buiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_kippie

Re: buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:36

ik vind dat zo onzin sport paarden niet naar buiten.die van mij heb ik tot de z gereden en hij liep gewoon elke dag van 7 tot 7 op het land.nu loopt hij in de winter maanden van 7 tot 5 buiten op het winter land heerlijk voor ze hoor.gelukkig hebben wij drie weilande dus gelukkig kunnen ze het hele jaar naar buiten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:50

Emski schreef:
Het gaat er niet om dat een paard "bij mij" geen kuddedier is, het is primair een vluchtdier. Als het werkelijk een kuddedier was, zou het niet zo moeilijk zijn om ze bij elkaar te plaatsen! En het gaat er ook niet om dat ik mijn gelijk moet halen, maar dat ik mijn kennis en ervaring wil delen met mede-forummers. Het is duidelijk dat er op dit forum geen professionals deelnemen (daarmee bedoel ik mensen die dagelijks werkzaam zijn op een grote stal of stoeterij en/of daar ook voor rijden) en dat is helemaal niet erg. Per slot van rekening telt Nederland zo'n 600.000 mensen die op de één of andere manier actief zijn met paarden en iedereen wil het op zijn of haar eigen manier goed doen.

@TS: ik hoop dat je eruit komt! Zoveel informatie, zoveel verschillende inzichten, pfft, ga er maar aan staan. Zo moeilijk ook om van een afstand zonder de situatie ter plekke te kennen een goed advies te geven. Maar neem alsjeblieft 1 ding van me aan: het is NIET erg, in tegendeel zelfs, voor paarden om lang binnen te staan. Goed voeren, genoeg hooi, goed mesten etc., niets aan de hand. Als je ze maar wél genoeg beweging geeft. Vandaar mijn suggestie om een derde te vragen ze b.v. van 11 tot 17 uur buiten te laten en weer naar binnen te halen. Iedereen blij! En je hoeft niets te ondernemen, behalve zo'n man of vrouw te vinden die dit tegen een gering bedrag voor je wil doen. Succes hè, Emski

Honden zijn roedeldieren en die kun je ook niet zomaar overal tussen plaatsen.
Paarden zijn kudde- en vluchtdieren en hebben een eigen kudde en soms duurt het even voor dat een paard zijn plekje heeft gevonden.
Ik moest juist mijn bevangen paard (toen hij weer beter liep) gedeeltelijk op het harde zetten ivm de hoefwerking (ja dat moest van de kliniek).
Ik heb er meer dan genoeg zadelmak gemaakt en diverse paarden doorgereden, her-ingereden en beleerd voor de kar.
Van Haflinger en tuigpaard tot dressuurpaard. En ja wij hadden de paarden zoveel mogelijk op het land (zomer en winter). Ze gingen alleen even na het rijden op stal en dan weer zo snel mogelijk naar buiten.
Fokmerries met nageslacht stonden ook gewoon 24/7 buiten.
Dat jij dingen anders doet wil niet zeggen dat iemand die het anders doet geen professional is of kan zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:21

@emski geloof dat er niks(makkelijker) is dan je paard op pension te gooien en paar x komen rijden ik kom al ruim 10jaar elke ochtend voor school/werk eerder eruit om ye voeren en buiten te zetten vervolgens na hele dag werken stallen mesten wei mesten en rijden want tja ook dat doe ik zelf verder krijgen ze ook andere trainingen ook staan ze niet aan huis moet dus 2 maar vaak ook 4x per dag erheen zelf voor mn spullen als hooi zorgen zie maar es baal hooi van 400kilo op zn plek te krijgen zonder trekkee nee geloof dat ik het zo mega makkelijk heb egt op een profesionele stal is het dubbel zo hard werken om elke x je kruiwagen over de bestrating naar de mestvaalt te rijden terwojl ik het door de blub moet doen.
paarden loslaten prima door de gangen de binnenbak in als ik eerst door de stromende regen moet mijn paarden doodongelukkig buiten moeten staan met een dikke deken op en grote berg hooi. hoeveel wedstrijdpaarden worden net voor wedstrijd vsn de wei geplukt denk dak ze op 1hand kan tellen
om nog maar te zwijgen dat ikde afgelopen 5jaar niet op vakantie kan en ook geen 1dag vrij heb gehad ga al ruim 5jaar min.2x per dagnaar stal op mn fietsje nee geloof dat jullie het erg zwaar hebben
zorg eerst dat je de details weet voor je gaat roepen

