2 dieren 1 stal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:21

Mocht je dit idee persé door willen zetten dan raad ik je aan om het geld wat je dan overhoudt maar eens even opzij te zetten en nog wat extra's bij te sparen.........., dit in verband met de hoge dierenartskosten die dan zeker zullen gaan komen.

Een paard/pony kan het idd geen drol schelen welk merk halster/dekje e.d. er aan zijn lijf hangen, in zijn vrijetijd wil hij gewoon kunnen bewegen, liefst op de wei maar als het dan toch moet is de minimale afmeting van een 3x3 stal wel gewenst.

Kijk, als je het hebt over een inloopstalletje waar ze zelf kunnen bepalen of ze binnen willen staan of niet en de paarden kunnen wonderbaarlijk goed met elkaar overweg dan zou het mss nog kunnen. Heeft er al 1 de neiging om de baas te spelen dan heb je kans dat er dus maar 1 paard in de stal staat (de baas dus)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:28

funnygirl1 schreef:
nou ik bedoel duurder voer onbeberkt hooi eizers

hahaha Moest al lachen bij de vraag, laat staan het nederlands taalgebruik van de jeugd van tegenwoordig. (oh ja ze is al 13 he! :D )

Als ik het goed begrijp wil je de paardjes samen in een stal proppen zodat je duurder voer kunt kopen, je eigen paardje onbeperkt hooi kan voeren en het op ijzers zetten.
Kun je dit dan nu niet betalen :?

Welzijn van ut peerd gaat voor. Een mooi dekje of dergelijk komt daar niet in voor.
Daarnaast zouden de 2 paardjes ook elkaar kunnen verwonden omdat ze zo krap opgesloten staan.
Zou het dus niet doen als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door Nagyl op 16-09-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eppie38

Re: 2 dieren 1 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:30

Ze is nog maar 13 mensen en ze mag het best vragen vind ik.
Kan best wat minder heftig allemaal maar goed.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:32

ik zou de paardjes niet met zn 2en in een stal proppen.. en duurder voer hoeft niet altijd beter te zijn. En waarom ijzers? heb je ze nu zonder ijzers staan? Als dat goed gaat waarom moet je er dan in 1 x ijzers onderknallen voor niets? ik vind t beetje raar verhaal..

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:46

funnygirl1 schreef:
nou ook komt er dan een schot tussen om ruzie te voorkomen

Dat betekent dat je per pony nog maar een ruimte van 1,5 bij 3 meter overhoudt. Realiseer je je wel dat ze dan niet meer veilig kunnen gaan liggen? Risico op vastliggen en dus op verwondingen is dan nog steeds heel groot.
Ik zou het echt niet doen.

Ik heb zelf ook boxen van 3x3 en heb mijn 2 shetlanders nog weleens samen in 1 box. Die 2 kunnen super met elkaar opschieten en hebben dan beiden nog voldoende ruimte om lekker te gaan liggen. Maar met een grotere pony zou ik het al niet meer doen.

Kies lekker voor je pony en niet voor je portemonnee. Zoals al gezegd: Je paard geeft niks om mooie spulletjes, die heeft liever een ruime box, voldoende beweging en aandacht!

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:51

kap maar ik ben ja al 13 so what?
wat maakt het uit in welk jaar ik geboren ben?
overigens zit ik in de 4de,
en vind ik het niet leuk dat ik elke keer met mijn leeftijd word gezeur
maarja
ik ga wel een gezellige site zoeken waar mensen respect voor elkaar hebben en nee ijzers is geen luxe voort paard maar voor mij kan ik veel buitenrijden
en hier hebben ze geen pension stal onder de 450 euro met groter dan 3 bij 3 boxen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:54

funnygirl1 schreef:
nou ook komt er dan een schot tussen om ruzie te voorkomen

Ik ben er geen voorstander van. Vind een stal van 3x3 te klein voor 2 D pony's.
En met een schot er tussen heb je eigenlijk gewoon twee stands...

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:55

ja dat bedoel ik er zijn tog meer paarden met stands?
het is maar van 10 uur s avond ALLEEN MET SLECHT WEER tot half 6 s ochtend

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 18:56

Dat er meer paarden zijn met stands wil niet zeggen dat het een ideale oplossing is. Het betekend dat de pony's niet eens kunnen draaien. Ik vind dat je het niet eens moet willen :n

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 18:58

ja maar ze hebben schuilstal in de wij ik bedoel dat het moet in de winter als het giet van de regen en heel hard waait

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:00

nou ik ben absoluut tegen stand, paarden hebben daar helemaal geen bewegingsvrijheid in, en by the way, ijzers onder je paard laten slaan omdat je dan meer buiten kan rijden slaat ook nergens op, want je kunt ook door de berm rijden, en zo snel slijten ze niet, heb je je er al in verdiept wat n ijzer doet met n paardenhoef? en waarom met slecht weer naar binnen? dan kun je net zo goed vragen of ze 24/7 buiten mogen blijven en een schuilgelegenheid maken..

edit; zie dat je schuilgelegenheid hebt, maar waarom kunnen ze daar dan niet in schuilen met slecht weer? die van mij hebben ook alleen maar een schuilstal hoor straks in de winter

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:02

funnygirl1 schreef:
ja maar ze hebben schuilstal in de wij ik bedoel dat het moet in de winter als het giet van de regen en heel hard waait

Een schuilstal biedt als het goed is beschutting tegen regen en wind...
Dan heb je geen stands nodig. Of twee pony's in een te kleine box...

