waarom zo'n huisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:16

Leuk om die foto's van de groepsstal in Markelo te zien en die met open bovenkanten van Moravita.
Ik denk dat beiden goed kunnen werken en 'tuurlijk heb je altijd paarden die buiten de boot vallen.

Dat een pension stal dit niet zo snel zal doen zit hem denk ik in het onbekend maakt onbemind,
zeker als je het aan 30 klanten uit moet gaan leggen.
En als je met een groepsstal gaat beginnen of zonder bovenkanten, moeten wel minstens alle neuzen
van eigenaren dezelfde kant op. Wat ook kan betekenen dat je van box moet wissellen, omdat
jouw paard niet zo goed met de huidige buurman kan, maar ja, dat je dan net lekker dicht bij de kastjes stond...
En daar dus niet weg wilt..
Ken mensen zat die hun paard niet eens in de wei laten, ja 10 minuten grazen aan een touwtje..
Die gaan zo'n "open" systeem niet snappen.
Dus nukken van paard en eigenaar...

Als je zo'n beslissing neemt als eigenaar van alle dieren en de stal, ben je in ieder geval geen nukken van eigenaren.

Ik ben weer blij met mijn huidige stal als ik het zo zie.
april tot nov (mits land het toelaat) 24/7 net vriendje in de wei, wordt nu bijgevoerd en geloof me, hij haalt het
niet in zijn hoofd om aan haar eten te komen. Rangorde is goed bevestigd.
In de winter moeten ze helaas van het land af, maar hebben ze ieder eigen container met uitloop van 4 bij 4? of 4?
Die aan de kopsekant een laag hek heeft.
We hebben overwogen hek ertussen uit te slopen, echter dan probleem dat mijn paard krachtvoer krijgt andere paard niet.
En en de boer echt niet ze apart gaat voeren.
Krijgen wel de hele dag dusdanig veel ruwvoer dat ze altijd staan te kauwen.

http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SVjrm ... %20056.JPG
Niet de meest luxe stal, maar voor onze paarden oh, zo perfect!!
http://lh3.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SbKZ3 ... %20039.JPG
En ja, ik vloek best wel eens als ik een drijfnatte pony aantref die ik moet fatsoeneren voor een wedstrijd.
Maar voor het diertje is het zalig!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:40

Zwartwitje schreef:
blue_kim schreef:
dat lijkt mij buiten het voeren om het grootste probleem ja.
Sorry, ik had over je reactie heen gelezen :)
Wie de pony's niet uit elkaar kan houden wordt natuurlijk geholpen door iemand die dat wel kan. Even de juiste pony aanwijzen is voor de meeste manegekids die er al een tijdje rijden geen punt meer (de ene heeft lange manen, de andere een donkere snuit, etc etc). Klanten die echt helemaal nieuw zijn worden van A tot Z begeleid, maar dat lijkt me ook vrij gebruikelijk op maneges. Ook op een manege met boxen zou ik nieuwe klanten niet zomaar de stal insturen in de hoop dat ze het juiste paard en benodigdheden vinden ;)

haha kan gebeuren hea. nee oke tuurlijk, ik vind dat dat begeleiden, zowel boxen of groepsstal, eigenlijk een verplichting is, maar dat gebeurt zeker niet overal. ben welleens op vakantie (in nederland) naar een manege geweest, rijervaring vertelt, paard toegewezen gekregen, vertelt waar alles lag en zoeken maar. liep op dat moment dus ook echt niemand rond die me verder kon helpen, ja een paar tutten die me aan keken met een blik van 'jij hoort hier niet'. toen was ik toch wel blij dat ze op box stonden met overal een naambordje erbij.
en op de manege waar ik vroeger zelf heb gereden reden er wellens meiden mee die ook al jaren reden toen maar nooit verder kwmen dan de bak/kantine. en die wisten dus echt niet wie welk paard was, ookal verwacht je dat toch wel na een paar jaar. zo iemand ga je toch vanuit dat je die niet meer hoeft aan te wijzen op welk paard ze moeten dus laat je ze zelfstandig gaan, en als ze dan met het verkeerde paard aankomen sta je toch wel ff te kijken. wederom vind ik dan boxen met naambordjes erbij makkelijker.
en hiermee wil ik niet zeggen dat de paarden 24/7 op box moeten staan hoor. als ik een manege zou hebben zou ik zorgen dat ze met de lessen binnen staan en verder gewoon lekker op het land/paddock.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:45