goed nou weer ontopic

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:12

ikke20 schreef:
@emski geloof dat er niks(makkelijker) is dan je paard op pension te gooien en paar x komen rijden ik kom al ruim 10jaar elke ochtend voor school/werk eerder eruit om ye voeren en buiten te zetten vervolgens na hele dag werken stallen mesten wei mesten en rijden want tja ook dat doe ik zelf verder krijgen ze ook andere trainingen ook staan ze niet aan huis moet dus 2 maar vaak ook 4x per dag erheen zelf voor mn spullen als hooi zorgen zie maar es baal hooi van 400kilo op zn plek te krijgen zonder trekkee nee geloof dat ik het zo mega makkelijk heb egt op een profesionele stal is het dubbel zo hard werken om elke x je kruiwagen over de bestrating naar de mestvaalt te rijden terwojl ik het door de blub moet doen.
paarden loslaten prima door de gangen de binnenbak in als ik eerst door de stromende regen moet mijn paarden doodongelukkig buiten moeten staan met een dikke deken op en grote berg hooi. hoeveel wedstrijdpaarden worden net voor wedstrijd vsn de wei geplukt denk dak ze op 1hand kan tellen
om nog maar te zwijgen dat ikde afgelopen 5jaar niet op vakantie kan en ook geen 1dag vrij heb gehad ga al ruim 5jaar min.2x per dagnaar stal op mn fietsje nee geloof dat jullie het erg zwaar hebben
zorg eerst dat je de details weet voor je gaat roepen

goed nou weer ontopic

Oompf, beste Ikke, het spijt me, maar ik kan moeilijk begrijpen wat je schrijft. Ik heb mijn best gedaan het te ontleden, maar het kost me veel moeite. Zoals ik het begrijp heb je het dus druk met je paarden. Dat is normaal want het houden van paarden vraagt nu eenmaal veel tijd. Verder snap ik je punt niet zo goed geloof ik.........sorry! Emski

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:22

ik zou gewoon inderdaad proberen zon situatie te krijgen zoals Joyce B laat zien, zodat ze en op die tegels kunnen en in de bak, dan kunnen ze zelf kiezen of ze droog staan of niet, ik zou ze dr in ieder geval niet voor binnen houden tenzij je een binnen bak hebt maar helaas :D ach en al lopen die tegels helemaal in de soep dan haal je ze weer weg.. en als je echt bang bent voor vallen enzo zou je nog van die rubberen tegels kunnen doen maar die worden wel weer eerder glad beetje kiezen uit twee kwaden dus..

mijn pony staat ook overdag altijd buiten in een groepje voorheen stond ik op een andere stal waar hij minder buiten kwam en minder contact had met andere paarden en ik merk toch dat dit hem nu goed doet dat ie blijer is enzo.. dus ik denk toch dat het gewoon lekker voor ze is om buiten te staan met soortgenoten zolang ze ook de keuze hebben om droog te staan etc

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 14:25

@emski mijn punt was dat jij in een van je vorige posts zei dat er niks makkelijker was dan je paard om 8uur buitengooien en om 8uur weer naar binnen en beetje mesten

wordt daar beetje pist om want geloof dat het makkelijker is je paard op pensionstal neer te planten en keertje gaan kijken
terwijl ik er dag en nacht mee bezig ben onderhand elk vrij minuutje ben ik wel op stal bezig

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:32

verhard ene stukje.. dan hebben tenminste iets droogs

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:08

Emski schreef:
Bij ons staan ze lekker warm, krijgen ze véél aandacht, veel beweging -want oh, er is niets makkelijker dan een paardje om 8 uur buiten te zetten en om 18 uur, na werktijd, weer binnen te halen. Beetje voeren, beetje mesten, maar beweging onder de man? Helaas...............misschien morgen.

