Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Re: Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:51

aangezien ik toch geen goede adviezen krijg ga ik de modjes maar vragen om dit topc te sluiten

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:00

wat een onzin om een topic te laten sluiten als de reacties je niet aanstaan! dat zullen ze echt niet doen

justdiesel schreef:
aan de andere kant vind ik het voor sanne niet zo fijn, het liefst zou ik haar toch wat meer buiten zien.......

wat zouden jullie doen?

je vraagt in je beginpost toch zelf advies? nou, mijn advies en dat van anderen is: zoek een andere stal waar ze wel buiten kan of zorg dat ze bij deze stal de wei op kan. Je zit nu voor jezelf goed te praten dat ze wel in binnenbak/longeerbak/stapmolen kan staan, maar dat valt in het niets bij een weide met soortgenoten. ook al heb jij het daar naar je zin, je paard waarschijnlijk niet als hij 24/7 binnenstaat!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:30

Ik hoorde van een vriendin dat een paard eigenlijk minimaal wel 4 uren per dag buiten moet staan, gewoon voor de spieren, zodat ze niet verzuren. Anders zou ik geloof ik elke dag maar heen zou gaan en dan gewoon aan het halster even longeren of als er niemand is d'r even los laten lopen in die binnenbak.
Geloof nooit dat het gezond is voor een paard om de hele dag op stal te staan..

Dat individueel buiten staan vind ik ook niks..

Ik geloof toch dat ik een andere stalling had gezocht als ze er niks op zouden bedenken. Ik geloof dat ik daar als eigenaar de bak gewoon 's ochtends 2 uren had dicht gedaan en dan de paarden er in. En 's avonds rond etenstijd ofzo weer even 2 uren. Tot er een buitenbak zou zijn.

Heeft mijn bovenstaande schrijfmaatje niet gelijk?? Advies om ergens anders heen te gaan is ook advies..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:59

Binnenbak, longeerbak is toch ook wel oke denk ik.
Hoeveel maneges zijn er niet waar ze helemaal niet los mogen!
Het allermooiste zou zijn als ze wild in de kudde rond lopen maar hier in Nederland roeien we met de riemen die we hebben, er zijn talloze paarden die het zo moetn doen en oke als eigenaar willen we ze allemaal het liefst zoveel mogelijk buiten hebben maar als je afhankelijk van een stal of manege bent is het niet altijd even makkelijk, dat moeten de meeste bokkers toch wel weten.
Nog even en het is weer lente kan ze weer lekker naar buiten, ik zou me er niet al te veel zorgen om maken, zolang ze een happy indruk maakt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:28

enkele opties die je kunt gebruiken;

ik zou zowiezo met de rest van de stalgenoten een vergadering/bijeenkomst regelen en peilen in hoeverre men behoefte heeft aan dagelijkste weidegang voor hun dieren.
de pro's laat je de argumenten opschrijven en hiermee gaan jullie gezamelijk naar de stalhouder.
houdt de boel neutraal en vertel dat er behoefte is aan weidegang/beweging vanuit de vraag van de pensionklanten.
als de stal zoveel land heeft, kan deze zeker wel enkele kleine stukken afzetten en kapot laten lopen in de winter.
( met de gedachte: beter dat, dan ontevreden klanten en ongezonde leefomstandigheden van de paarden?)

andere opties zijn lekker in de binnenbak enkele uren samen met enkele maatjes, maar hoe doe je dit als je weg bent of als men wil rijden in de bak?

zolang je maar zorgt, dat wat de uitkomst ook is, je als eindresultaat hebt dat je paard minimaal 6/7 uur per dag ergens los kan lopen en kan rennen/eten etc wanneer hij dat wil.
kun je dit niet voor elkaar krijgen, dan moet je je toch echt afvragen waarom je een paard hebt, want paarden zijn bewegingsdieren en horen niet de hele winter op stal of in een stapmolen.
( geen negatief commentaar naar je toe hoor! je bent er immers mee bezig om dit te veranderen! heel goed!)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:31

justdiesel schreef:
aangezien ik toch geen goede adviezen krijg ga ik de modjes maar vragen om dit topc te sluiten

