Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:52

Nog een keer dan!!
Hier op stal mesten we ook op deze manier uit (zie qoute)
er gaat hier elke dag zo'n 3/4 baal doorheen aan stro en dat zijn balen van ongeveer 4 a 5oo kilo.
De mestafvoer is bij mij een van de duurste kostenplaatjes!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:54

@Dubbeldun, ben inderdaad van plan om volgende winter strokorrels te proberen.
Heb nu al een voorraad vlas liggen dus gaat er deze winter niet van komen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:56

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:07

Onze haflinger en 3 jarige NRPSer gaan 's nachts met z'n tweetjes op stal.
De stal is bijna 4,5 bij 6 meter en we gebruiken vlas.
In het allereerste begin hebben we er 5 pakken in gegooid.
Gemiddeld gaat er 1 pak in de week bij in.
We lopen er 's avonds een aantal keren bij langs om te voeren en de mestballen te verwijderen.
Door ze niet teveel hooi in 1 keer te geven, vertrappen ze vrijwel niets waardoor de stal netter blijft.
Daarnaast zal het ook schelen dat we de mest er zo snel uithalen.
Natte plekken doen we indien nodig, wat neer komt op ongeveer eens per week.
De stal ligt er altijd netjes en schoon bij.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:53

DubbelDun schreef:
Een vieze strostal is zo slecht voor de hoeven en ademhaling van je paard, dat zou ik écht niet accepteren.

Wat vind jij onder een 'vieze strostal' vallen? Aangezien je aangeeft dat het slecht voor het paard is..

DubbelFun

Re: Wat hebben jullie in de stal liggen en hoeveel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:06

Stro houdt de ammoniakdampen niet zo goed tegen als bijv. vlas of strokorrel dat doen, verder is het bekend dat stro de bedding is die het minste urine opneemt. Een paard drinkt gemiddeld 40 literwater en zal navenant zoveel plassen. Stel dat je paard 12 uur binnen en 12 uur buiten staat, dan kun je dus zeggen dat er dagelijks 20 liter urine (dus ammoniak) in de stal terecht komt.
Doordat stro dit slecht opneemt staat je paard dus in de nattigheid met zijn hoeven (wat slecht is voor de hoefkwaliteit) en slecht voor zijn longen.
En dan heb je het nog maar over één dag !!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:09

Gehakseld koolzaadstro..

We halen continu de drollen eruit als we dat zien, mn pony was een ruin dus die piste altijd gewoon in het midden dus dat middelste gedeelte ging er dan regelmatig uit.
Dan kunnen de hoeken naar het midden toe, beetje opnieuw opstrooien en het ziet dr weer heerlijk fris uit!
Superspul

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:22

Ik heb strokorrel in de stallen en ik vind het ideaal!!
Lekker makkelijk uitmesten en een lekker zacht en droog bed.

xMalissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:05

Mijn paard staat er ook tot zijn knieën in.
Aan gezien het een viespeuk is mest ik elke dag uit en haal er 2 kruiwagens uit!
daar komen dus ook weer 2 grote dikke plakken voor terug! *D

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 08:58

Mijn fries staat op stro omdat ze er altijd een smeerbende van maakt. Stro is dan financieel net wat beter te behappen dan drie of vier pakken zaagsel in een week :') Ze staat alleen 's nachts binnen en presteert het dan nog om het zo te versmeren dat ik er 1 à 2 grote kruiwagens per dag uit kan halen.
Mijn verzorgpaardje staat op vlas omdat hij al het andere opeet. Iedere dag de drollen er uit en 2 à 3 keer per week de natte plekken en wat opstrooien.
Wel hebben ze er allebei een flinke hoeveelheid inliggen, lekker warm en droog. De fries 2 of 3 balen stro en de ander een baal of 4 aan vlas.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:01

speciale tegels met daarover zand
je ziet de tegels liggen dus dunnu laag zand

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:23

mijn paarden staan op eerst een laagje vlas en daarover een laag stro zadat ik elke dag alleen de poep er uit hoef te scheppen en het plas in het vlas gaat zitten. 1 keer in de week haal ik de hele stal leeg.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 12:23

die van mij staat op een dikke laag stro,en ik mest elke dag behalve zondag

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:10

DubbelDun schreef:
Stro houdt de ammoniakdampen niet zo goed tegen als bijv. vlas of strokorrel dat doen, verder is het bekend dat stro de bedding is die het minste urine opneemt. Een paard drinkt gemiddeld 40 literwater en zal navenant zoveel plassen. Stel dat je paard 12 uur binnen en 12 uur buiten staat, dan kun je dus zeggen dat er dagelijks 20 liter urine (dus ammoniak) in de stal terecht komt.
Doordat stro dit slecht opneemt staat je paard dus in de nattigheid met zijn hoeven (wat slecht is voor de hoefkwaliteit) en slecht voor zijn longen.
En dan heb je het nog maar over één dag !!

Maar als je een hele dikke laag stro hebt, staat je paard toch niet met zijn voeten in de ammoniak? Hij staat op het droge stro, zoveel ligt er op het natte stro. Bij mij in stal ruik je overigens ook helemaal geen ammoniak geur.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:14

Die van mij staat nu op stro. Ze word iedere dag uitgemest, en dat is echt nodig!
Nu komt ze jammer genoeg haast niet meer op het land, en dat is aan de stal te merken! Ze eet het leeg, en wat er dan nog ligt is allemaal nat van het plas.

Straks (over 3 weken) verhuisd ze van stal, en dan staat ze op vlas. Dat is waarschijnlijk beter voor haar! :j
Ik krijg iedere week een nieuw pak, en eens in de 12 weken 3 nieuwe pakken. Dan gaat al het vlas eruit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:56

ladyjoy schreef:
Maar als je een hele dikke laag stro hebt, staat je paard toch niet met zijn voeten in de ammoniak? Hij staat op het droge stro, zoveel ligt er op het natte stro. Bij mij in stal ruik je overigens ook helemaal geen ammoniak geur.

Als je een net paard hebt én de laag is dik genoeg zal het wel meevallen. Maar heb je een draaierd/graverd dan lopen/graven ze alles naar de zijkant en ligt er in het midden niets meer.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:58

DubbelDun schreef:
Als je een net paard hebt én de laag is dik genoeg zal het wel meevallen. Maar heb je een draaierd/graverd dan lopen/graven ze alles naar de zijkant en ligt er in het midden niets meer.

Nou, dan ben ik gezegend met een net paard :D het is idd waar, mijn vriendin had er ook een hele baal in gegooid maar in het midden is het desondanks steeds leeg want haar merrie is echt vies, hele stal nat, mest overal en ze loopt dus idd alles naar de zijkant.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:02

Mijn paard staat op zaagsel, lekker dik pak zodat alle urine goed naar onderen weg zakt. Ik haal op vrijdag en op maandag alle natte plekken eruit en gooi er beide keren een half baaltje bij.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:10

ik haal elke dag de mest en de natte plekken weg, zo heeft ze een schoon bed, per dag komt er 1 plak bij..

helaas heeft die van mij de gewoonte om het op te eten en staat ze vaak op beton..helaas moet ik het alleen met stro doen omdat de eigenaar van de stal dit bepaald. ze gaat overdag de wei op maar toch vreet ze savonds heel haar stal op..het is een tinker en mager is ze niet..ze is niet ondervond ofzo..

ik heb zelfs geprobeerd het vieze met het schone te mengen maar ze vreet het er tussen uit..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:12

Mag je ook geen strokorrels of stronestjes gebruiken? Dit is allebei gemaakt van stro.
Ik had hier ook een alleseter maar sinds ze op strokorrels staat gaat het goed en ligt ze niet meer op beton.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:15

kristaly schreef:
ik haal elke dag de mest en de natte plekken weg, zo heeft ze een schoon bed, per dag komt er 1 plak bij..

helaas heeft die van mij de gewoonte om het op te eten en staat ze vaak op beton..helaas moet ik het alleen met stro doen omdat de eigenaar van de stal dit bepaald. ze gaat overdag de wei op maar toch vreet ze savonds heel haar stal op..het is een tinker en mager is ze niet..ze is niet ondervond ofzo..

ik heb zelfs geprobeerd het vieze met het schone te mengen maar ze vreet het er tussen uit..

Meer ruwvoer geven :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:26

Bij mij ligt er stro in, er wordt elke dag uitgemest, dan worden de poep en de natte plekken verwijderd.
Helaas eet mijn VZpaardje het stro allemaal op en ligt er soms wel wat weinig op de vloer.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:30

De paarden staan hier in een stal van 4 x 6m. Iedere dag wordt er uitgemest (mest en natte plekken). Het is per stal verschillend hoeveel stro er bij in gaat. Dat hangt namelijk af van hoeveel schoon / droog stro er na het uitmesten nog is overgebleven. Wanneer ik een stal zo goed als leeg heb gehaald gooi ik er vaak 2,5 of 3 balen in. Maar meestal ligt er nog zoveel in, dat 1 baaltje genoeg is. Ze staan lekker dik in het stro, zodat ze niet wanneer ze 1x gaan liggen of omdraaien op de kale vloer staan.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:35

Feline staat ook op stro. Elke dag haal ik de natte plekken en de hopen eruit en haal ik het overgebleven stro naar binnen toe. Daarover gaat dan weer een laag stro zodat er zich een mooi bed vormt. De ene dag is ze natter op stal als de andere..

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:37

Wij hebben een schuilstal van ong. 4x4m. Meestal staan ze hier s'nachts wel een aantal uur in (paard en pony). Op de betonnen bodem liggen rubberen matten met daarop een laag vlas. Meestal halen we elke dag de natte plekken eruit en gooien er als het nodig is wat vlas bij. Meestal doen we zo'n week/anderhalve week met 1 pak vlas. Paarden zijn vrij schoon en gaan eigenlijk altijd naar buiten om te mesten! ;)