"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:07

Chaos schreef:
Arabesk schreef:
Allemaal show richting hun stalgenoten. DIE kijken nl naar de pluisoren 8-) en naar welke kleur deken je hebt.

Dressuurwedstrijden is vooral zien en gezien worden. ;-) niet zozeer richting jury maar naar elkaar. Als ik weleens op een wedstrijd kom heb ik eerder het gevoel dat het een modeshow en parade is...

Maar jij voelt je nergens thuis waar bitten, dekens en ijzers gedragen worden in combinatie met zadels incl. bomen. :+

_O-

bij ons op stal wordt alles weggehaald, vooral voor het plaatje en idd uit praktisch oogpunt (tastharen niet tussen gespen)
heb niet de indruk dat je er op wordt beoordeelt, maar wil zelf alles netjes en verzorgd hebben....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:07

Ja maar dat vind ik juist leuk. Zorgen dat zowel mijn paard en ik er op en top uit zien! Maar dat doe ik ook als ik moet springen, niet alleen met dressuur. Of sowieso met wat "bijzondere" gelegenheden. Zelfs met buitenritten vind ik het al fijn als mijn paarden er mooi uitzien.

Misschien onzin voor de een. Maar aan de andere kant, ik werk heel hard om al die prachtige dure spullen te kunnen betalen, dus waarom dan niet laten zien? :)

En net opgeschoren paarden zie ik veel liever dan ongeschoren beesten. Het maakt het plaatje toch af. Ik rij momenteel bijna alleen nog Friezen, maar ik kan me er super aan ergeren als ik Friezen op concours zie met sokken tot aan de ellebogen.

:)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:08

ik rij ook wedstrijden maar er word niks geknipt of geschoren bij mijn dieren,

ze staan wel onder deken(s) zodat ze altijd droog zijn om te kunnen rijden en de ene is een kou-kleum, ze staan gewoon lekker buiten.
(peesbeschermers gaan alleen om bij het springen)

okee ze zien er met hun pluisvachtje misschien niet zo supermooi uit maar het is de natuur en voor verzorging krijg ik gewoon een 7 of 8

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:12

ik knip altijd de uitstekende puntjes van de oren en de tastharen iets korter voor de wedstrijd, de baard wil ik het liefst helemaal eraf, ook omdat dit tussen het tuig kan klemmen.

hierop heb ik nog nooit commentaar gehad van de jury, zolang de proef goed gaat, heeft de jury bijna commentaar op de verzorging je moet het paard wel schoon hebben natuulijk ;)

maar als je paard de hele dag buiten staat zou ik er zeker niet teveel af gaan halen, doe hem dan eerder in de periode een deken op in de avond. dan word de vacht ook niet zo heel dik.

Alicia2u

Re: "Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:24

Ik rij geen wedstrijden maar ondertussen wel dressuurmatig een aardig niveau. Hier wordt niets geschoren of geknipt, en ondanks dat we aardig zware trainingen hebben, staat mijn paard eigenlijk nooit nat van het zweet. Als hij dan toch een beetje nat is, is het binnen 5 minuten stappen weer droog. Hier dus ook geen dekens en poespas nodig.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:26

Ik rij dressuurwedstrijden op M1 niveau.
Mijn paard staat overdag de hele dag buiten, tenzij het heel slecht weer is. Ze is nu helemaal geschoren, op haar hoofd en een zadeldekje na.
De tastharen laat ik zitten en ook haar oren kom ik niet aan. Benen zijn wel geschoren.

Ik heb mijn paard geschoren omdat ze echt last heeft van haar vacht. Ze is met een dikke vacht veel minder voorwaarts en heeft minder pit tijdens het rijden. Nu ze geschoren is wil ze veel beter werken en loopt ze echt stukken beter. Ik vind het een bijkomend voordeel dat het er netjes en verzorgd uit ziet.

