Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:35

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Hoe denk jij over stallen zonder weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:10

Ik zou nooit een stal kiezen zonder weidegang :n
Maar aangezien mijn pony hoefbevangen gevoelig is, zou voor hem een ruime paddock met hooi beter zijn dan een wei om hem mooi slank te houden. Gras zet erg snel aan bij hem.
Maar goed: wij mogen niet voor een paddock zorgen, dus geniet hij wel enorm voor de wei!
In de winter hoeft het voor mij niet per se een wei te zijn: als ze maar ergens even goed een paar uur de binnen kunnen strekken in bak, paddock of wei. (wij hebben zelf altijd een winterwei die wij opofferen)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:15

Een stalling zonder weidegang in de defenitie van zonder uitloop, anders dan gecontroleerde beweging, is voor mij taboe, dan denk ik afbreken en op die plek 2 paardjes houden die wel buiten lopen kunnen. Echter een wei is geen vereiste, wel erg fijn en ik zou het niet willen missen. Maar naar buiten in een bak, of groot paddock, minimaal 20 bij 20 met meerdere paarden tegelijk vind ik toch wel het minste wat je een paard moet bieden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:16

VERBIEDEN per direct -O-

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:17

Ik zou nooit meer naar een stal gaan zonder (of met beperkte) weidegang. Bij de stal waar ik nu sta gaan de paarden 's ochtends rond half 9 naar buiten, en staan ze net zo lang op wei tot het donker wordt. In de winter gaan ze rond half 6 dan naar binnen, maar 's zomers staan ze er na 10 uur nog op. Een paard is gewoonweg niet gemaakt om veel op stal te staan.. Zo'n dier hoort veel en lekker buiten te kunnen lopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:20

Arabesk schreef:
VERBIEDEN per direct -O-

Waarom? Stal zonder bewegingsmogelijkheden mag je van mij wel direct verbieden. Maar een stal zonder weidegang? Een grote paddock kan ook goed zijn. Voor mijn pony is dat zelfs nog beter dan de wei, al veranderd de wei ook snel in een paddock omdat wij het erg kaal laten worden ivm zijn constante dieet. := Mijn pony zal ook niet de enige zijn voor wie weidegang niet echt goed is...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:27

Weidegang in zomer en winter is natuurlijk ideaal, mits je paard het kan hebben. Mijn bijrijdpaard heeft heel gevoelige voeten (volbloed) en ondanks dat we haar hoeven iedere dag behandelen worden ze nu zo ongeveer toch wel erg zacht (ze staat nu nog overdag op het weiland). 's Winters gaat ze samen met vriendjes de paddock in als het weer het toelaat voor een uur of 6 :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:48

Al kreeg ik een miljoen toe elke maand, maar ik zou mijn paard echt niet neer zetten op een stalling zonder weidegang. :n
En in een paddock zou de mijne zich werkelijk dood vervelen, net als in een box. :+

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 05:00

Een stal zonder weidegang, is net alsof je ze achter de tralies zet. Dit ervaren wij als mens zijnde toch ook niet als een prettig bestaan? Onze paarden gaan 's avonds de stal in en 's ochtends vroeg mogen ze lekker naar buiten, de weide op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:37

Een stal waar de paarden alleen gecontroleerde beweging kunnen krijgen, zou van mij ook opgedoekt mogen worden.

Minstens moeten alle paarden minimaal een dagdeel vrij los kunnen lopen in een ruime paddock (en ruim is natuurlijk een relatief begrip, maar voor de winter vind ik 20 bij 20 delen met een paar anderen acceptabel.) Dit naast de training of andere manieren van beweging en aandacht.
En het liefst in elk geval in de droge maanden daarnaast ook een dagdeel op de wei om lekker gras te kunnen zoeken en knabbelen.

Als het paard voldoende en afwisselend getraind wordt vind ik de grootte van de paddock en wei minder van belang dan wanneer een paard verder niet uit die wei of paddock en stal komt.

Ik zou mijn paarden nooit op zo'n stal willen stallen.
minimaal op een stal waar de paarden 12/24 uur buiten kunnen lopen in paddock of wei in de zomer, en 6/24 uur of langer in de winter.
En het liefst met 's zomers voldoende grasland zodat ze dan ook echt kunnen grazen.

