Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:51

Ik ga absoluut voor minder faciliteit voor mezelf,
of een paard veel buiten kan is een van de belangrijkste dingen waar ikzelf op let als ik stalling zoek.
23 uur in een hokje staan wordt niemand vrolijk van lijkt mij? :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:58

Ik vind het wel raar dat vrijwel iedereen hier roept dat de luxe van het paard, voor eigen luxe gaat..
Waarom zijn er dan alsnog zo veel paarden die nouwelijk op de wei komen?
Die mensen durven denk ik niet te reageren. :=

Ik ga lekker mee in de massa. :))
Mijn paarden staan alle drie 24/7 buiten. Ik heb verder helemaal niets.
kleine tijdelijke uitzondering, 1 paard staat nu op boxrust. Daarna snel weer altijd buiten!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:48

Sodeletuut schreef:
Ik vind het wel raar dat vrijwel iedereen hier roept dat de luxe van het paard, voor eigen luxe gaat..
Waarom zijn er dan alsnog zo veel paarden die nouwelijk op de wei komen?
Die mensen durven denk ik niet te reageren. :=

Ik ga lekker mee in de massa. :))
Mijn paarden staan alle drie 24/7 buiten. Ik heb verder helemaal niets.
kleine tijdelijke uitzondering, 1 paard staat nu op boxrust. Daarna snel weer altijd buiten!

ik denk dat veel mensen dat graag zouden willen voor hun paard ,maar dat het op de meeste stallen gewoon niet mogelijk is.
op mijn vorige stal was het ook niet mogelijk en nu sta ik heel klein en heb een stalhoudster die zelf de paarden graag buiten ziet.
en er is hard gewerkt aan een grote paddock.
ze heeft zelf 3 shetjes een fries en een kruising Boulognes en het zijn geen van alle stalpaarden ook de 3 pensionklanten willen graag dat de paarden buiten staan en gelukkig kan dat hier.

maar in mijn buurt hier zie je dat verder echt niet veel, meestal 1 losgooi stuk waar iedereen even in kan en alleen als je er zelf bent.

vuurneon

Re: Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:53

Dat mijn pony nu nog 24/7 buiten staat is ook luxe voor mijzelf: ik hoef geen water te halen nu, niet te voeren en hoef niet eens hem beweging te geven als ik daar geen tijd voor heb. Als het rotweer is, kan ik nu lekker binnen blijven!
Straks als de wei te nat wordt, komt hij bij de stal te staan: dus dan moet ik wel voeren etc... omdat daar weinig gras staat.

Al zou ik later toch wel een andere plek willen hebben waar hij toch veel buiten staat, maar wel een buitenbak is bv. Want dat mis ik nu wel. Uitrijmogelijkheden zijn echt goed hier, maar er is alleen een openbare bak (die 15minuten rijden is) met een bagger bodem: dus de hele winter is het een zwembad :+ en het is vaak erg druk met de rest van de mensen die hun paard er in los laten bv.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:34

mirgino schreef:
ik denk dat veel mensen dat graag zouden willen voor hun paard ,maar dat het op de meeste stallen gewoon niet mogelijk is.
op mijn vorige stal was het ook niet mogelijk en nu sta ik heel klein en heb een stalhoudster die zelf de paarden graag buiten ziet.
en er is hard gewerkt aan een grote paddock.
ze heeft zelf 3 shetjes een fries en een kruising Boulognes en het zijn geen van alle stalpaarden ook de 3 pensionklanten willen graag dat de paarden buiten staan en gelukkig kan dat hier.

maar in mijn buurt hier zie je dat verder echt niet veel, meestal 1 losgooi stuk waar iedereen even in kan en alleen als je er zelf bent.

Dan moet je een andere stalling zoeken. ;)
Hier in de omgeving heb je voornamelijk stallen, waar paarden amper buiten komen. En toch is het absoluut mogelijk om ook je paard op plekken te zetten, waar ze meer of 24/7 buiten komen. Kwestie van goed zoeken en geen genoegen nemen met zo'n stalling, waar je paard amper buiten komt. Het is mij ook gelukt en ik ken nog diverse andere plekken in de omgeving. Maar ja, mensen willen geen regen, geen kou en geen paard buiten, of het nou voor een paar uurtjes per dag is of voor 24/7 per dag. Ik snap dat niet. Heb je dan een paard alleen maar voor je eigen plezier? Of mag je paard zelf ook nog een fijn leventje hebben, naast zijn/haar leven met jou?

Ik weet helaas het antwoord wel en dat geven ze trouwens zelf ook toe zonder schuldgevoel vaak. En daar schrik ik nog altijd weer van. Overigens is hier land zat, een en al weiland, die in de winters vrijwel leeg zijn (op een aantal landjes na gelukkig). Dus het excuus van geen ruimte is echt bullshit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:39

Ik zoek al een tijd een wei maatje,en dacht echt dat heel veel mensen hun paard wel 24/7 op het land wilden hebben maar dat valt vies tegen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:40

ik zoek voor de ultieme combinatie :D
dan betaal ik maar wat meer :P

maar paard staat voorop uiteindelijk
als hij het niet goed heb, hoe kan ik dan luxe rijden ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:40

marleen_usar schreef:
Ik zoek al een tijd een wei maatje,en dacht echt dat heel veel mensen hun paard wel 24/7 op het land wilden hebben maar dat valt vies tegen.

en het valt vies tegen om een stal te vinden met 24/7
althans hier in NH wel

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:41

Jammer dat je zo ver woont.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:45

juist dat is dus het probleem ;)
hier in noord-holland zijn de weilanden niet zo droog en sterk :n
daarom sta ik nu ook 20 min rijden van mijn huis af
sta nu op een stal wat wat hoger ligt en dus drogere weilanden heeft
zodat hij 24/7 buiten staan....nog steeds! terwijl andere stallen hier in de buurt ze al binnen hebben staan
en ja ik moet tezijnertijd ook naar binnen hoor,maar ze kunnen zodra het land droog is wel weer naar buiten! :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:46

@Twiggy2008

misschien zijn de stalhouders en boeren bij jou in de regio makkelijker dan hier ;)

maar in deze regio zijn ze gewoon amper

het is misschien moeilijk te begrijpen voor veel mensen ,maar je bent afhankelijk van diegene die paarden stallen of deze paddocks willen maken of hun wei kapot willen laten lopen

op de meeste stallen hier in de buurt gaat de wei dicht als de wei nat word
en dan heb je ,als je geluk hebt, 1 bak waar ze in los mogen
maar daar word ook in gelongeert en dan mogen ze alleen los als jij erbij bent
en dat is voor mensen die werken erg lastig ,omdat veel mensen s`avonds komen en beide bakken bezet zijn.

ik ben na lang zoeken en goed opletten achter deze stal gekomen
er ging 1 meisje weg die de pony van de stalhoudster gekocht had en ik ban 1,5 jr de enige pensionklant geweest
nu zijn we met 3 pensionklanten en is er hier ruimte gemaakt voor een flinke paddock
en alleen omdat de stalhoudster de paarden niet 24 uur op stal wilt hebben

en de grotere stallen geven daar vaak niet om,paddocks maken kosten veel geld en nemen veel ruimte in.
en weiland zat, :n dat valt hier ook wel mee bij de stallen hoor.
veel stallen hebben in de zomermnd de paarden s `nachts ook binnen
ik heb het geluk dat we bij een oom van haar 5 km verderop de hele zomer buiten kunnen,omdat deze man 4 bunder heeft voor zijn 3 dieren en die 7 van ons kunnen daar makkelijk bij

was het maar zo makkelijk als jij voorstelt :7

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:55

ik sta zelf ook in dubio... Paard op stal laten, en in de winter bijna niet buiten... (of met zn allen in de bak) vind ik ook niet echt ideaal... of 24/7 buiten met andere paarden...Waar toezicht is etc, en waar ze ook bijgevoerd worden... Ik heb dan wel gewoon een plek waar ik overdekt kan poetsen. Maar net zoals ik nu heb ook geen binnenbak, maar ik zou kijken wat voor mijn paard et fijnste is...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:02

wendy_paard schreef:
TurdusMerula schreef:
8 uur per dag buiten betekent nog steeds 16 uur per dag binnen...
Vind dat lang hoor...

Maar ik weet het, een fijne stalling is héél moeilijk te vinden...

dan rijden en poetsen erbij is 2 uur is viertien uur binnen, je slaapt ong 8 uur en dan verveelt hij zich 6 uurtjes als paard op
stro staat met lekker veel uwvoer geloof ik niet cht dat hij zich verveelt.

Ik slaap graag 8 uur ja, maar een paard niet...
Dat is toch iets te menselijk gedacht.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:34

precies, een paard valt echt niet met de mens te vergelijken. Wij willen wel een even alleen zijn, snachts slapen en in een warm bed liggen. Zo denkt een paard echt absoluut niet!
En over die stallen in de randstad.. Ik woon zelf ook in NH en het idd echt moeilijk om een goede stal te vinden. Alles is hier nu ook zeer nat en blubberig. Ik heb nu een stal na lang zoeken die het dichts bij mijn eisen komt.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:41

ik ga ook voor minder faciliteiten voor mezelf.
Voor mij is paardrijden een hobby, maar voor het paard is het wel zijn hele leven.
Ik woon ook in de randstad, maar ik vind hier nog wel tamelijk gemakkelijk stalling voor 24/7 buiten. Dat is trouwens altijd de hoofdvereist, alles extra is voor mij luxe.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:55

marleen_usar schreef:
Jammer dat je zo ver woont.

