Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:31

Voordeel is dat je alles lekker zelf regelt, je kunt alles zelf beslissen en het is heerlijk om gewoon dicht bij de paarden te zijn. Als er iets aan de hand is, dan ben je er gewoon in principe.
Nadeel vond ik altijd dat het ongezellig is om altijd alles in je eentje te moeten doen. Niet de verzorging, maar het rijden... Ik moest mezelf echt gaan dwingen om paard te rijden, in m'n eentje, in de bak... Dat begon mij na een tijdje enorm de keel uit te hangen.
Maar misschien krabbel ik wel terug, Zaterdag komt mijn paard op een pensionstal omdat ik verhuisd ben(studeren) naar Groningen. Misschien dat ik dan wel weer helemaal gek wordt omdat ik altijd denk dat iedereen mijn maniertjes van omgaan met de paarden gek vindt, of zich er mee bemoeit.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:34

Hiervoor woonde ik op het platteland.
Direct aan de bossen en aan de andere kant het kanaal.
Ik kreeg een dochtertje (ik had nog geen paard).
Ik wilde omwille haar meer dorps gaan wonen. Dit hebben we ook gedaan.
Ik kan in de winter de paarden aan huis zetten en in de vakantie ook (2500m2 weide) en daarnaast staan ze of 400 meter verderop of 3 km verderop aan het bos.
Ik woon dus nu half platteland. Ik vind het prima zo. Lekker school dichtbij, winkels dichtbij, snelweg dichtbij, dokters dichtbij, zalig!
Niet elke keer de auto te hoeven pakken voor een banketstaaf boodschapje. En ook hoef ik niet altijd met de auto naar de paardjes.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:41

ik ben een kleine 3 jaar geleden verhuisd van 'de stad' naar het platte land. we hebben paarden aan huis (eerder altijd van anderen gereden, dus nooit van mezelf gehad) we hebben kippen, duiven katten en een grote hond. heerlijk!!!
het enige nadeel wat wij ondervinden is dat we nooit meer zomaar weg kunnen. als we een weekend weg gaan moeten we een hoop regelen. op vakantie zijn we niet meer geweest sinds we hier wonen.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:42

hetbommeke schreef:
Het is hier ook een onderwerp waar vaak over gesproken wordt door mijn man en mij. Hebben 1 paard op een stalling staan (vol pension). En hebben 2 kinderen van bijna 3 en 4,5 jaar. Lijkt me helemaal geweldig om voor hun ook een shetje te hebben. Kan wel bij de stalling van mijn paard, maar daar betaal je dus ook weer voor.

Maar iedere keer zeggen we weer, nee we doen het niet, want hoe moet dat nou als we op vakantie zijn? Gaan meestal zo'n 3x per jaar weg, soms 3 weken, dan weer 2 of 1 week. En wie doet dan de paarden? Verder werken we ook allebei, mijn man fulltime en ik parttime, maar dan is er overdag niemand thuis en de paarden staan buiten, vind dat niet zo'n fijn idee.

Vroeg me dus af hoe de "paarden aan huis eigenaren" dat allemaal oplossen.

Je kunt een verzorgmeisje nemen ;)!
Er zijn er genoeg op zoek volgens mij.

suuzepuus

Re: Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:45

ik heb een hele lieve buurvrouw die als ik werk ook de hond uitlaat. ze wil ook mn paarden best voeren en anders hebben we hier buren genoeg met paarden!
afgelopen weekend zijn we weg geweest van zaterdag ochtend tot maandag avond. de hond was mee en mn buurmeisje heeft voor de paarden gezorgd. echt heel fijn!!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:48

Hmm voordelen kun je zelf wel bedenken

nadelen:
geen bak (in mijn geval dan)
altijd alles zelf oplossen (wei maken, stroom aanleggen, zaaien etc)
altijd op tijd uit bed en op tijd thuis: voeren, ook goed op tijd weer voer kopen, hooi regelen, staluitmesten )
Je hebt denk ik gewoon wat meer verantwoordelijkheden..
En iemand voor de vakantie regelen is ook iets moeilijker denk ik, op een stal lopen toch wat meer paardenmensen rond..