Laat ik even voorop stellen dat iedereen zelf moet weten hoe hij zijn paarden houdt. Ik snap best dat het met toppaarden niet handig is als die hele dagen in de modder rondrennen. Maar dat jij serieus denkt dat een paard liever gereden wordt dan in de wei staat vind ik heel moeilijk voor te stellen. Ik heb zelf twee pony's (ben natuurlijk een echte amateur en heb nog niet eens dertig jaar levenservaring, laat staan paarden ervaring ;) ) en als ik moet kiezen tussen in de wei staan of rijden wordt het het eerste. Ik weet wel zeker dat mijn pony's mij echt niet missen als ze de hele dag in de wei lopen en een keertje niet gereden worden, als ik ze een dag op stal laat staan maar wel rijd zijn ze echt niet blij. Ik weet dat het heel gebruikelijk is zoals jij het omschrijft en ik kan dan ook best wel begrijpen dat veel stallen daarin mee gaan, maar om nou net te doen of dat het paard het gelukkigst maakt... Bovendien ben ik het met TS eens, de meeste mensen houden paarden omdat ze graag paardrijden. Als je dan alleen maar naar stal gaat om even te rijden heb je het een stuk makkelijker dan als je ze houdt als TS, het lijkt me duidelijk dat TS veel voor haar paarden over heeft en zich er niet makkelijk vanaf maakt.
Voor de TS, ik vind dat Joyce B het erg mooi voor elkaar heeft en ik zou zeker ook voor bestrating gaan. De hele dag binnen staan te wachten tot jij uitgewerkt bent lijkt me ook geen optie!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:18

paarden houden heeft niets met rijkunsten te houden of hoe lang je ermee bezig bent te maken. het gaat erom of je je kunt verdiepen in het wezen paard; je eigen menselijke behoeftes erbuiten te houden en te kijken naar paarden. paarden zijn al eeuwen kudde en vluchtdieren, gebouwd op beweging, leggen afstanden af (meerdere kilometers per dag), eten bijna hele dag door kleine hoeveelheden, kunnen goed functioneren (zonder deken) tussen -5 en +15 temperatuur. ondergrond mag wisselen.
laten we daar de behoeftes op afstemmen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:19

@emski: Over jouw bewering: zien onze buitenpaarden met dek en temperatuur beneden de 0 graden (onderste foto's) er dan niet gelukkig uit? Ik ervaar juist dat ze super tevreden zijn als ze lekker zo buiten in de wei kunnen grazen of midden op de kale vlakte in de bak liggen slapen in plaats van in de (schuil)stal... Ze staan, als ik ze al een keer op heb gesloten vanwege het slechte weer 's ochtends te hinniken en te dringen om naar buiten te mogen, en als ze buiten staan in de paddock met schuilstal staan ze hoopvol bij het draadje te wachten of ze mee mogen als ik de wei in loop...

Een paard op een paardwaardige manier buiten houden levert meer werk op dan een paard in volpension op een stal zetten waar je paard even de paddock in kan om uit te razen en/of even de stapmolen in kan, naast jouw training. Meestal wordt er voor je gevoerd en uitgemest en soms zelf buiten en binnen gezet of in/uit de stapmolen. (Al dan niet tegen extra betaling)

Ook bij huis levert grotendeels op stal en alleen even loslaten minder werk op dan zorgen dat er een droge paddock is of droge bak, deze schoon houden door elke keer na de tijd uit te mesten en eventueel restjes hooi te verwijderen, het zand wat de bestrating opgelopen wordt weer wegvegen, leuren met ruwvoer over het erf in plaats van even een plak hooi door de boxdeur gooien en 1x per dag uitmesten en opstrooien.
Als je je paarden minder buiten hebt, heeft dat voor jouwzelf vooral veel voordelen. Je bak blijft beter, je paddock blijft beter dan wanneer ze er uren in rondbanjeren, poepen, plassen en ruwvoer verspreiden, je paard is schoon en droog al je wilt gaan rijden en alles bij elkaar in de stal kost minder tijd en energie.

