Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Emski schreef:Het gaat er niet om dat een paard "bij mij" geen kuddedier is, het is primair een vluchtdier. Als het werkelijk een kuddedier was, zou het niet zo moeilijk zijn om ze bij elkaar te plaatsen! En het gaat er ook niet om dat ik mijn gelijk moet halen, maar dat ik mijn kennis en ervaring wil delen met mede-forummers. Het is duidelijk dat er op dit forum geen professionals deelnemen (daarmee bedoel ik mensen die dagelijks werkzaam zijn op een grote stal of stoeterij en/of daar ook voor rijden) en dat is helemaal niet erg. Per slot van rekening telt Nederland zo'n 600.000 mensen die op de één of andere manier actief zijn met paarden en iedereen wil het op zijn of haar eigen manier goed doen.
@TS: ik hoop dat je eruit komt! Zoveel informatie, zoveel verschillende inzichten, pfft, ga er maar aan staan. Zo moeilijk ook om van een afstand zonder de situatie ter plekke te kennen een goed advies te geven. Maar neem alsjeblieft 1 ding van me aan: het is NIET erg, in tegendeel zelfs, voor paarden om lang binnen te staan. Goed voeren, genoeg hooi, goed mesten etc., niets aan de hand. Als je ze maar wél genoeg beweging geeft. Vandaar mijn suggestie om een derde te vragen ze b.v. van 11 tot 17 uur buiten te laten en weer naar binnen te halen. Iedereen blij! En je hoeft niets te ondernemen, behalve zo'n man of vrouw te vinden die dit tegen een gering bedrag voor je wil doen. Succes hè, Emski
ikke20 schreef:@emski geloof dat er niks(makkelijker) is dan je paard op pension te gooien en paar x komen rijden ik kom al ruim 10jaar elke ochtend voor school/werk eerder eruit om ye voeren en buiten te zetten vervolgens na hele dag werken stallen mesten wei mesten en rijden want tja ook dat doe ik zelf verder krijgen ze ook andere trainingen ook staan ze niet aan huis moet dus 2 maar vaak ook 4x per dag erheen zelf voor mn spullen als hooi zorgen zie maar es baal hooi van 400kilo op zn plek te krijgen zonder trekkee nee geloof dat ik het zo mega makkelijk heb egt op een profesionele stal is het dubbel zo hard werken om elke x je kruiwagen over de bestrating naar de mestvaalt te rijden terwojl ik het door de blub moet doen.
paarden loslaten prima door de gangen de binnenbak in als ik eerst door de stromende regen moet mijn paarden doodongelukkig buiten moeten staan met een dikke deken op en grote berg hooi. hoeveel wedstrijdpaarden worden net voor wedstrijd vsn de wei geplukt denk dak ze op 1hand kan tellen
om nog maar te zwijgen dat ikde afgelopen 5jaar niet op vakantie kan en ook geen 1dag vrij heb gehad ga al ruim 5jaar min.2x per dagnaar stal op mn fietsje nee geloof dat jullie het erg zwaar hebben
zorg eerst dat je de details weet voor je gaat roepen
goed nou weer ontopic
ach en al lopen die tegels helemaal in de soep dan haal je ze weer weg.. en als je echt bang bent voor vallen enzo zou je nog van die rubberen tegels kunnen doen maar die worden wel weer eerder glad beetje kiezen uit twee kwaden dus.. Emski schreef:Bij ons staan ze lekker warm, krijgen ze véél aandacht, veel beweging -want oh, er is niets makkelijker dan een paardje om 8 uur buiten te zetten en om 18 uur, na werktijd, weer binnen te halen. Beetje voeren, beetje mesten, maar beweging onder de man? Helaas...............misschien morgen.
) en als ik moet kiezen tussen in de wei staan of rijden wordt het het eerste. Ik weet wel zeker dat mijn pony's mij echt niet missen als ze de hele dag in de wei lopen en een keertje niet gereden worden, als ik ze een dag op stal laat staan maar wel rijd zijn ze echt niet blij. Ik weet dat het heel gebruikelijk is zoals jij het omschrijft en ik kan dan ook best wel begrijpen dat veel stallen daarin mee gaan, maar om nou net te doen of dat het paard het gelukkigst maakt... Bovendien ben ik het met TS eens, de meeste mensen houden paarden omdat ze graag paardrijden. Als je dan alleen maar naar stal gaat om even te rijden heb je het een stuk makkelijker dan als je ze houdt als TS, het lijkt me duidelijk dat TS veel voor haar paarden over heeft en zich er niet makkelijk vanaf maakt.Brainless schreef:Mijn paardje vindt blub/water geweldig, ze gaat er het liefste plat in liggen (en ja, ze heeft de mogelijkheid om droog te liggen) ook weet ze feilloos waar ze wel hard kan en waar niet.
Emski schreef:Beetje afhankelijk van de bestrating en het beeld wat ik heb van ravottende beesten daarop in de winter, zou ik toch voorzichtig zijn. Iemand zei "en ach, ze glijden weleens uit," maar die kans moet m.i. toch zoveel mogelijk voorkomen worden! Bovendien kan bevangenheid optreden bij téveel beweging op een harde ondergrond. Maar dat laatste zie ik in jullie geval niet gebeuren. Jammer dat je niet iemand hebt (misschien kun je het voor een appel en een ei regelen!) die ze wat later buiten zet en wat vroeger naar binnen haalt. Alle problemen opgelost! Plaats een advertentie en wie weet ben je binnen no time uit de problemen. Groetjes, Emski