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:49

Mijn paarden staan ook aan huis en ik zou niet anders willen. We zijn ook speciaal gaan zoeken naar een huis met voldoende gelegenheid om de dieren het hele jaar rond buiten te kunnen hebben. Inmiddels hebben we de zaken goed voorelkaar, maar er is heel wat werk in gaan zitten. En dat was alleen de opstart nog maar. Vanaf dan begint het jaar rond onderhoud aan zowel wei (bemesten, maaien,etc.), bak (slepen, omheining repareren, mestafvoer, hooi aanvoer), paard (hoefsmid, dierenarts, rijden, verzorgen, voer en water, uitmesten) en omgeving (veel vegen). Ik denk persoonlijk dan ook dat je het alleen volhoudt al je er helemaal voor gaat. Het is namelijk elke dag en bijvoorbeeld voor mij ook in de winterperiode na mijn fulltime werk in het donker, kou en regen nog de mest uit de bak scheppen.

De goede kant overheerst bij mij echter duidelijk, zelf weten wat je doet, hoe je het doet en wanneer je het doet. Precies dat voeren wat je wilt, kletsen met je paarden. Ik merkt dat ik dingen doe die ik op een stalling niet gauw zou doen. Ook heb ik plezier in het werk wat het oplevert vooral in het voorjaar en de zomer. Daarnaast heb ik buren die een oogje in het zeil houden overdag en ouders die niet zo ver weg wonen en die nu en dan een helpende hand toesteken.

Voor wat betreft het wonen op het platteland. Wij hebben overdag beide een vrij hectische baan en dan is het heerlijk tot rust komen op ons plekje met de dieren. Daarnaast beide een auto dus de mogelijkheid om snel genoeg de drukte op te zoeken. Maaaaar...het is wel een way of live. Wij hebben veel vrienden die alles leuk en aardig vinden maar als ze horen hoeveel tijd het kost en werk het is, geven de meesten aan dat er niet voor over te hebben. Zo worden onze vakanties gespendeerd aan klussen rond huis waar gedurende het jaar niet aan toe komen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:53

Citaat:
hetbommeke schreef:
Het is hier ook een onderwerp waar vaak over gesproken wordt door mijn man en mij. Hebben 1 paard op een stalling staan (vol pension). En hebben 2 kinderen van bijna 3 en 4,5 jaar. Lijkt me helemaal geweldig om voor hun ook een shetje te hebben. Kan wel bij de stalling van mijn paard, maar daar betaal je dus ook weer voor.

Maar iedere keer zeggen we weer, nee we doen het niet, want hoe moet dat nou als we op vakantie zijn? Gaan meestal zo'n 3x per jaar weg, soms 3 weken, dan weer 2 of 1 week. En wie doet dan de paarden? Verder werken we ook allebei, mijn man fulltime en ik parttime, maar dan is er overdag niemand thuis en de paarden staan buiten, vind dat niet zo'n fijn idee.

Vroeg me dus af hoe de "paarden aan huis eigenaren" dat allemaal oplossen.

Je kunt een verzorgmeisje nemen !
Er zijn er genoeg op zoek volgens mij.

Ja kan... en ze heet Penny :D
Ach voorlopig blijven we denk ik maar gewoon zitten waar we zitten en dromen lekker verder. Het is nu even niet realistisch, ook financieel niet.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:53

ggr mijn quote is niet helemaal goed gegaan, snap t nog steeds niet, dit even off-topic. sorry, iemand mss uitleg?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:01

hetbommeke schreef:
ggr mijn quote is niet helemaal goed gegaan, snap t nog steeds niet, dit even off-topic. sorry, iemand mss uitleg?

Gevonden!!!! :z Heb het scherm 'ns wat beter bekeken en zag daar ineens een knopje quote. Zucht...

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:08

Het is inderdaad dat alle verantwoording echt op je zelf aan komt maar dat maakt het juist ook wel weer geweldig. We maken onze eigen kuil bv. Hard werken maar o zo leuk om tijdens dat werk tussen het gras een kop koffie te doen. Als de winter komt aan je eigen kuil snuiven en je paarden het niet zien eten maar vreten..... om maar even iets te noemen.
Wat soms wel vervelend is is op zondag niet uitslapen. Maar ach als mijn ogen nog niet open willen loop ik in mijn nachtpak naar stal, met bakkie thee. Als hun staan te eten zit ik op een strobaal wakker te worden met mijn bakkie thee. Zeker als mijn kinderen zich erbij voegen heeft ook dat weer iets mooi's.

Alles moet wel gepland plots weggaan dat gaat niet zomaar. Heb wel een paar mensen die ik de zorg toevertrouw. Maar ja als ik een week weg ben dan mis ik de dieren iets waar ik vroeger nooit last van had.

