Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:48

Prisca schreef:
AUTOMATISCH?.
Mooi zou zijn stal aan paddock met een deur die je alleen open hoeft te zetten en paard kan naar buiten. Dit zou je net als in de gevangenis automatisch kunnen doen. En dan na het laatste hooi savonds de deuren weer dicht. Je zou bv 1 paddock per 2 stallen kunnen doen en dat bv ieder paard een halve dag naar buiten kan als de paarden het goed samen kunnen vinden kunnen ze samen. Dit is iets wat bij mij al lang de vraag is waarom dit niet is in nederland?. Dit zou voor mij echt ideaal zijn paard kan naar buiten zonder veel moeite. Het scheelt veel geloop en handen werk bij personeel.

Hebben mensen wel eens meer aan dit soort dingen gedacht?.

Een staldeur die automatisch dichtgaat, daarvan mag ik toch hopen dat ie een sensor heeft om te voorkomen dat bij het dichtgaan een paard, been of staart gehalveerd gaat worden.... :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 07:54

Gezien het feit dat er geen weidegang mogelijk is en je maar 28 boxen wilt hebben raad ik je ten eerste aan om alleen een stalgang met boxen te maken, een kantine, stapmolen en binnenbak is helemaal niet rendabel. De aanschaf van de molen en het aanleggen van 2 buitenbanen voor zo weinig paarden is gewoon niet kostendekkend, je bent dan heel wat jaartjes verder als deze banen en molen hun geld opgebracht hebben. Alle procenten die je omschrijft snap ik geen hout van, in euro's is misschien verstandiger. Ik begrijp dat de binnenbaan er al is, aangezien de kleine maat? Wat de boxen betreft: A box heeft mijn voorkeur, B box bezorg je jjezelf heel veel werk mee, want ongeacht de roosters wordt het nog een zootje met de mengeling van stro en mest als je dit niet weghaalt, C box heel leuk voor mensen die 2 paarden hebben, maar mijn paard zou echt nooit in zo'n box terecht komen, want denk je dat er kan gebeuren als ze ruzie krijgen dan is die paddock ook te klein. Trek gelijke lijnen voor je klanten, op de manier die jij wilt ga je het niet lang redden en sta je straks in de zomer om 24.00 U de paarden nog in de box te zetten of de luiken dicht te doen, geef een klant 1 vinger en ze nemen je hele arm. Als de paarden snachts binnen staan heb je helemaal geen schuilstal nodig. De plannen die jij wilt zijn eigenlijk gewoon niet haalbaar op zo'n klein stukje grond. Appels voeren aan paarden is niet aan te raden, als er 1 het baasje is vreet die alle appels op en loopt kans op vergiftiging. Als de afmeting van je binnenbak een bestaande schuur is of binnenbak, zou je misschien hier paddock's in kunnen maken, buiten 1 buitenbak van 20x60/20x40 of 30x50, en dan zou je nog altijd weiland kunnen maken, voor een paardvriendelijke stal kun je namelijk niet zonder weiland. Zorg dat je niet 1 grote paddock hebt maar 2 om de merrie's en ruinen gescheiden in te zetten om ruzie te voorkomen. In mijn ogen is dat wat jij wilt absoluut niet mijn stal en ik zou ik er nog geen cent aan uitgeven. Neem deze adviezen ter harte en leer of doe er iets mee. Succes

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:00

je haalt de woorden uit mijn mond daffie :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:36

Willz schreef:
Ha, erg laat maar ik ben er weer en ben blij dat er nog steeds op mijn topic gereageerd wordt.

Bij de zomer en winter stalklanten had ik het verwacht máár bij personen die pretenderen dat een paard zomer en winter in wei hoort, ben ik toch echt verbaasd over de reacties dat 4000m² droog en ingericht paddock te klein is voor 28 paarden.
1 paard alleen is geestelijke mishandeling |( .
2 paarden, waarbij de eigenaar besloten heeft met wie je als paard je leven moet delen is niets meer als een verzachting in gedeeld verdriet.
Bij ieder paard meer zijn er ook mogelijkheden voor een paard om echte vriendschap te sluiten ipv acceptatie om maar te voorzien in dezelfde behoeftes waaronder samen zijn.
Minstens 10 paarden zijn nodig om een beetje kudde te vormen met de sociale aspecten van rangorde, vriendschap en ja zelfs pesten want een kudde paarden is net een stel kinderen op een schoolplein.