Huh? Volgens mij heb ik je al in het begin een vrij bruikbaar advies gegeven, maar daar ben je niet op in gegaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:37

het eerste jaar dat ik mijn paardje had kon ze in de winter ook niet naar buiten, dat was heel jammer. We hebben toen overlegd met de staleigenaren, en het tweede jaar hadden we een paddock tot onze beschikking. Daar konden de paarden om en om ongeveer 4 uur per dag in, een grote verbetering al.
En nu, het 3e jaar, hebben we van een boer een stukje verderop een stuk land erbij gehuurd. De Winterwei zoals we dat noemen. Daar mogen ze de hele winter overdag op! super hoor. Het maakt niet uit als ze dat gras stuklopen omdat ze 's zomers toch weer in de 'zomerwei' kunnen. We hebben met alle stalgenoten een schema opgesteld voor buiten en binnenzetten zodat we daar de staleigenaren niet te veel mee belasten, en we betalen in de winter een beetje meer voor die extra wei.
Ik vind dit echt een superoplossing! en dit is in goed overleg met de staleigenaren allemaal voor elkaar gekomen.

Ik hoop dat het bij jullie ook op zo'n manier gaat lukken. succes!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:59

je hebt groot gelijk dat je deze topic wilt sluiten want echt adviezen krijg je niet alleen maar gezeik dat je bij die stal weg moet gaan jeetje,,,er komen vergelijkingen voorbij die hier helemaal niks mee te maken heeft(kinderen en slaan????)
ja sluit het maar gauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:12

Mijn paard loopt nu nog buiten met dr shet, maar 's winters komt ze echt niet op de wei hoor. Ze vindt er nu al weinig meer an, en zodra ze mij ziet komt ze al naar het hek. 's Winters is het een drekboel op kleigrond en vraag je om ongelukken... Dus 's winters zijn ze gewoon thuis, met een uitloopje van 6 bij 4 bij de box (en de boxdeur is nooit dicht, ik sluit ze niet op). En daar worden ze echt niet verdrietig van hoor... ik rijd en laat ze regelmatig even spelen in de binnenbak van de manege om de hoek. Niet iedereen heeft de mogelijkheden om paarden 24/7 buiten te laten, niet ieder paard vindt het leuk om in de winter de hele dag buiten te zijn... Zolang ze maar veel liefde en aandacht krijgen en geen 23 uur opgesloten staan is er niets aan het handje. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:24

maybe2 schreef:
je hebt groot gelijk dat je deze topic wilt sluiten want echt adviezen krijg je niet alleen maar gezeik dat je bij die stal weg moet gaan jeetje,,,er komen vergelijkingen voorbij die hier helemaal niks mee te maken heeft(kinderen en slaan????)
ja sluit het maar gauw.

Dat was slechts een voorbeeld. Vaak vinden mensen sommige dingen wel kunnen, omdat het niet direct lijkt op dierenmishandeling (om het zo even te noemen, zeg hier niet dat TS haar paard mishandeld....). Een concreet voorbeeld doet mensen dan soms beseffen dat het niet juist is wat ze doen en zeggen.

Wat voor advies had TS verwacht dan als ik vragen mag? Ze vraagt onze mening en wij geven deze. Ik zie hier het probleem niet van. Het merendeel van de mensen die hier heeft gereageerd vind gewoon dat het paard niet genoeg de stal uit komt. Nou, dan heeft TS toch waar ze om vroeg? Misschien zijn enkele reacties wat overdreven of uit de hand gelopen, maar dat soort reacties kan je verwachten op een dergelijk topic.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:58

De afweging is; wat vind jij belangrijker; dat je het zelf er zo naar je zin heeft, of dat je paard zich er optimaal paard kan voelen?

