Kosten eigen paard op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

Re: Kosten eigen paard op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:46

nou ik rij op een tinker en die heeft een zadel van 300 van zadel markt zit me tog heerlijk! echt leer en ze hebben um al 4 jaar geen schram dus das nonsens

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:51

Mindim schreef:
Is dit een serieus topic anders ga ik temmen.

Je hebt al zoveel van dit soort topics geopend, je zoekt een koophuis met ruimte voor 2 paarden, dan ben je weer op zoek naar een weide van een ha, voor 2 paarden. Dan woon je weer op een paardenacademie en ben je 17. Dan wil je weer 2 paarden in 1 box om kosten te besparen. Je bent op zoek naar een goed paard of grote pony, goed in alles of uitblinkend in 1 dicipline, geslacht maakt niet uit, veulen ook welkom. Dan zoek je een verzorgpaard en dan weer een volbloed om te kopen. Dan is er weer een topic waar je je ouders moet overhalen een paard aan te schaffen.
Kun je vertellen wat je nu wilt? Kijk uit met wat je op bokt plaatst, want de historie is voor iedereen te lezen.

tja zat met me zus op 1 ac maar dat mocht niet hoorde ik en ik post ook voor vriendinnen vragen,
de stalling kost hier niet so veel god zij dank,
ik denk dat ik met deze stallings kosten en geen eizers met 250 euro per maand rond kan komen mijn oom en mijn ouders willen de kosten gaan delen verder neem ik een baandje (50 euro pm) daar kan ik dingetjes van kopen als er een halster kappot gaat of er een extra zak biks enx moet komen, de verzekering gaat 30 euro kosten die betaald mijn oom
(mijn oom is nogal aan de centen en heeft een goede band met mij daarom)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:59

funnygirl1 schreef:
nou ik rij op een tinker en die heeft een zadel van 300 van zadel markt zit me tog heerlijk! echt leer en ze hebben um al 4 jaar geen schram dus das nonsens

Wat heerlijk zit voor jou, hoeft nog niet heerlijk te zitten voor het paard. Het wel of niet hebben van drukkingen is geen goede maatstaf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:12

zaagsel: 2 zakken 16 euro > 8 Euro per baal hier, halve baal per dag er vers in en starten met 4 balen. En nog wat stro erover om wat te knagen te hebben.
biks 2 zakken 13 euro = 26 euro > 10 Euro per zak van 25 kilo, 4 kilo per dag.
hooi: 25 euro 5 baaltjes > 2,50 per baal, 1 baal per dag per paard. In krappe tijden gaat het snel omhoog naar 3,50 zelfs.
stalling: 115 > 100 Euro.

jaarlijks : elke 9 maanden 3x inenting 25/30 euro > jaarlijks, 35 Euro.
hoefsmid: 6x 25 euro > hier ijzers, elke zes weken, 85 Euro. Twee voor op wedstrijd, een ivm gevoelige voetjes.
tandarts 50 euro > Laat ik door de DA doen, 65 Euro.

eenmalig:
zadel 300 > 2000-2500 (zadel moet passen, wat als ie nou alleen die dure Passier past? ;) )
dekens 200 > 160 Euro voor de waterdichte winterdeken, 35 voor de fleece en 90 voor de regendeken. Vrijwel jaarlijks een nieuwe ivm gescheurd of eruit gegroeid en dat soort dingen.
hoofdstel 100 > ongeveer correct, ik zit rond de 120 zonder bitje.
poets spullen 70 > Geef ik niet zoveel geld aan uit.
longeer: 100 > Geef ik niet zoveel geld aan uit.

paard ong 2000/3500 > reken op het laatste voor een paard en vanaf 2000 voor een grote pony.