Voor je paard is het vaak niet beter. Minder frisse lucht en daglicht (bij een binnenstal) minder bewegingsruimte, en vaak minder mogelijkheden tot vertonen sociaal gedrag. (tenzij je het dier alleen buiten zet. met een maatje samen is veel beter, voorkomt ook een stukje verveling, eenzaamheid en onzekerheid.)

@ Margje en anderen: Bedankt voor de complimenten. Wij zijn ook met bijna niets begonnen en kwamen het modderprobleem tegen. Gelukkig hadden we de mogelijkheid een noodoplossing te zoeken en vervolgens de situatie beetje bij beetje te verbeteren. Helaas voor ons hebben we slechte grond om paarden het jaar rond buiten te houden, anderen zullen het zonder deze aanpassingen misschien prima kunnen redden, maar op een vergelijkbare manier is het (voor mensen met de beschikking over een "eigen" stukje grond waar ze wat mee mogen) eigenlijk in heel Nederland wel mogelijk om een fatsoenlijke plek voor je paard te creëren...
En dan denk ik even aan het topic over die "moeraspaardjes" in het nieuws (op de voorpagina)...

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:14

Er is niets mis met het binnenhouden van paarden, mits ze buiten de tijd op stal genoeg aandacht en beweging krijgen. Als ik in de winter rondkijk hoe de paardjes erbij staan in hun (gedeeltelijk) natte of bevroren weide, daarbij rustend op de achterbenen, denk ik alleen maar met een big smile aan hoe goed ze het bij ons hebben. Lekker warm, veel aandacht, weinig blessures. Sport (top)paarden, en daarmee bedoel ik niet een paard dat Z dressuur of springen loopt maar op internationaal niveau presteert, hebben het beter dan mensen voor mogelijk kunnen houden. Wij zijn van vroeg tot laat in de weer om de beesten te geven wat ze nodig hebben. Elke dag opnieuw. De dankbaarheid van de paarden zie je terug in het plezier dat ze beleven in het werken en hun prestaties. Het is een dooddoenertje om te stellen dat een paard in beginsel het gelukkigst is als hij weidegang geniet; op die manier maak je het jezelf gemakkelijk door te veronderstellen dat er op deze manier voldoende beweging wordt gegenereerd. Niets is minder waar! Als ze in de winter naar buiten gaan, is het hup even de beentjes strekken en een paar gekke bokkesprongen maken en dan? Gezellig de hele dag gewoon een beetje staan hangen en hopen dat het baasje snel komt en je een keer een zadel opgelegd krijgt. Ik ken diverse paardjes die er zo bij staan. Eén keer per week naar de rijvereniging en misschien in het weekend een buitenrit. Verder heeft het baasje helaas geen tijd..................want moet werken of naar school en de dagen zijn nu eenmaal kort in de winter. Maja, niet iedereen heeft de mogelijkheid om het anders te doen. En dan kun je het beste naar goeddunken handelen want dan is het altijd goed. Jullie gewoon je mening, ik de mijne. Klaar! Emski

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:57

@Emski
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen idee over het houden van paarden.
Omdat ik maar 3a4x perweek rij is het voor mij ideaal dat ze buiten lopen.
Maar om te veronderstellen dat mijn paardjes dus niet gelukkig zijn en die van jouw wel, klopt niet.
Hoeveel paarden staan er niet in de opfok (buiten) niets te doen?
Ik kan het ook zo stellen; natuurlijk zijn jouw paardjes blij als je komt rijden, dan komen ze ook eens die stal uit.

