Deken af, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:09

Die van mij was ook nat onder zijn deken gister.. maar eentje onder vandaag gehaald, want vandaag wordt t weer 'warm' voor de tijd van het jaar..

Finstar1991

Re: Deken af, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:11

Die van mij krijgen heel soms een flece dekentje op.
Maar als ze buiten staan gaan ze met een natuurlijke jasje :)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:23

rowo schreef:
Als die echt zo erg zweet na het rijden zit er waarsch toch niet zo heel veel anders op dan toch te scheren. Paarden kunnen er erg last van hebben als ze veel zweten en vaak ook nog erg lang nat blijven. Jas uit doen is meestal de beste optie.

Als ik hem (gedeeltelijk) zou scheren wat is dan het beste?
Ik heb het nog nooit eerder gedaan dus weet ook niet hoe ik het dan met dekens zou moeten doen enzo.
Wacky kan ook nog eens altijd naar buiten.

Alleen nu als hij zo nat is sluit ik hem op op stal met zijn zweetdeken en mag hij pas s'ochtends weer naar buiten.
Ik weet echt niet waar ik het beste aan doe het duurt echt uren voordat hij droog is.

Ik vind het ook zo vreemd dat hij echt een beertje wordt ondanks zijn deken :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:08

Mijn shet met zijn teddyvacht loopt geregelt voor de kar en is dan best wel eens flink nat.
Ik stap met hem toch hij afgekoeld is en laat heb dan lekker rollen.
En meestal zet ik hem gewoon zo weer buiten, mits er geen koude wind staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:10

WWisecracker, probeer je paard eens op stal te zetten zonder deken na het werk want als hij een redelijke vacht heeft dan druk je die dus plat met een deken en blijft hij inderdaad onnodig lang nat, gewoon proberen en na een uur eens even voelen op zijn huid, grote kans dat hij daar dan wel droog is.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:13

bigone schreef:
WWisecracker, probeer je paard eens op stal te zetten zonder deken na het werk want als hij een redelijke vacht heeft dan druk je die dus plat met een deken en blijft hij inderdaad onnodig lang nat, gewoon proberen en na een uur eens even voelen op zijn huid, grote kans dat hij daar dan wel droog is.

Na 4 uur is hij nog niet droog, zelfs zijn hals niet (daar zit geen deken).
Ik ben gisteren maar begonnen om hem na het rijden droog te wrijven met een handdoek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:33

Hij blijft zweten door die deken en dan is hij op zijn hals dus ook nat ondanks dat daar geen deken zit, gewoon een keer proberen, wat je ook kunt doen is een lading stro op zijn rug en dan een deken om,deed mijn opa vroeger wel eens, misschien wel hetzelfde principe, zo kan het haar ook niet plat gaan liggen.
Droogwrijven kan wel wat helpen maar ook dan wrijf je het zweet weer in zijn vacht dus is ook niet altijd de oplossing en kost ook tijd.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:52

bigone schreef:
Hij blijft zweten door die deken en dan is hij op zijn hals dus ook nat ondanks dat daar geen deken zit, gewoon een keer proberen, wat je ook kunt doen is een lading stro op zijn rug en dan een deken om,deed mijn opa vroeger wel eens, misschien wel hetzelfde principe, zo kan het haar ook niet plat gaan liggen.
Droogwrijven kan wel wat helpen maar ook dan wrijf je het zweet weer in zijn vacht dus is ook niet altijd de oplossing en kost ook tijd.

Zou hij het dan niet te koud krijgen?
Hij is namelijk een 300 gr. deken gewent dus dan is het fleece dekentje na het rijden al dun.
Van zijn stalmaatjes is de deur wel gewoon open dus dan ben ik bang dat hij kou vat als hij bloot en bezweet op stal staat.
Kan het natuurlijk om te proberen wel een keer proberen als het niet waait.

Dank je wel voor je tip iig ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:54

Mijne blijft er nu gewoon onder staan hoor :j
Stond wel iets te zweten maar niet onder de deken of erg zwaar. Elke dag even luchten en weer klaar.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:08

Ik had hem ook om, (200 gram) maar toen ik haar zweetend van het land haalde heb ik hem
er meteen afgehaald. Dat vind ik sneu. Dan heeft ze het gewoon te warm gehad.
Als het straks weer onder de 10 graden komt, gaat ie weer op.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:17

gisteren was mijn paard klam onder de 200gr WB Landa halve halsdeken en is de HH 0 gr erop gegaan
gisterenmiddag lekker bloot in het zonnetje gestaan
vandaag de HH 0 gr deken opgehouden,ik heb ook een Amigo 0gr maar deze is veel kouder dan de HH 0gr :?
as zondagnacht word het hier rond 14/15 gr volgens de buienradar,dan gaat hij met de Amigo 0gr ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:19

Mijne heeft 'm dag en nacht af, wordt over ong. 1½ week geschoren dus nu mag hij lekker een vachtje krijgen!! Mn andere heeft al wel een 200grams deken op, alleen snachts. Overdag is het veelste warm.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:26

Wwisecracker, als je paard niet op de tocht staat en het waait er niet in dan kun je hem rustig zonder bovenluik dicht op stal zetten, ik kijk altijd even op buienradar waar de wind weg gaat komen in de nacht dus als je weet in welke windrichting je stal open is kun je dat heel goed doen, in de cursus die in nederland gegeven word voor paardenbezitters word aanbevolen het paard zonder deken weg te zetten en na verloop van tijd pas weer de deken op te doen, succes.

delfaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:28

heb de staldeken maar even af gedaan, had wat zweet 's ochtends. overdag onder de 150 gr. regendeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:04

Vanavond de 0-grams weer op gedaan, vannacht wordt het kouder en morgen heel slecht weer voorspeld

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:09

Mijn paarden zijn gewoon onder hun dekens blijven staan, maar ik heb ze wel geschoren dus ze hadden het niet warm.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 06:47

geen dekens hier, wat een heerlijkheid. Laat ze zelf maar bekijken wat ze met hun vacht doen. Die hebben ze niet voor niks gekregen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:02

ik heb een poosje terug alweer ook zn deken eraf gehaald, hij zweete zich rot.

nu staat hij nog steeds zonder deken en ik hoop dat ook zo te laten.
hij kan het naar mijn inziens best zelf af :) :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:30

nou, die van mij zijn al weer een aantal dagen om hoor. Eerst alleen de ongevoerde, maar vandaag mijn merrie maar weer de 100grams deken opgelegd. Erg frisjes ineens weer.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:53

inmiddels heeft mijn paardje 's nacht haar deken weer om. DFe afgelopen dagen was het 's nachts lekker, maar vind het nu weer fris worden. Op de dag heeft ze nog lekker niks aan der lijffie