Paar vraagjes over weidegang..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:20

ik zou mijn paard nooit met kalkoenen op de wei zetten, het zou handig zijn als je veel op gras rijdt ijzers met gaten te nemen maar ik denk niet dat je ze nodig gaat hebben.
er zijn trouwens een soort van zooltjes die je kan nemen voor als het sneeuwt, ik weet niet hoe duur het is maar een paard met ijzers kan met sneeuw eigenlijk niet de wei op, ik weet niet of een speciale reden is waarom je paard ijzers heeft, maar anders zou ik ze er af laten halen.

EllekeV

Re: Paar vraagjes over weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:25

Ik ben de gene die mee gaat naar de andere stal. Mijn paard kan niet zonder ijzers, hij heeft namelijk een peesprobleem. Afhalen is dus geen optie.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:32

mijn paard heeft ook een peesprobleem en loopt ook zonder ijzers. ;)

EllekeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:38

Mij word dit afgeraden door de dierenarts.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:41

EllekeV schreef:
Mij word dit afgeraden door de dierenarts.

ter aanvulling, hij staat ook op ronde ijzers en 4kant op ijzers..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:46

Als je je ijzers niet om medische redenen hebt zou ik ze eronderuit halen. 's winters blijft er sneeuw tussen zitten, ze worden eronderuit gezogen door de modder en als ze eens uithalen dan komt dat mij ijzers veel harder aan dan zonder.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:56

sneeuw gaat niet alleen tussen de ijzers zitten maar er ook onder, en daar bedoel ik mee dat je paard dan opeens 10cm groter is en er haast niet meer op kan lopen, en die klomp krijg je er ook nouwelijks meer onder uit.
als je paard echt niet zonder ijzers kan dan moet je je hoefsmid maar eens vragen naar die zooltjes.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:07

en verdere tips??? iets wat we nog over het hoofd zien??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:09

Alleen dat je niet raar op moet kijken als je paard zo nu en dan met een gescheurde deken land uit komt, of als ze eens wat wondjes hebben. Dat hoort erbij.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:13

ja idd, je moet niet bang zijn voor wondjes.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:44

barbar schreef:
ja idd, je moet niet bang zijn voor wondjes.

oehh dat klinkt eng... betadine spray enz maar bij de hand houden dus? ;)

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:49

sowieso wel, evenals thermometer en watjes

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:43

dank je :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:49

Gelukkig heb je de deken al aangepast. Mijn paard staat momenteel geschoren en wel onder een 100gram deken.
Extra (warme) deken voor als ze buiten gaan is niet echt nodig. Het is buiten wel iets kouder dan in de stallen maar daar staat tegenover dat ze in beweging zijn. Daarmee houden ze zichzelf wel warm.

Ik heb geen schroefgaten speciaal voor het rijden op de wei. Weidegang met kalkoenen is geen optie en echt rijden als het gras nat is, is niet goed voor de wei. Als het gras droog is kunnen veel paarden ook best uit de voeten zonder kalkoenen.

Verder in mijn assortiment: regenlaarzen, regenjas, rainlegs (ook voor de kou) thermo handschoenen en thermo ondergoed.

Ik kan mijn paard jaar rond trainen met alleen een buitenbak. Zolang de bodem goed blijft is de enige belemmerde factor je eigen watjes-graad.

extra halster voor in de wei. Die word namelijk vies en nat. Sta je daar 's avonds ook nog eens mee te klungelen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 20:43

pol013 schreef:
extra halster voor in de wei. Die word namelijk vies en nat. Sta je daar 's avonds ook nog eens mee te klungelen.

aah dat is een goede! ehm.. halster.. laten jullie die op in de wei?? ik heb hem normaal nooit op als ik hij nu eens in de wei komt... ik kan hem gewoon pakken normaal... en ben altijd beetje bang dat ze ongelukjes daarmee krijgen.. (achterhaken of iets dergelijks)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:27

nee ik heb hem nooit om in de wei.
bij mijn vorige stal hield de staleigenaar in de winter periode als de paarden alleen overdag naar buiten gingen de halster wel om, ik heb dit nooit een fijn idee gevonden.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:32

