Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zie je de opfok het liefst

meerdere leeftijden bij elkaar wel geslacht gescheiden.
41 (48%)
hele jaar door op de wei met groot stro hok
35 (41%)
zomer op de weide 's winter op stal met beperkte beweging
5 (5%)
andere optie geef aan in het topic wat je anders wilt.
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 85

Alikesflame

Re: Hoe zien jullie het liefst de opfok van het jonge dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:17

Met een pensionstalling vind ik trouwens niet. hier in de buurt hebben ze in de zomer heel veel groepen. Maar de opfok is hier ook standaard. Natuurlijk is het in de winter wat lastig als de weides een natte bende word. Dan is het ook niet erg gezond voor de paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:22

Ik zie ze het liefst in een echte kudde. Met veulens, maar ook volwassen (dominante) paarden. En dan gewoon dag en nacht, zomer en winter op wei met schuilmogelijkheid. Maar wel hengsten en merries gescheiden, zodat er geen problemen komen :) Dan kunnen de veulens lekker spelen en rennen, en van de oudere dieren leren ze respect te hebben voor andere paarden en leren ze waar hun plek in de kudde is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:36

Ik vind juist wel merries en ruinen samen. Daar leren ze ook van.
Bovendien is het niet op iedere stal gescheiden weiden, dus dan kunnen ze er maar beter aan gewend zijn.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:41

Waarom zou je merries en ruinen apart zetten? Zo leren ze toch nooit goed in de groep te funcioneren? Als ze groter zijn en in de groep komen staat toch ook niet alles apart van elkaar?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:43

Alikesflame schreef:
Dank jullie wel, wel erg jammer dat de gemiddelde opfokstal niet zo is als de wensen van de meesten hier.

dat wil ik niet zeggen

ik heb een stal voor mijn jaarling die voor 90% aansluit op mijn wensen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 14:45

@ikdoemaarwat ik bedoel het niet specifiek op jou. Heel veel mensen willen verschillende leeftijden en geslacht bij elkaar hebben en dan ook altijd buiten met schuilplek. En dat is er helaas niet heel veel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:47

ik zeg ook niet mijzelf als specifiek geval ;)
ik denk dat als je goed zoekt dat je wat kan vinden
ik ben ook al dik 7 maanden aan het zoeken namelijk en heb nu eindelijk pas sinds een paar weken wat gevonden ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:33

Ik ben ook al een tijd aan het zoeken en heb nu de knoop door moeten hakken om veulen naar een stal te doen wat wel een hele goede is, maar dus niet hele dagen buiten en geen gemengde kudde. Als ik al iets vond wat bij mijn wensen aansloot, dan waren ze al vol. Ik ben bij veel wezen kijken, en dan sloot het buiten zijn wel aan, maar weer andere punten niet (zie vorige post). Ik doe haar nu tot april daarheen en dan komt ze waarschijnlijk terug in de gemngde kudde, zodat ze wel buiten staat. Of ik laat haar de zomer nog op de klei staan met de veulens waar ze nu bijkomt............tja, wat is wijsheid. het is voor mij mijn eerste veulen en je probeert het zo goed mogelijk te doen maar soms moet je consessies doen omdat het niet anders kan. Bij mij is het allerbelangrijkste dat ze andere veulens om zich heen heeft. Dit heeft ze nu niet. Wel gemengde kudde.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:17

Dank jullie voor jullie mening. Ik heb deze vraag nl. gesteld vanwege dat ik zeer waarschijnlijk een eigen opfok ga starten. En ik wou dus het liefste zo als de meesten het hier willen, maar dacht dat er daar te weinig animo voor zou zijn, maar zo te lezen juist veel animo. Nogmaals bedankt.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:53

Doe je goed meid. Heb je al aan de prijsstelling gedacht? Misschien dat we daar nog even over door kunnen discussieren.
Wil je een bedrag per maand doen? Wat zit er dan bij in en hoe reken je zelf?

De Eagles Ranch bijvoorbeeld kost dit:
Voor alle paarden geldt dezelfde prijs voor de zomerperiode: € 95,00 per maand of in 1 keer * € 555,00
(alleen bij vooraf voldoen opfokkosten, hele periode voldaan in 1 keer, korting 15 euro )

Veulenkosten in de winterperiode: * € 675,00 of per maand € 115,00
Jaarlingkosten in de winterperiode: * € 735,00 of per maand € 125,00

Ik zelf vond dit persoonlijk altijd wel aanvaardbare prijzen, c.q. veel duurder moet het ook niet worden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:18

TS: kan je niet NU al beginnen ;-).
De opfok waar ik nu heen ga (valiente dan) is in de wintermaanden incl biks en hooi 125,- en de zomermaanden 60,- (dan gaan ze de klei op)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:14

Als hier ooit een veulen komt zal ik hem zeker in jouw opfok doen;)!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:54

Quintus ik wil ook heel graag nu beginnen :D en hoop als alles goed gaat het enigzins snel te kunnen beginnen, moet de bank ook even meewerken. :D

Voor veulens heb ik het idee gemiddelde prijs van 90 euro. Dat is 60 voor zomer en 120 in de winter. Voor paarden het hele jaar door heb ik 165,- dan kan de box ook in de zomer gebruikt worden.

Nu hopen dat de financiering rond komt. Ik ben erg blij dat de meesten zo de opfok zien, want dan kan ik mijn eigen er met een gerust hart bijzetten.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:47

Buiten, onbeperkt ruwvoer en goede mineralen brokken om het ruwvoer aan te vullen.
Jammer genoeg is dit moeilijk te vinden.....