Het enige advies wat ik je kan geven: probeer iets te regelen, zodat ze overdag naar buiten kan. Desnoods zelf een stukje land proberen te huren vlakbij (hoewel dat vaak heel moeilijk is en ook niet realistisch), of vragen of ze een paddock aan willen leggen en dat jullie dan per maand iets meer betalen bijvoorbeeld. Dat kun je dan het beste aankaarten met meerdere pensionklanten, dan sta je sterker. Succes er maar mee. ;)
Laatst bijgewerkt door Lante op 23-10-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

marit78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:06

Ik kan me voorstellen dat je hier over nadenkt. Als ik jou was zou ik gewoon met de staleigenaren in gesprek gaan en je wensen aangeven. Zoals je ze omschrijft zijn het mensen die wel hart hebben voor hun paarden en stal, en zullen ze vast bereid zijn om in een normaal prettig gesprek samen met jou te bekijken wat de mogelijkheden zijn. De mogelijkheden heb je eigenlijk zelf al opgenoemd. En wat daarin het beste is, tja, dat is jouw eigen voorkeur denk ik. Ik kan me voorstellen dat het voor je paard prettig is om elke dag even samenmet een vriendje (die hij heeft zoals je zegt) lekker paard te kunnen wezen. Hoe en waar, dat zou ik samen overleggen.
Ga in gesprek, dat is altijd beter dan zelf (of anderen) conclusies te laten trekken waarvan je niet weet of ze gegrond zijn.

Succes!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:40

juval schreef:
het eerste jaar dat ik mijn paardje had kon ze in de winter ook niet naar buiten, dat was heel jammer. We hebben toen overlegd met de staleigenaren, en het tweede jaar hadden we een paddock tot onze beschikking. Daar konden de paarden om en om ongeveer 4 uur per dag in, een grote verbetering al.
En nu, het 3e jaar, hebben we van een boer een stukje verderop een stuk land erbij gehuurd. De Winterwei zoals we dat noemen. Daar mogen ze de hele winter overdag op! super hoor. Het maakt niet uit als ze dat gras stuklopen omdat ze 's zomers toch weer in de 'zomerwei' kunnen. We hebben met alle stalgenoten een schema opgesteld voor buiten en binnenzetten zodat we daar de staleigenaren niet te veel mee belasten, en we betalen in de winter een beetje meer voor die extra wei.
Ik vind dit echt een superoplossing! en dit is in goed overleg met de staleigenaren allemaal voor elkaar gekomen.

Ik hoop dat het bij jullie ook op zo'n manier gaat lukken. succes!

Eindelijk eens een echt nuttig antwoord na 4 pagina's met stomme antwoorden als 'vertrekken, DB posters ophangen etc etc. Slaat helemaal nergens op.
Op deze manier zul je in nederland nooit een beter leven kunnen krijgen voor paarden.

Je zult met je stalhouder om tafel moeten gaan zitten en uitleggen dat je graag de paarden in de winter buiten wilt hebben.
Voor het gesprek heb je al mogenlijkheden opgezocht en eventueel de kosten van het aanleggen van een paddock.
Daarnaast kun je uiteraard uitleggen dat het voor de dieren beter is en dat het als pluspunt heeft minder stro verbruik.
Maar wees ook bereid om wat extra te betalen in de winter.

Als er echt niet te praten valt zul je wat anders moeten gaan zoeken, hoe fijn het ook is op die stal.
En ik weet dat dat lastig is want zat tot voor kort in een soort van zelfde situatie. Ik heb uiteindelijk gekozen voor mijn dieren en die staan nu in indergeval voor deze winter ergens anders. Ik heb veel moeten inleveren maar kan in iedergeval wel rustig slapen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:58

eppie38 schreef:
Nog even en het is weer lente kan ze weer lekker naar buiten, ik zou me er niet al te veel zorgen om maken, zolang ze een happy indruk maakt.