Hier hebben de paardjes ook niets om in de wei! maar bij jou zal het er misschien vanaf hangen of jij hem binnen zet of iemand anders daar op stal? Eens horen wat daar de gewoonten zijn!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:13

wednesday schreef:
Hier hebben de paardjes ook niets om in de wei! maar bij jou zal het er misschien vanaf hangen of jij hem binnen zet of iemand anders daar op stal? Eens horen wat daar de gewoonten zijn!

ja dat is ook wel weer zo.. want hun zetten idd binnen :)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:17

nog een kleine tip: Paarden die veel binnen hebben gestaan kunnen héél snel koliek krijgen van koud gras! (bv. 's ochtends in de winter) Opbouwen dus, en een flinke stapel hooi meegeven :)

wat goed trouwens dat jullie overgaan! Veel leuker voor de paarden :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:32

Halster af in de wei is zeker prettiger voor de paarden en als die zo makkelijk te pakken is is dat halster ook zo omgedaan.
Mijn paard staat ook rondom op ijzers en het is verrassend hoe snel ze weten wat ze wel en niet kunnen doen bij modder, gladheid, sneeuw e.d Ze passen zich enorm snel aan.
Wat betreft het opbouwen voor de weidegang is dat wel verstandig, kijk naar de mest van je paard, blijft hij lang dun dan goed veel ruwvoer (hooi) bijvoeren. Heeft hij er weinig last van kan je al snel uitbouwen naar meer uren.
Kalkoenen onder tijdens de weidegang zou ik je niet aanraden, ze geven vreselijk nare verwondingen die kalkoenen, heb ooit een paard met een best gat in de kroonrand uit de wei zien komen. Reden was goed bedoelt van de verzorgster, ze was bang dat hij uit zou glijden in de modder.
Tijdens het rijden is het een ander verhaal op gras maar ze geven geen extra grip in de modder.
Met de dekens zou ik gewoon kijken naar je paard, merk je dat hij het lang genoeg warm houdt onder de 200 grams zou ik hem daar lekker onder laten staan, merk je dat hij niet lekker meer aanvoelt onder de deken kan je altijd overstappen naar een warmere deken. Hou wel goed voor ogen dat voor paarden een prettige temperatuur een andere is dan wat wij vaak lekker vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:33

Ten eerste, super goed dat je van stal verwisselt! Dat je je paard voorop stelt en niet zo egoistisch bent om je paard daar te houden vanwege de binnenbak harstikke goed!

En verder ik heb zelf m'n paarden 24/7 buiten. Sinds een x aantal jaar max. een 200 grams deken erop (ook als 't vroor dat 't krakte en alleen na 't rijden als ze bezweet waren) maar eigenlijk is dat gewoon onzin want ze hebben die deken echt niet nodig. Gezien ik eerst m'n shetlander vroeger gewoon in z'n 'blootje' en drijfnat van 't zweet in de wei zetten, kreeg hij niks van! Dus sinds dit jaar gooi ik helemaal geen deken meer op. Maarja ik heb dus in de tussentijd geen deken op gehad. Als je nu opeens je paard met 400 grams op niks zet dat gaat natuurlijk niet. Persoonlijk zou ik je aanraden om volgend jaar ook ervoor te kiezen om na de zomer geen deken meer op te doen. Het is gewoon niet nodig, je bent er alleen maar geld aan kwijt, als je pech hebt heb je ook nog eens zo'n sloper dat je zo'n beetje 3 nieuwe dekens per winter kan gaan aanschaffen.

Verder, HALSTER AF! echt levensgevaarlijk als je die omlaat! Je kan 'm ook makkelijk pakken zeg je dus absoluut nie tom doen. Ik heb al veels te vaak verhalen gehoord van paarden die zich letterlijk aan hun halster hebben opgehangen. En die dat met de dood hebben moeten bekopen...