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:02

beetje zielig want een paard gaat niet altijd in de schuilstal zijn niet so snugger die 2 :P
maar ik rij elke dag over de weg daarom;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:04

Dan heeft het paard blijkbaar de beschutting ook niet nodig? Dacht dat ze wel slim genoeg waren om zelf te kunnen bedenken wanneer ze die beschutting nodig hebben.
En idd, ijzers zijn een luxe voor JOU, niet voor je paard.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:05

funnygirl1 schreef:
ja dat bedoel ik er zijn tog meer paarden met stands?
het is maar van 10 uur s avond ALLEEN MET SLECHT WEER tot half 6 s ochtend

Nu ga je mensen tegen spreken omdat ze vinden dat het niet kan.

Jij opent een topic met de vraag of dit kan of niet, en het is duidelijk bijna iedereen vind van niet dus is je vraag beantwoord.

Het is voor 5 minuten misschien niet erg.. maar om er een hele avond/nacht in te staan is het echt niet goed.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:06

funnygirl1 schreef:
beetje zielig want een paard gaat niet altijd in de schuilstal zijn niet so snugger die 2 :P

Nou als ze echt vinden dat ze moeten schuilen, gaan ze echt wel schuilen hoor (daar hoef je je geen zorgen om te maken). Niet ieder paard vind het nodig om te schuilen als het regent.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:06

nee laat maar ik doe t ook ik goed excuses maar 2 d kan toch wel?
ik hoor trouwens net dat de stal; geen 3x3 is maar 3,5x3,5:P stom van mij |o

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:07

Wat ik me afvraag is vindt de stalhouder dit een goed idee???? Wil hij wel 2 paarden in 1 stal verhuren.

ik dacht dat ik nederlands kon lezen maar dat laatste bericht van ts heb ik toch vertaling nodig >;)
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 16-09-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:07

Paarden kun meer hebben dan je denkt. Het zijn geen mietjes ;)
Laat ze lekker op het land met de beschikking over een schuilstal. Het heeft niks met snuggerheid te maken dat ze er niet in gaan...

3,5 x 3,5 is nog te klein.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:09

funnygirl1 schreef:

Als ze niet in de schuilstal gaan hebben ze er ook geen behoefte aan, Die gaan er echt wel in als ze willen hoor.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:15

ben ik het volkomen met Shauni eens, je kan wel willen dat ze op stal gaan, of gaan schuilen, maar als ze het zelf niet nodig vinden, dan doen ze het ook niet.. en dat is echt niet zielig, weidegang met schuilstal is voor die beestjes beter dan met zn 2en in een stal van 3,5m bij 3,5m

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:16

mijn pony (kleine e) staat samen met haar bijna evengrote vriendje samen in zo'n stal...met de staldeurdeur wagenwijd 24/7 open uitloop naar een wei. de momenten dat ze er samen instaan zijn zeldzaam (ook niet als het regent) ik ga er maar vanuit dat ze de ruimte buiten wel waarderen en het prima vinden. paarden zijn echt niet zielig als ze buiten staan (ze kunnen -5 tot + 15 prima aan en anders zou een deken voor extreme omstandigheden ook nog kunnen)
de een krijgt binnen, de ander buiten eten, omdat ze elkaar anders afmaken, maar ze staan als ze geen eten hebben ook af en toe gewoon ff lekker samen in de stal..totdat ze weer gaan klieren en klooien. Verder zijn ze dikke maatjes en gaat het prima, maar ik zou de deur niet dicht durven doen, omdat ik vind dat ze zichzelf moeten kunnen beschermen als het nodig is. paarden bijten en meppen nou eenmaal naar elkaar als er iets is wat ze niet zint. Ik besteed door deze mogelijkheid bijna geen geld aan duur eten, aangezien ze hele jaar rond gras en hooi hebben. Ijzers voor lange buitenritten heb ik ook niet, terwijl ik wekelijks meerdere buitenritten maak en altijd over asfalt moet(denk ook aan gebruik van hoefschoen of gewoon keiharde hoeven kweken ;) ).
ik hoop dat je er misschien anders naar gaat kijken, omdat het voor paarden ook erg belangrijk is dat ze veel beweging nodig hebben...dat gaat echt niet in zo'n stalletje met 2tjes. succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:17

Tja, als je er twee hebt moet je ook twee stallen hebben, anders moet je er maar eentje gaan houden, als het je te duur is om er 2 behoorlijk netjes te kunnen onderhouden.

Maar als het maar voor een paar uurtjes is, ok, alleen als ze heel goed met elkaar kunnen vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:20

Ik vind niet dat 2 pony's in een stal kunnen, iig geen d pony's. Ze kunnen dan alleen bewegen als de ander meebeweegt en wat als ze ruzie krijgen? Dat de stal nu opeens 3,5x3,5 is veranderd niet veel aan de situatie. Dat is nog steeds te klein. De gedachtegang erachter vind ik ook vaag, stallingskosten besparen om dan duurder voer en ijzers te kopen. Als je graag op kosten bespaard zou ik eerder naar een stal zoeken waar ze op de wei staan met een schuilstal, das vaak goedkoper dan op een manege met allerlei faciliteiten. En goed voer en ijzers zijn geen luxe, dat hoort gewoon bij de basisverzorging (ijzers niet, maar goed voer zeker wel).

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:25

waarom betalen jullie ouders het niet maar komen er wel pony's? vooral als je nog zo jong bent is een bijbaantje ook niet snel gezocht