Verder een zak peeen af en toe, likstenen, beenbeschermers hier, bijzetje daar, lessen, keertje DA erbij ivm kreupel of virusje, shampootjes, middeltjes tegen schuren, mok of schimmel, je eigen rijkleding, zadel na laten kijken, halster kapot gegaan, dekens wassen en weer waterdicht moeten sprayen, ... ik zit per paard, en ik koop in grote hoeveelheden in, op zo'n 250 Euro per maand zonder lessen, zonder wedstrijden en zonder onvoorziene dingen. Moet de DA komen etc. dan kan dat zo ineens maar een paar honderd Euro duurder worden dan gepland. Denk ook aan: zadel past niet meer of wordt gestolen, paard trekt hoofdstel kapot, paard blijkt hoefprobleem te hebben of zomereczeem, paard is futloos en je hebt geen idee wat er aan de hand is en je DA na zes visites ook nog steeds niet... trek je portemonnee maar ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:23

funnygirl1 schreef:
(paardje is 165) ik ga me zadel bij zadel markt urk halen

neem dan maar gelijk fysio kosten mee in je begroting. :o

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:26

ik vind dat je het netjes hebt berekend urielle. ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:32

het verschilt per streek, boer, da enc enc

Dus een precies iets kun je nooit weten of je moet al weten WAAR je je paard neerzet en daar de kosten van, welke klinik, welke da, welke hoefsmid en daar alle prijzen vragen...dan kom je wel op een maandbedrach uit dat het meest bij jou past...

De een is 200 kwijt of minder voor 1 of meer paarden omdat ze heel gunstig staan! de ander is 600 euro kwijt!

Als het dier ziek word kan het opeens in de 100de euro's of nog meer oplopen! vooral als ze naar de kliniek zouden moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:18

Een tinker van 1.65 kan niet op 2 plakken hooi. Tinkers moeten juist wat lager in het krachtvoer en zeker geen 50 kilo in de maand. Tinkers zijn sober in onderhoud. Grote tinker trouwens, die zie je niet zo veel.

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:47

funnygirl1 schreef:
ik gebruik 50 kg per maand brok en 2 plakken hooi per dag, t zaagsel een halve baal in de week,
(paardje is 165) hoefsmid vind ik normaal 1x 8 weken tandarts 1 keer per jaar ik ga me zadel bij zadel markt urk halen

2 plakken hooi per dag? en staat ze hele dagen op de wei het hele jaar?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:53

funnygirl1 schreef:
ik gebruik 50 kg per maand brok en 2 plakken hooi per dag, t zaagsel een halve baal in de week,
(paardje is 165) hoefsmid vind ik normaal 1x 8 weken tandarts 1 keer per jaar ik ga me zadel bij zadel markt urk halen

Daar red je het niet mee, mijn paard staat in de winter alleen op stal en ik heb in de begin week 2 balen nodig, en daarna elke week een baal. De laatste keer dat ik een baal kocht waren ze 10 euro per baal, en toen ik begon een paar maanden daarvoor 6 euro. Zaagsel wordt alleen maar duurder, dus houd daar ook rekening mee. Overigens is mijn paard heel erg schoon op stal, heb je een viespeuk dan ben je nog meer zaagsel kwijt.

En hoeveel kg brok je nodig hebt kan je niet uitrekenen, voeren doe je op het oog en wat het paard nodig heeft. Het ene paard doet het goed op een handje basisbrok, en een ander heeft 2 kilo sportmuesli nodig bijvoorbeeld. En als je je zadel bij zadelmarkt gaat halen, bestel dan ook meteen de chiropraktor, fysio en dierenarts erbij... dat zijn namelijk zadels die de rug van je paard binnen no time kapot hebben! Een goed tweedehands zadel gaat vanaf ongeveer 600 euro. Als ik het zo lees, meis, begin er niet aan. Op deze manier ga je je paard er geen plezier mee doen en dus jezelf ook niet.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:05

en dan vinden we het met zn alleen raar dat er zoveel paarden in NL staan waarvoor de dierenbescherming in actie moet komen.....

jaja misschien een beetje een crue opmerking, maar er zijn zoveel mensen die dus niet weten waar het met een paard echt om draait.....

Ben blij dat de meeste mensen hier op dit topic je aanraden om er zo in iedergeval niet mee te beginnen. Een paard is niet alleen een bepaald kostenplaatje, een bak voer en een goedkoop zadel er komt ZOVEEL MEER bij kijken...