Gelukkig hoef ik niet te zoeken en kan ik mijn paarden aan huis houden. Zolang ze ergens droog kunnen liggen 24/7 buiten, en bij erge wateroverlast eventueel voor de nacht op stal. We hebben nog bouwplannen voor de stal en dan hebben we voldoende inloopstal-ruimte en droog bestraat erf zodat ze eigenlijk nooit meer opgesloten hoeven te worden op stal. ook niet meer in extreme weersomstandigheden. Dat is mijn wens.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:41

Silence schreef:
Stalling zonder weidegang zou in mijn ogen niet mogen bestaan.
En waarom niet? Wij worden toch ook gek als we 24 uur per dag moeten wonen op de wc!
Misschien een stom vergelijk, maar qua oppervlakte wel dezelfde redenatie.

Een paard hoort lekker buiten te lopen met soortgenootjes. Lekker de benen strekken, grazen, spelen enz.

En ik vind het zeker niet goed als mensen ervoor kiezen onder het mom van....ik ben er toch een uur mee bezig.
Want dat kan gewoon niks afdoen aan het sociale contact dat paarden nodig hebben.

helemaal mee eens!
het vergelijk met een wc zeg ik ook altijd,het is ook zo!Ga zelf maares de hele dag in een hokje staan dan word je ook shaggie en agressief!
Paarden horen zeker buiten en het liefste met gras en anders zeker met hooi!

Mnoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:05

Ik zou zelf niet kiezen voor stalling zonder weidegang, in mijn ogen heeft een paard dit gewoon nodig. Als er dan geen weidegang aanwezig is moet er toch op z'n minst een paddock aanwezig zijn waar de paarden een aantal uren per dag in kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:08

Twiggy2008 schreef:
Al kreeg ik een miljoen toe elke maand, maar ik zou mijn paard echt niet neer zetten op een stalling zonder weidegang. :n
En in een paddock zou de mijne zich werkelijk dood vervelen, net als in een box. :+

Is niet ideaal, maar voor sommige paarden het verschil tussen dood of leven.
Mits je kunt afwisselen tussen paddock en weide, en de paddock ruim is met hooi en takken kun je de boel 'leuk' houden.
Alle dagen, hele dagen de weide op zou prachtig zijn... maar ik wil nog geen afscheid hoeven nemen van mijn paardje.
Dus het is weide, en paddock voor haar.... en soms staat ze graag even op stal, gekke bep!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:43

Ninx schreef:
Twiggy2008 schreef:

Is niet ideaal, maar voor sommige paarden het verschil tussen dood of leven.
Mits je kunt afwisselen tussen paddock en weide, en de paddock ruim is met hooi en takken kun je de boel 'leuk' houden.
Alle dagen, hele dagen de weide op zou prachtig zijn... maar ik wil nog geen afscheid hoeven nemen van mijn paardje.
Dus het is weide, en paddock voor haar.... en soms staat ze graag even op stal, gekke bep!

Maar ik had het dan ook even over mijn eigen persoonlijke situatie met mijn eigen paard, hoor. ;)

Ik vind het prima als je op een stalling staat, waar je paard in elk geval buiten komt. Hetzij op het land, hetzij in de bak, hetzij in een paddock. Voor mijn paard zou een paddock of bak te saai zijn. Hij doet daar andere dingen dan op het land, zeg maar. ;)
En dan zie ik de verveling vrij snel toeslaan bij hem. Hij maakt graag een sprintje rechtuit met twee andere gekke paarden uit de groep, hij staat graag met zijn kop in de struiken, trekt graag waterplanten uit de sloot :+ , hij graast graag en hij trekt graag rond (daar hebben wij een ideaal land voor). Maar heb je weide/paddock en even stal, prima, als je paard zich daar fijn bij voelt. Je kent Sam toch een beetje? :D

PS: En mail me nou eens foto's, hahaha..... :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:47

dit is leuk zo'n topic, maar je krijgt toch alleen maar reacties van mensen die dat niets vinden, mensen die het ok vinden, worden namelijk afgebrand. Ik zou hier liever niet zeggen dat ik het geen probleem vind mijn paard 24/7 in een hokje van 3x3 te hebben.. krijg je heel bokt over je heen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:51

Als je al zegt dat je in zo'n topic "toch alleen maar reacties krijgen van mensen die het niet ok vinden", dan weet je dus ook al dat het gewoon niet in orde is! Mensen die het wél ok vinden hun paard zo te laten leven, vinden duidelijk hun eigen pleziertje belangrijker als het welzijn van hun paard.