Wie denkt dat paarden die dagelijks de hele dag naar buiten mogen, als een gek de hele dag rond gaan rennen en spelen heeft het hartstikke mis, alleen de jonge dingen zullen veel spelen de volwassenen soms en dat is meer een beetje bekken en een klein beetje steigeren op de plaats.
Zet 28 paarden op 4000m² paddock en na een paar rondjes rennen, bokken en misschien even rollen in het begin, verzamelen ze zich bij de voederplek :Z .
De rangorde verdeelt de kudde in een soort groepen die eigenlijk allemaal hun vaste plekje hebben waar ze bijna niet vanaf komen.
De kopgroep, waaronder de ranghoogste + aanhang voorzien zich van alle gemakken, kiezen een strategisch punt bij de voederplek, het liefst uit de wind en waarbij ze ook nog eens alles kunnen overzien.
De middengroep of middengroepen afhankelijk van de grote van de kudde zullen een plek aannemen die zo dicht mogelijk bij de kopgroep is maar wel met respect-meters ertussen en ruimte achter zich om een extra stapje terug te doen als dat gevraagd wordt.
De ranglagere tot de ranglaagste staan nog iets verder weg omdat ze niemand ongestraft voor de voeten mogen lopen, liefst een beetje verstopt maar wel met zicht op de kudde en er zo dicht mogelijk bij.
Gevolg is dat in een stabiele kudde, het hele spul op nog geen 1000m² staat en er weinig initiatief is om de andere 3000m² te bezoeken wanneer dat niet gestimuleerd wordt door de inrichting van de paddock (zoals o.a. bij de Hit-active).
Uitzondering hierin is wanneer de kopgroep onrustig is door bv. onderlinge overname van rang of een nieuw paard waarbij de volledige kudde weer opnieuw gerangschikt moet worden of bij plaats wisseling, wanneer bij een ander seizoen blijkt dat een ander plekje nu aangenamer is, dan zullen alle m² even vrijwillig benut worden.
Het goed inrichten van een paddock waarbij de rangen en hun gedrag als leidraad dienen en de aanleg van de voorzieningen aanmoedigen tot bewegen zonder ranglagere groepen te moeten doorkruizen of ranghogere te moeten passeren zou een heel gelukkig sociaal leven aan de paarden kunnen geven.

Nu was mijn idee dat er genoeg ruimte zou zijn voor alle paarden in de paardenspeeltuin maar dat degene die in een paddockbox staan en dit niet aan zouden durven met hun paard, niet mee hoefde te doen.
Dit betekend dat er zeker 13 paarden en maximaal 28 de speeltuin zouden gebruiken.
Overigens is dit dagelijks of niet, af en toe is niet mogelijk.

Ik zou het heel jammer vinden als blijkt dat bieden van een sociaal leven als dit, niet haalbaar is op deze locatie ;( .
Door het gebrek aan weiland kan ik mij niet richten op de doelgroep die dit als muziek in de oren klinkt want zij zullen zomers al snel richting een weiland vertrekken en na een maand of 5 leegstand mag ik er voor zorgen dat de schade beperkt blijft bij het stellen van de nieuwe rangorde.

Waarom ik dan toch zo graag op deze locatie zou willen beginnen?
Ja, dat zou je echt direct begrijpen wanneer je er geweest was *D maar ik hou het plekje nog wel even voor me.
Het feit dat er geen wei is is een concessie die ik daar moet doen, het is niet anders.
Maar er is maar een handje vol paarden in NL dat echt paardvriendelijk gehouden wordt zonder dat er concessies gedaan moeten worden met betrekking op paard of ruiter.
Poten in de drek, geen schuilstal, geen sociaal paardenleven, geen of weinig faciliteiten, geen uitrijmogelijkheden, geen winterpaddock, opsluiting in 3x3 box, het zijn allemaal concessies.
De eigenaar van het paard beslist welke concessie hij doet wanneer hij zijn paard ergens stalt.
Nu heb ik niet de ambitie om een paard uit het weiland te houden maar wel om hem uit die 3x3 box zonder sociaal leven te halen.
Maar hoe dit in te vullen ben ik nog niet uit.

Met het idee van een stukje weiland creëren heb ik nog wel zitten tekenen en rekenen en tot nu toe komt het er op neer dat wanneer ik voor een meer recreatief segment ga, de 20 x 60 baan en de paardenspeeltuin zou schrappen.
Er 3 paddocks kunnen komen (800m², 550m² en 450m²) en een mega weiland van ± 2600m² :+ .
Natuurlijk moet ik, om het enigszins groen te houden, deze enorme kavel nog in tweeën delen en grote hangsloten kopen om een strikt weide beleid te voeren.
Waarbij men alleen op de wei mag als grond en gras niet te nat of te droog zijn en het geheel niet te kaal of net voor de 10x ingezaaid is.
Het pad langs bak, longeerbak, paddocks naar wei, zou ik met grasroosters kunnen betegelen zodat het droog blijft en niet vertrapt wordt.
Dan is het wel altijd mogelijk om het paard daar aan een touwtje te laten grazen mits er nog een sprietje te vinden is op die ± 600m² ;) .

Verder heeft dit ook gevolgen voor de stallen omdat ik dan toch echt naar een lagere prijs moet (90% FNRS) dus minder kwaliteit is meer kwantiteit.
Maar met wat knutselen is die schade beperkt gebleven tot het inleveren van een aantal cm per box zonder de opzet van paddockboxen (enkel en duo) en de binnenboxen met zicht op de binnenbak te verliezen en zonder de toekomstige minimum boxmaten te breken.
Helaas zou het beleid dan ook anders moeten, niet qua mesten en voeren maar wel wat buitenzetten betreft.
Uitsluitend de 10 paarden uit de binnenboxen zouden dan van 8.30 uur tot 12.00 uur door ons buiten en weer binnen gezet worden.
Vanaf 12.00 uur zijn de 3 paddocks beschikbaar voor alle (dan 32) paarden, maar wel zelf doen!
Of tegen betaling.
Dit geldt ook voor de wei wanneer deze gebruikt mag worden.

Zelf weet ik het nog niet en ben ik nog lang niet uitgetekend en gerekend want ik kan mijn paardenspeeltuintje maar niet uit m’n hoofd zetten.
Maar wat vinden jullie, is dit een verbetering?

Heel kort: Nee.

De paardenspeeltuin schrappen is niet verstandig. Eventueel kun je er wel een paar honderd m2 vanaf snoepen voor een extra stukje gras of individuele paddock.