Waar woon je dan?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:35

Hier ook 26/10 buiten
Wat luxe betreft is het ook maar net wat je zelf gewend bent. Ik ben al jaren bij dezelfde stalling, sindsdien zijn er alleen veranderingen doorgevoerd om de paardenluxe te bevorderen. Zodoende ben ik reuzeblij met mijn meestal-begaanbare-mini-bak. We hebben zelfs warm water! :oo :+

Het valt me ook op dat hier wel veel mensen voor hun paard kiezen, terwijl er echt wel paarden 24/7 op stal staan (als ze geluk hebben 23/7 8)7 )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:46

Wat is 26/10? :P

@ Missie, als je die keuze hébt mag je al blij zijn. Ik zou niet eens hoeven nadenken...

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:55

Luxe is inderdaad maar net wat je gewend bent. Heb op een hele luxe fijne stal gestaan met alle faciliteiten voor ruiter en paard. We zijn daarna verhuisd naar een ander dorp dus paard ook mee, we kwamen terecht op een "boeren" stalling, zelfde luxe voor het paard als de vorig genoemde stal alleen voor de ruiter minder luxe (geen binnenbak, geen overdekte longeercirkel, geen solarium, geen poetsplaats met warm water).

Daarna verhuisd naar een manege met binnenbak (waar we pas na 10-en 's avonds terecht konden en waarbij paardlief niet de aantal uren buitenkwam als wat beloofd was, was gelukkig een tijdelijke oplossing!).

Nu staat paardlief met een vriendje aan huis, heb geen bak, geen eigen weiland, geen poetsplaats maar wel -->

Weiland wat ik mag gebruiken, dus zomers staan paardlief en vriendje van 's morgen half 8 tot 's avonds 8 uur op de wei, dan komen ze naar huis en gaan in de paddock van ca. 200m2 waarbij ze ten allen tijde in de stal kunnen. 's Winters gaan zo ook een aantal uren per dag de wei op zolang de wei het toelaat, voor de rest staan ze in de paddock met bijna onbeperkt hooi.

Heb geen rijbak maar rijd in een bak in het dorp (10 minuten stappen over straat) maar ik mis de luxe (nog) niet echt, voor mij is de luxe nu dat mijn paard en pony 24/7 buiten kunnen staan, naar binnen kunnen wanneer ze willen, ik ze zelf voer met het voer waarvan ik vind dat dit het beste op hun behoefte aansluit en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Aan luxe wen je snel maar je bent het ook weer snel ontwent wanneer je paard(en) het goed naar de zin heeft(hebben).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:13

liseke schreef:
ik ga ook voor minder faciliteiten voor mezelf.
Voor mij is paardrijden een hobby, maar voor het paard is het wel zijn hele leven.
Ik woon ook in de randstad, maar ik vind hier nog wel tamelijk gemakkelijk stalling voor 24/7 buiten. Dat is trouwens altijd de hoofdvereist, alles extra is voor mij luxe.

uhhh woonplaats belgie?

ik praat over amsterdam, enz ,knap als je het hier wel makkelijk kan vinden ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:15

TurdusMerula schreef:
Wat is 26/10? :P

de ene dag in het jaar dat ze buiten mogen ~~}>

Ik bedoelde 24/7 :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:17

Als mijn pony niet blij is ben ik ook niet blij, zo simpel is het. Ik kies dus voor een stal waar ik veel zelf moet doen, maar waar mijn pony alle vrijheid en mogelijkheden heeft.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:34

wendy_paard schreef:
TurdusMerula schreef:
8 uur per dag buiten betekent nog steeds 16 uur per dag binnen...
Vind dat lang hoor...

Maar ik weet het, een fijne stalling is héél moeilijk te vinden...

dan rijden en poetsen erbij is 2 uur is viertien uur binnen, je slaapt ong 8 uur en dan verveelt hij zich 6 uurtjes als paard op
stro staat met lekker veel uwvoer geloof ik niet cht dat hij zich verveelt.

Een paard slaapt toch geen 8 uur?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:39

Ik heb een stal waar mijn paard veel naar buiten kan ('s avonds naar binnen) en ik veel luxe heb. Maar dat is dan ook particulier.
Mijn luxe is dan ook: Stallen worden gedaan, paard wordt binnen/buiten gezet en ik heb een binnenbak aan de overkant van mijn stal.

Luxe voor mijn paard: 's morgens naar de wei tot 's avonds, onbeperkt hooi en contact met andere paarden (Ook op stal).

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:56

Michellkuh schreef:
Ik heb een stal waar mijn paard veel naar buiten kan ('s avonds naar binnen) en ik veel luxe heb. Maar dat is dan ook particulier.
Mijn luxe is dan ook: Stallen worden gedaan, paard wordt binnen/buiten gezet en ik heb een binnenbak aan de overkant van mijn stal.

Luxe voor mijn paard: 's morgens naar de wei tot 's avonds, onbeperkt hooi en contact met andere paarden (Ook op stal).

Klinkt mooi! Fijn voor beide, niet het ene uiterste en niet het andere uiterste. Al zou ik mee luxe voor mezelf ook niet hoeven, dan wat jij nu al hebt :)
Wat luxe voor het paard kunnen we niet zeker weten, maar die van jou zal zeker tevreden zijn :D