Een stalling zonder weide is gewoon not-done, een dikke no-go. Als je een andere mening hebt (en ik spreek niet over medische redenen) heb je geen idee wat het wezen "paard" nodig heeft.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:52

@TS: vanwaar deze vraag?
Waar jij momenteel aan het werk bent komen daar de paarden buiten? is daar weidegang of hebben ze paddocks?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:53

Nooit zou ik daar voor kiezen, dat is dus echt niet paardvriendelijk!

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:55

ik vind dat een paard buiten hoort te lopen. lekker de hele dag moet kunnen grazen en rennen enz..
een leven op stal vind ik niet ideaal en leuk voor het paard. als er dan niet de mogelijkheid is om hem een heledag naar buiten te doen, moet het paard vind ik wel een goed aantal uren buiten kunnen staan(desnoods in een bak oid)
natuurlijk zijn er soms redenen waarom een paard gewoon niet altijd buiten kan zijn. en dat het paard veel op stal moet staan daar is dan niets aan te doen.
maar over het al gemeen met een gezond paard vind ik dat het paard gewoon de heledag buiten moet (kunnen) staan.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:09

GamblersCup schreef:
Als je al zegt dat je in zo'n topic "toch alleen maar reacties krijgen van mensen die het niet ok vinden", dan weet je dus ook al dat het gewoon niet in orde is! Mensen die het wél ok vinden hun paard zo te laten leven, vinden duidelijk hun eigen pleziertje belangrijker als het welzijn van hun paard.

Een stalling zonder weide is gewoon not-done, een dikke no-go. Als je een andere mening hebt (en ik spreek niet over medische redenen) heb je geen idee wat het wezen "paard" nodig heeft.

Ik ben het met je eens en even voor de goede orde, mijn paard loopt de hele dag buiten in de wei (in de winter hele dag paddock met hooi). Maar ik wil alleen aangeven dat je weinig met zo'n topic bereikt. Mensen die hun paard geen weidegang gunnen, weten zelf denk ik heus wel dat het not done is, maar gaan dat echt hier niet verkondigen.

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:12

We zullen die mensen eens op hun kamertje opsluiten en niet naar buiten laten, alleen om een uurtje te werken..... Dan zullen ze wel anders gaan denken...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:13

Voor mei zou een stal zonder weidegang absoluut geen optie zijn. Een paard moet lekker naar buiten kunnen, met frisse lucht en veel beweging. Het liefst 24/7 buiten met schuil/inloop stal, zodat ze zelf kunnen bepalen of en wanneer ze binnen willen staan.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:18

Als ze dan maar genoeg buiten komen, zeg maar de hele dag, dan zou ik er wel mee kunnen leven.
Zelf heb ik maar een kleine wei, waar mijn paarden dus alleen in kunnen bij droog weer. Dat is zeg maar 4 a 5 maanden per jaar. De rest van de tijd staan ze altijd hele dagen in de bak, waar ze kunnen ravotten, rollen en spelen. Naar mijn idee doe ik zo mijn paarden niet tekort

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:21

tja.. ik ben voor 24/7 weidegang... dus dit is een vraag aan de verkeerde... maargoed.. als ze dan zeeerrrr ruim de mogelijkheid hebben om op paddock met soortgenoten te kunnen staan met onbeperkt ruwvoer (hooi etc.) dan kan ik er nog in meegaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:23

Ik weet dat ze bestaan en zal niemand veroordelen ik ken ook mensen die gewoon hun paarden 5 dagen 24 uur per dag op stal laten staan (winter) en de hele zomer in de wei is lekker
makkelijk

Maar ik veroordeel niemand want elke vorm van stalling kent zijn nadelen