Afstanden vallen voor mij gelukkig mee; rechts het erf af lekker buiten rijden en linksaf binnen tien minuten met fiets of auto bij school, winkels of stad. Eigen buitenbak wel geen wedstrijd formaat maar die creeer ik in de zomer wel in het land. Bovendien hoef ik niet met anderen te delen.
Altijd als kind tegen mensen opgekeken die het zo voor elkaar hadden en mag dit gelukkig nu zelf ervaren!!

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:05

Wij zijn bijna 3 jaar op zoek geweest naar een huis met genoeg ruimte voor onze paarden.
Het is altijd onze droom geweest en inmiddels is hij uitgekomen.
En wij vinden het heerlijk! Niets geen gezeur meer van anderen,wat zij van je paard vinden of hoe jij ermee omgaat!
Nou vinden wij ook dat wij het ideale plekje hebben gevonden, ruiterpad loopt voor ons huis langs, niets mis mee!

Voor ons is het precies zoals we gedacht hadden dat het zou zijn. En ik ben in de "grote" stad geboren en heb er tot voor kort ook gewoond.
Nee wij wille nu al niet meer terug

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:16

Tja wij hebben ook alles aan huis staan, maar je bent wel vaak slaaf van je hobby.
tuurlijk neem je het erbij, maar je moet alles doen e:
dagelijks onderhoud van de stal, voederen, binnen en buitenzetten. Dan weidebeheer(mest uit de wei halen, met de bosmaaier de de kanten bijhouden. Dan een rijbak, ook die moet je minstens een keer per week slepen.

En dan idd moet je alles zelf regelen, zoals stalstrooisel en voeder halen, maar eveneens de mestafvoer etc

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:35

Paard aan huis is heel fijn, totdat je op zondag bent wezen stappen en je met je brakke hoofd je bed uit moet om je paard te voeren, buitenzetten en uitmesten. Bedenk je goed dat je echt alles zelf moet doen. Mijn paard heeft 3 maanden op de boerderij van mijn schoonvader gestaan(tijdelijk en wij woonde er tijdelijk tot we nieuwe woning hadden gevonden), zondag's was mijn plan een uurtje later te kunnen voeren maar daar dacht mijn paard op zondag anders over. Heeft een keer tijdens het ontsnappen een halve voerton leeggegeten, al het harnachement van de mur getrokken en heeft er op gebeten en is er op gaan staan, de waterbak lag door de hele box heen en ga zo nog maar even door. Als wij straks de boerderij over nemen komt hij weer daar te staan en ik zou nooit anders willen, maarja ik werk al vanaf m'n 15de in de paarden. Wel leuk voor je.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:19

daffie1986 schreef:
Paard aan huis is heel fijn, totdat je op zondag bent wezen stappen en je met je brakke hoofd je bed uit moet om je paard te voeren, buitenzetten en uitmesten. Bedenk je goed dat je echt alles zelf moet doen. Mijn paard heeft 3 maanden op de boerderij van mijn schoonvader gestaan(tijdelijk en wij woonde er tijdelijk tot we nieuwe woning hadden gevonden), zondag's was mijn plan een uurtje later te kunnen voeren maar daar dacht mijn paard op zondag anders over. Heeft een keer tijdens het ontsnappen een halve voerton leeggegeten, al het harnachement van de mur getrokken en heeft er op gebeten en is er op gaan staan, de waterbak lag door de hele box heen en ga zo nog maar even door. Als wij straks de boerderij over nemen komt hij weer daar te staan en ik zou nooit anders willen, maarja ik werk al vanaf m'n 15de in de paarden. Wel leuk voor je.

Dit hebben die van mij nog niet gedaan. Staan altijd braaf te wachten. Hoofdstel heb ik wel op stal hangen, de zadels liggen in een andere schuur.

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:35

Wij hebben ook de paarden aan huis.

Voordelen: geen gereis meer, elk moment van de dag erbij kunnen staan, geen regels alleen je eigen regels.
Nadelen: geen bak dus in de winter minder leuk, geen dagje weg zonder oppas te regelen die even voert of ze
wisseld van wei, zelf alles schoonmaken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:40

ranna schreef:
Niet met vakantie.
Wij (lees: ik :+) heb heel bewust voor dieren gekozen en laat daar graag vakanties voor overgaan.
Wie dieren heeft heeft naast een boel werk een lading verantwoording waar ik niet te licht over denk.
Als je familie of vrienden hebt die het een poosje van je willen overnemen is dat natuurlijk prima maar ik kies daar niet voor.
Ik ken mijn dieren het beste, zie wanneer ze zich anders gedragen dan normaal en weet wanneer ik daar wat mee moet doen. Ik zou niet eens kunnen genieten van een vakantie moet ik bekennen.
Daarnaast werk ik met opzet 4 halve dagen, juist vanwege de dieren. De paarden lopen altijd buiten en de buren hebben m'n mobiele nummer voor het geval er wat zou zijn.