En wat die ijzers betreft, zou ik ook zeggen eraf halen. Ik ben sowieso niet zo'n voorstander voor ijzers. Maar zeker met sneeuw dat is gewoon niet te doen, kun je je paard echt niet buiten doen en kun je ook niet rijden (dat zou wel kunnen met een binnenbak maar die heb je dus niet meer). Ik zelf had m'n haflinger eerst ook vierkant op ijzers, toen alleen nog voor. en toen heb ik ze er voor ook afgehaalt. Heeft denk ik een jaar geduurt voor haar hoeven niet meer brokkelde, want de hoeven moeten eraan wennen/aanpassen aan het feit dat ze geen ijzers onder hebben. Je zou evt. als je dat liever hebt kunnen kiezen voor hoefschoenen als je de ijzers er dus af laat halen. Daarbij kon ik zo'n beetje iedere 2 weken opnieuw de ijzers eronder laten slaan omdat ze er iedere keer 'afvielen'. Bij mijn paard was het niet zo dat ze er af 'gezogen' werden maar dat door de modder etc. het zo glad is dat het achterbeen wat door glijd en ze zo op haar voorste ijzer gaat staan op de punt zeg maar en dan is je hoefijzer er dus af. Maargoed hoef dus niet bij alle paarden zo te zijn, maar dat is mijn ervaring. Mijn advies dus, hoefijzers eraf halen en de hoeven de kans geven zich aan te passen.

En wat betreft dat water, ik weet niet of dat 'algemeen' geregelt is of dat je daar dus zelf voor moet zorgen, maar als dat laatste het geval is, hmm.. tja.. met vriezen is het toch altijd wel ingewikkeld, kun je er nog hooi in doen of een bal.. dat helpt wel iets, maar niet veel.

Enne.. die wondjes.. dat is heus niet zo eng hoor! tja .. tuurlijk krijgt je paard een keer een krasje, geen ramp. Daar hoef je niet persee met betadinespray oid mee in de weer hoor. Paard kan heus wel iets hebben ze zijn niet van suiker :+ mijn paarden hebben echt een enkele keer ergens een krasje, echt geen ramp hoor ;) maargoed zeker als je wellicht met wat meer paarden in de wei staat is de kans wellicht iets groter. Maar niks om je zorgen over te maken.

Iig heel veel succes! En supergoed dat je die keuze gemaakt hebt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:36

Goed plan van je!

Ik wil nog wel twee dingetjes toevoegen aan dit topic...

Let op het ontwormen (weidebeleid, mestruimen, ander ontwormschema) en op het fructaan, zeker nu de koude nachten er weer aankomen.

Je kunt het beste even kijken op paardnatuurlijk.nl, daar staat de boel heel helder uitgelegd. :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:56

TurdusMerula schreef:
Goed plan van je!

Ik wil nog wel twee dingetjes toevoegen aan dit topic...

Let op het ontwormen (weidebeleid, mestruimen, ander ontwormschema) en op het fructaan, zeker nu de koude nachten er weer aankomen.

Je kunt het beste even kijken op paardnatuurlijk.nl, daar staat de boel heel helder uitgelegd. :)

ten eerste dank je wel voor je reactie :)
maar wat is fructaan? :o
en ontwormen doe ik nu 1x in de 3 maand.. is dat te weinig voor in de wei?? (ps. ik doe altijd een ander ontwormmiddel)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:59

bedankt allemaal voor jullie leuke reacties! :D

en ik laat idd het halster af dan.. (ik vind dit zelf ook altijd beetje eng) en denk dat ik dan de ijzers ook maar af doe... beetje afbrokkelen is dus normaal.... hoevaak laten jullie dan bekappen ongeveer? ik doe het nu 1x in de 6 tot 8 weken.. (en dan nieuwe ijzers) maar bekappen moet denk ik minder vaak? nouja.. misschien met brokkelhoeven in het begin misschien ook niet..... :P

en koud gras en koliek??? oke.. goede tip.. dit wist ik namelijk niet.. maar ik zat er zelf aan te denken om eerst te beginnen met 2 a 3 uur weidegang op een dag.. hooguit 4.. en dan misschien per week opbouwen met 1 uur perdag?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:01

3 keer in de maand is meer dan genoeg hoor! 1 keer in de 2 maanden is zelfs al voldoende (ligt misschien wel aan je paard).

Top dat jullie de paarden gaan verhuizen! :)