Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:43

In de zomer hebben we een klein stukje land met plaat en inloopstal gras is niet genoeg dus bijvoeren
in de winter [ 1 nov tot 1 feb ] kunnen ze op de grote koeienwei 8-) [ en dat in het midden van het land +:)+ en kunnen ze tevens op de plaat met stal komen :D
als het vriest houden we ze op de plaat .

Hoe groot is de weide? zomer 40 bij 50......... winter 3 hectare
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 2 d tjes
Wat voeren jullie bij? biks en hooi hele jaar door
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? ruime inloopstal met vlas [ en bij regen staan ze er altijd in ]
Wat voor watervoorziening hebben jullie? bak vullen , bij strenge vorst jerrycans van huis meenemen

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:40

De pony (welsh-A) van m'n neef staat 24/7 buiten, samen met z'n vriendje (belg).
Ze staan in een weiland dat verdeelt is in verschillende stukken zodat het gras goed kan groeien.
Er is een schuilstal van ongeveer 4 bij 5.
De welsh-A krijgt elke dag biks en de belg alleen als ze gewerkt heeft.
De drinkbak is een badkuip.
Ik weet niet precies hoe groot het weiland is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:43

Hoe groot is de weide?
We hebben meerdere weides van een aantal hectares groot.
Hoeveel precies , geen idee. Maar grote weilanden in elk geval.

Hoeveel paarden/pony's staan erop?
Nu in twee groepen van 3 en 2, en van de zomer (dan kunnen we de weien hooien) met 5en bij elkaar.

Wat voeren jullie bij?
Swinters : Voordroog van eigen land,en klein beetje basisbrok.
De evt veulens veulenbrok.
En de paarden in training sportbrok .

Zomers voeren we alleen de paarden in training wat sportbrok bij.

Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
Jazeker, dat vind ik een vereiste voor paarden die altijd buitenlopen.
Met zeikweer zoals nu, en met mooi weer tegen de dazen, maken ze er dankbaar gebruik van.

In de ene wei hebben we een simpele stal met een grote opening aan de voorkant.

En in de andere hebben we 3 inloopboxen .

Wat voor watervoorziening hebben jullie?
Grondwater oppompen in een grote bak.

Wat mij betrefd kan een paard het niet beter hebben dan zo.
Wel vind ik een schuilmogelijkheid echt een vereiste, tegen deze langdurige regen kunnen paarden die in de sport lopen niet.
Een koudbloed kan er vaak wel wat beter tegen.
Maar ik zie gewoon hoe dankbaar ze er gebruik van maken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:02

Hoe groot is de weide?
We hebben meerdere weides, s´winters is dit een wei van 1600 m2 en zomers staan ze op een wei van 3600 m2, nu komt er binnenkort nog een wei van 1600 m2 bij en we hebben nog een wei van 3200m2, maar daar lopen de paarden van mijn zus overdag en dat wordt gehooid. Op de 2 kleinste weien staat een stal. rondom de stal hebben we een zandpaddock en aan het dak een regenwater opvang, wat tevens water voorziening is. In de grote weien is geen stal, maar hebben we deze zomer met 4 plastic zeilen een beschutting gemaakt en daar maakte ze dankbaar gebruik van.

4 shetlandpony´s

Wat voeren jullie bij?
Swinters : hooi van eigen land, soms wat grasbrok of slobber indien nodig.

Zomers voeren we niks bij.

In de winterwei dus wel, dat vind ik ook een vereiste voor paarden die altijd buitenlopen. Want zelfs de shetten maken hier veel gebruik van, al is het maar om uit de zon te staan of uit de wind en droog te slapen, want dat doen ze voornamelijk in de stal, op het veulen na die slaapt letterlijk overal.
Mijn stal bestaat uit 2 boxen waarvan een voor de pony´s en de andere als opslag en een tuinhuisje als 2e box. De boxen hebben een dubbele deur dus indien nodig kan ik ze binnenzetten.

Regenwater en anders jerrycans meenemen van thuis.

Wat mij betrefd kan een paard het niet beter hebben dan zo.
Wel vind ik een schuilmogelijkheid echt een vereiste.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:09

Orlando_ schreef:
Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.
Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?