Wow ik ken niemand die zo positief denkt als jij hahaaha
always look at the bright side of live :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:49

Sientje schreef:
Ik vind het 's zomers ook een merkwaardige vorm van weidegang, maar goed, daar gaat je topic niet over. Kun je de eigenaar van de stal niet vragen op 'jouw' landje een stukje af te zetten dat ze kapot kan lopen? Dan kun je haar daar een paar uur per dag opzetten, evt met wat hooi. Moet je misschien voor lief nemen dat daar van de zomer dus nauwelijks gras staat, of op eigen kosten laten doorzaaien, maar in elk geval lijkt me dat minder erg dan 24/7 tussen 4 boxwanden...

inderdaad is dit wel een goed advies, sorry sientje daar had ik helemaal overheen gelezen!
en verder aan iedereen die wel met me meedenkt en GOED leest wat precies mijn vraag was, bedankt voor het meedenken/meeleven!
ik ga zeker met jullie tips aan de slag, gesprek met de eigenaren is nog niet geweest maar ik ga zeker die dingen voorleggen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:18

Bij mij op de pensionstal is ook van lente tot herfst weidegang, maar in de wintermaanden is het wat meer behelpen. Mijn paard gaat dan dagelijks in de stapmolen, rijden/longeren en wij hebben een kleine paddock waar ze even kunnen rollen en dollen. Ik ga in de winter gewoon een keer extra naar mijn paard en moet zeggen dat hij heel tevreden lijkt ondanks hij wat meer op stal staat. En dat jij het naar je zin hebt is ook heel belangrijk. Verhuizen en een heel end moeten reizen vind ik een beetje overdreven, ik ben graag in de buurt van mijn paard.
Ik heb er zelf geen moeite mee, als het koud, nat en glad is heb ik mijn paard toch niet graag buiten.
Zo te lezen hebben jij en je paard het er best naar jullie zin..........
Mijn advies als je paard tevreden lijkt en je kunt swinters wat extra aandacht geven of wat extra beweging dan komen jullie samen heus de winter wel door!!!!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:24

Meeste advies is toch overleg met stalhouder, en alternatief is zelf regelen dat je paard er vaker uit komt. Sommige mensen gaan dan 2x per dag naar hun stal om hun paard naast het rijden nog eens extra los te laten, of hun paard gaat in de stapmolen, door hun zelf, een stalgenoot of de staleigenaar geregeld. Of ze zoeken een verzorger die op een ander moment van de dag het paard eruit kan laten en evt. een keertje extra beweging kan geven door te rijden, longeren of wandelen.
Heb wel eens gelezen van iemand die een verzorger/bijrijder had die lekker overdag een buitenrit maakte van een uurtje of meer, en dan reed of longeerde zij 's avonds nog een keertje in de bak.

Op mijn stal was in de tijd dat de paarden in de winter niet naar buiten gingen (1/2 november tot 1/2 maart als we een droog jaar hadden) op een gegeven moment een stuk wei wat gebruikt mocht worden om zelf je paard even in los te laten tijdens het uitmesten, of zolang er geen anderen in wilden. Daar moest je wel bijblijven. Verder kon je je paard loslaten in longeercirkel of buitenbak zolang daar niemand in moest met zijn paard of pony. Dit gaf wel veel ongelijkheid. Bepaalde mensen waren je steeds voor en uitmesten rekken was een kunst geworden :P Sommige mensen met full-time banen overdag waren echt in het nadeel. Op een gegeven moment was de stalhouder het zo zat dat hij maar zelf alle paarden een dagdeel, en nog later de hele dag, buiten zette in de winter. Nadeel daarvan was dat de weides nooit meer konden bijkomen, er erg modderige en kale stukken in kwamen en ze eigenlijk het hele jaar bijgevoerd moesten worden met kuilpakken omdat er bijna geen gras meer in stond. Inmiddels heeft hij land van de buurboer over kunnen kopen toen die stopte met zijn bedrijf en nog wat ander land in gebruik en is het aantal ha land weer beter in verhouding tot het aantal paarden en is er weer meer gras beschikbaar.

Hij heeft echter nooit paddocks willen maken.
Ik denk dat mensen ook onderschatten wat de kosten zijn van paddocks met echt goede bodems, en wat voor onderhoud daar bij komt kijken als de paddocks intensief gebruikt worden. En natuurlijk nog de vergunningen die je eigenlijk nodig hebt.

Een stukje winterland waar bij de ingang af en toe een vrachtwagen zand gegooid wordt tegen de ergste modder is dan soms een goedkopere oplossing. Mits de kwaliteit van dat land niet zo belangrijk is.

Creatief naar oplossingen zoeken met elkaar, samen met de stalgenoten en de stalhouders en begrip hebben voor diens arumenten van kosten en extra werk en daar met elkaar een oplossing voor bedenken zodat het een win-win situatie wordt, of in elk geval het probleem niet geheel op de nek van de stalhouder wordt gelegd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:31

Dit is idd erg vervelend, helaas bestaan er nog teveel van dit soort stallen waar ze helemaal niet buiten komen in de winter.
Heb je geen idee hoe andere mensen er over denken?
Want zoiets is heel moeilijk om bespreekbaar te maken weet ik uit ervaring, als je het in je uppie moet doen.
Als je nou meer mensen hebt met datzelfde idee.
Jullie zouden bijvoorbeeld kunnen vragen met zijn allen of natuurlijk alleen, om paddocks voor de winter te maken.
En dan kun je zeggen dat jullie helpen met maken.
Misschien dat ze er best over willen denken.
Succes.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:34

Is het mogelijk om eerst in de stapmolen te gaan, vervolgens een aantal uur in de binnenbak of de longeerton als de bodem goed is en dan vervolgens nog een tijd in de stapmolen?
Zo heeft je paard toch afwisseling en beweging.
Fijn dat er een hoop bespreekbaar is bij jullie op stal, hoor vaak dat het anders is!
Idd jammer dat er in de winter geen weidegang is, vaak zijn ze bang dat de boel kapot wordt gelopen zodat er in de zomer daarna weer minder gras is, is dat bij jullie ook de reden?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 12:02

vandaag kwam ik op stal en stonden de paarden lekker in de wei, dus probleem lijkt opgelost!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 12:15

@meggiemeg, ik denk wel dat dat de grootste reden is.
of dat de paarden dan gek gaan doen en slippen ofzo....
het is echt een prima stalling hoor, niks mis mee al beweren anderen hier van wel....

@jesito, die paddock komt er ook hoor, ze zijn volop bezig en dan kunnen de paarden idd daarin staan

@joyceb en paperboy, we komen er heus wel uit!

zoals in mijn vorige post ze stonden lekker op de wei dus het komt helemaal goed!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:53

justdiesel schreef:
@meggiemeg, ik denk wel dat dat de grootste reden is.
of dat de paarden dan gek gaan doen en slippen ofzo....
het is echt een prima stalling hoor, niks mis mee al beweren anderen hier van wel....

@jesito, die paddock komt er ook hoor, ze zijn volop bezig en dan kunnen de paarden idd daarin staan

@joyceb en paperboy, we komen er heus wel uit!

zoals in mijn vorige post ze stonden lekker op de wei dus het komt helemaal goed!

Fijn dat het opgelost is, super.
En ook fijn dat er een paddock komt.

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:05

kan ze dan niet dagelijks met wat andere paarden in een padock?Dan heeft ze toch wat afleiding en weer wat anders te zien

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:26

justdiesel schreef:
vandaag kwam ik op stal en stonden de paarden lekker in de wei, dus probleem lijkt opgelost!

Haha, dus als ze er vandaag instaan, staan ze er de hele winter in?! :+
Ik hoop het voor je, maar eh... vraag het me af. ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 18:02

niet elke dag nee, maar wel zo veel mogelijk want dat hebben ze gezegd!
en de dagen dat ze er niet in kunnen is er de padock