In de groep van mijn paard wordt er helemaal niemand verwondt! En als vanaf nu alle paarden van jongs af aan sociaal opgroeien zal dat ook niet meer aan de orde zijn. Natuurlijk is er altijd één dominant paard, maar de rest weet prima wanneer voor hem/haar te wijken. Bij mij op stal staan ook weleens paarden in hun eentje op hun stukje land, maar zij zijn doorgaans véél onrustiger dan de paarden die een groep staan. Dit merk ik aan de manier waarop ze reageren als ik langsloop met mijn paard.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:59

Als je als klant op een manege niet goed begeleid wordt, vind ik dat gewoon een kwestie van slechte bedrijfsvoering, of het nu gaat om een manege met stands of groepsstallen, dat maakt niet uit, je moet als klant gewoon goed geholpen worden.
Bij ons op de manege worden vooral de oudere kinderen juist erg gestimuleerd om te helpen, er zijn een aantal meiden die in ruil voor af en toe een keer gratis rijden vrijwillig helpen met voeren, opzadelen, aanvegen etc. Dat hoort immers allemaal ook bij paardrijden. Maar nou dwaal ik af :D

Sjolvir, ik denk dat je daar mooi omschrijft waarom op pensionstallen niet zo vaak groepsstalling voorkomt. Dat is jammer. Maar je kunt als stalhouder ook een statement maken door te zeggen: dit is mijn manier van stalmanagement, ik doe het zo in het kader van paardenwelzijn, en wie het er niet mee eens is zoekt maar een andere stal. Goed, da's misschien wat kort door de bocht, ik heb niet zoveel ervaring met pensionstallingen (behalve dat op de meeste stallen waar ik geweest ben, de klanten op hun wenken bediend werden).

Bij mijn bijrijdpony staan de paarden gewoon 24/7 op het land, er zijn niet eens stallen, heerlijk simpel :D
Jouw Fjorden staan er ook lekker bij zo te zien, in die paddocks. Ieder hun eigen plek, maar toch ruimte om voldoende contact met de buurman te maken, dat lijkt wel een beetje op het principe van die merriestal op Moravita. Denk dat dat toch ook wel heel fijn is voor paarden als alternatief voor een groepsstalling. Het blijven gewoontedieren die graag op dezelfde plek staan. Dat zie je bij ons op de manege ook, tijdens het brokken voeren staan alle pony's vrijwel altijd in dezelfde volgorde, op dezelfde plek. Voordat iedereen op de juiste plek staat worden er wel wat oren in de nek gelegd, maar dat hoort erbij.

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:21

Wij hebben dus weide en dan paddock met inloopstal. We hebben daarvoor gekozen omdat onze
paarden koudbloeden zijn en van de vorige eigenaren gewend waren buiten te staan. Een heeft
op een pensionstal gestaan 3 maanden en moest ineens elke middag tot de volgende ochtend naar
binnen, ik zag haar wegkwijnen en vandaar dus wei gepacht en nu lekker 24/7 buiten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:28

Zwartwitje schreef:
blue_kim schreef:
ja maar ik ik hier op de foto kijk zie ik meerdere fjorden, hoe moet ik dan in godsnaam weten welke fjord ik moet hebben als ik ze niet ken?