Hoe groot is de weide?
ruim 3 hectare
4 volwassen paarden, 1 jaarling en 1 veulen
Wat voeren jullie bij?
vanaf deze week hooi en mijn wedstrijdpaard sportbrok + het veulen veulenbrok
Verder krijgen ze allemaal wat wortels bijgevoerd

2 schuilstallen zelfs, maar ze laten zich liever zeiknat regenen dan dat ze daarin gaan staan :D
Grote watertonnen in de wei die we bijvullen met kraanwater via de slang

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Evt foto's in link ;) (van weide/schuilstal etc)

Overigens gaat het hele stelletje bij heel slecht (lees nat) weer "s nachts naar binnen, bij kou blijven ze gewoon buiten, ook in de winter.
De paarden hebben, met uitzondering van mijn wedstrijdpaard, geen dekens op, ook in de winter niet.

Teessz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:17

Hoeveel ha heeft 1 e-pony nodig die alleen overdag op wei staat en 's nachts op stal?

Groetjes....
*D

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:10

Hoe groot is de weide?
Totaal rond de 4 hac of meer. weet het zo niet.
Verdeeld in 4 weides.
- Grote zomerweide.
- 2 Kleine winterweides waar de schuilstal bij staat. ( vanaf de zomerweide ook berijkbaar)
- Weide waar twee jaarling hengstjes staan.

* weide waar 2 jaarling hengstjes op staan
* andere weides staan twee paarden, twee fjorden en een shetlander.

Wat voeren jullie bij?
- In de winter hooi.
- brokken. ( elk paard anders. fjorden basisbrok, jaarlingen pavo 3 brok voor jaarlingen, oudere merrie, slobber voor paarden op leeftijd, mijn merrie pavo condition.)
- zoutblok, veel wortels, appels, en soms wat gedroogd brood.

Van vorig jaar, stonden toen nog maar 3. En was er nog geen hooi ruif.
Afbeelding

Ja, zie foto`s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de zomer bij de jaarling hengstjes een waterbak met lepel, alleen staat er een ton onder omdat ze het niet zelf kunnen.
Verder hebben beide schuilstallen een regengoot en word het water opgevangen, hellaas is dit in de winter niet te gebruiken en moeten we met jarrycans sjouwen.

Oude foto, maar toen moesten we nog water halen, nu gaat daar het regen water in en zit er een zelf vullend drinkbak aan.
Afbeelding

ArabicQueen

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:13

Mijn volbloed en new forest pony staan nu ook in het land voor het eerst dit jaar want we hadden stallen nodig..

Bevalt me prima!! ze hebben een bijna 1,5 ha land voor 2 en een stuk bos waar ze onder de bomen kunnen staan waar het heel dicht begroeid is .. ik heb nog geen schuilstal kweet ook niet of ik die ga maken ..

We leggen elke keer een ronde baal hooi in het land en als die op is weer een nieuwe.

Ze ehbben alle 2 al een lekker beren vachte aangemaakt :D

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:13

nou mijn pony (of eigenlijk alle pony's van ons) staan overdag buiten maar s'nachts binnen in de winter want in de zomer blijven ze buiten, toen er nog geen stallen waren waren ze gewoon buiten maar dat was ook in de zomer dus dat maakt niet zoveel uit
in de winter gaan ze een paar uur naar buiten

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:49

Die van mij staat deze winter voor het eerst dag en nacht buiten.
Hij staat op een weide van 2 hectare die in twee gedeeld is.Op de andere helft staat zijn compagnon.
Ze hebben alletwee de helft van de schuilstal ter beschikking.
Momenteel staat er nog veel gras op de weide en krijgen ze nog geen hooi bij.
Ze krijgen wel 2x per dag onderhoudsbrok,een beetje haver en wortelen.En binnenkort komen daar voederbieten bij.
Water krijgen ze uit plastiek vaten die ik bijvul indien nodig.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:53

Mijn paard en pony staan ook altijd dag en nacht buiten :j

Het verschilt op welk stuk ze staan, nu staan ze op een lekker groot stuk.
Er staan nu momenteel 2 paarden en 2 pony's op maar meestal staan de pony's en paarden appart.
Mijn paard krijgt 0,7kg biks per dag en een pavo summerfit koek, mijn shet niks.
In de winter krijgen ze ook hooi en kuil bijgevoert.
We hebben geen schuilstal, maar mocht het zo zijn dat er een op stal MOET staan dan is dat mogelijk :j.
Water hebben we gewoon in een groot bad zitten die we elke dag bijvullen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:57

Ikkuhh, mijn paardje staat zielig buiten :(:)

Heeft het totaal niet naar zijn zin, wilt liever in zo'n ruime stal van 4 x 3.5, maar dat gun ik hem niet.

:P :+

Hij heeft trouwens wel een schuilstalletje 8-)

van 5 á 6 x 3 á 3,5

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:06

3 grote ponies,2 kleine op eén hectarezonder schuilstal, wel 1 rij bomen langs de wei.

slang uit de grond (in de winter dus sjouwen)

de boer voert kuil met zn shovel (da's wel weer handig)

iedere dag 1/2 tot 1 kilo pavo energie control (het zijn arabs,)

en het bevalt ze in de herfst bere slecht !!!
Zelfs met deken op blijven ze het koud hebben als het een dagje goed regent, heel zielig dus.

Nee voor mij liever 3 stalletjes erbij voor de arabieren, ze hoeven niet vaak naar binnen ,oha vinden ze het heerlijk buiten , maar die paar weken dat het echt alleen maar regent slaap ik niet goed !!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:17

voor mij is het zeker dat een paard een hekel heeft om opgesloten te staan ,
die van ons stonden bij de vorige eigenaar op stal en ze berusten daar natuurlijk in , maar nu hebben wij ze
bijna 2 jaar en ze staan nooit meer opgesloten , behalve als ze op ponykamp gaan , daar staan ze op stal , en dat
vinden ze niet leuk , ze zijn in het begin continu bezig om de deur open te krijgen en gaan na de rit met tegenzin het hok in ,
daarom vind ik het superzielig een paard op stal , ook al weten ze niet beter en staan ze rustig , het hoort gewoon niet
maar ik snap wel dat het soms niet anders kan , ik zou persoonlijk geen paard nemen als hij meer dan 12 per 24 uur op stal moet staan , maar dat heb ik met alle dieren , vogels konijnen , het hoort niet in een kooitje

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:27

Die van ons gaan vanaf 11.00uur het land (5000m2) op en omstreeks 15.30uur gaan ze weer naar binnen.
Het land is op dit moment toch aardig kaal gegeten en er zit nu ook niet zoveel voeding in.
De Haflinger eet dan ook veel sneller als de Arabier dus hooi bij voeren is zeker geen oplossing.
Lekker naar binnen en voer, hooi op maat.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:50

die van mij staan op 6500 vierkante metertjes. verdeelt in 4 stukken, 1 stuk waar ze altijd in lopen, en dus zwart is. en gras op de andere 3 stukken die ze strookgewijs krijgen. Water komt uit een weidepomp. alleen bij vorst neem ik water van huis mee.

Verder hebben ze een schuilstal, waar ze alleen in staan als het smoor heet is of als ik er hooi in gooi. niet om te schuilen tegen het slechte weer

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 06:38

Mijn shetlander staat ook 24/7 per dag buiten:D Samen met twee bokjes en een aantal kippen en ganzen! Hoe groot de wei is weet ik niet precies. Mijn shetlander heeft een schuilstalletje, waar ze echt gebruik van maakt als het regent. Want Mw wil niet nat worden. 's avonds krijgt ze een handje brok omdat de andere dieren ook wat krijgen en we beginnen ook weer met hooi bijvoeren.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 07:43

Onze paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten.

Hoe groot is de weide? Geen idee, wel klein.
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 1 paard, 1 pony
Wat voeren jullie bij? Samen 1 hele baal hooi per dag.
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Ja, die stond er al :+ Gebruiken ze maar weinig, bomen vinden ze fijner.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? Omdat ze nog nog apart staat, heeft de een met stalkant de automatische drinkbak en de ander een speciekuip.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:29

Onze paarden staan nu net 's nachts weer op de grote paddocks 'opgesloten' omdat ik o.a. op het fructaan let maar zelfs dat vinden ze zielig voor zichzelf... Overdag en zomers ook 's nachts lopen ze op het weiland. (3ha) Bij hitte en bij regen gaan ze zelf graag de loopstal in (zowel de koudbloeden als de volbloedjes) maar als er sneeuw ligt liggen ze lekker buiten :z . In de paddock staat een 600 ltr waterbak, bijvullen met tuinslang. Ze krijgen 'onbeperkt' hooi als het gras op is en weinig extra's. Ik vind een schuilmogelijkheid een must, net als een droge plek om te liggen, kou is niet erg maar nattigheid is niet goed voor (mijn) paarden. Dit kan ook onder een dicht bladerdak zijn... *D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:13

Nog een paar nachtjes slapen en dan..... gaat mijn paard ergens wonen waar hij weer dag en nacht, het hele jaar door, lekker buiten kan blijven *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Hij heeft, afgezien van de afgelopen vier maanden en een periode van drie weken eerder dit jaar altijd zo geleefd. Ik merk dat hij, nu hij steeds 's avonds en 's nachts op stal staat, daar van afstompt. Dus ik kan niet wachten tot hij gaat verhuizen :):)

Hij komt met twee andere paarden te staan en in de andere weitjes op het terrein staan nog meer paarden, er zijn een zomer- en een winterwei. In de zomer hebben ze gewoon gras en in het winterseizoen krijgen ze hooi, en soms kuil. Verder krijgt hij iedere dag van het jaar een halve voerkoek en van ongeveer half september tot ergens in maart of april een klein beetje muesli op de dagen dat ik rijd. Water krijgen ze via een waterpomp uit een grote drinkbak. Een schuilstal is er niet, die had hij bij zijn vorige eigenaar ook niet. Wel kan hij uit de wind staan, en ook altijd droog, de grond is schuin en onderaan is het verhard, het is eigenlijk altijd droog op een klein stukje na (goed voor de hoeven)

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:27

Mijn paardenkids staan op een super plekje in noord holland. Land is niet geschikt om in de winter op te lopen en hiervoor gaan we van het weekend een uitloop(tussenloop) maken naar de stal en de betonpaddock.

Hoe groot is de weide? Weide is 1 ha, beton is zo'n 20 bij 25 denk ik?
Hoeveel paarden/pony's staan erop? 1 paard, 1 ijslander, 1 welsh en 2 shetters
Wat voeren jullie bij? Kuil, enkel in de winter en wanneer paarden op een kleiner stuk moeten voor het hooien(kuilen:P)
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Zoals hierboven beschreven gaan we de stal koppelen aan het beton.
Wat voor watervoorziening hebben jullie? Regenwater word vanaf het dak opgevangen in een tank, daarnaast hebben we slootwater.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:35

hier hebben ze 55a met schuilhok met verharde vloer om lekker kapot te trappen in de winter. In het voorjaar kunnen ze weer naar een ander stuk land. Water heb ik dankzij een dakgootje aan het dak van de stal. Als het echter megahard vriest of hardnekkig niet wil regenen, moet ik water meebrengen... momenteel kan er nog meer dan genoeg gegeten worden van het gras en wanneer dit kort is, kunnen ze ook nog eerst even naar een ander stuk... voordroog zal dus pas voor binnen ten vroegste een maand zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:55

Ze staan niet dag en nacht op de wei, maar wel buiten met een schuilstal, in de winter is dat 24/7 paddock met schuilstal en in de zomer overdag/'s nachts op de wei en de rest op de paddock ivm moddervet worden en de daarbijbehorende gezondheidsproblemen

Hoe groot is de weide?
Wei is 1 ha in twee delen, de paddock is 20x20 ongeveer met twee stallen aangrenzend van 3x3
2 per paddock (2 paddocks), op het land kan dat dus 4 worden.
Wat voeren jullie bij?
Alleen hooi terwijl zeop de paddock staan
Op de paddock wel, op de wei niet.
Op de paddock automatische drinkbakken, op de wei speciekuipen

En zo ziet het eruit;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:29

Mijn paard staat in de winter niet 24/7 in de wei maar ze heeft een soort uitloopstal waar ze onder kan schuilen en gewoon buiten kan staan. Zo verveelt ze zich ook een stuk minder snel omdat ze de ruimte heeft alles kan overzien en ook gewoon in al dat rotweer kan staan.. Ook staat ze evengoed zo veel mogelijk op de wei. Het weiland is helaas te klein om haar de hele winter buiten te hebben staan en word dan een enorme modderboel die niet heel goed aangroeit in het voorjaar als het de kans niet krijgt vandaar dat ze in de winter niet dag en nacht buiten kan. In de zomer staat ze wel gewoon 24/7 buiten. Wat betreft het water moet ik helaas met emmers sjouwen :Y)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:37

Hoe groot is de weide?
ongeveer 1 1/2 hectare.

3 friezen en de tinker van de buren op een apart stukje wei. :)

Wat voeren jullie bij?
Een grote baal hooi per dag in de winter 2 balen.

Wij hebben een grote schuilstal, vroeger schijnen daar landbouwwerktuigen in te hebben gestaan. Het stuk waar ze in kunnen staan is ongeveer 8 x 6 schat ik. Op de grond ligt zand, maar wij hebben er nu stro op liggen omdat het anders teveel ging stoffen.

Wat voor watervoorziening hebben jullie.
Tonnen water, niet ideaal maar goed te doen met een lange tuinslang. :j
Laatst bijgewerkt door Shattered op 24-10-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt