Waar ligt jullie grens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:16

In de zomer spuit ik mijn paard regelmatig af.

Vroeger waste ik ze 1 keer per jaar met shampoo maar daar ben ik mee gestopt.

Manen was ik eigenlijk nooit, ik doe er wel regelmatig cowboy magic in.

Staart was ik heel soms, als ik zie dat ze geschuurd heeft, dan was ik die eens met Liberate shamppo (een 3-tal keer per jaar schat ik). Verder doe ik ook regelmatig cowboy magic in de staart.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:32

In de zomer haal ik geregeld een tuinslangetje over hem heen, en ja dan was ik meestal gelijk de staart en sokjes mee.
Maar dit gebeurt allemaal buiten.

Ik heb op een Stal gewerkt, vrouw rijd nationaal/internationaal.. En die heeft natuurlijk solarium warm water etc.
en daar moest ik alle paarden 1x in de week geheel wassen....
Ik ben daar niet zo van, aangezien je de huidvetten dan weghaald.

Symphonic

Re: Waar ligt jullie grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:45

Symphonie heeft helaas gestudeerd voor varken en is cum laude geslaagd. Als de gras en mestvlekken te erg zijn krijgt ze even een wasbeurt, en 's winters probeer ik dat toch wel zoveel mogelijk te vermijden. (gelukkig doen dekens soms wonderen)

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:08

Ik was mijn paard enkel als we een wedstrijd hebben, dan ook enkel manen en staart en de echt vieze plekken en verder blijf ik er fijn van af :D hij is toch zo weer vies.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:12

Echt wassen doe ik 1 misschien 2 keer per jaar. Zomers doe ik dan wel als het warm is, de tuinslang er even opzetten voor verkoeling maar dat kun je geen wassen noemen. Bovendien ik heb een schimmel en dan kan ik wel blijven wassen :+ .
Het enige wat ik wel regelmatig doe(1x in de 2/3 weken toch wel) is de staar wassen, maar puur omdat die anders echt te ranzig is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:31

Ik was nooit. Maar mijn paard, nu nog overwegend zwart/grijs, wordt wit. Ben heel benieuwd hoe dat straks gaat... :+

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:39

Ik was nooit, borstel hooguit eens in de 2 weken en ze glanzen als een spiegel.... stuk voor stuk :D
Zet ze hooguit in de zomer even onder de slang, puur omdat ze het lekker vinden.. daarna rollen ze weer door de bagger en zien ze eruit als varkens...
Schoon zijn boeit me geen drol en glimmen doen ze van binnenuit wel, daar is geen shampoo voor nodig.
Is puur slecht voor de vacht en de natuurlijke vetlaag

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:13

ik heb mijn paard nog nooit helemaal gewassen. De benen en staart doe ik regelmatig (nou ja, in de zomer wat vaker, in de winter wat minder, gemiddeld eens per maand).
Wel spuit ik mijn paard in de zomer nat als hij helemaal bezweet is, maar dat is meer om het zweet weg te spoelen zodat hij minder last van kriebels heeft.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:29

ik was mijn paard eigenlijk nooit, hoogstends voor medische redenen. wel spuit ik haar als het weer het toelaat, na het rijden vaak af met koud water. dit om al het zweet eraf te krijgen en ze niet een vliegen magneet wordt als ze in het land staat.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:37

In al die jaren dat ik twee eigen shetlanders heb, heb ik ik ze nog nooit uitgebreid gewassen. Natuurlijk spuit ik ze wel af met warm weer, en ook maak ik af en toe de benen even schoon. Echter nooit met shampoo, ik gebruik alleen maar water.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:39

Ik doe het alleen als ik op wedstrijd ga, dat is ongeveer 1 keer per maand.
En dan als het koud is ook alleen de voetjes en de staart natuurlijk.
In de zomer was ik hem wel eens helemaal, dat is ongeveer twee keer in 1 zomer denk ik en als ik na het rijden een keer zijn benen afspuit maak ik die ook nog wel eens een beetje schoon.
Meer voor het idee, want de volgende dag gaat hij toch de wei weer in en is alles net zo smerig als dat het was (of erger :') )

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:41

Ik spuit mijn paarden ook praktisch elke dag af. In de winter iets minder dan in de zomer. Een keer per week ook met shampoo.
We hebben een solarium, dus drogen kunnen ze. En verder nooit geen problemen met verkoudheden, huidaandoeningen etc.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:41

Echt wassen doe ik alleen voor Bijvoorbeeld een FotoShoot of Keuring.

