Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
CCindy schreef:Wat is een HIT-softbed dan precies?.
Ze staat alleen 's nachts binnen en presteert het dan nog om het zo te versmeren dat ik er 1 à 2 grote kruiwagens per dag uit kan halen. DubbelDun schreef:Stro houdt de ammoniakdampen niet zo goed tegen als bijv. vlas of strokorrel dat doen, verder is het bekend dat stro de bedding is die het minste urine opneemt. Een paard drinkt gemiddeld 40 literwater en zal navenant zoveel plassen. Stel dat je paard 12 uur binnen en 12 uur buiten staat, dan kun je dus zeggen dat er dagelijks 20 liter urine (dus ammoniak) in de stal terecht komt.
Doordat stro dit slecht opneemt staat je paard dus in de nattigheid met zijn hoeven (wat slecht is voor de hoefkwaliteit) en slecht voor zijn longen.
En dan heb je het nog maar over één dag !!

ladyjoy schreef:Maar als je een hele dikke laag stro hebt, staat je paard toch niet met zijn voeten in de ammoniak? Hij staat op het droge stro, zoveel ligt er op het natte stro. Bij mij in stal ruik je overigens ook helemaal geen ammoniak geur.
DubbelDun schreef:Als je een net paard hebt én de laag is dik genoeg zal het wel meevallen. Maar heb je een draaierd/graverd dan lopen/graven ze alles naar de zijkant en ligt er in het midden niets meer.
het is idd waar, mijn vriendin had er ook een hele baal in gegooid maar in het midden is het desondanks steeds leeg want haar merrie is echt vies, hele stal nat, mest overal en ze loopt dus idd alles naar de zijkant. kristaly schreef:ik haal elke dag de mest en de natte plekken weg, zo heeft ze een schoon bed, per dag komt er 1 plak bij..
helaas heeft die van mij de gewoonte om het op te eten en staat ze vaak op beton..helaas moet ik het alleen met stro doen omdat de eigenaar van de stal dit bepaald. ze gaat overdag de wei op maar toch vreet ze savonds heel haar stal op..het is een tinker en mager is ze niet..ze is niet ondervond ofzo..
ik heb zelfs geprobeerd het vieze met het schone te mengen maar ze vreet het er tussen uit..