Lijkt je dat nou serieus echt het grootste probleem dat zich voordoet bij dit soort stallen..? :=

Haha, ja inderdaad:
"Nee, dat kan echt niet hoor, ze moeten in een box anders hou ik ze niet uit elkaar"
:+ :+

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:42

Er zijn wel meer maneges waar de paarden en pony's in groepen lopen hoor. Ik heb jaren terug stage gelopen bij manege De Burght in Barneveld, daar liepen de meesten in één grote groep. Ze hadden een zandpaddock, een grote verharde voerplaats, een overdekte strostal en een weiland. Vind ik zelf een heel goed systeem en het werkte voor bijna alle paarden (en ruiters) heel goed. Dat dit niet de gebruikelijke manier is komt denk ik voor een deel uit gemakzucht, ik kon even geen woord bedenken zonder negatieve lading, maar zo bedoel ik het niet. Veel mensen willen hun paard kunnen gebruiken hoe en wanneer ze willen en willen niet dat ze hun paard moeten vangen, dat hij nat en vies is of een wintervacht heeft. Vandaag hoorde ik nog 'daarom heeft mijn paard een deken op', toen ik met mijn modderpony aankwam! Een nog belangrijkere reden is denk ik bezorgdheid. Mensen willen hun paard de optimale individuele verzorging geven en dat is het makkelijkst te realiseren in een individuele box (vooral voeren dan). Verder zijn natuurlijk heel veel mensen bang voor blessures. Als je kijkt hoeveel paarden er nauwelijks op de wei komen, laat staan samen met anderen, omdat ze zich kunnen verwonden. Vind ik erg jammer, ik heb liever dat ze gelukkig zijn met zo nu en dan een krasje, maar dat is persoonlijk denk ik.

Als ik naar mezelf kijk zou ik mijn pony's best minder individueel willen huisvesten. Een gedeelde stal met uitloop lijkt me geweldig, hoewel mijn merrie daar misschien wat dominant voor is. En dat is denk ik ook een belangrijke reden waarom zoveel paarden relatief alleen staan. Ik zou het liefst geen tralies tussen de parden hebben, maar mijn pony heeft wel eens naast een extreem dominante merrie gestaan waar ze met dichte tussenwand al ongelukkig van werd, als die bij elkaar hadden gekund was dat niet goed voor hun welzijn geweest. Mocht ik ooit zelf een stal gaan bouwen dan zou ik zeker een inloopstal of stal zonder bovenwanden overwegen, maar alleen voor mijn 2 pony's (moeder en dochter) bij wie ik weet dat het goed zou gaan. Ik ben absoluut voor een natuurlijke huisvesting, maar op stal is mijn merrie rond voertijd altijd zo lelijk tegen de buurtjes dat ik soms maar wat blij ben met de tralies! De oplossing is dan natuurlijk in de wei, als er ruimte is doen ze wel lelijk en gaat het goed. Bovendien is dit ook een oorzaak gevolg verhaal natuurlijk, groepshuisvesting is moeilijk met paarden zoals de mijne, maar in haar geval komt dat juist omdat ze in haar jeugd niet in een groep is opgegroeid. Dochterlief is dat wel en is erg goed met andere paarden.

Nell_

Re: waarom zo'n huisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:42

Die groepsstallen en stallen met open bovenkant zijn leuk! Zoiets wil ik ook voor mijn paard :+

Ik wil het beste voor mijn paard. Zo lang mogelijk buiten, en met vriendjes. 24 uur per dag in een box vind ik niks!
Daarbij zal ik dus zelf nooit in een binnenbak rijden als de paarden al zolang op stal staan! Dan krijgen ze helemaal geen buitenlucht meer.
Op mijn huidige stal is een binnenbak. Rijd er zelden in.
Op mijn nieuwe stal hebben ze geen binnenbak, maar wel een goede buitenbak. Ik heb er geen problemen mee :D Daarbij heb ik hier meer mogelijkheden om mijn paard langer buiten te houden! :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:59

Nell_, ik ben het met je eens. 24 uur per dag stal is net als de hele dag in je kamer zitten.. Daarom houden wij onze paarden het hele jaar door, dag én nacht buiten. Ze hebben een stal en bomen om onder te schuilen. Helaas hebben ze geen gras, maar eten onze 2 paarden samen per dag één hele baal hooi op. Genoeg vind ik. Ik vind dat onze paardjes het goed hebben :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:47

Helaas is het hier in de winter niet mogelijk om paarden op de wei te hebben wegens zware kleigrond.

Maar ben super blij met de stal waar ik nu sta. Voor foto's zie profiel.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:38

Ja, dat is wel erg lastig met klei. Ik dacht altijd dat het wel wat meeviel, tot ik stage liep op een bedrijf op de klei. Vreselijk. Maar die uitloopjes van de stal in je profiel zien er ook goed uit, zijn ze toch in ieder geval buiten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:16

Zilfstar schreef:
Hier heeft mijn paard dus rondom tralies. Maar in zijn schuifdeur zit een grote opening dat ie naar buiten kan komen met zijn hoofd. Hij kan dan niet bij zijn buurman komen (maar dus wel neuzen door de tralies heen). Tegenover hem zijn kleinere boxen, die zijn aan de bovenkant geheel open. Van origine de opzet: OOK tussen de boxen in. Bij veel paarden is daar op vrij snelle termijn tralies en soms zelfs een schot geplaatst vanwege het naar elkaar bijten. Zo dronk een Haf uit de drinkbak van een shet en die durfde daar dus niet meer bij te komen. Werd dan gebeten. Stond hij met zijn kont naar de Haf toe: werd ie in zijn kont gebeten want die Haf vond het gezelliger als meneer de shet naar hem keek...dan beet hij dus niet En die Haf kon zo ver reiken dat de shet dan dus een heel smal strookje aan de andere kant had waar hij buiten bijt-afstand kon blijven. :n

Ook hebben we hier laatst een paard met benen over het schot gehad (in zo'n kleine box dus) omdat hij zich heftig opwond.

Wij hebben op stal een HIT-aktiefstal + boxen. De boxen zijn alleen onder dicht en boven open zodat de paarden lekker met elkaar kunnen kroelen :) .
Natuurlijk gebeurd het wel eens dat er 2 paarden naast elkaar komen te staan die elkaar niet kunnen luchten of zien. Er wordt dan 2 dagen gekeken of de situatie veranderd en mocht dit niet het geval zijn, wordt er naar een andere oplossing gezocht.
Zo stond mijn jongste merrie naast een haflinger van rond de 30. Ik had al gezien dat hij een paar kale plekken op z´n hals had, maar hé, het beessie was al ouder, en dan zien ze er wel eens vaker als een geplukte kip uit :+ .
Totdat ik ´s avonds een keer kwam en zag dat mijn merrie hem toch té pakken nam :oo !! Ik schrok me echt kapot; mijn lieve, schattige, sociale merrie die opeens muteerde in een feeks := ...
Ik heb toen meteen van die schroefdingen gehaald waar je stroomband doorheen kan doen, samen met band en heb dat met zo´n klemmetje aan het stroom aangesloten }> . Daarna heb ik de eigenaresse van de haflinger opgebeld en verteld hoe haar ouwetje aan de kale plekken kwam :o .
Ik heb het de volgende ochtend meteen tegen mijn vriendin (en tevens de stalbezitter) gezegd en toen zijn we op zoek gegaan naar een oplossing.
Nu was het zo dat mijn merrie nogal dol was op een ruin die overdag in de paddock naast haar staat (en hij op haar ;) ). Een van de paarden die naast hem stond, ging vaak naar buiten met de haflinger en dat ging altijd prima. Na overleg te hebben gepleegd met de eigenaar van dat paard, hebben we die 2 nog dezelfde dag omgewisseld en dat was een super beslissing +:)+ ! Alle paarden staan nu blij en tevreden naast elkaar :) .
Er wordt al snel geroepen dat open boxen niet goed gaan, maar het is gewoon een kwestie van uitproberen welke paarden er goed naast elkaar passen en dat de div. eigenaren bereid zijn om in noodgevallen ook van box te wisselen. Nu is er bij ons erg weinig wissel op stal, dus de meeste paarden staan echt al eeuwig naast elkaar ;) .
De paarden die in de HIT-stal staan (16 stuks) kunnen in de grote lighal gaan als ze dat willen. Als er een nieuw paard in de kudde geintegreerd moet worden, komt ´ie de eerste 2 nachten in de box (die ook open is) die direkt naast de lighal is, zodat hij al kontakt met de paarden in de kudde kan hebben voordat hij/zij in het diepe gegooid wordt :+ . De box kan ook voor een ziek paard uit de kudde gebruikt worden ("seperaat, maar toch in de buurt").
Overgens kunnen bij goed (droog) weer de paarden die ´s nachts normaal geproken in de box komen, ook gewoon buiten op de paddock blijven :) .
Op het moment giet het hier, dus ze staan vannacht binnen ;) . Alleen als er een heftig onweer is, komen ze zomers ook ´s nachts in de box.

