noodweer, op stal of buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lougino

Re: noodweer, op stal of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:21

Ik haal ze binnen, staan met z'n 4en en een van de merries is echt een paniekvogel dus als t gaat donderen o.i.d. jaagt ze de anderen ook op.
Met die bloedhitte laat ik ze in de middag ook niet buiten staan, doe ik ze echt geen plezier mee, ze worden lekker even afgespoeld en gaan daarna paar uurtjes op stal met hooi tot het wat minder heet is. Het gras lust wel een slokje water dus van mij mag het gaan storten!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:24

Die van ons staan vaak net zo lang buiten totdat het gaat. Met erge bliksem/hoosbuien willen ze hier nog wel eens een nachtje binnenstaan. Het ligt dus echt aan het weer. Als er echt iets heftigs aankomt, kunnen ze een nachtje binnen staan. Valt het allemaal mee, dan blijven ze lekker buiten :)

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:26

Als het echt heel erg slecht wordt gaat hij naar binnen.. Maar een beetje regen vind hij vast wel lekker.
Mijn pony staat thuis dus ik kan hem gelijk binnen zetten als het heel erg wordt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:26

Mijn paarden staan 24/7/365 buiten zonder echte schuilstal (ze hebben we beschutting van bomen en struiken).

Afgelopen jaar heb ik ze 3 nachten op stal gehad: in januari meen ik toen het -15 was en er een pak sneeuw lag en half juni toen het de hele dag + nacht regende en het veulen pas een week oud was..

Dus ook nu haal ik ze niet binnen..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:27

Ik vind het altijd heel griezelig met onweer, maar laat ze toch buiten. Ik heb echte buitenpaardjes, ze staan lekker in de wei en hebben genoeg bomen om eventueel te schuilen, en ze redden zich wel.. Ik doe ze er absoluut geen plezier mee om ze op stal te zetten.

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:28

Naar binnen, sowieso :D

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:31

Ik heb haar nu binnen staan omdat het zo heet is en ze geen schaduw in de wei kan opzoeken. Maar vanavond rond half 8 gaat ze gewoon naar buiten. Of het moet dan heel lelijk doen. Dan gaat ze buiten als het over is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:31

Blijven lekker buiten. Kunnen in de schuilstal maar vinden het prima buiten.
Krijg alleen maar paniek in de keet als ik ze binnen zet omdat ze dat niet gewend zijn.

Ga af en toe kijken maar ze staan dan heerlijk te grazen of liggen lang uit terwijl het regent/onweert.

De kleine kruipt dicht tegen de andere 2 aan en ligt dan ook heerlijk.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:32

Die van mij blijven buiten als het goed is. :j

Ze staan sowieso 24/7 buiten en mijn IJslander kan ook niet naar binnen door z'n eczeem. Zodra ie maar iets heeft om aan te schuren hangt ie er de hele tijd tegenaan.
Dus dat is in dit seizoen sowieso geen optie, op de wei hebben ze ook redelijk schuilmogelijkheden (niet waar ie aan kan schuren). :)

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:32

Nee, die van mij blijven lekker buiten. Is altijd veiliger dan op stal (stel je voor; bliksem/brand, boom die op stal valt, geld natuurlijk niet voor paarden die zelf de weide uit springen :P) En paarden voelen het slechte weer wel aankomen. Nu 2x erge onweer gehad(paarden staan bij zee.dus komt sowieso een keer terug) en ze hebben nergens last van.
Wel gaan we dan even kijken of alles goed is.

Wij wonen trouwens in het noorden, dus zal kijken hoe erg t hier is vnaaf

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:34

Ik heb ze nu nog buiten lopen, als het echt slecht wordt staan ze ook zo binnen :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:36

Blijven buiten.. ze zijn het inmiddels wel gewend :P

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:42

Buiten!
Bij het vorige weeralarm stonden ze te zweten op stal en vielen er 5 druppen.
We hebben besloten ze nu maar gewoon buiten te laten, koud is het niet en ze kunnen best tegen een stootje. (vaak vinden wij mensen het ook erger en zieliger dan dat de paarden het zelf vinden ;) )

knip: wat doen jullie met de vliegenmaskers, ophouden of afdoen? ik denk er wel over om die juist af te doen zodat ze wel 100% zicht hebben áls het gaat hozen..........
Laatst bijgewerkt door haan op 20-08-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:43

haan schreef:
(vaak vinden wij mensen het ook erger en zieliger dan dat de paarden het zelf vinden ;) )

Ben ik van overtuigd! :j

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:46

hier is het nog mooi, geen regen heel warm en zonnig!
Als het straks gaat beginnen komen die van ons ook allemaal binnen,
woon in het noorden en daar zijn de voorspellingen helemaal niet goed, dikke windstoten enz.
ben benieuwd!
ga lekker op stal naast de paardjes staan kijken.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:48

Dani62 schreef:
haan schreef:
(vaak vinden wij mensen het ook erger en zieliger dan dat de paarden het zelf vinden ;) )

Ben ik van overtuigd! :j

ik ook, vaak willen ze nieteens naar binnen, maarja als ze echt van dat noodweer voorspellen ben ik toch blij als ze lekker in hun stalletje staan.....dus eigenlijk halen we ze binnen voor onze eigen gemoedsrust :+

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:52

haan schreef:
knip: wat doen jullie met de vliegenmaskers, ophouden of afdoen? ik denk er wel over om die juist af te doen zodat ze wel 100% zicht hebben áls het gaat hozen..........

Die van mij heeft zo'n vliegenkap om. Die haal ik er af :) Ten eerste omdat hij dan beter ziet en ten tweede omdat zo'n ding volgens mij niet lekker zit als hij nat is...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:54

saskiaojan schreef:
ik ook, vaak willen ze nieteens naar binnen, maarja als ze echt van dat noodweer voorspellen ben ik toch blij als ze lekker in hun stalletje staan.....dus eigenlijk halen we ze binnen voor onze eigen gemoedsrust :+

Dat begrijp ik wel hoor. Maar voor mijn paards gemoedsrust hoef ik het niet te doen. Zij staat altijd buiten, en ik zou juist meer stress en paniek creeëren wanneer ik haar binnen zou zetten, omdat ze niet bekend is met opsluiting in een kooi :P. Als het niet echt 100% nodig is haal ik haar liever niet uit de voor haar zo vertrouwde omgeving.

@Haan: mijn paard heeft lange manen dus een vliegenkap is overbodig ;).

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:59

Ik hou het in de gaten. Als het echt flink gaat onweren haal ik mijn paardje lekker naar binnen hoor.
Er worden vaak genoeg paarden en koeien geraakt door bliksem, alleen hoor je dat niet op het nieuws.
Bij mijn buurman zijn 2 jaar geleden nog 2 paarden getroffen door de bliksem, was geen leuk gezicht ;(
Dus bij mij gaat echt alles naar binnen bij noodweer!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:02

Die van mij worden zo naar binnen gehaald :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:05

de mijne staat buiten :) met inloopstal
ik ben onverwacht vrij vandaag dus mocht het kwaad worden ga ik met de hond naar stal om daar even zijn eczeemdeken af te doen en de boel in de gaten te houden voor mijn eigen gemoedsrust :)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:36

WIj hebben ze nu wel op de bak gezet, waardoor e wel de stal in zouden kunnen, maar de wei niet naar zijn mallemoer lopen.
In stal ligt een beste bult met hooi en een emmer water. tevens hebben ze buiten een automatische drinker. ze hebben vannacht op de wei gelopen, dus die buikjes zijn aardig vol.
Zo moeten ze het noodweer maar door komen als het komt.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:40

Die van mij blijven buiten, sowieso omdat wij niet genoeg boxen hebben om 5 paarden in kwijt te kunnen, maar ook omdat onze paarden 24/7 buiten staan en mijn merrie meer in paniek raakt als het gaat onweren en ze staat vast in een box en nergens heen kan dan als ze op het land staat. Ik zit er wel aan te denken om ze misschien van het grote land af te halen en ze vanmiddag en vanavond in de paddock te zetten, maar dat weet ik nog niet zeker.

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:54

De regen is ook niet het ergste daar kunnen ze wel tegen.
Maar onweer? Daar heb ik het niet op hoor.

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:57

Blijven buiten, krijgen ze niks van.
Als het 's nachts gaat onweren zet ik ze liever wel binnen, maar dat is meer voor mijn eigen gevoel. :)