Waarom een stuk gras van 2600m2 creëren ten koste van jaar door speelplezier als je daar maar zo weinig en kort plezier van zult hebben en het beleid van hele dagen naar buiten er zo door gehinderd wordt?
Kleine stukjes gras waar een individueel paard even op kan staan onder verantwoordelijkheid van de eigenaar, dus niet standaard en voor veel uur, kun je makkelijker netjes houden en als het gras te kort wordt, of het stukje te nat, even afsluiten voor rust of onderhoud zonder nadelige gevolgen voor de speel/bewegingsruimte. Als de paarden de hele dag in de speeltuin lopen, zullen de eigenaren het vooral gebruiken voor even een uurtje voor of na het rijden. Hun paard staat immers al de hele dag buiten? Het is een extraatje. En doordat ze er los in lopen hebben ze de handen vrij (ik val in herhaling helaas)

Een extra zomerwei proberen te huren in de buurt waar de pensionpaarden tegen gereduceerd tarief in de zomermaanden kunnen lopen als groep (hoeft niet heel duur te zijn, in de zomermaanden willen boeren makkelijker verhuren voor tijdelijk gebruik, dan houd je zelf je marge) Geeft inderdaad wel meer onrust in de groep, maar minder dan wanneer iedereen een andere kant op vliegt voor weidegang.

Ik zou geen verandering brengen in het buitenzet beleid.
A boxen elke dag buiten in speeltuin, Anders een B box zodat dat paard in elk geval overdag zijn eigen individuele paddockje heeft en de eigenaar hem zelf nog los kan laten in een ruimere paddock of na 17:00 in de speeltuin. Wel sneu wanneer er 1 paard achterblijft in de paddockbox terwijl de rest van de paarden mag spelen in de speeltuin... Zou ik wel even goed bespreken met de eigenaar dan.

Niet de 20 bij 60 bak schrappen maar juist de 20 bij 40. Met een extra setje (andere) letters heb je zo een 20 bij 40 baantje in de 20 bij 60 baan en blijf je aantrekkelijk voor hogere sportruiters die nu op manege staan zonder uitloopmogelijkheden.
Zorg wel voor een super bodem die het hele jaar door goed te rijden is, en goed verlicht en liefst beschut tegen harde(koude) wind, zodat de binnenbak ook echt als extra luxe wordt gezien voor als het echt de hele dag regent, of het zo heel hard vriest.
28 paarden, waarvan er al 4 van de staleigenaar zijn, is echt niet super veel. Dan red je het met 1 grote bak ook nog prima. Zeker als de mensen een beetje verspreid over de dag komen. Op mijn oude pensionstal was het ook rustig in de enige buitenbak toen er zo'n 25 tot 30 pensionpaarden stonden. Als er veel mensen 's avonds kwamen, reden er misschien een keer 5 of 6 mensen tegelijk in de bak, maar niet iedereen begon en eindigde tegelijk, dus je had nooit het volle uur volle bak. Nu staan er meer dan 40 en worden er veel kinderlessen gegeven einde van de middag of in het weekend en nu hoor je mensen wel eens klagen, maar normaal gesproken rijden mensen niet allemaal rond dezelfde tijd, gaan er mensen longeren (verlichting bij longeerbak is dus ook aan te raden) en gaan er mensen buitenrijden (als het niet donker is) of naar les ergens anders. En die enkele keer dat je met 10 mensen tegelijk wilt rijden, is er bij jou toch altijd de uitwijkmogelijkheid naar een 2e bak? Of mensen wachten wel even een half uurtje tot het wat rustiger is in de bak...

Boxen minimaal 3,50 bij 3,50 houden is wel verstandig met die grote paarden van tegenwoordig

HT2009

Re: Paardvriendelijke stal voor luxe en sportpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:43

Ik zou Joyce B indienst nemen voor een goed bedrijfsplan en realisatie :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:51

hahaha, zolang ik het budget niet rond hoef te krijgen leuke uitdaging :P

hier thuis is het budget ook de bottleneck, oh ja, en medewerking van de gemeente ;)

Als je het terrein niet te duur kan krijgen en je hebt al een gebouw voor de binnenbak scheelt dat natuurlijk wel in kosten.
Maar individuele boxen en al die omheining is natuurlijk wel erg prijzig.

Iemand zei dat een overkapping niet nodig is als de paarden 's nachts binnen staan. Dat klopt wel, maar het is toch wel prettig bij erg natte dagen met heel slecht weer dat de paarden even ergens droog kunnen staan als ze willen. anders hebben ze het echt wel gehad met een paar uur...

Verder heb ik denk ik al teveel gezegd en mezelf teveel herhaald O:)
Succes met uitwerken van de verdere plannen en het uitzoeken van de haalbaarheid in kosten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:05

Bestaat er niet de mogelijkheid om in de toekomst een stuk land te kopen naast het bestaande object? Ik weet niet hoe de omgeving is van het object maar het kan natuurlijk zo zijn dat in de nabije omgeving/aangrenzend aan het perceel weiland ligt en dit misschien te huur/te koop zal komen te staan in de toekomst?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:37

HT2009 schreef:
Ik zou Joyce B indienst nemen voor een goed bedrijfsplan en realisatie :D

Ik niet. Niet dat de opmerkingen niet deugen, in tegendeel; die toko heeft gewoon geen schijn van kans!
Waarom? Wel, heel simpel, mensen met geld en (dure?) sportpaarden komen niet op een stal staan waar de binnenbak de 20x40mtr niet haalt! Vergeet dat maar. Voor degenen die geen probleem hebben met die bakmaat, die zijn niet bereid de hoofdprijs te betalen en daarmee krijg je dus de financiering nooit rond.

Droom rustig verder, niks mis mee, maar kijk wel drie keer uit voordat je daadwerkelijk naar de makelaar stapt..........

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:11

Ik denk ook dat die binnenbak maat voor veel sportruiters een probleem wordt...
Verder vind ik je idee erg leuk, ik woon in Den Haag en ben bekend met het weidegang probleem.
Ik zag hier echter prijzen voorbijkomen, iemand die zei 460 voor b boxen of zo? Dat vind ik absurd veel. De meeste sportstallen hier in de buurt zijn vrij prijzig (denk aan rond de 370 per maand volpension en dan zonder weidegang of iets) en ik zou daar als ik jou was niet boven gaan zitten... Je biedt dan wel buiten gang voor de paarden maar je binnenbak is dus wel minder dan op de meeste andere stallen...
Als je dit voor elkaar krijgt en je doet dit in Den Haag kom ik ook over!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 07:19

Aan de ene kant zou ik hier best willen staan.
Dan zou ik voor de box gaan met eigen paddock. Zodat ie lekker zn eigen stukje heeft en ik geen gezeur zou kunnen hebben met andere. (Dit is mijn ervaring met het delen van paddock's) Dat er geen land is, vind ik jammer. Maar je lost het goed op met de paddock's en dan vind ik het alweer minder erg. In de zomer kan je altijd nog ergens gaan grazen met je paard als je het zo graag wilt. De binnenbak vind ik wel wat klein, doe dan liever 1 buitenbak en 1 binnenbak, maar een binnenbak van goeie afmeting. Hier bij mij in de omgeving. Heb je een paar stallen wat voor mij op fiets afstand redelijk te doen is.
1 daarvan is een manege wat voor mij meteen af zou vallen ivm de manege lessen. De stal waar ik stond vind ik fijn, alleen hebben we maar 1 buitenbak over 30 pensionners. En 1 stal waar ongeveer 300(?) mensen op staan met 1 buiten,- en 1 binnenbak. Dus dan is jou stal met 3 bakken over 28 paarden al beter. Het voeren van wortels e.d zou ik niet in de paddocks doen waar paarden bij elkaar staan. Want de baas in die groep, eet alles en de rest krijgt niks.
Jammer dat het niet hier in de buurt is....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:47

iets nieuws opzetten in de paarden waar je veel in moet investeren is zowiezo al heel moeilijk. Als ik al kijk hoeveel geld er hier naar de paarden gaat... dan moet je het wel grootschalig aanpakken met vrij veel paarden op beperkte grond om jezelf niet gigantisch uit de markt te prijzen.

Wat we hier thuis doen is voor onszelf, omdat ik het graag netjes voor elkaar wil hebben, maar de hoop dat je het op kleine schaal kostendekkend, en mooi en luxe kunt krijgen, die heb ik laten varen. Alleen de kostprijs per box bouwen is al snel 1200 tot 1600 euro aan wanden... Als je dan de rest van de investeringen mee telt, en je gaat dan met wat afschrijving rekenen, onderhoud en voer/strooisel, dan kan het in de randstad eigenlijk niet uit om iets nieuws te bouwen. dan moet je liefst iets bestaands over kunnen nemen voor een redelijke prijs.

Wij hebben een offerte opgevraagd in verband met ombouw naar officiële Hit-actief stal voor maximaal 7 paarden. Dat prijskaartje kwam alleen voor tijdgestuurde rolluikruif, 1 combi-voermachine, paar honderd m2 roosters, wat matrassen en een vorstvrije waterbak al op zo'n 30.000/35.000 euro. En dan heb ik de kosten voor vervanging van onze kapschuren voor een nieuwe stal er nog niet bij.

Ik snap stallen dus wel die 40 boxen, een binnenhal, buitenbak en stapmolen met 1 paddock, longeerbak en parkeerplaatsen plaatsen op 6000m2... Als het je inkomen moet worden, kan het anders eigenlijk niet uit voor een reeele prijs. En die enkeling die anders beweert, met een nieuw gebouwde stal, op nieuw gekocht terrein, daar zou ik graag de cijfers wel eens van willen zien. Maar helaas, dan haken de meesten af...

Stallen die wel goedkoper kunnen zijn, zijn meestal al langer gevestigd op die plek, of zijn er goedkoop aangekomen en dat het al redelijk in orde was en er niet super veel geïnvesteerd hoefde te worden, of hebben neveninkomsten waarmee ze hun bedrijf draaiende kunnen houden.

Ik keur het niet goed dat stallen zo bouwen, absoluut niet, maar vanuit financieel oogpunt kan ik het wel begrijpen.

Er zijn overigens ook genoeg sport-, trainings, en handelsstallen in de randstad zonder binnenbak. Vaak hebben die wel een hele goede bodem in de buitenbak liggen... En ook op die stallen staan sportruiters. Dan is een iets kleiner formaat binnenbak toch wel fijn lijkt me? Voor nood?
Op veel maneges zijn er maar weinig uren dat je in de binnenbak terecht kan door de lessen. En als alle pensionners dan moeten rijden is het dan ook heel druk. Of je kunt meerijden in de lessen, met een 8 tal lespaarden erbij :P
Ook niet ideaal lijkt me. dan liever een hele dag de beschikking over een kleinere bak, die je met minder mensen hoeft te delen.