In de zomer Spuit ik wel regelmatig af maar er wordt niet gewassen.

wel doe ik 1 of 2 keer in de maand de achterbenen wassen (Drumhorse met witte sokken en benen).
Waarom ? Omdat hij zo'n mega dikke staart heeft en deze niet voldoende op kan tillen met mesten.
Wat tot het gevolg heeft dat hij dus altijd poep benen heeft.
Dit vind ik voor de Hygiene niet te best en zeker in het zomer seizoen is het een trekpunt voor daze,vliegen etc.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:43

Nou hier wordt met regelmaat gewassen hoor ivm wedstrrijden en shows maar niet met shampoo, ik kan zijn lichaam met gewoon water heel goed schoon krijgen. Staart en manen was ik wel met iets want dat gaat weer niet makkelijk schoon. In het winterseizoen natuurlijk wat minder omdat ik geen binnenwasplaats heb.
Mijn paard staat overigens gewoon buiten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:48

Ik was de staart en benen van mijn haf sowieso voor wedstrijd, als de manene vies zijn moeten ze er ook aan geloven, anders was ik die niet.

Ik was haar alleen in de zomer helemaal, en dan nog af en toe :)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:51

bij ons op stal worden de paarden zon 1 keer in de 2 weken gewassen, alleen na de intensieve training,, en in de zomer elke dag als ze iets hebben gedaan. dus dat is dan zo'n 4 keer in de week..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:52

DJies, elke dag je paard wassen en niet mogen aaien want vies
???? Dat die persoon een Barbie paard aan schaft zeg...

Mijn paard krijgt tijdens de rui een paar keer per week een Penny beurt, dwz een complete borstelbeurt. Niet in de rui? Dan een borstel over de plek waar het zadel ligt en klaar. Verder mag ze rollen, zich vies maken, naar paard ruiken en rondkledderen zoveel ze zelf maar wil.

Wassen doe ik niet, ik spoel haar in de zomer als ze heel erg zweet wel af, en de manen en staart was ik wel want jeukerig en droog. Verder is het vooral ...... een PAARD.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:56

Een paard is toch niet voor niets een paard.
Mijne worden alleen gewassen, en dan niet met zeep, maar gewoon afgespoeld met water, als ik wedstrijd heb. Fjord is dan namelijk niet schoon te krijgen met een borstel. Daarom een beetje water op een borstel en ze is weer schoon.
Bij mijn gekruisde haf gaat z'n staart in een emmer water en dan is die weer schoon.

Het blijven paarden hoor!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:57

Ik spuit in de zomer ook eigenlijk elke dag af. Wassen van staart en manen met shampoo als het nodig is (bijna wekelijks) In de winter veel minder hooguit als het een keer echt nodig is voor een wedstrijd.

ps. ik heb een schimpie :-)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 13:21

Echt wassen doe ik alleen indien echt nodig.
Na het rijden spoelen we wel altijd met warm water de zweetplekken af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:02

In de zomer spuit ik ze wel af, maar meer vanwege zweet weg wassen dan schoon wassen. Ik heb dan ook vossen, dat is wel makkelijk :D

Wel met hoge witte benen overigens, maar die was ik zelden. Was ze eens in de zoveel weken met betadine shampoo, kan ik gelijk goed kijken of er niet ergens stiekem verborgen beginnende mokplekjes zijn, want dat zie je toch beter op natte voeten dan op droge harige benen.

KimPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:12

Arm paard.. :(:)

Mijn paard wordt alleen voor een wedstrijd gewassen.. DIe hebben we nog niet gehad! Bij mij is ze nog nooit gewassen. Als ze gewassen zou worden, zou het 3/4 keer per jaar zijn denk ik..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:46

Ik was mijn paard misschien 1 keer per jaar. Afspoelen doe ik natuurlijk wel als ze flink gezweet heeft in de zomer maar dat valt niet onder mooi maken.

Verder poets ik mijn paard meestal alleen als ik ga rijden (en daarna ff het zweet wegpoetsen) of als ik een tijdje niet rij en ze heeft een deken op. Dan vind ze dat wel fijn.
Manen en staart knip ik wanneer ze te lang worden, net als de oorharen die eruit steken en de vetlokken.
De hoeven smeer ik in met speciale creme voor droge hoeven wanneer dat nodig is.

Mijn grens ligt dus best laag, laat mijn paard maar lekker paard zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:52

alleen als het heel warm is koel ik ze af maar dan zonder shampoo!
Borstelen doe ik als ik ga rijden.
En voor de rest mogen ze lekker paard zijn!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:55

pff mijn eigen paarden worden gewassen als ik het nodig vind:P

mijn tinker was ik regelmatig zijn witte sokken alleen achter voor de rest is hij helemaal zwart op een brede bles na;)

in de zomer was ik zijn staart 1 keer in de 2 weken omdat hij een mega dikke staart heeft en die niet kan optillen met poepen en daar alleemaal vliegen opafkomen niet echt fijn voor hem

de schimmel word gewassen als ik het nodig vind das nu al ruim 4 maanden gelden
hij zit wel altijd onder de mest vlekken maar die poets je er redelijk makelijk af of ik spuit eventjes dat stukje af en met wat zeep en klaar

mijn shetje was ik als ik een wasbui heb;) of mijn zusje

bij de hengstenhouderij worden ze gewassen waneer ze echt vies zijn of ze op wedstijd of keuringen gaan