Moraal: Als je je paard voldoende beweging kan geven is op stal staan een optie. Als je je paard minder beweging kan geven: is buiten staan een optie.

Ik heb menig paard meegemaakt (die door een handelaar tijdelijk werden neergezet) die op stal stond met artrose, deze kwamen stijf de stal uit en waren daardoor niet meer "normaal" te rijden en werden dan vaak verkocht als recreatiepaard/fokmerrie.
Mijn opa zei altijd: gooi dat beest maar in de wei. Doordat ze meer konden bewegen en niet meer gedwongen werden de hele dag kort te draaien werden ze minder stijf. Na 1 maand waren de meeste weer volledig te berijden (wel blijven rekening houden met in-uitstappen).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:48

@emski, als een paard zou moet kiezen tussen alleen aandacht van mensen (en dat op stal of alleen op de wei of paddock), of alleen aandacht van andere paarden waar ze een stabiele kudde mee vormen en vrijheid hebben van dagindeling, ruwvoer of gras eten.
Dan denk jij dus dat ze zouden kiezen voor de mens die met ze rond sjouwt de halve dag?

Ik denk dat jij dieren te veel vermenselijkt.
Dieren kiezen over het algemeen bij voorkeur hun soortgenoten. Bij gebrek aan leuke soortgenoten zoeken ze compensatie bij andere diersoorten.

Ik denk dat een dier liever zijn eigen natuurlijk ritme en gevoel volgt wat betreft eten, rusten, bewegen en sociaal contact, dan zich te moeten aanpassen aan het ritme wat opgelegd wordt door een eigenaar of stal.

Een paard waar de hele dag mee omgesjouwt wordt door de eigenaar, en verder opgesloten staat in een box, wordt geleefd, in plaats van dat het zelf kan leven.
Tuurlijk kan het paard er blij mee zijn omdat het afleiding biedt van die saaie box, maar een paard met vrijheid, levens in een kudde, in een afwisselende omgeving met zandgrond, grasland, verharde stukken, overdekte delen uit de wind,regen en zon en natuurlijk beschutte delen, zal zelf kunnen kiezen wanneer het daar behoefte aan heeft en zal zich optimaal aan kunnen passen aan zijn eigen ritme en gevoel en zijn eigen vriendjes uit kunnen kiezen.

Tuurlijk zijn er ook situaties waarbij een paard het buiten minder goed heeft dan op een stal waar veel met ze gedaan wordt door de mensen. Maar dat is de ideale stal-situatie vergelijken met de niet-ideale buitensituatie. Geen eerlijke vergelijking toch?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:11

ik heb mijn paard ooit op een stal gehad waar ze in de winter 24/7 binnen stonden, nou ik kan je zeggen, ik zag mijn paardje weg kwijnen, hij stond op een gegeven moment zelfs heel hard te hinneken als "eindelijk" kwam.
en dat terwijl ik zo mijn best deed om hem genoeg beweging en aandacht te geven.
als ik kwam ging hij meteen de molen in, ondertussen meste ik zijn box uit, als ik klaar was ging ik hem uitgebreid poesten en knuffelen dan ging ik rijden waarvan 5 keer in de week hard trainen en twee keer in de week een beetje hobbelen.
na het rijden werd hij uitgebreid naverzorgt en ging hij daarna met een vriendje naar buiten.
ik was hier zo'n 4 a 5 uur per dag mee bezig en ik en mijn paard werden helemaal gek, hij omdat hij maar 5 uurtjes per dag uit zijn box kwam en ik omdat ik dit naast mijn fultime baan deed.
dit heb ik bijna 2 jaar volgehouden en ondertussen stond mijn paardje niet meer naar me te hinneken maar te gillen, en met rijden was hij helemaal afgestompt tewijl ik een heel vrolijk en eigenwijs paardje heb, hier was niets meer van over.
toen ik een week op een andere stal stond waar ze dus wel overdag naar buiten gaan, had ik mijn vrolijke en eigenwijse paardje weer terug.
dus voor mij nooit meer een stal waar ze niet of weinig naar buite mogen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:29

Emski: het wordt tijd dat je eens een cursus diergedrag doet.