Margje schreef:
... Ik zou het liefst geen tralies tussen de paarden hebben, maar mijn pony heeft wel eens naast een extreem dominante merrie gestaan waar ze met dichte tussenwand al ongelukkig van werd, als die bij elkaar hadden gekund was dat niet goed voor hun welzijn geweest...

Zo´n merrie hebben wij ook op stal. Oplossing van het probleem: ze staat in de eerste box (met aan een kant duus een muur) en aan de andere kant staat nu een sullige ruin :+ . Merrie heeft 2 dagen zuur gedaan en toen was het goed :) .

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:27

Interessante discussie. Komend voorjaar ga ik een paard kopen. Ik wil hem graag op de meest natuurlijk manier huisvesten, maar ik woon in het Westland en heb geen weide voor de deur. Het is dus verschrikkelijk moeilijk om een pensionstal te vinden waar uberhaupt weidegang bij is.
De Hit-aktief stallen vind ik een echte uitvinding. Helemaal terug naar de natuur, deze paarden zijn toch veel gelukkiger dan paarden die 23uur per dag op stal staan.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:35

Ik rijd op een manege waar de paarden altijd in een grote groep in de wei staan. Het herkennen van de paarden leer je vanzelf, en er is altijd wel iemand die wil helpen. Bovendien hebben ze hun naam aan hun halster hangen.

Afbeelding

Ik zou niet meer op een manege willen rijden waar de paarden de hele dag in boxen staan.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:38

mijne staan heerlijk 24/7 buiten .
in de zomer op het land , en straks in padock met inloopstal .

heb wel een stal , maar die is alleen voor nood .

gelukkig heb ik die mogelijkheid , maar niet iedereen zie ik wel zoals ik hier lees .
hier in de regio is het gelukkig niet zo moeilijk , zie er veel buiten staan altijd , ook in de winter .

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:46

Het valt me op dat deze discussie de laatste tijd steeds vaker en vaker gevoerd wordt en ik moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben!
Ik heb zelf jarenlang op een stal gestaan waar de paarden 23/7 in ee hok van 3x3 stonden, je mocht als je geluk had 20 minuten losgooien en dat was het. Toendertijd wist ik niet beter :)
6 jaar geleden echter toen ik mijn huidige paard kocht zag ik aan dat dier pas wat het voor impact kan hebben. Zij was toen 3 jaar en al 1.74 hoog. Zij wist zich geen raad in dat hok, ze werd mager en kreeg allemaal rare trekjes, futloos, drammerig, wilde niet meer stralen. Ik heb het een jaar aangekeken en toen mijn spulletje bij elkaar geraapt en op zoek gegaan naar een mogelijkheid tot meer vrijheid. Sindsdien staat ze elke zomer 5/6 maanden lang 24/7 buiten en staat ze in de winter overdag in koppels in de paddock. Ook de stal waar ze nu in staat is 3 x 3,60 en daarmee voor haar dus al een stuk ruimer. In de stal heeft ze aan 1 zijde contact en de andere zijde is een muur. Op stal ben ik er wel blij mee dat die anderen niet in de buurt kunnen komen, want doordat ze geen kant op kan wordt ze nijdig van andere paarden, met name wanneer ze voer heeft :)

