paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafje88

Re: paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:26

oke bedankt voor de tip heidiLOVER ! ;)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:32

Oh Sorry. :o

en idd, wat heidilover zegt :j en je krijgt er dan eerst een waarschuwing bij, en later krijg je volgens mij echt een boete, als je je niet aan 'de regels' houd ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:43

Is toch heerlijk je paard 's winters bij huis :-)
Ik vind het prima kunnen voor alleen de winter (eind maart weer lekker op de weide), mits je haar in beweging houdt (dagelijks wandelen of buitenrijden). 3 a 4 keer daags hooi op verschillende plaatsen neerleggen (heeft ze wat te doen). En zeker zorgen voor schoon zand op de bodem en droge schuilstal. Er zal wel veel uitgemest moeten worden, zeker een kruiwagen vol om de 2 a 3 dagen. Ik zou wel overwegen om een geit erbij te nemen, of aantal uren dagelijks samen met andere paarden te zetten.

zie het als een tijdelijke oplossing. je ontneemt je paard de vrijheid als je het permanent zou doen. Grazen en soortgenoten is erg belangerijk voor een paard. Ook hebben ze ruimte nodig om te kunnen galoperen. Dat doen ze niet op een klein stukje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:57

heidiLOVER schreef:
nou als je in de middagpauze ook gewoon thuis kan zijn, dan zou het opzich wel kunnen, als je er een goed zandstuk van maakt en er misschien een geitje of iets bijneemt als gezelschap en je haar gewoon tussen de middag ook wat bij kunt voeren moet het geen probleem kunnen zijn..
De mest mag je idd in een groene emmer doen. Wij doen dat soms ook. Pas wel op dat hij niet te zwaar word van al het natte zand etc dan halen ze hem namelijk niet op!

Dat verschilt echt per gemeente! Niet bij elke gemeente mag het in de groene container!

Een geitje is ook geen goed gezelschap voor een paard - paard hoort in een paarde-kudde en niet bij geiten! Daarbij vind ik een geit niet makkelijk in onderhoudt en bezuinig je alleen op de aanschafprijs.
Een goed "zandstuk" krijg je alleen door een goede drainage! (tenzij je op zandgrond woont :D )

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:08

hoe denken je buren erover? Als die het niet zien zitten heb je een probleem. Als die het wel gezellig vinden gewoon doen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:19

Waar wilde je gaan rijden eigenlijk?

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 16:36

mijn buren vinden het prima!
en ik wilde rijden in de openbare bak en lekker buiten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:44

En je buren zijn zodanige paardenkenners dat zij alle consequenties kennen en natuurlijk perfect weten waar ze straks aan toe zijn?
Want ik heb het idee dat je een beetje naïef over deze kwestie denkt... Een paard hebben is leuk, totdat het gaat regenen en het fietsen toch wel erg ver is met de korte dagen in zicht.

Ik ben van mening dat mensen veel te snel kiezen voor een eigen paard, en het is allemaal hardstikke leuk, tot de minder leuke karweitjes in zicht komen.

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:55

Ik zou er geen geit bij in zetten, de meeste geiten gaan aan de staart knagen.
En je ouders kunnen altijd nog de mest gedeeltelijk gebruiken voor de tuin.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:59

Janine1990 schreef:
En je buren zijn zodanige paardenkenners dat zij alle consequenties kennen en natuurlijk perfect weten waar ze straks aan toe zijn?
Want ik heb het idee dat je een beetje naïef over deze kwestie denkt... Een paard hebben is leuk, totdat het gaat regenen en het fietsen toch wel erg ver is met de korte dagen in zicht.