Wat je als doelgroep zoekt is denk ik mensen die wel het hele jaar lekker willen rijden met hun paard, maar die het ook belangrijk vinden dat hun paarden het hele jaar door in elk geval meerdere uren buiten kan lopen. Mensen die hun paard nu op zo'n manege hebben staan omdat ze anders op stallen komen met modderbakken of paddocks en slechte bodems, die dat niet zien zitten en bij gebrek aan alternatieven hun paard op zo'n 24/7 binnen stal te zetten, zich nu genoodzaakt voelen om daarvoor verzorgers/bijrijders te regelen of zelf meerdere keren per dag hun paard eruit te halen, en die dan de geruststelling hebben dat hun paard gewoon lekker elke dag buiten komt, of zelfs ook 's nachts vrij in en uit kan lopen (paddockboxen) en toch een goede buitenbak hebben, en bij flinke regen of vorst, ook naar binnen uit kunnen wijken om toch nog door te kunnen rijden zonder te erg af te moeten zien. Denk dat daar in de Randstad rond de grote steden met veel van die 24/7 binnenstallen en weinig weidegrond wel een markt voor is. Of het financieel uit kan, hangt af van hoeveel je moet investeren om het te kopen en goed te krijgen, hoeveel je kunt vragen als stallingsgeld, en of je nog andere bijverdiensten hebt.

Hit-actiefstallen met zo'n 4000m2 paddock (deels bevestigd) en zo'n 40 paarden in de groep vragen toch al snel 240 euro (of meer) per paard per maand. En dan heb je niet de kosten van al die individuele boxen met individuele uitlopen en prijzige omheining.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:01

Bij ons op stal gaan de paarden zomer en winter de hele dag naar buiten. We hebben geen binnenbak, maar wel een hele goede buitenbak en super uitrijmogelijkheden. Wel een solarium en wasplaats, maar geen stapmolen. Ik vind een bepaalde mate van luxe echt wel fijn, maar weidegang bijvoorbeeld gaat voor mij echt boven een binnenbak. Ik zou mijn paarden nooit op een stal zonder weidegang zetten.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:08

Waarom een paard zijn natuurlijk gedrag ontnemen??? Of het nu een luxepaard is van een miljoen euro of een robuust ponietje, het blijven grazers en dat wordt al te vaak vergeten. Luxepaarden blijken vaak gehouden te worden voor het genot van de eigenaar, maar het genot van het paard blijkt van geen belang te zijn.

Hoe mooi en grandioos de faciliteiten ook maar mogen wezen, geen weidegang, dan stal ik mijn paarden daar NIET.

Er zou een wet op moeten komen, dat een paard RECHT heeft op x uren weidegang per dag. Nederland doet nu toch zo veel (partij van het dier) voor het welzijn van dieren, waarom kunnen ze daar niet eens naar kijken?

Een paard zonder weidegang of vrijheid, is het zelfde als in een luxe gevangenis leven met super fitness centrum, delicatesse keuken, maar toch van je vrijheid beroofd zijn.

Ik begrijp wel dat land in Nederland schaars is op veel plaatsen, maar voor mij geld het principe 0.5ha per paard.

Ik zag onlangs ook een advertentie, 70 paardenstallen op 2ha land, SAY WHAT?? Arme luxepaarden...

Sorry dit klinkt allemaal heel cru, en iemand zal me hier wel op mijn donder geven voor deze mening, maar ik wordt gewoon ziek van het idee dat zoveel paarden beroofd worden van hun natuurlijk gedrag tegenwoordig. Een hond in een kennel opgesloten en iedereen gaat erover janken, een paard op de luxemanege en iedereen gaat, oh hoe mooi allemaal! Het maakt een paard geen worst uit hoe mooi zijn stal is, maar of hij al dan niet kan grazen en bewegen is hem wel meer waard, en dat is pas paardvriendelijk. Luxestallen klinken mensvriendelijk in mijn opinie.

Qua boxgrootte, een aantal grote boxen is altijd verstanding, een 3,5 op 3,5 is best krap voor de grotere paarden. Die van mij bv zijn over 180cm en doen het niet zo goed in een 3,5 x 3,5.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:55

Je ideeen zijn heel leuk maar zeker het luxe segment heeft graag een bak 20 x 40 (minimaal) ik zelf zou ook perse weidegang willen. Ian is bijvoorbeeld na een uur-2 uur de paddock al zat vaak. Terwijl hij hele dagen op de wei staat. Ik vind wei eigelijk het allerbelangrijkste en dat mis je net....

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:11

Ben ik het niet mee eens hoor. Ik sta op een luxe stal met een hoop sportpaarden en wij hebben ook een iets kleinere binnenbak. Men maakt het meest gebruik van de buitenbak. De binnenbak is gewoon een extra luxe en met dit weer heel fijn om erbij te hebben. Bij ons in de omgeving (randstad/Rotterdam/Gouda) is het zo'n beetje de enigste pensionstal met een binnenbak. Dus hier is het wel een extra luxe.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:14

Het is allemaal best een mooi idee, maar er mist gewoon HET BELANGRIJKSTE van alles, weidegang.
Ik mag hopen dat de meeste mensen met paarden (ik hoop allemaal) inmiddels weten dat alle paarden weidegang nodig hebben.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 04:14

Inderdaad, er is geen weiland.
Zelf zou ik dolgraag een groepshuisvesting willen beginnen want je hoeft mij niet te overtuigen hoe belangrijk sociaal contact is voor een paard, nog véél meer dan het Nederlandse te overvloedige gras.
Helaas kan dit niet zonder weiland.
1 omdat het grootste deel van dit soort klanten in de zomer naar een weiland zou vertrekken wat problemen geeft in de financiën en in de instabiliteit van de kudde.
2 omdat er in de omgeving concurrentie is die wel in het bezit van weiland is, in zowel het zelfverzorgings segment als het middensegment.