Dieren (incl mensen) hebben maar een paar drijfveren: veiligheid, eten (wat voor een paard meteen betekent:bewegen), rusten en seks. Werken komt echt niet in dat rijtje voor. Geen enkel dier vindt werken leuk. Zelfs leeuwen niet, voor wie 'werken' betekent dat ze te eten zullen krijgen. Zodra ze volgevreten zijn doen ze dus hun uiterste best het zo lang mogelijk uit te stellen (lees: 24 uur/dag pitten) voordat ze weer moeten 'werken' om te eten.

Paarden vinden het niet leuk om te werken. Mensen vinden het niet leuk om te werken. Honden vinden het niet leuk om te werken. Alle dieren willen dat het eten hun zo hun bek invliegt, dat ze nooit aangevallen worden, en dat ze zich voort kunnen planten. Dát is de hoofddrijfveer die mensen en dieren (en zelfs planten trouwens) beweegt: je genen doorgeven aan de volgende generatie. Meer is het niet, vanuit biologisch-evolutionair standpunt.

Alles wat je aan andere motieven aan dieren toeschrijft is antropomorfisme.

Overigens is een paard een prooidier. Wat het automatisch tot zowel vluchtdier als kuddedier maakt.

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:35

Lekker een uurtje of 2 naar buiten is altijd heerlijk.
Misschien ergens een paar kuub zand halen (gratis?) en in de modder leggen..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:58

Meiden, geen ruzie maken. Ik ga er ff gemakshalve van uit dat we allemaal meiden zijn, correct me if I'm wrong.

Ik hou mijn paarden op 2 verschillende manieren. Gewoon op stal en nu in de winter een paar uurtjes per dag, in de zomer 24/7 buiten (ook de wedstrijdpaarden) en ik heb een buitengroep, zoals ik ze noem. Zij hebben altijd de beschikking over 2 schuilcontainers, een verharde inloop (50 m2), een paddock (300 m2) en een weilandje (2.000 m2). Dat weitje is 1 grote blubzooi, want dat gebeurt er met veel weides als ze redelijk nat zijn en de paarden er veel inlopen. Nu het nat en dus blubberig is, komen de buitenpaarden nauwelijks in het weitje. Ze hebben simpelweg een pesthekel aan modder. Het loopt zwaar, is slecht voor hun pezen, risico op bijv. mok neemt toe en kennelijk weten ze dat heel goed. Ik kan je dus vanuit mijn ervaring alleen maar aanraden een stuk te verharden en je paddock beter waterdoorlatend te maken, hetzij met vermenging van wit- of klapzand hetzij door drainage.

Overigens las ik op de eerste pagina dat een paard niet gek doet op verharding. Da's niet waar. Die van mij gaan soms in galop over de betonplaten en da's geen fijn gezicht. Er zijn er een paar uitgegleden en sindsdien doen ze wel voorzichtiger, maar ik vind het doodeng. Op de betonplaat lopen ze vrij veel zand vanuit de paddock en dat haal ik er elke dag af. Als het regent wordt het glad en een smeerbende. Dagelijks een behoorlijke klus, maar bij mij gaat veiligheid voor een beetje extra werk.
Doel van mijn verhaal: ik vind 22/7 op stal is niks maar in de blub staan net zo min. In beide gevallen doe je je paard geen plezier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:02

Mijn paardje vindt blub/water geweldig, ze gaat er het liefste plat in liggen (en ja, ze heeft de mogelijkheid om droog te liggen) ook weet ze feilloos waar ze wel hard kan en waar niet.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:06

Heb hier hetzelfde dilemma. In de zomer stond alles lekker op het land, zelfs dag en nacht. Nu heb een rijbak waar de merriegroep overdag in staat. Ze gaan (als mijn vriend in het buitenland is) om 07.00 naar buiten. Om 18.00 kom ik thuis en dan is het mesten, hooi geven en kunnen ze op stal (18.30). Nu is het ook een modderbad. Vanmorgen viel het mee, vandaag is er blijkbaar toch meer gevallen dan ik dacht. Alles is nu door elkaar gelopen. We hebben nog wel twee droge paddocks voor de hengsten maar die zijn wel kleiner (10x10 en 20x9). Ik denk dat een verhard gedeelte zeker een goede oplossing is. Ze kunnen niet rennen maar lopen wel de hele dag te struinen. Voordeel is ook dat je buiten kan voeren en je dus niet hoeft te wachten tot ze uit gegeten zijn met buiten zetten. Desnoods een stal open voor het water. We hebben zelf een plastic kuubbak staan met daaraan een vlotter.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:07

Brainless schreef:
Mijn paardje vindt blub/water geweldig, ze gaat er het liefste plat in liggen (en ja, ze heeft de mogelijkheid om droog te liggen) ook weet ze feilloos waar ze wel hard kan en waar niet.

Eentje van mij ook. Dan is ze onder haar deken zeiknat. Ben ik weer minder blij mij als ik haar wil rijden. De rest wil wel erg graag naar binnen en ze staan dan voor de uitgang te dringen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:09

hahaha het eerste wat mijn paardje ook doet na het rijden is plat in de modder rollen.
Ik heb haar niet binnen staan, dus zij staat nooit voor het hek te wachten. Wel zit ze nu met dit weer helemaal onder de drek als ik haar uit het land haal.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:14

Emski schreef:
Beetje afhankelijk van de bestrating en het beeld wat ik heb van ravottende beesten daarop in de winter, zou ik toch voorzichtig zijn. Iemand zei "en ach, ze glijden weleens uit," maar die kans moet m.i. toch zoveel mogelijk voorkomen worden! Bovendien kan bevangenheid optreden bij téveel beweging op een harde ondergrond. Maar dat laatste zie ik in jullie geval niet gebeuren. Jammer dat je niet iemand hebt (misschien kun je het voor een appel en een ei regelen!) die ze wat later buiten zet en wat vroeger naar binnen haalt. Alle problemen opgelost! Plaats een advertentie en wie weet ben je binnen no time uit de problemen. Groetjes, Emski

Hoezo alle problemen opgelost?
Het is voor die paarden heerlijk dat ze het jaar rond zo lang vrij kunnen lopen in de frisse lucht!
Niks meer opsluiten!
TS, wat je zou kunnen overwegen is rubberen tegels in het stuk voor de stallen te leggen, iets duurder dat steen maar slijtvast,ruwer en zachter voor de pezen en gewrichten.
Daarnaast, kun je niet een strook land afzetten, dat doen wij nu met het AM virus ook.
Voor 2 paarden hebben we een stuk land afgezet van 30 bij 80 wat nu idd een grote blub zooi is en die van ons komen nog niet eens binnen s'nachts!
Kan prima, ze zoeken zelf de droge plekken wel op, de bak blijft te rijden, er gaat maar een klein stuk land naar de *** en de paarden staan toch lekker buiten en kunnen een sprintje trekken als ze willen!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:35

