Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Zwartwitje schreef:blue_kim schreef:Sorry, ik had over je reactie heen gelezendat lijkt mij buiten het voeren om het grootste probleem ja.![]()
Wie de pony's niet uit elkaar kan houden wordt natuurlijk geholpen door iemand die dat wel kan. Even de juiste pony aanwijzen is voor de meeste manegekids die er al een tijdje rijden geen punt meer (de ene heeft lange manen, de andere een donkere snuit, etc etc). Klanten die echt helemaal nieuw zijn worden van A tot Z begeleid, maar dat lijkt me ook vrij gebruikelijk op maneges. Ook op een manege met boxen zou ik nieuwe klanten niet zomaar de stal insturen in de hoop dat ze het juiste paard en benodigdheden vinden

Zwartwitje schreef:blue_kim schreef:ja maar ik ik hier op de foto kijk zie ik meerdere fjorden, hoe moet ik dan in godsnaam weten welke fjord ik moet hebben als ik ze niet ken?
Lijkt je dat nou serieus echt het grootste probleem dat zich voordoet bij dit soort stallen..?

Daarbij heb ik hier meer mogelijkheden om mijn paard langer buiten te houden!
Zilfstar schreef:Hier heeft mijn paard dus rondom tralies. Maar in zijn schuifdeur zit een grote opening dat ie naar buiten kan komen met zijn hoofd. Hij kan dan niet bij zijn buurman komen (maar dus wel neuzen door de tralies heen). Tegenover hem zijn kleinere boxen, die zijn aan de bovenkant geheel open. Van origine de opzet: OOK tussen de boxen in. Bij veel paarden is daar op vrij snelle termijn tralies en soms zelfs een schot geplaatst vanwege het naar elkaar bijten. Zo dronk een Haf uit de drinkbak van een shet en die durfde daar dus niet meer bij te komen. Werd dan gebeten. Stond hij met zijn kont naar de Haf toe: werd ie in zijn kont gebeten want die Haf vond het gezelliger als meneer de shet naar hem keek...dan beet hij dus niet En die Haf kon zo ver reiken dat de shet dan dus een heel smal strookje aan de andere kant had waar hij buiten bijt-afstand kon blijven.![]()
Ook hebben we hier laatst een paard met benen over het schot gehad (in zo'n kleine box dus) omdat hij zich heftig opwond.
.
.
!! Ik schrok me echt kapot; mijn lieve, schattige, sociale merrie die opeens muteerde in een feeks
...
. Daarna heb ik de eigenaresse van de haflinger opgebeld en verteld hoe haar ouwetje aan de kale plekken kwam
.
). Een van de paarden die naast hem stond, ging vaak naar buiten met de haflinger en dat ging altijd prima. Na overleg te hebben gepleegd met de eigenaar van dat paard, hebben we die 2 nog dezelfde dag omgewisseld en dat was een super beslissing
.
.
. De box kan ook voor een ziek paard uit de kudde gebruikt worden ("seperaat, maar toch in de buurt").
.
. Alleen als er een heftig onweer is, komen ze zomers ook ´s nachts in de box.Margje schreef:... Ik zou het liefst geen tralies tussen de paarden hebben, maar mijn pony heeft wel eens naast een extreem dominante merrie gestaan waar ze met dichte tussenwand al ongelukkig van werd, als die bij elkaar hadden gekund was dat niet goed voor hun welzijn geweest...
. Merrie heeft 2 dagen zuur gedaan en toen was het goed
. 

Blijheid schreef:Er zijn ook stallen met een open bovenkant, zodat de paarden als ze binnenstaan toch kunnen kriebelen bij elkaar, zonder dat ze elkaar kunnen slaan. Bijvoorbeeld de merriestal bij moravita
Biancxx schreef:Ik woon echt aan de verkeerde kant van het land.. hier heb je gewoon echt niet van die mooie stallen waar alles open is en veel weidegang
In de lente/zomer/herfst kun je kiezen tussen 10 uur weidegang per dag of 24 uur per dag Elmira schreef:Biancxx schreef:Ik woon echt aan de verkeerde kant van het land.. hier heb je gewoon echt niet van die mooie stallen waar alles open is en veel weidegang
Waar woon jij dan?
hier in het noorden is het ook bijna onmogelijk om een stal te vinden waar weidegang is in het winterseizoen, maar er worden wel alternatieven aangeboden tenminsteIn de lente/zomer/herfst kun je kiezen tussen 10 uur weidegang per dag of 24 uur per dag
jannekespr schreef:Goh, ik kende dat HIT actief systeem niet. Ziet er goed uit. Verder ben ik echt blij verrast dat er zo veel mensen actief op zoek zijn naar meer ruimte voor hun paard. De meeste mensen die ik sprak toen ik nog een paard had vonden dat ik maar moeilijk deed met de eisen die ik stelde aan huisvesting. Uiteindelijk is dit een van de belangrijkste redenen dat ik mijn paard heb verkocht, dat ik niet zelf de huisvesting precies kon regelen zoals ik wilde. Nu staat ze bij haar nieuwe eigenaar 's zomers en 's winters op het land, en ze kan 's nachts op stal. Ik mis haar erg, maar voor t paard beter. Mocht ik ooit paarden aan huis kunnen gaan houden dan begin ik wel weer, en regel ik het zo dat ze ook altijd naar buiten kunnen. Maar nogmaals, ik vind het echt leuk om te lezen dat er zoveel goede oplossingen komen. Ik zie al dat er meer noorderlingen balen dat hier nog niet zoveel mogelijkheden zijn...
. Als voorbereiding op deze winter hebben we alle paarden aan voerzakken laten wennen (althans, hier gebruiken we grooming-bags voor). Die hoef je maar om te hangen en er is rust in de groep. Iedereen lekker met zijn eigen voer bezig, geen jaloerse blikken naar een ander (handig dat een paard niet doorheeft dat een voerzak leeg is, als hij voor zijn neus hangt en naar voer ruikt
). Kortom: ik zou niet anders meer willen voor mijn paard!