Heeft jouw paard ijzers? En waarom (niet)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft jouw paard ijzers?

Ja, ivm wedstrijdrijden
16 (11%)
ja, ivm mennen
4 (2%)
ja, ivm buitenrijden
35 (25%)
ja, ivm slechte hoeven, hoefkatrol etc.
14 (10%)
ja, andere reden (uitleg?)
13 (9%)
nee, is niet nodig
55 (40%)

Totaal aantal stemmen: 137

STELLAlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:07

Stella stat rondom op ijzers, omdat ze hele zachte hoeven heeft. Als ik alleen in de bak zou rijden, hoeft dit geen probleem te zijn, maar omdat ik ook graag buitenritjes maak gingen haar hoeven helemaal kapot. Ik zal heel blij zijn als haar hoeven weer helemaal de goede vorm hebben!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:10

ik heb gekozen voor Ja, ivm buitenrijden. maar eigenlijk is het voor buitenrijden EN wedstrijdrijden.
loulou is vierkant beslagen omdat ik veel over het harde rijd. maar ook zodat ik er kalkoenen in kan draaien bij de cross. maar als ik geen cross zou rijden zou ik er toch vierkant op ijzer houden omdat ze gewoon heel erg slijten.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:32

Yorghos heeft voorheen altijd ijzers gehad ivm een standcorrectie van de achterbenen. Ook reed ik altijd erg veel buiten, dus om slijtage te voorkomen waren ijzers geen overbodige luxe.
Afgelopen winter zijn de ijzers er voor het eerst onderuit gegaan. Ik reed weinig en met ijzers liep Yorghos de hele wei kapot. Mijn hoefsmid dacht dat het wel te proberen viel en het gaat inderdaad goed.
Toch laat ik hem over een maandje weer beslaan voor de zomer. Ik rijd dan weer wel veel buiten (ook verharde weg) en dan neem ik liever geen risico. In de winter gaan ze er weer af.
Mijn optie staat er dus niet bij...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:49

Ik rij altijd buiten en veel over de weg zn ijzers zijn na 8 weken altijd goed versleten dus hij heeft ze hard nodig.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:20

pepeijn is vierkant beslagen. ik ben vaak genoeg met hem op de harde weg bezig. ik ben wel benieuwd naar "de materie" die sugarmiss bedoelt eigenlijk. kan je daar iets meer over vertellen? de nadelen van die schoenen, lijkt me dat dat gaat broeien en schuren ed. schoenen zijn een veel oudere techniek (uit de romeinse tijd) dan ijzers, daar moeten ook redenen voor zijn lijkt me.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:30

Ewalda heeft wel ijzers. Ze heeft rechtsvoor een hoefscheur en als ze niet op ijzers staat drukt ze de scheur open en wordt ze kreupel. Verder heeft ze voor en achter ijzers omdat ik vaak over verharde weg rij.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:23

Tiko staat vierkant op ijzers. Toen we hem kregen was hij onbeslagen, maar hij bleek zo erg te schrapen, dat hij elke drie weken weer bekapt kon worden, omdat de voorkant van z'n hoef een stuk korter was dan de achterkant. Toen is hij voor op ijzers gegaan. Toen myrthe meer met hem naar buiten ging, en ook trektochten e.d. ging rijden is hij ook achter op ijzers gegaan.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:46

Kebie is tot mijn grote verdriet 4-kant beslagen vanwege zeer slechte hoeven. Ze heeft platvoeten met een hele dunne zool. Dat betekende dat ze bij elk kiezeltje struikelde en ik heb dan ook redelijk wat doodsangsten uitgestaan op dat paard.
Ook op hoefschoenen kon ze niet uit de voeten, het bleef pijnlijk.
Sinds ze ijzers heeft is ze alleen maar beter en ruimer gaan lopen. Overigens staat ze wel op een natural balance ijzer (voor) ivm aftrappen.

Lyon hoeft maar 1x per half jaar naar de hoefsmid en heeft bijzonder goede hoeven en veel grip. Die loopt dan ook onbeslagen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:21

Luna loopt ook op blote voeten rond. Ze heeft denk ik nooit op ijzers gestaan. Luna heeft van zichzelf redelijk goeie hoeven. Ik moet wel iedere 6 tot 8 weken haar hoeven laten bekappen omdat ze aan de ene kant net iets harder slijten dan aan de andere kant en haar straal groeit vrij hard.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:37

Bono heeft gelukkig ook geen ijzers nodig, hij heeft volgens de dierenarts hoeven van eikenhout, dus heel erg hard en sterk, scheld me een hoop geld zo daar kan veel andere dingen van kopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 12:16

met ijzers heb je altijd een veel mindere functie van de hoef.
de hoef kan weing uitzetten en belemmert daardoor de doorbloeding. Dus kans op zwakke hoeven, brokkel hoeven en andere problemen.

tevens functioneert de demping van de hoef niet goed, wat meer trillingen oplevert in het been, dus meer kans op blessure's.

Gelukkig zijn er heel wat alternativen , zelf heb ik heel veel intresse in de easywalkers http://www.easywalker.at/.

Mijn beide paarden lopen blootsvoets.
Nadat de haflinger was afgekeurd (slijmbeursontsteking, bij het hk gebied) heb ik samen met mijn smid besloten om alles eronder uit te halen.
Zijn voeten zien er nu na een jaar prefect uit, zijn breder geworden en harder. En ik rijd weer.

de fjord staat ook nog zonder, maar die moet straks voor de wagen en als het ogenlijk is wil ik de easywalkers gaan proberen.

ps heeft iemand die mailing list voo mij?
Die eerste link bij natascha werkte niet.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:04

Mijn paarden staan ook alletwee zonder ijzers!

Met Jordy rijd ik wel veel,twee keer in de week buiten en dan een flinke rit,en drie keer in de week dressuur.Ik rijd ook wedstrijden.
Maar ik heb gelukkig geen ijzers nodig!

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:09

* staan beide rondom op ijzers.
Ze lopen namelijk bijna elke dag op straat, waardoor de hoefjes zonder ijzers te snel zouden gaan slijten. ;)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 26-02-22 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:41

Ik heb momenteel twee jaarlingen staan, dus vanzelfsprekend zonder ijzers. De moeder van mijn merrie liep ook zonder ijzers omdat zij een bokhoef had/heeft en het dus beter is voor het hoefmechanisme dat ze zonder ijzers liep/loopt. Mijn eerste dravertje liep wel op ijzers, maar verloor ze altijd snel. Zij had een ongeval gehad op de drafbaan (aangereden door een collega met sulky) en er zat een put in haar hoef die er niet meer uitgroeide om één of andere vage reden .... ik was toen nog te jong om verder te vragen. Nu kies ik bewust zonder ijzers tenzij noodzakelijk.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 16:28

Linda250 schreef:
Yorghos heeft voorheen altijd ijzers gehad ivm een standcorrectie van de achterbenen. Ook reed ik altijd erg veel buiten, dus om slijtage te voorkomen waren ijzers geen overbodige luxe.
Afgelopen winter zijn de ijzers er voor het eerst onderuit gegaan. Ik reed weinig en met ijzers liep Yorghos de hele wei kapot. Mijn hoefsmid dacht dat het wel te proberen viel en het gaat inderdaad goed.
Toch laat ik hem over een maandje weer beslaan voor de zomer. Ik rijd dan weer wel veel buiten (ook verharde weg) en dan neem ik liever geen risico. In de winter gaan ze er weer af.

even een vraagje hierover,
Ik heb wel eens gehoord dat een paard daar heel er gaan moet wennen (om weer zonder te moeten en daarna weer met)
Is dat dan niet irritant ofzo? nooit kreupel?
Verward

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:51

Mijn driejarige merrie heeft alleen voor ijzers omdat haar hoeven erg kort werden en schuin af gingen slijten. Ze staat nu heel mooi op haar hoefjes.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:18

Sunny staat ook rondom op ijzers, zonder ijzers staat ze echt niet lekker, we hebben het wel eens geprobeerd, maar dan loopt ze echt niet lekker.

ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:35

luuk staat vierkant op ijzers, omdat zijn hoeven voor ook moeten worden gecorrigeerd maar ook vanwege de wedstrijden. als ik er geen schroeven in kan draaien en ik ga dan op gras rijden gaat die zo voorzichtig lopen dat die daar alleen al haast van onder uit glijd.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:19

Ik heb NEE, maar om een andere reden, ze vallen erbij haar best snel af doordat ze soms aantikt. En ze glijd heel erg ermee. En zonder loopt ze heel goed, dus gewoon zonder.

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:26

Ik moet altijd een stuk over de weg om bij de rijvereniging te komen,en ik maak vaak buitenritten.Luna's hoeven slijten dus best snel af.
Ook heb ik het voor wedstrijden,zo heeft ze met kalkoenen toch wat meer grip....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:49

Ik heb nog niet gestemd, maar stem op nee, vanwege een andere reden.
Mijn ene pony staat vierkant op ijzers, helaas. Ik rijd geen wedstrijden, en nu wel sinds kort buiten, maar dat deed ik eerst ook niet. Helaas groeien zijn hoeven erg langzaam. Ze zijn wel keihard. Hij kan 3 maanden op zijn ijzers lopen, en dan gaat er nog geeneens een halve cm af. Hij heeft dus hele goede hoeven, maar langzaam groeiend.
Mijn andere pony Haflinger staat niet op ijzers, gaat prima zonder.

Mijn verzorgpony's staan allemaal op ijzers (op de jaarling na, natuurlijk). De ene vanwege de wedstrijden en over de weg.
De andere vanwege slechte hoeven na geboorte van haar veulen. Ze gaan er binnenkort weer onderuit, omdat ze weer een veulen krijgt.
En de laatste vanwege hele slechte hoeven (is lang niets aan gedaan). Nu worden ze weer helemaal netjes.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:31

Sugarmiss"]
[quote="batje"][quote="Sugarmiss schreef:
Ik heb geen ijzers omdat ik er principieel tegen ben.
[...]
Het is beter voor het hoefmechanisme, dus beter voor de doorbloeding in de hoef. Hierdoor blijft de hele hoef dus gezonder.
Is dit de reden dat je er principieel tegen bent, of zijn er meerdere redenen?
..
[/quote]
Een betere reden zou je ongeveer niet kunnen bedenken, lijkt me.
Veel mensen denken dat een ijzer het enig zaligmalende is wat een paard nodig heeft om goed te lopen en kijken niet verder dan hun neus lang is Haha! c.q. verdiepen zich niet in de materie en eventuele vervangingen.
Laat staan dat men de tijd neemt om eens iets anders te proberen.
[/quote]

Mijn ruin heeft vierkant ijzers. Niet omdat ik er niet over nagedacht heb. Maar Jumper is ook hoefbevangen (compleet met gekanteld hoefbeen) en loopt dus erg gevoelig. Ik heb aan die schoenen zitten denken maar op concours zijn ze niet toegestaan. Met dressuur word het als beenbeschermers gerekend en dus mag je er niet mee rijden in de proef (tenminste hier niet, ik weet niet of dat een speciaal jurylid was dat tegen was, of dat het overal zo is). Met springen vond ik het te glad, vooral omdat Jumper meestal nogal hard gaat en scherpe bochten maakt.
Maar mijn twee andere paarden lopen gewoon op 'blote voeten'. Zij hebben goede harde hoeven en die ga ik niet verpesten door er ijzers onder te slaan. En dat is mijn hoefsmid helemaal met mij eens. En zij worden ook langs de weg gereden een paar keer per week.
Ik heb er dus wel goed over nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat het zo het beste is. Ik heb met alle 3 de paarden nooit hoefproblemen meer op die manier.

Danijelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:35

Het is bij Karnat helemaal niet nodig. Vooral omdat we niet op asfalt lopen. Nu is het vooral in de bak en buiten in het park.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:51

xxappiexx"]
[quote="Linda250 schreef:

even een vraagje hierover,
Ik heb wel eens gehoord dat een paard daar heel er gaan moet wennen (om weer zonder te moeten en daarna weer met)
Is dat dan niet irritant ofzo? nooit kreupel?
Verward
[/quote]

Dit is pas de eerste winter geweest dat de ijzers er vanaf zijn gegaan. Maar hij heeft er geen merkbare problemen mee gehad.
Uiteraard met ik niet meteen nadat de ijzers zijn verwijderd een zware buitenrit gaan maken, ofzo. Hij heeft wel de tijd gehad om te wennen. Maar geen kreupelheden oid.

marouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:59

champion MOET nu wel op ijzers, hij is namenlijk alweer bijna vier weken bevangen en moet dus nu speciaal beslag, pedo of podo beslag ofzoiets..
hij staat alleen voor op ijzers,zodat de druk meer verdeeld kan worden.
normaal deed ik in de zomer wel ijzers, omdat ik dan veel buiten rijd, en in de winter niet, omdat het dan iets te glad word!