En je zal altijd zien... ga je een keer weg, wordt er iets ziek...
Ik twee jaar geleden ook. Weekje Cran Canaria, merrie onder de droes en doodziek. En hoewel ik goede oppas had, is het voor mij niet leuk, voor de oppas niet en voor het paard niet (we dachten eerst ook dat ze niet at omdat ze mij mistte... := ).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:44

Wij wonen ook buitenaf en hebben de paarden aan huis.

Ik ben hier opgegroeid (huis is van mijn opa) maar mijn vriend komt uit Almere. Voor hem was het dus veel meer wennen ook omdat hij geen paarden kent en ook het buiten leven niet.

Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind de paardjes aan huis.
De grote nadelen zijn wel dat er erg veel tijd gaat zitten in ons totale leven.
Wij werken beide fulltime. Daarnaast het huishouden, de tuin en de weide uitmesten is gewoon heel veel maar ik heb het er wel voor over.

Mijn opa zorgt voor het maaien, hooien en bemesten dus daar heb ik gelukkig geen werk mee. Ook de mestafvoer is door hem geregeld.

Daarnaast past hij op onze hond en de paarden als wij een weekend weg gaan. Afgelopen jaren zijn we ook gewoon in de zomer ruim 2 weken op vakantie geweest. Er wordt dan niet gereden dus de paardjes hebben vakantie.

Ik heb geen bak maar rijdt in het weiland. Nadeel is wel als het heeft geregend dat je niet kan rijden ivm de gladheid. Maar aangezien wij toch lekker recreatief rijden is dit niet zo erg. Als ik wedstrijd gericht zou gaan rijden dan moet er een bak komen vind ik.

Qua vroeg opstaan vind ik het wel meevallen. Door de week voeren kan gewoon voor het werk aan. In het weekend kunnen ze ook wel een uurtje langer wachten totdat ze wat krijgen.
Nu moet ik wel zeggen dat ze bij mij 24/7 het hele jaar door op het land staan en dus niet hoeven te wachten tot ze naar buiten kunnen.
Ach en soms dan sta ik op, voer de hond en de paardjes en ga weer lekker een uurtje bij mijn lief liggen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:57

Ik heb een jaar een soort "tussenoplossing" kunnen doen: ik heb gewoond op een(spring- handels-) stal. Het was een huurappartement, en best luxe ook, met laminaat en een inbouwkeuken. Mijn paard stond daar dus ook. Voordeel was dus dat ik niet de nadelen had! Ik hoefde geen bakken te slepen en inkopen te doen enzo. En toch kon ik altijd even langs mijn paard. Mijn vriend is veel in het buitenland voor zijn werk, dus ik had altijd aanspraak, we hadden een (kleine) kantine met goede cappucino, ook niet verkeerd. Echte nadelen had het niet, behalve misschien dan weer een gebrek aan privacy.

O ja en het was wel echt een ienie mienie en doodsaai dorp, met misschien 20 huizen ofzo. Ik reed dus ook nooit alleen in de bak. Ik kon er goed slapen en voelde me er erg veilig (huis waar ik daarvoor woonde was in de stad en was het buurhuis in de fik gestoken door junks, dus kon wel even wat rust en veiligheid gebruiken...). Nadeel was wel omdat er in dat dorp dus niks was, dat we in een gemiddeld weekend zo'n vijf keer de auto voor pakten, om boodschappen te doen, om naar de kapper, garaga, familie, vrienden, uit te gaan... Dat was wel eens vermoeiend om niks bij de hand te hebben en om dingen slecht te kunnen combineren (moet je om tien uur bij de garage zijn en om 2 uur bij de kapper, is dus je hele dag "verpest" en in stukjes gehakt). Wel was het echt gezellig, veel aanspraak, veel samen rijden.

Ben er uiteindelijk weggegaan vanwege diverse redenen, het stel dat de stal runde ging uit elkaar, dus de sfeer was niet echt meer leuk.