Ik ben van mening dat mensen veel te snel kiezen voor een eigen paard, en het is allemaal hardstikke leuk, tot de minder leuke karweitjes in zicht komen.

ik vind dat je het erg negatief benaderd. ze kan het toch proberen, hoe dit haar bevalt. het is een tijdelijke oplossing.
volgens mij zoekt ze gewoon voor oplossingen om het iets gemakkelijker te maken deze winter. daar is niets mis mee, als die oplossing voor de hand ligt. volgens mij hebben deze mensen genoeg grond om een paard te mogen/kunnen stallen, waar uiteindelijk de buren niets over te zeggen hebben. Alhoewel het wel beter is om dit in harmonie te laten verlopen.

wat betreft een geit erbij: er zijn ook genoeg geiten die niet aan staarten knagen (is mijn ervaring).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:03

Natuurlijk kan het tijdelijk, maar het is wel een grote verhuizing. Zoiets moet je GOED over nadenken. Niet zo van de een op andere dag doen. Je moet kritisch naar jezelf toe zijn, naar het paard, naar de huisvesting. Het moet GOED zijn voor jou EN voor het paard. Die laatste misschien wel het belangrijkst...

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:08

Loretteeee schreef:
Ik heb gehoord dat een geit de staart van een paard op eet?? :oo
(anders zou t voor mij ook een goede zijn :+ :+ ik volg dit even goed. :o )

nou dat deed de geit die bij mijn vz pony stond lang geleden anders niet hoor

maar als de buren er geen probleem mee hebben zou ik het ook doen...
en wat blubber betreft, dan zou ik het mooi bestraten (heeft je paard ijzers?)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 17:40

hafje88 schreef:
en hoezo niet mariska32 ? :)

om heel erg veel redenen.
ik denk dat veel mensen hier in het topic niet beseffen hoe klein 20x25 is....
dat is een halve rijbak.
daar moet dan nog vanaf een stal,ruimte voor hooi opslag,een mestkarretje enz enz.
blijft over in het gunstigste geval zo'n 20x15 [is 1/3 van een bak]
een paard kan daar nooit eens lekker zijn benen uitslaan.
gazongras is heel erg slecht voor een paard,gras in een park dus ook......
houtsnippers word binnen het half jaar een grote stinkende bacterie bron.
blijft over zand,erg duur!
dan komt het punt nog dat een paard zelfs voor een winter niet alleen moet staan.
een geit is een erg slecht alternatief.
het vervangt geen paard.
vreten vaak de staart af. [weet er alles van] :o
een geit is een expert in uitbreken.
en als je wil leren vloeken koop er dan vooral 1. :D

het lijkt heel mooi,maar geloof me.
binnen een maand trek je de haren uit je hoofd. [en anders je pony wel]
doe het niet!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:51

[quote=mariska32]gazongras is heel erg slecht voor een paard,gras in een park dus ook......
houtsnippers word binnen het half jaar een grote stinkende bacterie bron.[/quote]

En waarom is gazongras dan slecht?? wat is dan 'gewoon' gras, wat wel goed is voor je paard?
En houtsnippers.. ik heb ze nu ong. een half jaar-jaar. en ik heb er nog geen last van hoor!
ten minste.... als je het goed bij houd dan zou het niet zo worden...
als de bomen gesnoeid moeten worden bij ons of bij andere mensen. dan verschonen we de boel weer.
mijn vader heeft een versnipperaar, en als je een paar takken vind dan heb je weer een mooi laagje erbij :)

net als een stal verschonen, alleen dan wat minder vaak ;)
zo doe ik t..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:57

Loretteeee schreef:
[quote=mariska32]gazongras is heel erg slecht voor een paard,gras in een park dus ook......
houtsnippers word binnen het half jaar een grote stinkende bacterie bron.

En waarom is gazongras dan slecht?? wat is dan 'gewoon' gras, wat wel goed is voor je paard?
En houtsnippers.. ik heb ze nu ong. een half jaar-jaar. en ik heb er nog geen last van hoor!
ten minste.... als je het goed bij houd dan zou het niet zo worden...
als de bomen gesnoeid moeten worden bij ons of bij andere mensen. dan verschonen we de boel weer.
mijn vader heeft een versnipperaar, en als je een paar takken vind dan heb je weer een mooi laagje erbij :)

net als een stal verschonen, alleen dan wat minder vaak ;)
zo doe ik t..[/quote]

waarom gazongras slecht is?
kijk maar eens op google,zal je genoeg vinden denk ik.

ik ken er veel die houtsnippers hebben gebruikt.
bij allen is het weer weg.
veel werk en het afvoeren is duur.
met aanvullen zal je het een tijdje langer kunnen redden maar ook bij jou gaat het mis.....

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:15

Lekker negatief! :o
Je moet gewoon doen waarvan jij zeker weet dat het kan! Je zegt zelf dat de tuin drie keer zo groot is als dat stukje wat je voor je paard mag gebruiken, dus ruimte zou niet echt een groot probleem zijn. Wel zou ik als ik jou was kijken naar een gezelschapsdier voor je paard! ;)
Als jij en je ouders zeker weten dat het kan, moet je het gewoon doen! ;) Helemaal als het alleen maar voor de winter is kan het wat mij betreft wel hoor! ;)

Heel veel succes!!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:54

Als dat waar is, dat hij nu 3 keer kleiner staat, dan staat je paard nu op een stuk van 10 x 5 of zo?

Je gaat het op een halve buitenbak nu zetten en dat is klein, als hij nu nog kleiner staat, is het reden hem daar weg te halen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:07

ik denk dat hij nu veelal in de stal staat. dan is de nieuwe oplossing beter lijkt mij.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:48

Je zou het voor een seisoen kunnen proberen.

Ik zou een stuk bestraten zodat het paard wel op het droge kan staan.
Je weide zal wel snel kaal zijn dus goed bijvoeren.

Mijn haf staat op een stuk van 60x65 er staat nu nog wel gras op maar de kwaliteit wordt wel minder. Er wordt nog een stuk afgezet om de rest van de grond te sparen.
Mijn shet staat op een stuk van 35x15 dit is wel bijna helemaal kaal.
Beide weilanden zijn (nog) niet modderig.

Bij goed weer staan ze de hele dag buiten als het hard regend een halve dag dit om te voorkomen dat alles wordt stukgelopen.

Beide ponies komen samen te staan als het is gelukt om de shethengst te castreren.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:55

@ Mariska32 : Ik zie wel of het mis gaat, heb het nu ruim een jaar en gaat nogsteeds goed ;)

Ik denk trouwens ook dat je het gewoon kan doen. ;)
je bent toch van plan om het alleen in de winter te doen. (toch?) ik denk dat het opzich goed gaat komen!! ;)
en anders kijk je het eerst aan of het een modderpoel word, en als dat zo is, kan je er altijd nog wat aan doen :)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:22

Het lijkt mij niet echt een goed idee, maar ik heb zo het vermoeden dat je dat antwoord niet echt wilt horen. Je zult in ieder geval zand moeten storten of het gras moeten bestraten, want zo'n klein stukje is vooral in de winter binnen een paar dagen een complete modderpoel. Als ik dan ook nog lees dat je niet veel tijd hebt, dan moet je je toch maar eens gaan realiseren dat een paard aan huis ook veel tijd kost. Misschien wel meer dan het heen en weer fietsen naar de wei wat je nu doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:18

Dit is typisch zoiets dat klinkt als een heel leuk idee , maar in de praktijk pakt het vaak waardeloos uit.

Gras moet je het sowieso niet houden , daarvoor is het veels te klein , dat wordt in de winter in een week tijd een enorme bende.
Dat is qua voeding niet erg als je bijvoert maar voor je paard is het natuurlijk waardeloos om in de modder te staan en als je een echte dierenliefhebber bent dan is het ook geen fraai gezicht om tegenaan te kijken. Je moet er dus minimaal een laag zand op doen om het een beetje houdbaar te maken. En eigenlijk moet je het dan eerst draineren e.d. als je het goed aan wilt pakken. Liefst ook een stukje bestraten zodat het beestje op droge en stevige bodem kan staan. Als je dat doet dan kan het best werken.

Maar dan nog zit je met het mest-probleem. Een Haflinger kakt in een week echt wel meer dan 1 Kliko vol , zéker als je ook strooisel in de stalgebruikt.
En al zou je het met 1 Kliko redden dan moet je nog maar de mazzel hebben dat ze hem meenemen , want meestal mag paardenmest er niet in / wordt het te zwaar.
En als de Kliko niet mag , hoe ga je het dan afvoeren ?

Ook zul je minimaal 5 baaltjes hooi per week nodig hebben om het beestje te voorzien van voldoende ruwvoer. Hoe ga je dat doen , ga je dagelijks ergens een baal halen , of kun je wat balen opslaan ? En als je maar voor bvb. 1 of 2 weken op kunt slaan , wat doe je dan als het hooi bij je leverancier op is ?
De meeste paardenhouders kiezen er namelijk voor om voor de hele winter in 1 keer al het hooi in te kopen en op te slaan , en het komt vaak voor dat er tegen het eind van de winter niks meer te vinden is totdat er weer vers gras gehooid kan worden. Dan ben je de pineut als je nog maar voor een week hebt liggen...

En zelfs al heb je al deze dingen geregeld waardoor het best te doen is allemaal , dan nog....als je om je dieren geeft zet je ze niet alleen.
Een paard hoort met minimaal 1 ander paard samen te staan , het is een kuddedier. Een geit of schaap o.i.d. is best leuk , maar NAAST minimaal 2 paarden.

Kies je ervoor om je paard bij huis te zetten en moet dat dan zonder ander paard erbij , dan ben je erg egoïstisch in mijn ogen.
Leuk voor jezelf dat je dan je paard bij huis hebt , makkelijk enzo , maar het paard is daar de dupe van want die staat de hele dag in zijn uppie zich te vervelen en heeft bovendien ook nog geen ruimte om eens goed de benen te strekken. Dat is GEEN leuk bestaan voor een paard.

En ook dat is iets waar je als echte dierenliefhebber niet blij van wordt , als je elke keer je paard alleen ziet staan op zo'n klein stukje.
Zie je dat wel zitten en wordt je wèl vrolijk van dat beeld elke ochtend / middag / avond dan ben je niet echt een dierenliefhebber.

Klinkt hard en ik snap best dat mensen die ervoor kiezen , niet inzien dat het niet goed is , maar zo simpel is het ècht.

Overigens : houtsnippers zijn inderdaad leuk voor korte tijd. Maar hout vergaat uiteindelijk toch en rot dan weg , waardoor je een steeds dikkere laag prut krijgt en steeds weer nieuwe snippers erop moet blijven gooien. Bovendien zou je niet zomaar alle houtsnippers erop moeten gooien van wat er allemaal maar in de buurt gesnoeid wordt. Je moet wel heel goed weten van welke bomen / struiken de snippers zijn gemaakt want als er giftig spul bij zit en je paard eet het op....ze gaan zich toch vervelen op zo'n klein stukje , zéker als ze zonder ander paard staan , en dan is de kans groot dat ze wat snippers gaan vreten.

Denk dus goed na voordat je eraan begint.

Wil je het ondanks alles toch doen om het je voor jezelf zo leuk lijkt , doe het dan vooral maar zorg dat je wel een normale plek achter de hand houdt waar je je beestje direct weer naar terug kunt brengen als je er uiteindelijk achter komt dat het toch niet werkt :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:30

en je wilt lekker rijden in de openbare bak, om paard beweging te geven
en wat als nu ontzettendveel regent, vriest of sneeuwt?
dan kun je dus niks eigenlijk

persoonlijk vind ik het ook erg klein, en om gras erop te laten is geen doen, binnen week is dat kapot getrapt
ik zou het dan ( een deel) betegelen

Mest afvoer is idd meer dan een kliko
ik heb van een week, alleen mest ( geen stal) van 3 paarden een volle aanhanger per week
1/3 ervan is echt wel meer dan 1 kliko ( aangezien je 1 paard hebt)

waar sla je het hooi en stro op? heb je daar een aparte droge ruimte voor?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:35

ik ben ook aan het uitpuzzelen wat je al niet moet ondernemen om paarden aan huis te hebben en het valt idd niet mee; bouwvergunning voor stallen+ opslag aanvragen, Een mest container huren en eens in de zoveel tijd laten legen (20 euro/kuub) vergunning voor paddock of bak (want; omheind!) aanvragen, hooi kopen + opslaan, weidegang zoeken in de omgeving.......noem maar op! Best een gedoe hoor en dan hebben we het over 3000 vierkante meter grond in een buiten gebied!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:56

rapido: Kan me dan ook niet voorstellen dat je zomaar een pony in je achtertuin MAG zetten van de gemeente. Er zijn zoveel regeltjes, enkel binnen gemeentes al...