Weiland veel goedkoper dan pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:06

R.X. schreef:
Ik vind dat er echt weer op een Bokt manier gereageerd word.
Wij hebben het ook niet mega breed maar de pony's komen niets te kort.
Als ik het zo lees zijn we echt slecht voor de pony's want wij betalen 100 euro per pony en waar ik mijn pony hiervoor had koste het me niets en lukte het me met moeite om met kerst een aardigheidje bij die mensen in de handen te drukken.
Wat ze met tegensputteren aan namen omdat we dat echt niet hadden hoeven te doen en we moesten dan wel mee koffie drinken.
Hier hoefde ik niet eens uit te mesten!

Wat ik bedoel aan te geven dat je niet aan het bedrag wat men kwijt is aan pensiongeld kan zien hoe goed men voor het dier is.

Ik vind dat er hier heel netjes word gereageerd. Paarden kosten geld. En uit het topic van TS komen veel te veel vragen voor die duiden op het niet genoeg doordacht hebben van wat 'een paard houden' nu net inhoudt. Een wei huren aan 100 per maand, is enkel maar een plek e, dan heb je geen voeder (pak voordroog toch al gauw 25euro/week) en dan heb je nog geen stalbedekking, geen krachtvoer ec.
en dan hou je nog geen rekening met de periodieke vaste kost van een smid en standaard DA bezoeken en ontwormingen. Ik heb thuis alles zelf en ik kan mijn paarden niet voor 100euro per paard stallen (denk verbruik electriciteit en water, voeder, stalbedekking en krachtvoer, onderhoud van de weides, en anderen)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:22

bulck schreef:
R.X. schreef:
Ik vind dat er echt weer op een Bokt manier gereageerd word.
Wij hebben het ook niet mega breed maar de pony's komen niets te kort.
Als ik het zo lees zijn we echt slecht voor de pony's want wij betalen 100 euro per pony en waar ik mijn pony hiervoor had koste het me niets en lukte het me met moeite om met kerst een aardigheidje bij die mensen in de handen te drukken.
Wat ze met tegensputteren aan namen omdat we dat echt niet hadden hoeven te doen en we moesten dan wel mee koffie drinken.
Hier hoefde ik niet eens uit te mesten!

Wat ik bedoel aan te geven dat je niet aan het bedrag wat men kwijt is aan pensiongeld kan zien hoe goed men voor het dier is.

Ik vind dat er hier heel netjes word gereageerd. Paarden kosten geld. En uit het topic van TS komen veel te veel vragen voor die duiden op het niet genoeg doordacht hebben van wat 'een paard houden' nu net inhoudt. Een wei huren aan 100 per maand, is enkel maar een plek e, dan heb je geen voeder (pak voordroog toch al gauw 25euro/week) en dan heb je nog geen stalbedekking, geen krachtvoer ec.
en dan hou je nog geen rekening met de periodieke vaste kost van een smid en standaard DA bezoeken en ontwormingen. Ik heb thuis alles zelf en ik kan mijn paarden niet voor 100euro per paard stallen (denk verbruik electriciteit en water, voeder, stalbedekking en krachtvoer, onderhoud van de weides, en anderen)

Dat klopt wel wat je zegt maar, dat er zo word benadrukt dat als je geen 200 0f 300 aan pensiongeld kan/ wil spenderen dat je er dan maar niet aan moet beginnen gaat me echt te ver.

bulck

Re: Weiland veel goedkoper dan pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:25

Ja rx, maar als je kaal huurt voor 100 euro is een simpele rekensom toch al snel richting de 200 euro als je de kosten bij elkaar optelt aan het eind van iedere maand.
En als je moeite hebt om een vaste kost te KUNNEN betalen, dan is het echter de vraag of je dat financieel aankan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:40

Maar echt niet elke maand.
En dan kan je mooi appart zeten wat je die maand overhoud als je dan een andere keer tekort kan heb je nog wat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 10:42

?Niet elke maand 200?
Ik kan je vertellen als je voldoende hooi voert zodat het kacheltje blijft branden en met alle even tussendoor onkosten..(handvat kapot, stukje draad vernieuwen, nieuwe waterton, nieuwe schrikdraad batterij etc etc etc etc en dan heb ik het niet over de hoefsmid, da etc die er sowieso bij horen, ongeacht pensionstal of weide) je wel degelijk elke maand op 200 euro zit, als je kaal voor 100 huurt

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:08

Even voor de duidelijkheid, er word rekening gehouden met de DA etc, maar mijn ouders willen gewoon niet meer geld uitgeven dan nodig.. Wij hebben eerder een paardje gehad op de betreffende pensionstal, en ik heb dit topic geopend omdat mijn ouders overtuigd waren dat een weitje bijna niets kost.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 11:21

Spip schreef:
Even voor de duidelijkheid, er word rekening gehouden met de DA etc, maar mijn ouders willen gewoon niet meer geld uitgeven dan nodig.. Wij hebben eerder een paardje gehad op de betreffende pensionstal, en ik heb dit topic geopend omdat mijn ouders overtuigd waren dat een weitje bijna niets kost.

Dan zijn je ouders dus verkeerd. Buiten de kost, mag je ook de tijd niet vergeten. In de zomer is het met mooi weer allemaal leuk. dagen zijn lekker lang enzo.

Maar in de winter is het vaak al donker als je de school uitbent. Dus dat wordt vlug naar de wei (hopelijk voor jouw een hoge droge wei), voederen, stallen uitmesten, wei rondwandelen om te controleren of alles ok is, troep verwijderen (mest en bvb afval dat erin waait of gegooid wordt) en dat door weer en wind. Dan zal je snel beseffen dat het 'rij'-aspect op de laatste plaatst komt en je dus door de week eigenlijk daar bent voor de zorg van je paard met optie een ritje of andere vorm van extra beweging.

Heb je de beschikking over een bak met verlichting ben je weer wat verder vooruit uiteraard. Maar een wei met stal en met bak die verlicht is huur je denk ik niet voor 100euro kaal en loopt dus ook snel op het einde van de maand naar 200 euro e. Wss meer want een bak onderhouden is nog een zorg/kost erbij (mest verwijderen, slepen )

En dan is het de vraag of jij op je eentje dat allemaal kan bolwerken (ik veronderstel dat je ouders nog betalen ) met studies en eventuele andere interesses.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:56

_rosita_ schreef:
?Niet elke maand 200?
Ik kan je vertellen als je voldoende hooi voert zodat het kacheltje blijft branden en met alle even tussendoor onkosten..(handvat kapot, stukje draad vernieuwen, nieuwe waterton, nieuwe schrikdraad batterij etc etc etc etc en dan heb ik het niet over de hoefsmid, da etc die er sowieso bij horen, ongeacht pensionstal of weide) je wel degelijk elke maand op 200 euro zit, als je kaal voor 100 huurt

Precies da en hoefsmid enz. hoor je hier niet mee te rekenen.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:58

je moet er wel rekenin mee houden dat weilanden niet altijd bereden kunnen worden,
dus dan moet je een rijbak zoeken vaak word daar ook een bedrag voor gevraagd.
ik zou persoonlijk naar de volpension gaan ook omdat e toezicht is.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 18:23

ik heb altijd op pension gestaan en sinds een maand huur ik nu een weitje... ten eerst je hebt veel meer vrijheid vind ik met niks of niemand hoef je rekening te houden. Als je wilt dat je paard 24 uur buiten blijft is dat prima, als je hem binnen wil zetten ook prima enz... wat ie eet, hoeveel, wanneer de hoefsmid komt enzo... alles bepaal jij zelf en dat vind ik een enrom voordeel en fijn.
Nadeel is je moet er elke dag 2 keer naartoe en je moet dus alles zelf doen en regelen. Maar eigenlijk vind ik dat ook alleen maar leuk (tot nu toe)

succes!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:15

haf_sjakie schreef:
ik heb altijd op pension gestaan en sinds een maand huur ik nu een weitje... ten eerst je hebt veel meer vrijheid vind ik met niks of niemand hoef je rekening te houden. Als je wilt dat je paard 24 uur buiten blijft is dat prima, als je hem binnen wil zetten ook prima enz... wat ie eet, hoeveel, wanneer de hoefsmid komt enzo... alles bepaal jij zelf en dat vind ik een enrom voordeel en fijn.
Nadeel is je moet er elke dag 2 keer naartoe en je moet dus alles zelf doen en regelen. Maar eigenlijk vind ik dat ook alleen maar leuk (tot nu toe)

succes!

Dat lijkt me ook super!
Nu moeten we ook al alles zelf doen, maar jij kan ook nog eens alles zelf bepalen.
En er zijn geen anderen waar je je kapot aan kan ergeren.

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:21

Prydi schreef:
het ligt er ook aan wat voor paard je wilt. Neem je een robuste pony kan die makkelijk het jaar rond buiten, een luxe paard heeft toch gauw een stal nodig...

Daar ben ik het niet mee eens. Ook "luxe" paarden kunnen met gemak buiten staan. Je moet echter kijken per paard wat hij/zij aankan! Een Robuste pony kan ook moeite hebben met 24/7 buiten.
Een weiland is ook niet altijd goedkoop. Men onderschat vaak nog hoeveel men kwijt is aan goed weide onderhoud. Daarbij voldoet ook niet elk weiland eraan om een paard 24/7 buiten te laten staan, in mijn opzicht dan he.
Maar als het weiland word onderhouden door de verhuurder is het wel goedkoper. Het ligt er ook maar net aan wat er bij in zit ed.
Vind de pensionstalling ook wel mee vallen qua prijs.
Ik zou alles eens op papier zetten en vergelijken. Maar ook qua tijd, waar gaat de meeste energie inzitten... Succes iig

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:32

Stalling 100 euro.
Biks 0ng.8 euro per zak van 25 kg.
Hooi 's winters al gauw 3 tot 4 euro per baal.
Dan kan je zelf een rekensommetje maken wat je paard dan gaat kosten.Een hoefsmid zit bij de manege ook niet bij de prijs in.Je zit wel met vervoer als je instructie wilt maar de instructie moet je bij de manege ook meestal apart betalen.
En natuurlijk de post "onvoorzien"die je overal hebt;de
dierenarts !

RobinRijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 22:19

nuttig topic

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:56

grappig dat iedereen het heeft over 3/4 euro de baal voor hooi.
is er dan niemand die zoals ik gewoon van die grote pakken laat brengen? kost 30 euro de baal hier ( INCLUSIEF brengen!) en daar doen mijn 4 paarden toch wel in de winter een volle 2/3 weken mee om die op te eten. en dan geef ik zeeer zeer ruim hooi.

als ik letterlijk dus een baal per dag per paard zou moeten rekenen zoals sommigen hier, a 3 euro per baal.. kom ik per maand dus op 360 euro uit qua hooi :+
ehm.. jaja...... 6 tientjes is meer realistisch dus.... ;)
en wat ik kan krijgen, kan naar mijn weten in heel Nederland, dus vind de kosten zoals ze worden opgenoemd vaak veel en veel te hoog ingeschat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:53

balen voordroog kosten hier al snel 25 tot 35 euro. Daar doen 2 pony's en 2 paarden hier thuis, zonder weidegang, ongeveer 7 tot 10 dagen mee.
Grote balen hooi zijn vaak duurder.

Prijzen die ik opvroeg van fouragehandelaren, begonnen ook bij de 25 euro per voordroogbaal, tot wel 55 euro per baal.

Ik heb ook kleine baaltjes hooi gevoerd voor 2,75 per pak, en daar ging per paard ook 2/3 baal per dag doorheen, dus toen waren we per paard/pony ook al snel zo'n 40 euro per maand kwijt aan hooi. Met hooi van eigen land liggen de kosten veel lager, en ik heb nu voordroog van eigen land. wikkelen en persen met BTW en op de plek zetten zit al op 15 euro per baal aan kosten, en dan heb ik nog geen kosten gerekend voor het maaien en schudden.
Ik heb balen ingekocht voor 30 euro en biedt mijn eigen overtollige balen ook aan tussen de 27,50 en 30 euro. Maar daar eten ze in de winter dus niet 2 tot 3 weken van ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:01

Lowara schreef:
grappig dat iedereen het heeft over 3/4 euro de baal voor hooi.
is er dan niemand die zoals ik gewoon van die grote pakken laat brengen? kost 30 euro de baal hier ( INCLUSIEF brengen!) en daar doen mijn 4 paarden toch wel in de winter een volle 2/3 weken mee om die op te eten. en dan geef ik zeeer zeer ruim hooi.

als ik letterlijk dus een baal per dag per paard zou moeten rekenen zoals sommigen hier, a 3 euro per baal.. kom ik per maand dus op 360 euro uit qua hooi :+
ehm.. jaja...... 6 tientjes is meer realistisch dus.... ;)
en wat ik kan krijgen, kan naar mijn weten in heel Nederland, dus vind de kosten zoals ze worden opgenoemd vaak veel en veel te hoog ingeschat.

Echt? dan hebben wij boeffers van paarden. Want dat jong spul werk per week zo'n baal naar binnen en die staan toch maar met 3 op dit ogenblik. idem voor de fokmerries. de 2 sportpaarden doen er mss iets langer over maar geen twee weken.

dus bij ons is het 25 uitgerekend (wij hebben eigen winning, maar ik reken de kost van de weidebeheer, afrijden en inwikkelen even en deel het door het aantal balen) x 2.5 per week is toch 250 per maand aan voordroog.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:03

Spip schreef:
Sabinee__ schreef:
Ik vind 230 voor zoveel faciliteiten niet eens zo duur.
Wordt er voor je gemest / gevoerd ? Heeft je paard toegang tot behoorlijk wat uren weide gang of een paddock?
Zo niet, dan zou dat voor mij afvallen . ( geen weide of paddock ) .

Ze gaan van 6 tot 2 op de weide, er word gemest en gevoerd en het is de hele dag toegankelijk.

whoow, ik moet verhuizen! wat goedkoop zeg.
Daar betaal je hier toch al wel tussen de 270 a 330 voor en dan is het of zonder mesten of zonder weidegang.