Maar ondanks dat er in deze omgeving dus mogelijkheden zijn om je paard een sociaal leven en weidegang te bieden in de vorm 24/7 wei, in de winter een paddock met loopstal of in de winter alleen s’nachts binnen, staat een groot deel van de privépaarden op een manege.
6 maneges in de omgeving hebben geen van alle wei, paddock is echt minimaal en je moet er voor betalen om je paard er in te laten zetten (tot € 80,- p.m voor 5x p.w aan toe).
Die paardjes staan allemaal 3x3.
Bij de ergste manege 3x3 tussen 3 dichte wanden, achter tralies met uitzicht op jawel, een blinde muur :( .
Als je denkt dat iedere klant die zijn paard volpension heeft staan dagelijks komt en rijdt of verzorgd kom je bedrogen uit.
1 rustdag, wordt al snel een 2de en wanneer ze het druk hebben…….. ;(
Daarbij komt, dat er onder deze paarden ook nog een aantal zijn, die vanuit hun box, in het gangpad opgezadeld worden, door dat gangpad de binnenbak in gaan waar ze direct in de krul getrokken worden en na 3 kwartier staan ze weer op stal.
Op de vraag waarom zo’n paard nooit buiten komt, krijg je steenvast het antwoord “hij is veel te heet buiten” |( .
Nou, dit soort paarden hoop ik uit hun isolement te kunnen halen, naast dat ik er een leuke stal van wil maken voor de ruiter die zijn paard bewust niet op het land wil voor de sport of de gezondheid maar wel extra sociaal contact gunt.

Je kan dit, omdat ik geen gras kan geven, heel paardonvriendelijk vinden van mij.
Maar ik ben dit topic begonnen als marktonderzoek, met voor mij de belangrijkste vragen:
1 wat men vindt van de paddockboxen (antwoorden hierop lijken mij positief)
2 Of de doelgroep zijn paard overdag in een kudde zou durven plaatsen (antwoorden zijn vrij negatief)
3 Of de FNRS-prijsstelling haalbaar is bij de geboden faciliteiten waaronder een wat kleinere binnenbak

Om op 2 terug te komen.
Ben ik erg geschrokken van de antwoorden.
Ik had de paarden graag 8 uur per dag in de kudde zien lopen (zonder gras maar met onbeperkt voordroogkuil en droge voeten en schuilmogelijkheid).
Hieraan zijn erg hoge kosten verbonden, er zou al bijna een halve ton de grond in gaan.
Het hekwerk, de schuilstal, waterplek en vorstvrije watergelegenheid, overdekte hooiruifen, de indeling van de paddock ivm rangen en speelvoorzieningen komen daar nog bij.
Dit gaat dus uitsluitend over de paddock waarin ik paarden een echt sociaal leven wilde bieden!
Met de bovenstaande antwoorden, de manier waarop de doelgroep zijn paarden nu houdt en het goed nadenken over wat ik op stallen heb gezien.
Kom ik tot de conclusie dat NL hier nog lang niet klaar voor is.
Eigenlijk gaf de doorslag stal Wennekers, mega veel land en in der tijd 200 paarden (nu wel 300 geloof ik).
Jos heeft (op het lachwekkende af :+ ) zijn hele land vol draad moeten spannen om aan de wensen van zijn klanten te voldoen, om alle paarden alleen of hoogop met enkele paardjes weidegang te bieden.
Een feit is dus gewoon dat veel eigenaren hun paard willen beschermen en het eng vinden om hem in een kudde te zetten.
Hoe jammer ik het ook vindt, mijn gewenste paddock/paardenspeeltuin blijkt dus niet rendabel ;( .

Denk dan ook dat de paddockboxen (box met eigen voortuin, waarbij fysiek contact is met de buren) het wel heel goed doen en dat deze wel aansluiten op de wensen van de doelgroep.
Afbeelding
En een paddock met paarden erin
Afbeelding

Overigens in de noemer van luxe en sportpaarden lijkt ieder te denken aan een doelgroep van Z of hoger.
Maar ik bedoel daar geen bepaald niveau bij, niet eens een bepaalde discipline.
Hiermee bedoelde ik uitsluitend de wensen, ambitie en doelstelling van de ruiter ;) .
Joyce heeft dat helemaal goed begrepen, mensen die luxe zoeken en alle faciliteiten bij de hand willen hebben maar ook beginnen in te zien, dat hun paard wensen heeft.

De maat van de binnenbak zie ik niet echt als een probleem.
1 kleinschalige dressuurstal (hoog niveau) heeft een binnenbak die kleiner is dan die van mij zou zijn.
1 manege heeft wel 2 binnenbakken.
Alle andere binnenbakken zijn van maneges die hier hun lessen in geven en waarbij je als pensionklant € 5,- mag betalen wanneer je ongewenst in een les mee wil/moet rijden omdat het zo hard regent.
Pensionstallen hebben hier verder geen van allen een binnenbak.

De wens is er nog steeds en de locatie blijf ik als ideaal zien.
Hoe of wat weet ik even niet.
Ben druk aan het puzzelen met de wensen van het paard, de klant en ons zelf.
De ruimte, de faciliteiten, arbeidstijd en financiën.
En kort gezegd, is het financieel niet haalbaar om met 24 tot 28 pensionpaarden je brood te verdienen op een vrij luxe accommodatie.
Maar ik hoef er niet rijk van te worden, mijn partner heeft gewoon zijn werk, de stallen zijn mijn ding.
Daardoor kan ik dan van mijn hobby mijn werk maken, leuk wonen en mijn paardjes gratis houden.
Als ik daarnaast stalhulp voor enkele hele en/of halve dagen kan betalen en een zakcentje over kan houden ben ik dik tevreden *D .
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik 7 uur s’morgens tot 11 uur s’avonds werk en/of anders geld bij moet leggen.
De hele dag door paarden alleen of met zijn tweeën in de paddock zetten zit er dus echt niet in.
De 9 of 10 paarden uit de binnenboxen en de 4 van mezelf, gaan wel 100% zeker minimaal een dagdeel (liever langer) naar buiten want ik kan het niet aanzien als een paard er een dag niet uit zou komen.
Maar met de 15 tot 18 paarden uit de paddockboxen weet ik echt nog niet wat ik daar mee aan moet en of ik daar wat mee aan moet, of dat aan hun eigenaar over moet laten.
Eerst nog maar eens puzzelen en opzoek gaan naar vergelijkbare paddockboxen in de praktijk om het welzijn en gedrag in zo´n stal te beleven.

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken, de vele tips en ideeën.
Ook het negatieve aspecten of zelfs commentaar, geeft inzicht, thanks.
Joyce in het bijzonder bedankt, voor de enorme ideeënbus en het begrijpen van de bedoeling van bedrijfsvoering
Alves, bedankt voor het wakker schudden, dat ik als eigenaar niet alleen verantwoordelijk ben voor het welzijn van het paard maar dat deze ook nog een eigenaar heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:34

Willz schreef:
<knip>
De wens is er nog steeds en de locatie blijf ik als ideaal zien.
Hoe of wat weet ik even niet.
Ben druk aan het puzzelen met de wensen van het paard, de klant en ons zelf.
De ruimte, de faciliteiten, arbeidstijd en financiën.
En kort gezegd, is het financieel niet haalbaar om met 24 tot 28 pensionpaarden je brood te verdienen op een vrij luxe accommodatie.
Maar ik hoef er niet rijk van te worden, mijn partner heeft gewoon zijn werk, de stallen zijn mijn ding.
Daardoor kan ik dan van mijn hobby mijn werk maken, leuk wonen en mijn paardjes gratis houden.
Als ik daarnaast stalhulp voor enkele hele en/of halve dagen kan betalen en een zakcentje over kan houden ben ik dik tevreden *D .
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik 7 uur s’morgens tot 11 uur s’avonds werk en/of anders geld bij moet leggen.
<knip>

Op het gevaar af e.e.a. uit z'n verband te trekken, toch even het volgende:
Wanneer je 28 paarden hebt staan, die elk 250 euro stalgeld betalen, vol pension, dan komt er dus elke maand 7000 euro binnen. Minimum loon ligt op ong 1500 euro bruto, hetgeen betekend dat je dus ong 3000 euro moet reserveren voor je salaris, sociale lasten en overige persoonlijke verplichtingen.

Dat je hiervoor van 7.00 tot 23.00 in de weer bent, moet je geen illusies over hebben, dat is gewoon zo. Bovendien maak je van je hobby je werk, wat blijft er dan over voor hobby?

Al met al blijft er dus ong. 4000 euro over voor de bedrijfshypotheek, onderhoud, voer en strooisel voor de paarden, water, elektriciteit, gas, machines en je bedrijfsauto.
Even ruwweg, 250.000 euro hypotheek kost je 1000 euro per maand. 28 paarden voor voor ruwweg 2000 euro op. Blijft er dus 1000 euro over voor de rest. Lijkt me erg krap..........

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:44

Ik zou het heel moeilijk vinden een stal als deze te beginnen als je zelf ook weet dat het belangrijk is dat paarden buiten komen (in de kudde en niet op zo'n postzegel als hierboven op de foto bij de buitenboxen). Je zegt zelf dat je het kuddeverband ook erg belangrijk vindt.
Ik wil je echt niet afkraken o.i.d., maar denk je niet dat je zelf spijt krijgt van zo'n stal,als je niet eens volledig achter je eigen huisvesting van paarden staat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:49

waarom zou je op 28 paarden 3 rijbanen willen?

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:10

Ik woon zelf in de randstad (omgeving Den Haag) en weet hoe moeilijk het is om een stal in de buurt te vinden waar de paarden niet 24/7 op stal staan.
Ik denk dan ook dat je veel vraag zou krijgen als je je plan kan realiseren.

Mijn paard staat inmiddels wel op een stal met weidegang, wat ik wel echt een must vind!

Maar ik weet ook dat dat erg zeldzaam is in deze buurt!

Het zou dus al een hele verbetering zijn dat er een stal is waar men het wél belangrijk vindt dat de paarden zoveel mogelijk buiten komen in de randstad. Vooral de paddockboxen in combinatie met buiten lopen overdag zou een goede oplossing zijn i.p.v. weidegang. Als paarden in een grote 'speelweide' lopen met soortgenoten en genoeg hooi e.d. tot hun beschikking is dat behoorlijk paardvriendelijk vind ik!

Ik denk dus ook dat er veel interesse voor zou zijn, mits de prijs redelijk is. Er zijn hier een hoop manege's in de buurt die tussen de € 350 en € 400,- vragen voor een box, zonder weidegang, met binnen- en buitenbak, wat ik dus zelf belachelijk vind...

Ik betaal nu € 310,- in de maand, all in, paarden staan belachelijk goed in het stro, worden uitgemest. Lopen iedere, de hele dag op het weiland, dat wordt ook voor je gedaan, buiten & binnen gezet. Ze krijgen daarnaast ook nog hooi/kuil en 2x per dag biks/etc. Er zijn 2 goede all-wheater buitenbakken, aparte longeerring, genoeg poetsplaatsen, spuitplaats en hele goede uitrijmogelijkheden.
Ik zou dus persoonlijk niet meer willen betalen voor een stal zonder weidegang...

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 22:47

De prijs van de gemiddelde FNRS maneges hier in de buurt is € 380,- p.m (alle zonder wei)
Uitzondering is de meest vergelijkbare accommodatie € 405,- p.m ( 3x3 buitenbox, ook zonder wei maar met 20 x 40 binnenbak waarin wel zeer actief manegelessen worden gegeven).
Zelf zit ik aan een prijs tussen € 345,- en € 365,- te denken.
Ikke, de marge is dus groter maar zowel jouw budget voor financiering als verzorgingskosten zal ik ver overschrijden.

Verder sta ik zeker achter de manier van huisvesting.
De paarden die dat mogen van hun eigenaar krijgen sociaal contact in de kudde van minimaal 13 paarden.
De paarden die dat niet mogen en tot dan 3x3 achter tralies stonden, krijgen een ruime paddockbox, totaal ruim 4½ keer zo groot als ze gewend zijn, waarbij zo kunnen genieten van de buitenlucht en het fysiekcontact met hun buren, daarbij kunnen ze de paarden uit de gehele rij boxen zien en kijken uit op beide buitenbakken.

Waarom zowel een 20 x 40, als een 20 x 60 buitenbak?
Ik denk dat wanneer ieder constant in de 20 x 60 baan rijdt de 16.50 x 36 binnenbak als extreem klein wordt ervaren.
Terwijl het vergelijk met de 20 x 40 baan op kan met het rijden in de 2de hoefslag.
Een puur psychische reden dus waarin ik mijn bedrijf niet te boek wil hebben staat, als die stal met dat hele kleine binnenbakkie.
Want het is maar net wat je het gewend bent, hoe je het ervaart.
Daarnaast is het natuurlijk heerlijk voor degene die een instructeur huren, dat er altijd wel een bak is waar ze alleen kunnen rijden.
Als ik een bak zou schrappen, gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de 20 x 60.
De stal zou dan alleen recreatiever van opzet worden.
Niet dat ik daar een probleem mee heb en de locatie met de geweldige uitrijmogelijkheden is daar uitermate geschikt voor, alleen ja, het weide gebrek speelt dan weer een steeds grotere rol.
Pffff, ik weet het allemaal echt nog niet!
Ik ga weer puzzelen ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 08:09

Fijn die zandpaddocks.... zit Sandclear ook bij de prijs inbegrepen :+ ?

Ik snap je insteek wel, je wil het beter doen voor de paarden die nu 24/7 opgehokt staan. Maar waarom wil de gemiddelde sportruiter zijn paarden niet buiten? Meestal omdat het paard de eerste uren als een debiel door de wei gaat Juist omdat het nooit buiten komt. Als je een vaste groep hebt en zelf inzicht hebt in welke paarden wel en niet bij elkaar kunnen is er amper probleem. De paarden hier staan in kudden van 5 of meer, en er gebeurt echt wel eens iets, maar veel meer dan een schram her en der is het niet, de wedstrijdruiters hun paarden staan ook in de kudden en ze hebben er op anderhalf jaar tijd nog nooit een wedstrijd voor af hoeven zeggen.

Ik sta op een recreatieve pensionstal, met een paar wedstrijdruiters, en die zijn hier heen gekomen omdát er een 20*60 buitenbak is. Binnenbakken zijn vaak stoffig tenzij goed bijgehouden. Een overdekte buitenbak is dan een goed tussenalternatief maar wel groot graag. Want zelfs ik ga dus echt niet meer naar een stal waar de bak maar 20*40 is, puur omdat je bij het figuren rijden dan elkaar constant in de weg zit.

Dan sta ik dus eigenlijk op jou droomstal :P want 50ha land, paarden 24/7 buiten en in kuddes, met een buitenbak van 20*60 en de meest mooie uitrijmogelijkheden. Enige nadeel is dat er geen perfecte bak in zit en ik betaal hier voor alles incluis.....150 euro per maand.... goed, geen speeltuin voor de paarden, maar dan moeten ze maar met elkaar spelen in de wei.. :D .

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 04:40

@Willz, ik snap je bedoelingen wel en denk opzich dat die boxen met uitloop een idee zouden kunnen zijn, maar waarom kun je dat dan niet met alle boxen doen? Waarom wil/kan je geen land aanleggen? Je wilt wel een paddock aanleggen, strooi er graszaad in en je hebt een stukje land.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:41

Ik denk dat je daar niet lang mee doet. Bij ons op stal hebben ze ook wat graspaddocks waar één paard een uur op mag. Als je zag hoe snel dat gras verpieterde.....

@Wilz: prijstechnisch denk ik dat je voor de randstad wel goed zit.
Maak je niet zo druk om die kleinere binnenbak. Je klanten zullen over het algemeen toch in de buitenbak rijden. Die binnenbak is een extra luxe.