Ha, erg laat maar ik ben er weer en ben blij dat er nog steeds op mijn topic gereageerd wordt.
Bij de zomer en winter stalklanten had ik het verwacht máár bij personen die pretenderen dat een paard zomer en winter in wei hoort, ben ik toch echt verbaasd over de reacties dat 4000m² droog en ingericht paddock te klein is voor 28 paarden.
1 paard alleen is geestelijke mishandeling

.
2 paarden, waarbij de eigenaar besloten heeft met wie je als paard je leven moet delen is niets meer als een verzachting in gedeeld verdriet.
Bij ieder paard meer zijn er ook mogelijkheden voor een paard om echte vriendschap te sluiten ipv acceptatie om maar te voorzien in dezelfde behoeftes waaronder samen zijn.
Minstens 10 paarden zijn nodig om een beetje kudde te vormen met de sociale aspecten van rangorde, vriendschap en ja zelfs pesten want een kudde paarden is net een stel kinderen op een schoolplein.
Wie denkt dat paarden die dagelijks de hele dag naar buiten mogen, als een gek de hele dag rond gaan rennen en spelen heeft het hartstikke mis, alleen de jonge dingen zullen veel spelen de volwassenen soms en dat is meer een beetje bekken en een klein beetje steigeren op de plaats.
Zet 28 paarden op 4000m² paddock en na een paar rondjes rennen, bokken en misschien even rollen in het begin, verzamelen ze zich bij de voederplek

.
De rangorde verdeelt de kudde in een soort groepen die eigenlijk allemaal hun vaste plekje hebben waar ze bijna niet vanaf komen.
De kopgroep, waaronder de ranghoogste + aanhang voorzien zich van alle gemakken, kiezen een strategisch punt bij de voederplek, het liefst uit de wind en waarbij ze ook nog eens alles kunnen overzien.
De middengroep of middengroepen afhankelijk van de grote van de kudde zullen een plek aannemen die zo dicht mogelijk bij de kopgroep is maar wel met respect-meters ertussen en ruimte achter zich om een extra stapje terug te doen als dat gevraagd wordt.
De ranglagere tot de ranglaagste staan nog iets verder weg omdat ze niemand ongestraft voor de voeten mogen lopen, liefst een beetje verstopt maar wel met zicht op de kudde en er zo dicht mogelijk bij.
Gevolg is dat in een stabiele kudde, het hele spul op nog geen 1000m² staat en er weinig initiatief is om de andere 3000m² te bezoeken wanneer dat niet gestimuleerd wordt door de inrichting van de paddock (zoals o.a. bij de Hit-active).
Uitzondering hierin is wanneer de kopgroep onrustig is door bv. onderlinge overname van rang of een nieuw paard waarbij de volledige kudde weer opnieuw gerangschikt moet worden of bij plaats wisseling, wanneer bij een ander seizoen blijkt dat een ander plekje nu aangenamer is, dan zullen alle m² even vrijwillig benut worden.
Het goed inrichten van een paddock waarbij de rangen en hun gedrag als leidraad dienen en de aanleg van de voorzieningen aanmoedigen tot bewegen zonder ranglagere groepen te moeten doorkruizen of ranghogere te moeten passeren zou een heel gelukkig sociaal leven aan de paarden kunnen geven.
Nu was mijn idee dat er genoeg ruimte zou zijn voor alle paarden in de paardenspeeltuin maar dat degene die in een paddockbox staan en dit niet aan zouden durven met hun paard, niet mee hoefde te doen.
Dit betekend dat er zeker 13 paarden en maximaal 28 de speeltuin zouden gebruiken.
Overigens is dit dagelijks of niet, af en toe is niet mogelijk.
Ik zou het heel jammer vinden als blijkt dat bieden van een sociaal leven als dit, niet haalbaar is op deze locatie

.
Door het gebrek aan weiland kan ik mij niet richten op de doelgroep die dit als muziek in de oren klinkt want zij zullen zomers al snel richting een weiland vertrekken en na een maand of 5 leegstand mag ik er voor zorgen dat de schade beperkt blijft bij het stellen van de nieuwe rangorde.
Waarom ik dan toch zo graag op deze locatie zou willen beginnen?
Ja, dat zou je echt direct begrijpen wanneer je er geweest was

maar ik hou het plekje nog wel even voor me.
Het feit dat er geen wei is is een concessie die ik daar moet doen, het is niet anders.
Maar er is maar een handje vol paarden in NL dat echt paardvriendelijk gehouden wordt zonder dat er concessies gedaan moeten worden met betrekking op paard of ruiter.
Poten in de drek, geen schuilstal, geen sociaal paardenleven, geen of weinig faciliteiten, geen uitrijmogelijkheden, geen winterpaddock, opsluiting in 3x3 box, het zijn allemaal concessies.
De eigenaar van het paard beslist welke concessie hij doet wanneer hij zijn paard ergens stalt.
Nu heb ik niet de ambitie om een paard uit het weiland te houden maar wel om hem uit die 3x3 box zonder sociaal leven te halen.
Maar hoe dit in te vullen ben ik nog niet uit.
Met het idee van een stukje weiland creëren heb ik nog wel zitten tekenen en rekenen en tot nu toe komt het er op neer dat wanneer ik voor een meer recreatief segment ga, de 20 x 60 baan en de paardenspeeltuin zou schrappen.
Er 3 paddocks kunnen komen (800m², 550m² en 450m²) en een mega weiland van ± 2600m²

.
Natuurlijk moet ik, om het enigszins groen te houden, deze enorme kavel nog in tweeën delen en grote hangsloten kopen om een strikt weide beleid te voeren.
Waarbij men alleen op de wei mag als grond en gras niet te nat of te droog zijn en het geheel niet te kaal of net voor de 10x ingezaaid is.
Het pad langs bak, longeerbak, paddocks naar wei, zou ik met grasroosters kunnen betegelen zodat het droog blijft en niet vertrapt wordt.
Dan is het wel altijd mogelijk om het paard daar aan een touwtje te laten grazen mits er nog een sprietje te vinden is op die ± 600m²

.
Verder heeft dit ook gevolgen voor de stallen omdat ik dan toch echt naar een lagere prijs moet (90% FNRS) dus minder kwaliteit is meer kwantiteit.
Maar met wat knutselen is die schade beperkt gebleven tot het inleveren van een aantal cm per box zonder de opzet van paddockboxen (enkel en duo) en de binnenboxen met zicht op de binnenbak te verliezen en zonder de
toekomstige minimum boxmaten te breken.
Helaas zou het beleid dan ook anders moeten, niet qua mesten en voeren maar wel wat buitenzetten betreft.
Uitsluitend de 10 paarden uit de binnenboxen zouden dan van 8.30 uur tot 12.00 uur door ons buiten en weer binnen gezet worden.
Vanaf 12.00 uur zijn de 3 paddocks beschikbaar voor alle (dan 32) paarden, maar wel zelf doen!
Of tegen betaling.
Dit geldt ook voor de wei wanneer deze gebruikt mag worden.
Zelf weet ik het nog niet en ben ik nog lang niet uitgetekend en gerekend want ik kan mijn paardenspeeltuintje maar niet uit m’n hoofd zetten.
Maar wat vinden jullie, is dit een verbetering?