hoe maak ik het mooist knotjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Re: hoe maak ik het mooist knotjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:13

interessant, ik doe het met elastiekjes maar ga eens proberen met naald en draad

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:23

Wisten jullie dat er een vlecht machine is? ;)

vlecht super strak

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:26

Mijn bijrijdster doet het met alleen elastiekjes.
Eerst heel strak vlechten daarna dubbel vouwen elastiekje er om heen.
En vanuit het dubbelgevouwen maakt ze er een knotje van.

Ziet er dan zo uit, vind het netjes genoeg.
Afbeelding
(niet al te duidelijke foto)

En elke keer dat ze het doet wordt het sneller en netter. Het is vrij simpel want naald en draad lukt ons ook niet.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:35

Ik doe het vaakste met elastiekjes :) werkt het snelst :D zeker als ik er meerdere voor 1 weekend moet vlechten of voor een simpele dressuur wedstrijd, SGW vlecht ik ook met elastiek...
Alleen dressuur selecties en GK, of NK vlecht ik met naald en draad, en vlecht ik pas op de dag zelf :)

Foto's zie profiel :)

partouche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:36

Bedankt allemaal!
Goede uitleg voor mooi vlechten met alleen elastiekjes?

esterb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:34

manen vochtig maken m.b.v. plantenspuit. Dan met een manenkam steeds dezelfde afstand afmeten. Eerst strak vlechtje maken met elastiek en dan met naald en draad tot een knot maken. Gaat bij mij sneller als met elastiek omdat die elastiekjes steeds knappen.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:41

Ik knot altijd met zwartestiekjes de vlechten en met witte stiekjes maak ik het af.
Mijn paard heeft zelf na manentrekken nog 18 a 19 vlechtjes.
En toch wel twee centimeter dik en toch wel lange manen om te knotten maar dat vind ik zelf mooi.
Pluk pakken vlechten en vast zetten en dan achter omslaan en naar boven rollen en dan vast zetten.
maar veel knotten en alles proberen dan vind je voor jou de fijnste knotjes.
Ik zelf kan totaal niet met touw om gaan :D

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:58

esterb schreef:
manen vochtig maken m.b.v. plantenspuit. Dan met een manenkam steeds dezelfde afstand afmeten. Eerst strak vlechtje maken met elastiek en dan met naald en draad tot een knot maken. Gaat bij mij sneller als met elastiek omdat die elastiekjes steeds knappen.

Er zit ook verschil in kwaliteit van elastiekjes. Sommige knappen veel eerder dan andere.

Vroeger deed ik altijd een elastiekje om de manenkam ter breedte van het plukje zodat ik overal even brede plukjes had. Nu kan ik dat wel op gevoel. Ik vlecht altijd heel strak en zo lang mogelijk door. Dan vervolgens maak ik een elastiekje met een lusje aan de onderkant(soort dubbelvouwen en de andere kant erdoorheen van het elastiekje). Dan met datzelfde elastiekje het vlechtje dubbelvouwen en vastzetten boven in. Je heb dan een lus-vlechtje. Daar doe ik weer een elastiekje doorheen met een lusje eraan, en dan vouw ik hem vervolgens nogmaals op. Voordeel is dat de vlechtjes dan vrij strak tegen de hals komen te liggen en paarden ze eigenlijk niet goed kunnen schuren. Beetje ingewikkeld verhaal, maar het werkt heel goed en wordt erg mooi.
(weet helaas niet hoe ik foto's moet plaatsen)

janiekiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:20

heeyy

is natuurlijk wel mooi om met naald en draad te vlechten mar kan ook wel zonder hoor:P

Ik vlecht altijd zo:

eerste maak ik een vlechtje van een maankammetje lang en daarna doe ik een elastiekje vast. Dan rol ik ze op en maak ik weer wat vast! en daarna nog een elatiekje dr om:D

kost wel wat elastiekjes maar het word wel mooiXD

x

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:44

Morgen heb ik een wedstrijd en omdat de knotjes altijd heel erg uitzakte heb ik naald en draad gekocht,
uitgeprobeerd op verzorgshetlanders van een vriendin en het ziet er heel mooi uit, terwijl die pony's lange manen hebben. Ik heb foto's gemaakt maar het plaatsen lukt me echt niet :o.
Dus morgen vroeg naar stal, om te kijken hoe het staat, als het niet lukt bij hem kunnen we alsnog de 'elastiek' knotjes maken. Ik zal foto's maken (als ik het niet vergeet, ben altijd met veel te veel dingen bezig :D ), dan zet ik ze in een link en plaats ik ze bij dit topic.

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:06

essie_blue schreef:
ik maak altijd een vlechtje, en met dat zelfde elastiekje knoop je de onderkant vh vlechtje boven vast. Dan heb je een soort lusje. Dan haal ik door dat lusje een ander elastiekje en daar knoop ik m mee vast. Dat zit echt muurvast, netjes en gaat snel! :D

Volgens mij is het erg moeilijk te begrijpen van mijn beschrijving :+
ik moet maar eens een filmpje maken.

dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding
hier waren zijn manen alleen wat te lang :)

Zo doe ik het inderdaad ook. Ik doe dan alleen al een elastiekje om het vlechtje heen voordat ik het vlechtje omhoog doe. Dan hoef je niet lastig te doen met het elastiekje om het lusje te pielen.
Deze manier vin ik trouwens echt helemaal top!!! Ziet er super uit, en is super snel. Veel sneller dan met naald en draad.
nouja dat vind ik :D

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:02

Ik vind dat het ook erg aan de manen van het paard ligt en wat voor soort paard het is ( met brede hals of smalle lange hals oid )
Hier heb ik 2 foto's van hetzelfde paard, het is een merrie en ze heeft echt superdunne manen.
op foto 1 is ze gevlochten met elastiekjes.
en op foto 2 is ze gevlochten met touw.

foto 1
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVVOBM38.jpg

foto 2
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YO474ASA.jpg

Het is ook gewoon iets dat je eff onder de knie moet krijgen, als je eenmaal vaker gevlochten hebt, krijg je er handigheid in.
Ikzelf kan goed vlechten met touw, met elastiekjes vind ik een ramp.

dressuur21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:32

Hoi, Ik vlecht altijd met naald en draad. vind het toch het mooist. Als ik andere paarden vlecht ligt het wel aan de manen. laatst een paard gedaan met elastiekjes, en dat was ook mooi.

marlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:45

Ik ga het binnenkort ook maar eens proberen met naald en draad!
Is het ook niet zo dat je aan 1 bepaalde kant mag invlecht? Of mag het in principe aan beide kanten?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:53

marlijn1985 schreef:
Ik ga het binnenkort ook maar eens proberen met naald en draad!
Is het ook niet zo dat je aan 1 bepaalde kant mag invlecht? Of mag het in principe aan beide kanten?

Ik doe het altijd aan de kant waar de manen ook hangen.
Nooit klachten gehad ofzo :D

loulou87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:08

Wouw wat krihgen jullie ze weer mooi, vandaag uur bezig geweest en lukt nog steeds niet... zucht..
alles ligt er naar een half uur weer uit... oefenen baart kunst ;)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:36

loulou87 schreef:
Wouw wat krihgen jullie ze weer mooi, vandaag uur bezig geweest en lukt nog steeds niet... zucht..
alles ligt er naar een half uur weer uit... oefenen baart kunst ;)

waar vlecht je mee touw of elastiek?
en wat gaat er fout dan?
als ze er uit liggen heb je ze niet goed vastgemaakt :Y) of je paard is gaan schuren iod :+

blijven proberen! uitendelijk wordt je dr echt handig in.

Abydos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:57

Ik blijf toch bij de elastiekjes. Mijn paard heeft zelf lastige manen om in te vlechten, want hij schuurt ontzettend. Dus op sommige plekken is het haar heel dik en op andere weer heel dun. En ik hou gewoon van lekker snel invlechten. Ook vind ik het altijd heel mooi worden. Hieronder een link naar een foto van mijn paard ingevlochten, gewoon met elastiekjes

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:08

het grootste probleem bij de meeste is dat jullie echt veels te weinig vlechtjes maken
zelfs ons A ponytje heeft er een stuk of 15
bij mijn dressuurpaard had ik er altijd een stuk of 25

je moet niet meer als 2 cm manen nemen per vlechtje, dan krijg je een mooi geheel wat ook keurig blijft zitten
verder moet je paard met de hals horizontaal staan en niet omhoog want dan krijg je ze ook niet netjes

nog een tip, gebruik een grote haarklem om de haren die niet meegevlochten moeten worden aan de kant te houden
zo kun je netjes vlechten, dan dubbel vouwen en nogmaals en vervolgens stiekie er om heen
ik heb de stiekjes altijd om mijn vinger zitten zodat ik ze kan laten afglijden gelijk om het knotje heen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:40

[quote="spatter"]het grootste probleem bij de meeste is dat jullie echt veels te weinig vlechtjes maken
zelfs ons A ponytje heeft er een stuk of 15
bij mijn dressuurpaard had ik er altijd een stuk of 25

je moet niet meer als 2 cm manen nemen per vlechtje, dan krijg je een mooi geheel wat ook keurig blijft zitten
verder moet je paard met de hals horizontaal staan en niet omhoog want dan krijg je ze ook niet netjes

Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens. Ik vind het juist heel erg lelijk als paarden zoveel vlechtjes hebben. 8-12 is mooi. Meer is echt geen gezicht. Tenzij je paard een heel korte hals heeft, dan kun je hem wat langer laten lijken door er meer te doen. En als je er dus minder doet, worden ze dus ook breder, 5 cm ofzo.

