Wie heeft zijn volwassen rijpaard in een groepsstal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:38

Mijn paard stond eerst in de groepstal op manege HC Simonshaven maar ik ben blij dat ik me paard eruit heb gehaald.
Ik heb hem iets langer als een jaar erin gehad maar dit jaar werd het echt niks.
Hij kwam bij een nieuwe groep te staan en ja tuurlijk dat is op het begin altijd even wennen.
Maar het duurde wel erg lang dat wennen en mijn paard was steeds degene die gepest werd.
Zat steeds onder de wonden en durfde gewoon geen kuil te eten en durfde zijn stal niet meer in.

Vlede jaar heeft die het uitstekend naar zijn zin gehad maar ik merkte ook weer die nadelen aan de groepstal.
De stal word bijna niet uitgemest, teveel paarden in de groep en mijn paard werd weer magerder.
Ik sta nu in een eigen stal en ik merk echt aan Radar dat die stukken vrolijker is. :)
Hij is blij als die ze stal in mag, wat voorheen niet was toen die nog in de groepstal stond toen durfde die er namelijk niet in. :(

Ieder zijn eigen keus natuurlijk, als mijn paard er nog steeds gelukkig van was dan had die er ook misschien wel ingebleven maar ik merk toch zeker wel de voordelen aan een eigen stal. :D

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:02

Wij hebben thuis een groep van 7 paarden in de zomer 24/7 buiten staan en in de winter overdag buiten en 's nachts in een grote loopstal met uitloop. Bij wisselingen letten we erg goed op of het nieuwe paard geaccepteerd wordt en het is ook al voorgekomen dat we hebben moete besluiten dat het niet ging. Er is een duidelijke rangorde en daardoor geen noemenswaardige verwondingen. Bijt- en speelplekjes blijf je wel geregeld houden natuurlijk.

Voeren doen de eigenaren in de zomer zelf door de paarden even uit de groep te halen, maar we gaan als ze straks 's nachts weer naar "binnen" gaan, voerzakken gebruiken. We hebben hier al mee geoefend en het blijkt dat de paarden dit heel snel oppikken en er erg rustig onder blijven, ook naar elkaar toe.

Uit de groep halen is geen probleem. Meestal komen ze allemaal aan rennen als je roept. De opdringerige paarden moesten we in het begin even duidelijk maken dat ze niet over je heen naar buiten mogen walsen. Nu luisteren ze allemaal vrij goed naar hun naam, waardoor je bij het hek een bepaald paard uit de groep erdoor kunt laten. De rest blijft dan (meestal) netjes wachten).

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:09

Mijn pony Bo staat sinds woensdag in een actiefstal, de Vijf Eijcken in Almen.
Ze zit nu nog in de introductieperiode. Dat wil zeggen dat ze 's nachts in een megagrote box staat waar de andere paarden omheen
kunnen lopen, en overdag in een aangrenzend weiland, waar ze ook direkt contact met de andere paarden (ongeveer 10 stuks) heeft.

Mijn andere pony staat in de paddock naast haar, deze pony loopt vanwege gezondheidsklachten voorlopig buiten het systeem overigens ;)

Binnenkort gaat Bo de kudde in - ofwel "het systeem in" zoals dat heet, en dat vind ik wel heel erg spannend!
Er is namelijk een paard die tot nu toe niet zo aardig tegen haar is........maar het zal uiteindelijk wel goed gaan.

Kijk maar eens op de site!!

Groetjes, Nienke