@Emski
Aan een ego ontbreekt het je niet hè?
Ik weet echt niet waar je die laatste 30 jaar in de paarden hebt doorgebracht, maar zo te horen in een stal met gesloten bovendeur. Ik ben aan het twijfelen of ik verbijsterd moet kijken of toch maar beter in lachen kan uitbarsten, wat een visie heb jij op paarden zeg. En dan nog durven zeggen dat 'het wel duidelijk is dat er op dit forum geen professionals deelnemen'. Nee, ik hoor niet bij deze zogenaamde professionals, maar die zijn er zeer zeker wel op dit forum en duidelijk een stuk bekwamer dan jij. Een meester in de paardenwereld ben jij in mijn ogen niet, een meester in het vermenselijken van paarden wel.
Zoals iemand anders in dit topic al mooi formuleerde, denk jij nou echt dat een paard gelukkig is als het betutteld wordt door de mens? Urenlang lang op stal en als het desbetreffende paard even naar buiten mag, dan niet in vrijheid, maar met een ruiter erop die hem in een houding dwingt. En nee, een paard zou niet die houding kiezen als hij lekker op de wei sjokt.
En een paard is ongelukkig als hij te maken heeft met wat geruzie in de wei, een beetje natuurlijke rangorde-bepaling? Die 'verschrikkelijke' kou waar ze een heerlijke berenvacht voor aanmaken?
Mijn paard kijkt me 2 weken nog niet mijn zijn kont aan als ik het durf hem een dag op stal te laten staan. Mijn paard heeft de oren gespitst en zijn hals opgeheven als hij na een uurtje of 2 werken weer lekker naar zijn sortgenoten mag. En zo'n dier noem je geen kuddedier? In welk hol leef jij? Heb je soms gemend en heb je per ongeluk zelf oogkleppen omgedaan?

En of ik ooit het vechten tussen veulens heb gezien? Wat denk je dat bokt is, een veredeld penny.nl? Misschien moet je eens op dit forum rondkijken, wat topics lezen en open staan voor verschillende visises. Geef die paarden bij jou op stal eens de keus tussen hun leven nu en het vrije leven. Zet de boxdeuren open en kijk of ze hun warme box verkiezen boven het rondstruinen in de natuur, met soortgenoten.
Durf jij dan nogsteeds te beweren dat paarden het gelukkigst zijn op stal?

Oja, nog een punt, waar heb je het idee vandaan dat hoefbevangenheid veroorzaakt kan worden door teveel beweging op harde ondergrond? Geef mij eens een wetenschappelijke studie die dat bewezen heeft, of zelfs maar een betrouwbare site die dit beweert en onderbouwt. Hoefbevangenheid kan veel oorzaken hebben, maar in de 21 die ik ken zit de oorzaak van een te harde grond er niet bij.

Sorry TS voor het offtopic gaan.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:42

Daarbij denk ik dat er minder blessures komen op een getegeld stuk dan in de blubber. Juist die blubber zuigt en zorgt voor verdraaiingen of erger. Paarden die iedere dag op een bestraat stukje komen zullen het niet in hun hoofd halen om te bokken. Die eten liever van de berg hooi, kriebelen met hun maatje en maken met een oor of opgetild been even subtiel duidelijk hoe de verstandhoudingen zijn. Als ze dagen op stal staan zijn ze natuurlijk wel gek als ze eindelijk de benen kunnen strekken.
Nog een bijkomend voordeel van buiten lopen is dat alle gewrichten al gesmeerd zijn als je zelf opstapt. Je moet natuurlijk wel normaal opwarmen maar kan toch iets eerder aan de gang dan met een stalpaard. Stappen op tegels is trouwens erg goed voor de pezen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:29

@wildgirl ik wil er liefst geen geld aan uitgeven dit omdat het kan zijn dat ik volgende week al wegmoet of over 4 jaar heb er nog geen zekerheid over. dus wil niet teveel geld erin stoppen omdat ik alles dan kwijt ben. ze staan nou in mn'bak' die is al 2 jaar niet meer te rijden en ik heb een binnenbak waar ik gebruik van mag maken om te rijden.
dit bakstuk was hiervoor ook stuk weide dat speciaal hiervoor is afgezet. weide haal ik nu liever niets meer af anders hou ik helemaal niks over voor de zomer.

ze hebben wel afgelopen week elke dag ff op de wei gelopen ene was het na 10 min al zat en kwam bij mij zeuren tot ik mee de wei inging en toen bleef hij toch ook wel daar andere had er geen moeite mee en heeft der beentjes goed gestrekt.

ben wel blij dat er meer mensen met me eens zijn wat betreft het buiten staan of op stal.