Trouwens, officieel hoor je ze aan de rechterkant te maken.

twinkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:07

met naald en draad kun je echt van die mooie dressuurknotten maken. Van die roosjes. Erg mooi

Maar met elastiek is het sneller en ook mooi.

Gewoon heel veel oefenen dan lukt het wel!

Eldion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:32

dit is met naald en draad zoals ik het altijd doe met ongeveer 10 roosjes.
Afbeelding

ik vind het ook altijd wel mooi als je heel veel knotje straks bovenop doet en dan wit elestiekjes er om heen maar dan moet je echt heel veel knotjes zeker 20.:)

liefs

Romee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:11

heehoi!
ik ben ook wel benieuwd.
laatst had mijn zusje een f1 proefje (echt heel schattig :o ) maar de knotjes lukten niet.
welk merk draad is dan het best?
want als ik een beetje lees vinden de meeste mensen het fijn om met naald en draad knotjes te maken maar hebben jullie ook nog andere goede manieren?
want ik ben niet zo goed in al dat gepiel.. :o
greetz!xx

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:14

Ik vlecht al jaren gewoon met elastiekjes. Vanavond eens voor het eerst met naald en draad geprobeerd. Uiteraard niet van tevoren gekeken hoe dat zou moeten :+ Dus van alles geprobeerd, uiteindelijk wel terecht gekomen op de manier die ook op Anky haar site staat beschreven. Alleen had ik het uiteinde van mijn vlechtje vastgeknoopt met het touwtje en niet met een elastiekje.

Maar nu vraag ik me toch een paar dingen af:
* Waarom zouden manen langer moeten zijn om met naald en draad te vlechten? Dat is iets wat ik al jaren hoor namelijk. Nu ik het gedaan heb snap ik nog niet waarom, misschien komt het ook omdat ik het niet helemaal doe zoals het hoort?

* Leggen jullie nog een knoopje oid in het einde van het touw? Blijft dat inderdaad gewoon zitten zonder knoopje?

* Hoe lang van tevoren doen jullie de knotjes erin? Mijn elastieken-knotjes zitten er soms wel eens 4 dagen in en dan zijn nog steeds hartstikke mooi. Kan dit met naald en draad ook? Naar mijn idee zit het minder vast dan met elastiek of lijkt dat maar zo?

Moet zeggen dat ik het erg mooi vind dat je met naald en draad niet ziet dat de vlechtjes zijn vastgemaakt, net of de manen uit zichzelf zo zitten. Maar twijfel nog wat aan de stevigheid ervan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:31

Als de manen iets langer zijn, krijg je mooiere roosjes. Ik vlecht met naald en draad omdat mijn paard (en pony inmiddels ook) lange manen heeft (ca 60 cm, en dat voor een kwpn-er). Maar met korte manen kan het ook gewoon.

Het blijft gewoon zitten zonder knoopje, het is pektouw, dat plakt. Maar ik doe altijd een knoopje erin, voordat ik het door het elastiekje onderaan de vlecht steek. Wat ook kan: je laat een stukje los hangen bij het elastiekje, maakt dan het roosje en de uiteindes knoop je dan aan elkaar. Maar dat vind ikzelf te lastig.

Ik doe ze zo kort mogelijk van te voren, omdat ik denk dat de vlechten (of dat nu met draad of elastiek is) niet zo lekker zitten voor mijn paard (vind zelf een strakke vlecht ook niet prettig). Maar als ik vroeg moet starten, doe ik ze gewoon de avond tevoren. Volgens mijn instructrice kun je ze dagen laten zitten, maar dat doe ikzelf dus nooit. Na de proef haal ik ze er zo snel mogelijk weer uit. Als het goed is, is naald en draad veel steviger dan elastiek (mijn heel dikke knotten blijven gewoon zitten, dat lukt niet met elastiek). Elastiek wil ook nog wel eens knappen.

Over de vraag merk draad. Volgens mij zijn er geen verschillende merken. Gewoon pektouw bij een paardenwinkel en een speciale naald.

Ik zal nog even proberen een foto bij te plaatsen