Ik zie sindsdien een vrolijk paard, zit lekker in dr vel en is sociaal sterk naar andere dieren. Ze weet wat haar plek is in de groep en daar voelt ze zich goed bij... paard blij - ik blij :)

Ik ben blij dat er steeds meer mensen gaan zien wat de impact is van het stal-leven op de dieren!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:58

Blijheid schreef:
Er zijn ook stallen met een open bovenkant, zodat de paarden als ze binnenstaan toch kunnen kriebelen bij elkaar, zonder dat ze elkaar kunnen slaan. Bijvoorbeeld de merriestal bij moravita
Afbeelding

Hee, grappig, de helft van onze stallen bij ons op stal zijn precies zo. Ik heb het ook nog nooit eerder op een andere pensionstalling gezien behalve dan bij ons.

Het is helaas niet mogelijk om de paarden in de winter op het land te zetten. Het winterseizen duurt gelukkig maar zo'n 4 maanden, en de paarden komen elke dag een paar uur in de binnenbak tijdens het winterseizoen. Verder hebben we dus voor de helft van deze open, ruime boxen. De paarden vinden het volgens mij heerlijk om daar in te staan (t.o.v. normale box met tralies),je ziet ze geregeld lekker kroelen.

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:10

Ik woon echt aan de verkeerde kant van het land.. hier heb je gewoon echt niet van die mooie stallen waar alles open is en veel weidegang

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:16

Biancxx schreef:
Ik woon echt aan de verkeerde kant van het land.. hier heb je gewoon echt niet van die mooie stallen waar alles open is en veel weidegang

Waar woon jij dan?

hier in het noorden is het ook bijna onmogelijk om een stal te vinden waar weidegang is in het winterseizoen, maar er worden wel alternatieven aangeboden tenminste :) In de lente/zomer/herfst kun je kiezen tussen 10 uur weidegang per dag of 24 uur per dag

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:17

Goh, ik kende dat HIT actief systeem niet. Ziet er goed uit. Verder ben ik echt blij verrast dat er zo veel mensen actief op zoek zijn naar meer ruimte voor hun paard. De meeste mensen die ik sprak toen ik nog een paard had vonden dat ik maar moeilijk deed met de eisen die ik stelde aan huisvesting. Uiteindelijk is dit een van de belangrijkste redenen dat ik mijn paard heb verkocht, dat ik niet zelf de huisvesting precies kon regelen zoals ik wilde. Nu staat ze bij haar nieuwe eigenaar 's zomers en 's winters op het land, en ze kan 's nachts op stal. Ik mis haar erg, maar voor t paard beter. Mocht ik ooit paarden aan huis kunnen gaan houden dan begin ik wel weer, en regel ik het zo dat ze ook altijd naar buiten kunnen. Maar nogmaals, ik vind het echt leuk om te lezen dat er zoveel goede oplossingen komen. Ik zie al dat er meer noorderlingen balen dat hier nog niet zoveel mogelijkheden zijn...