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:16

funnygirl1 schreef:
hooi: 25 euro 5 baaltjes

ik reken ipv 5, zeker 16 baaltjes in de week, maar ook niet voor 5 euro de baal.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:38

wie zegt dat ik een tinker wil? whaha vere van ik wil geen pony of een ander ras

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:45

hmm ik heb ze aan huis staan, zaagsle kost groote balen!! 6 euro per baal, de eerste x gaat er in een stal zeker 4 balen ( per stal) als het niet meer is en dan 1 per week, brok betalen we 7 euro per zak (25 kilo) en als 10 koopt krijg je korting, hooi we hebben hele grote ronde balen kosten 25 euro per baal en denk dat we daar 1 a 2 maanden mee doen, zadel heeft mij 900 euro gekost nieuw ( kompleet) hoofdstel 25 euro ( nieuw) de dekens varieeren en de ret mijn bekapt ze en werkt bij een dierenkliniek dus dat is een voordeel voor mij, en in de zomer maanden hebben we een veulen erbij lopen dus kost ook weer iets extra's oja en een grote zak musli kost 9 euro geloof ik. zo dat is het voor een maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:33

funnygirl1 schreef:

Omdat je het hier over een tinker hebt of gaat het over alweer een ander paard.

Je wilt geen pony of een ander ras :? Eh een pony is geen ras, dat weet je, neem ik aan?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:51

nee dat is me les pony bij me prive lessen, ik wil geen tinker in wil een ander ras liever geen dan een tinker

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:00

je kan het zo duur maken als je zelf wil hoor, poedertjes hier en snufjes daar zijn nergens voor nodig als je gewoon een gezond paard hebt en er goed op past

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 06:53

ik kan nu achter de dijk van Andijk voor 100 euro per maand m zetten op een enorm land voor 100 euro per maand daar zijn de pony's tonnetje rond als je ze niet bij voert, in de winter worden ze bijgevoerd met afval groenten (met plekjes dus maar niet verrot) dus dan kom ik op het bedrag 150 euro per maand:D
daar gaat ie staan ik ga bij de IJsselmeer ruiters rijden en het dier heeft een gelukkig leven met meerdere vriendjes

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:04

Wat je ook bent vergeten is de zadelmaker in je begin post. Een zadel mag wel elk jaar gecontroleerd worden of het nog past en eventueel opgevult, scheelt vaak een hoop ellende kwa rugproblemen later :).

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 07:05

ok en wat kost dat gemiddeld?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:08

Verschilt, bij mij vorige keer gratis wegens de service :D Maar anders rond de €50, maar het verschilt geloof ik per zadelmaker.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 07:09

ok dat is natuurlijk te doen bedankt allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:18

Je paard in de winter buitenhouden zonder bijvoeding van hooi? Maar afvalgroente. Meid, je wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, ten koste van het paard.
Je kan maar beter geen paard aanschaffen, je bezuinigt behoorlijk op je paard. En dat al voor je er een hebt :n
Zijn je ouders eindelijk overstag of is dit een fictieverhaal, ik vind het eigenlijk te triest voor woorden.

jordyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:55

ik betaal 160 euro per paard op pension stalling all in elke week krijgen we een grote zak wortelen er bij,wil je ,dan heb je jemusli of iets anders bijgeven moet jezelf kopen,ik betaal voor het ene paard 25 euro aan de hoefsmid om de 6 week en de ander ben ik 80 euro kwijt die heeft voor kunstof beslag,de tandarts kost me 45 euris per paard per jaar de de enting betaal ik 21 euro voor omdat alle paarden tegelijk worden geent de tandarts komt ook tegelijk voor de andere paarden dan heb je de wormkuren nog.......mijn paarden hebben nooit iets maar je kan het ook anders treffen dus hou overal rekening mee....enne ik vind dat je best een realistich mag worden ik heb twee zoons die ook rijden een van en een van 13 die weten precies wat alles kost en als ze eens iets moois zien een leuk dekje of een ander hoofdstel gaan ze maar sparen,is er direct iets nodig omdat het stuk is dan koop ik het wel maa voor de heb gaan ze zelf betalen.....

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:20

voor alles, voer hooi stalling inbegrepen €150 voor twee mini-shetlanders :)