Ik ben echter wel van mening dat een net getoileteerd paard er mooier uitziet in de proef. Het is toch het totaalbeeld waar je naar kijkt en dan zijn dat soort dingen zeker wel van invloed. Niet alleen op het punt verzorging, maar gewoon op het algemene beeld en dus alle punten van je proef.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:28

Ik rijd ook weleens een wedstrijd, maar mijn paard staat gewoon zonder deken, met pluizige oortjes, met baardhaar.. Tastharen haal ik al hélemaal niet weg!

En zelfs met zijn teddyberenvacht rijden we nog prijzen dus tja.. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:55

Maar als het in het buitenland dus verboden is, kennelijk; zou dat dan niets zeggen over dat het dier er toch wél last van heeft? Lijkt me dat zo'n verbod er ook niet zomaar doorheen komt..

Overigens ging het mij zeker niet alleen over het wegscheren van tastharen, hè? Maar gewoon het 'wedstrijd-excuus' in z'n algemeen.

kimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:00

Ik rijd ook wel eens wedstrijd, en maak hem dan ook wel mooi dus knip de overige haren bij de benen weg, en de tastharen een klein stukje zodat het allemaal gelijk en netjes is, ik vind dat een paard er niet helemaal opgeschoren uit moet zien, maar een beetje netjes en getoileteerd vind ik toch wel mooi, en ik vind het ook leuk om lekker met hem te tutten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:05

Ik rijd ook wedstrijden en scheer/knip mijn paarden ook. Ten eerste scheer ik ze helemaal omdat ze verschrikkelijk zweten en echt last hebben van hun dikke vacht. Bijkomend voordeel is dat het er netjes en verzorgd uitziet. Ik knip de oren van mijn paarden ook uit en de tastharen kort ik flink in. Dit omdat ik het totaalbeeld dan verzorgder vind. Ik denk niet dat een jury zoiets heeft van oww die heeft de oren uitgeschoren die krijgt een 8 en de ander een 6 want die heeft haar in zijn oren. Ik denk alleen wel dat als het totaalbeeld er netjes en verzorgd eruitziet dat er toch onbewust hoger gepunt wordt en dit dus over de gehele proef meegenomen wordt.

Verder lopen mijn paarden ook altijd in de beschermers, maar dit is gewoon omdat ik geen risico wil lopen op eventuele blessures, heeft verder weinig met wedstrijden te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:07

Dat tastharen tussen gespen kunnen komen... sorry maar daar geloof ik dus echt niet in. Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Als je ze gewoon op 3-5cm houdt.. Ik heb dat werkelijk nog nooit meegemaakt. Die dingen zijn daarbij nog zo flexibel als wat.
Oren uitscheren vind ik oerlelijk (net zoals géén tasthaar), dus daar doe ik ook niet aan. Punt beetje wat er uit steekt als je z'n oor bij elkaar knijpt. Vetlok doe ik wel regelmatig bij knippen. Heeft ook praktische functie dat de kootholte niet langdurig vochtig blijft ivm mok.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:11

Ach, mijn merrie is 's winters net een teddybeer zo erg, de dame komt ook uit Rusland, dus die is wel wat strenge winters gewend.
En ja, we rijden wedstrijden met zijn tweeën, maar ik weiger haar onder dek te zetten ( heeft toch geen nut, aangezien de vacht aanmaak op de hoeveelheid uren licht op een dag gaat en niet op warmte en aangezien ze 24/7 buiten staat krijgt ze die vacht toch wel ) en ik weiger haar te scheren. Dus ja, voordat wij de proef ingaan ( of anders erna wel ) is Rudnja al aan het zweten en ziet ze er niet zo strak uit. Maar dat kan mij niets schelen, ik krijg die zeven alsnog wel voor mijn verzorging. Krijg ik dat niet, dan zou het winstpunt alsnog niet af moeten hangen van dat ene puntje voor de verzorging naar mijn mening.
Daarbij heeft ze ook geen last van d'r vacht, ze zweet wel, maar zodra we stoppen met werken wordt het vocht naar buiten getransporteerd en droogt die ondervacht op. Na hooguit een kwartiertje is de dame alweer helemaal opgedroogd.
Tastharen afknippen in verband met de gespen van het hoofdstel vind ik onzin. Bij geen van onze paarden wordt dat gedaan en er heeft nog nooit een haar tussen de gespen gezeten. Verder laat ik ook de oren en staartwortel met rust, die haren hebben nut, ik vlecht die staartwortel wel lekker in, mag ook.
Maar ja, ik ben wel 1 van de weinige met een teddy-paard op wedstrijd en ik hoor het af en toe wel dat men mijn paard "zo zielig" vind omdat ze zo heerlijk dik in d'r haar zit. Kan mij eerlijk gezegd niet schelen, ik heb een gezond en gelukkig paard dat het hele jaar door zonder dek buiten kan staan en het beter heeft dan menig ander paard in Nederland. En mijn winstpunten rijd ik alsnog wel.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:16

anoukkk. schreef:
ik denk dat het idd toch wel wat zwaarder telt aangezien je ook een cijfer krijgt op verzorging ga je toch voor de beste punten en wil je dat je paardje er piekfijn uitziet toch?

en ik denk ook omdat je als een bolletje wol of als verzorgd gelikt dressuur paard meer ``IN DE HERINGERING` blijft,
ik denk zlef dat je toch wat hogere punten krijgt als je als wegdroom paard in de ring komt ipv je komt uit de wei en ik heb een sopje over
je heen getrokken paard.
tastharen zie je denk ik idd niet van een afstand.
wintervacht wel

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:22

Ik heb een keer geschreven bij een jurylid, en hoorde toen wel verhalen van haar, dat er wel juryleden zijn die zich daar veel van aantrekken. Ze kunnen daar zeg maar niet doorheen kijken. Ikzelf vind het onzin, en vond (net zoals dat jurylid trouwens ;) ) dat het gewoon bij het paard hoord. Zelf gaf ze toe dat ze geknipt etc. toch wel mooier vond staan, maar ze liet zich er niet door leiden met het jureren (als je dat zo schrijft :o )

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:41

Ik vind dat mensen inderdaad heel snel dingen voor de show doen.
Ik weet dat mijn pony veel zweet met het werk, maar ik weet ook dat ze graag de hele dag buitenloopt, rolt en dolt etc. Als ze (helemaal) geschoren wordt, wordt ze daarin wel beperkt. Daar staat tegenover dat ze minder last heeft van haar vacht, echt een beertje wordt ze niet. Als ik gewoon goed uitstap wordt ze mooi droog, ze kan altijd nog in de stapmolen. Ik scheer dus niet, lekker een vachtje groeien en een deken op tegen de ergste wintervacht bij haar boeg.
Ook de pluisoortjes laat ik mooi zitten. Ik heb al een paar keer gehad dat er een vlieg of iets dergerlijks in vloog, en dan is het continu schudden met het hoofd. Lekker laten pluizen dus :D . Wat er heel erg uitsteekt knip ik wel wat bij, maar verder niet.
Manen en staart hou ik wel keurig bij, en ze is ook gewoon brandschoon als we op wedstrijd gaan. Ze heeft alleen haar gewone vachtje nog, en de jury moet maar zeggen wat ze daar van vinden. Als ze het niets vinden, dan hebben ze pech - ik ga mijn merrie echt niet scheren om op één onderdeel een puntje hoger te krijgen := .

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:46

nou ik knip ook alles bij maar niet omdat ik toevallig wedstrijden rijd
ik vind het gwn verzorgder/netter uitzien
bij me 2 jarige knip ik die lange plukken van z'n oor al weg hoor ;)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:49

Hier gaan alleen de lange plukken uit de oren. De eigenaar knipt de sokken, dus die moet ik dan wel bijhouden anders ziet het er niet uit. Manen worden op knotlengte gehouden, en de onderkant van de staart knip ik netjes af. Staat hier lekker zonder deken, grootste deel van de dag buiten. Wassen gaat niet, ivm koud water. (swinters dan, zomers gewoon afspuiten de dag ervoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:56

Uitstekende oorharen gaan er af, de baard ook. Manen worden voorzien van een superstrakke hengstenvlecht en tastharen kort ik af en toe wel in maar haal ze niet helemaal weg.
Verder gaan er daags voor de wedstrijd drie vlechten in de staart waar ik dan weer één vlecht van maak en die gaat er net voor de wedstrijd uit. Aan sokken etcetera doe ik niks en verder loopt ie momenteel onder een dekentje.

Gipsywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:05

Ik knip alleen de uitstekende plukken van de oren. Ik scheer de benen niet en ook de staart groeit lekker door. Alleen de onderkant van de staart word geknipt zodat die niet te lang word. Ook aan de baard kom ik niet. Alleen het stukje van de manen waar het hoofdstel zit knip ik. Inprincipe hoeft ze geen deken op we hebben de tl lamp boven de stal van 700 uur tot 2400 aan en het klimaat goed voor elkaar.(dus geen deken nodig, altijd kort in het haar) Maar omdat ze altijd zo vies is heb ik een dun zomerdekentje op(scheelt veel poetswerk) Voor een wedstrijd was ik de benen en de staart en vlecht haar in, meer niet. Soms even een vochtige spons over haar lijf.
Ik heb eigenlijk altijd een 8 voor verzorging.

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:16

Hebben jullie ooit een paard moeilijk zien doen, die geen tastharen meer had???
Overigens heeft mijn paard nog wel zijn tastharen ;) ...maar geen mega lange!
Ik toileteer mijn paard wel helemaal voor een wedstrijd, toch wel zo netjes, en ik heb niet het idee dat hij het erg vind.
Paarden met plukken uit z'n oren, vind ik ook niet netjes staan.
Ik snap de heisa er niet zo over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:19

Ik niet, Lilian... ik snap de heisa ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-10-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:20

Ik scheer of knip niets, leg geen deken om en mevrouw ziet eruit als een mega- bol wol op pootjes. Wij rijden geen wedstrijden en maken voornamelijk buitenritten. Hoe het eruit ziet zal me worst wezen, als een ander het lelijk vind kijkt ie maar de andere kant op. Niemand verplicht je om naar ons te kijken. Ik ga ervan uit dat moedertje natuur sokken, plukken uit oren en een baard niet voor niets heeft gegeven en nee, ik ben geen natural!!!

En hoe je tastharen onder gespjes door kan krijgen vind ik ook bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:21

Ik heb vaak zat gehad dat er tastharen onder gespen kwamen, dat is zo voorelkaar bij mijn wedstrijdpaard.
Maar goed, wat hier rondloopt en niet mee op wedstrijd gaat, wordt ook niet zo bijgehouden, niet nodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:21

Lilian; ja zeker. Er zijn paarden die er absoluut niet tegen kunnen. Met onze huidige paarden knip/scheer ik de tastharen allemaal, alleen laat ik ze tot een centimeter sowieso zitten.

We hebben ook een merrie gehad die een week lang niet wilde eten/drinken of wat dan ook omdat ze niets meer kon voelen. Ze had hierdoor een keer haar kop gestoten en durfde nadien niks meer. Zo'n merrie doen we dat dus geen 2e x. Maar zolang de paarden er niet onder lijken te lijden (ondanks dat ze de haren eigenlijk wel nodig hebben) haal ik ze er mooi af. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:28

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar ik knip wel altijd even de haren onder de kaak weg als ze te lang worden (tastharen kom ik niet aan :n ) en het uitstekende haar van de oren knip ik weg: vind het er netter uitzien :) En ja, mijn pony staat ook onder een deken :j Niet vanwege het tegenhouden van een wintervacht (want daarvoor is een ongevoerde regendeken niet nuttig :P), maar voor mijzelf ivm allergie. Scheelt mij weer poetsen aangezien hij in de winter ook buiten staat en dan zit meneer onder de modder.
Dus ik snap ook best dat mensen even de oren netjes uitscheren voor een wedstrijd of de haren onder de kaak wat bijpunten/scheren. Maar tastharen afknippen? nee... die hebben een functie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-10-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt