uiterlijke verzorgdhei, en zo min mogelijk arbeidstijd ook erg belangrijk is, zou ik dan eerder kiezen voor ruime boxen met rubber uitloop (minder glad met ijzers en ook minder slijtage bij blote voeten dan steen en makkelijker schoon en netjes te houden) en de zandpaddock bewaren voor de grotere losloop- en speelruimte waar men zelf hun paard in kan los laten of de paarden standaard elke dag een aantal uren in worden losgezet...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:42

Het idee is goed!
Zo kunnen ze lekker een frisse neus halen en er is meer sociaal contact met de buurtjes als ze willen. En anders kunnen ze de rust opzoeken in stal of schuilen.
Dit is voor elk paardje beter dan 23/7 op stal als er geen mogelijkheid is voor weidegang of paddock. :j

phoenixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:44

ik vind het er leuk uit zien.
vooral voor paarden die niet zo heel goed opstal kunnen staan.
vind wel dat paarden dan overdag nog gewoon naar buiten in het land ofzo moeten.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:20

Tinky12 schreef:
SparklingApp ...als je niet meer stuk bent,laat je dan wel het resultaat zien als het klaar is :P :D

Ga ik doen!
Het kraakt al minder, we gaan er snel mee beginnen!! :D

Wat ik het grootste bezwaar vind bij echte groepshuisvesting is dat als ik onze stal alleen al bekijk je heel wat rekening met verschillende omstandigheden moet houden...
Ik heb zelf mijn goedgekeurde dekhengst, dat lukt sowieso niet, mijn pony heeft de ziekte van Cushing en is net hoefbevangen geweest die kan dus ook niet met de rest mee en bij de pension hebben we bijvoorbeeld een paard met een afwijkende slokdarm waardoor hij een slokdarm verstopping krijgt als hij een paar sprieten hooi zou eten, groepshuisvesting is gewoon voor lang niet alle paarden een optie, voor best veel paarden wel, maar ook zeker niet iedereen zou dat willen.

Dit lijkt mij een leuke tussen oplossing om toch meer sociaal contact te kunnen hebben op stal en wat meer keuze en beweging.
De hekken die wij er nu voor hebben zijn echt mooi rond afgewerkt en ziet er goed robuust uit, je hebt veel mogelijkheden om het groter of kleiner te maken.

Joyce B, misschien zou dit systeem ook wat voor jou zijn, als je de tussenwanden zo maakt dat je ze weg kan draaien dan kan je voor elke stal apart een keuze maken om ze op dat moment bijvoorbeeld dubbel te maken of alles open, ideaal als je het gewoon zelf voor het zeggen hebt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:34

ja, ik ben me nog aan het orienteren op de wanden, maar het idee is nu om deelschotten te nemen (zoals je bijvoorbeeld wel ziet bij wasplaatsen, of iets van stevige ronde buizen, 1 lange over de hele breedte en dan 2 halven die je in het midden van de lange kunt bevestigen) die ik in de grote ruimte kan plaatsen en aan elkaar en aan de wanden kan bevestigen indien gewenst (pen in oog principe). Bij de dubbele box is dat makkelijk omdat de te overspannen ruimte maar 3,5 meter is van wand tot wand, bij de loopstal van 7 bij 7 moet die opgesplitst worden in 4 boxen en om dat een beetje stevig te krijgen zal wel even zoeken worden. Ach, en als het echt te ingewikkeld wordt is 1 of 2 schriklinten spannen natuurlijk de eenvoudigste oplossing O:) Waarschijnlijk zal ik ze zelden op splitsen...
En zijn er paarden die niet in het groepje passen, dan heb ik daar het andere deel van de stal nog voor met de dubbele box.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:37

Ik zou het geweldig vinden als mijn paardje zo´n box had op de tijden dat hij niet op de wei staat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:41

Heb in het andere topic (van TS, soorgelijk) al gereageerd.

Mijn pony woont aanzienlijk minder luxe, echter zelfde principe..
(echter met weidegang)
Ben voor (redenen zie andere topic)