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:12

Lijkt me heerlijk om paarden aan huis te hebben.. niet elke keer de auto in om naar je paard te gaan! top

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:32

Enorme voordelen zijn (voor mij dan):
- je hebt altijd je paarden bij je, je kunt ze zien en naar ze toe lopen wanneer je dat wilt
- je leert je paarden veel beter kennen, je ziet hun dagelijkse doen en laten en ziet ook meteen wanneer er iets is
- je kunt zelf voor ze zorgen, dus ook zelf bepalen hoeveel en wanneer ze eten krijgen, waterbakken verversen en vullen e.d.
- je bepaalt zelf welk hooi je inkoopt en voert
- je kunt het allemaal inrichten zoals je dat zelf wilt (bijv. verhardingen aanleggen)
- je hebt je eigen weidebeheer in handen
- zelf alles regelen en zelf de verantwoordelijkheid dragen over alles wat er bij komt kijken

Nadelen zie ik eigenlijk niet. Het is wel zo dat ik aan huis gebonden ben, maar dat ervaar ik zelf niet als een nadeel. Weekenden weg en vakanties heb ik voorheen volop gedaan, en hier thuis heb ik eigenlijk altijd een vakantiegevoel. ;)

Dat je zelf de paarden naar binnen en buiten moet doen, vind ik eerlijk gezegd belachelijk. Als je de paarden bij huis hebt, ben je eindelijk af van dat standaard "op stal en op de wei zetten" zoals dat zo'n beetje op iedere pensionstal gebeurt. Je bent nu in de gelegenheid om ze de leefomstandigheden te bieden die veel meer aansluiten bij het wezen paard, dus waarom zou je dat dan niet doen. Zoals geen boxen maar een ruime inloopstal, waar ze zelf in en uit kunnen wanneer ze dat willen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:47

Ik woon ook op het platteland, in het buitengebied van een dorp met 1300 inwoners. Ik zou niet meer terug naar de stad willen, zie alleen maar voordelen, zelfs het feit dat de dichtsbijzijnde winkel 8 km verderop ligt, de kinderen 2 x 1 uur op de fiets naar school moeten, de huisarts 20 km verderop zit en wij geen direkte buren hebben. We hebben de paarden aan huis, zomers 24/7 op de wei en 's winters gaan er 2 van de 6 's nachts binnen.

Wij gaan wel op vakantie, 2 x per jaar zelfs maar dan komen mijn ouders bij ons in de huis om voor de dieren te zorgen en als de kinderen naar school moeten, zorgen ze dus ook voor hun. Paarden blijven dan sowieso buiten, hoeven ze alleen de hond maar uit te laten en te controleren of de paarden voldoende water hebben.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:57

Ik leef op het platteland, en Ricky staat 2 minuten van me af. Heel handig! En er zijn meestal ook paadjes waar 'jij wel van weet en wandelaars niet. Je kan gewoon herlijk buiten rijden. Dat is dus heel fijn :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:00

CCindy schreef:
TS: Op het platteland vind je nauwelijks huurhuizen volgens mij.

Die zijn er wel degelijk, alleen kan je ze niet zo bij de eerste beste woningbouw krijgen.
Vaak via makelaars of particulieren.
Wij hebben toevallig zo een te huur vandaar.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:09

Zoveel last hebben wij niet van het paarden buiten.. Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen van. Onze paarden staan 24/7 buiten dus binnen en buiten zetten is geen sprake van. Daarbij mesten wij 's avonds uit dus als je 's morgens met je brakke hoofd je bed uit moet om paarden te voeren ben je een kwartiertje bezig en daarna kan je meteen je bed weer in ;). Je moet wel inderdaad zelf alles maken en je bent overal verantwoordelijk voor. Wij kunnen zelf eigenlijk altijd rijden, we hebben licht gemaakt in de buitenbak en de rijhal van de vereniging is op loopafstand (nadeel is wel dat we die in z'n geheel moeten afhuren als we er gebruik van willen maken).
Het zelf beslissingen nemen is ook afhankelijk van hoe je contacten zijn. Ik kan mijn instructie altijd bellen als ik ergens over twijfel of als er iets is, die woont bij ons in de buurt dus is er ook snel in geval van nood.
Vakantie is een punt, gelukkig heb ik een oom die niet zo ruim zit die maar wat graag een weekje bij ons in huis zit om alle dieren te verzorgen ( want naast de paarden hebben we ook nog kippen en geiten, honden en katten ) en met hem hebben we ook een vertrouwd persoon die helemaal ingewerkt is en weet hoe alles hier gaat en weet waar die naartoe moet met eventuele problemen. Hij vind dat eigenlijk zo leuk dat ie al gaat vragen wanneer we weer met vakantie gaan :+.
Het enige echte nadeel is dat je echt alles zelf moet doen, maar dat is echt te overzien ;).