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:20

Elmira schreef:
Biancxx schreef:

Waar woon jij dan?

hier in het noorden is het ook bijna onmogelijk om een stal te vinden waar weidegang is in het winterseizoen, maar er worden wel alternatieven aangeboden tenminste :) In de lente/zomer/herfst kun je kiezen tussen 10 uur weidegang per dag of 24 uur per dag

Naaldwijk.. tussen Den Haag en Hoek van Holland in.
Staat hier helemaal vol met kassen dus er is al weinig weiland. Zijn echt maar een paar stallen die weidegang hebben en die voldoen dan weer niet aan al mn andere eisen haha

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:22

jannekespr schreef:
Goh, ik kende dat HIT actief systeem niet. Ziet er goed uit. Verder ben ik echt blij verrast dat er zo veel mensen actief op zoek zijn naar meer ruimte voor hun paard. De meeste mensen die ik sprak toen ik nog een paard had vonden dat ik maar moeilijk deed met de eisen die ik stelde aan huisvesting. Uiteindelijk is dit een van de belangrijkste redenen dat ik mijn paard heb verkocht, dat ik niet zelf de huisvesting precies kon regelen zoals ik wilde. Nu staat ze bij haar nieuwe eigenaar 's zomers en 's winters op het land, en ze kan 's nachts op stal. Ik mis haar erg, maar voor t paard beter. Mocht ik ooit paarden aan huis kunnen gaan houden dan begin ik wel weer, en regel ik het zo dat ze ook altijd naar buiten kunnen. Maar nogmaals, ik vind het echt leuk om te lezen dat er zoveel goede oplossingen komen. Ik zie al dat er meer noorderlingen balen dat hier nog niet zoveel mogelijkheden zijn...

Ik loop daar zelfs nu nog tegen aan. dat mensen t raar vinden dat ik n pensionstal zoek met veel weidegang, liefst hele jaar rond. En dat ik open stallen wil waar de paarden (als ze niet op de wei kunnen) met elkaar contact hebben. en zo kan ik nog wel even door gaan. Heb veel eisen en dat vinden mensen nogal raar.. tsja ik wil gewoon het beste voor mijn toekomstige paard en niet minder

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:25

Wat leuk die stallen met open bovenkant en die groep fjorden in een grote stal!

Mijn paarden (KWPN en een shet) staan sinds 2 jaar 24/7 buiten met een grote inloopstal en ik zou nooit meer anders willen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:27

Mijn paard staat bij mij thuis met 5 anderen in de zomer in de 24/7 in de wei en in de winter overdag in de wei en 's nachts in een grote loopstal met ruime uitloop. Ik moet zeggen dat we wel erg goed opletten als er iets aan de samenstelling van de groep moet veranderen, of alles wel goed gaat. Meestal kunnen de paarden goed met elkaar overweg, maar het kan ook mis gaan. Gelukkig hebben we nu een stabiele groep. Verwonden doen ze elkaar nooit noemenswaardig, afgezien van de gebruikelijke speel- en bijtplekjes af en toe, maar dat hoort erbij vind ik.

Voeren is in de winter wel een punt om over na te denken. We hebben afgelopen winter met touwtjes gewerkt die we ertussen spanden, maar houdini's heb je altijd ;). Als voorbereiding op deze winter hebben we alle paarden aan voerzakken laten wennen (althans, hier gebruiken we grooming-bags voor). Die hoef je maar om te hangen en er is rust in de groep. Iedereen lekker met zijn eigen voer bezig, geen jaloerse blikken naar een ander (handig dat een paard niet doorheeft dat een voerzak leeg is, als hij voor zijn neus hangt en naar voer ruikt :P). Kortom: ik zou niet anders meer willen voor mijn paard!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:28

ik vindt het opzich ook zo de paarden moeten naar binnen en buiten kunnen wanneer ze dit wensen.
helaas is dit op de meeste stallen nog niet haalbaar en vindt ik het ook al prima als ze iig 4 uur buiten staan.
het is niet goed, dat zeker niet, ik heb er nu swinters ook mee te maken.
wij gaan er wel naar streven dat het kan, maar helaas het kan nu nog even niet :)

in de toekomst moet het gewoon verboden worden paarden binnen te houden VINDT IK :)

de boxxen op de vorige pagina zien er wel erg relaxt uit :+: